2026-05-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri då det är vi skattebetalare som betalar för infrastrukturen. När jag menar avgiftsfri så ska det vara som i Tallinn att är bosatt i kommunen/staden aå betalar du inget utan bara turister och besökare.
Du glömmer driftskostnader...
Citera
2026-05-26, 20:38
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Jag antar fortfarande att du aldrig tidigare röstat i ditt liv eller att du är ett köpt troll från Sveavägen 68

Minns du inte alls de 8 år av katastrof som vi upplevde då sossarna styrde. Jag vet att det var corona men sossarna var ändå helt handlingsförlamade. Och det blir inte bättre i höst då de verkar behöva stödja sig på både extremvänstern och C som jag kallar mer extremhöger än SD.

Problemet är att Moderaterna inte har följt med tiden. De har fastnat i vad boomers och Gen X tycker och tänker och inte lyssnat in stadsbor, Gen Z och yngre millennials. M behöver hitta tillbaka till 90-talet, Carl Bildt och Anne Wibble som städade bort år av sosseskit. Så ja, jag minns 30 år av bättre och sämre politik och även om Tidö gjort mycket bra har de gjort mycket fel och har ett svagt ledarskap i Ulf, vilket kommer straffa sig år framöver.

För egen del var spiken i kistan att Tidö skrotade snabbtågen i kombination med att Ulfs fru inte förstår sin roll utan representerar staten med sin prästkrage, senast nu på kungens 80-årsdag. Vet man inte sin roll så ska man inte ha den. Därför kommer jag som markering att rösta på MED i riksdagsvalet.
Citera
2026-05-26, 20:42
Medlem
Det är väl en "Varsågod" till nästa regering som kommer att få svårt att höja priserna igen.

Ungefär som när Reinfeldt, när en stundande valförlust var uppenbar, pratade om att vi skulle öppna våra hjärtan. Löfven svalde betet och började prata om sitt Sverige som inte hade stängda gränser. Ända tills han insåg att "vi hade varit naiva".
Citera
2026-05-26, 20:43
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Gissa? Jag vet att Tidö vinner så gå du gissa tillsammans med barnen

Jag vet att de tyvärr inte vinner, för de har misslyckats. De har gett bort valet på walk over, så du kan drömma vidare i din rosaskimrande drömbubbla. Vi kommer att få dras med Magda i fyra år på grund av dåligt ledarskap och en övertro på att landsbygden skulle vinna valet, istället för insikten att det kostar Tidö städerna.
Citera
2026-05-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Problemet är att Moderaterna inte har följt med tiden. De har fastnat i vad boomers och Gen X tycker och tänker och inte lyssnat in stadsbor, Gen Z och yngre millennials. M behöver hitta tillbaka till 90-talet, Carl Bildt och Anne Wibble som städade bort år av sosseskit. Så ja, jag minns 30 år av bättre och sämre politik och även om Tidö gjort mycket bra har de gjort mycket fel och har ett svagt ledarskap i Ulf, vilket kommer straffa sig år framöver.

För egen del var spiken i kistan att Tidö skrotade snabbtågen i kombination med att Ulfs fru inte förstår sin roll utan representerar staten med sin prästkrage, senast nu på kungens 80-årsdag. Vet man inte sin roll så ska man inte ha den. Därför kommer jag som markering att rösta på MED i riksdagsvalet.
Snabbtågen?? Du måste skoja? En ren och skär vänsterpartistisk dröm?
Rösta du på MED och kasta bort din röst så kommer du nog få fram en sosseregering igen.
Citera
2026-05-26, 20:56
Medlem
Synd de knappt finns bussar där de behövs då
Citera
2026-05-26, 20:57
Medlem
Rumpkorvens avatar
Det är smart att högern är de som genomför detta. Då kan inte vänsterpartierna komma och klaga.
Citera
2026-05-26, 20:59
Medlem
Sixten00s avatar
Åter igen sänker man kostnaden för något till "Svensson" under tidsbegränsad period för lånade pengar. Tidö försöker givetvis köpa röster med allas våra pengar och som vi ännu inte har. Osnyggt!
Citera
2026-05-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med bil skulle resan ta ca 10 minuter men med lokalbuss så hade det blivit ett byte och om allt klaffade så skulle det ta 40-45 minuter.
Vi snackar här om en resa på kanske en mil bilvägen.

Det blir lite moment 22 med kollektivtrafiken i Sverige. Man kapar ner ”olönsamma” linjer, vilket i sin tur gör att färre ex. väljer att flytta till det området, fler tar bilen istället osv. vilket i sin tur leder till att underlaget för kollektivtrafiken blir ännu sämre och så blir det en ond spiral. Medan kommunpolitiker kanske vill satsa på att locka invånare genom att öka servicen är det regionalpolitiker med helt andra prioriteringar som sitter på beslut och budget gällande kollektivtrafik.

Man borde skrota hela systemet och göra om det från grunden, med målet att det ska vara smidigt och billigt att ta sig runt. Det kommer löna sig även ekonomiskt i längden.
Citera
2026-05-26, 21:02
Medlem
swedenistanis avatar
7 miljarder kostar det!
En fråga dyker upp!

1. Hur ska detta finanseras?
säg inte skatter eller framtida generationer betalar.
Citera
2026-05-26, 21:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Helt fel fokus. Vi måste trängas som kossor på väg till slakt två gånger om dagen när vi reser till och från arbetet. Det är ett reellt problem som ingen mår bra av.

Den bästa och enklaste lösningen är att införa några dagars (obligatoriskt) arbete på distans för de som har möjlighet så vi andra kan resa i en mycket lättare och trevligare miljö med mindre trängsel, köer och trafikstockningar.

Detta förslag ville väl Spanien lyfta på EU nivå, men kommer slå illa med jantelagen här.
Citera
2026-05-26, 21:04
Medlem
Hörde precis ett inslag med Uffe där han tillfrågades vad de skulle göra åt att M tappar så mycket i storstäderna. Detta kommer som ett brev på posten. Valfläsk utan dess like.

(Som jag fattat det är det endast månadskort (30-dagarsbiljett) som halveras och inte andra biljetter? )
Eftersom det inte är permanent tror jag det kommer leda till kaos och sidbiznizz. Folk kommer köpa på sig mängder med 30-dsgars biljetter och aktivera senare när det är dags, men också sälja till höger och vänster och casha in. Väldigt lätt via appar och dylikt. Kommer bli svinrörigt och dyrt för trafikbolagen att ändra i sina datasystem för en temporär grej.

Men vill man vinna valet och ligger under som fan försöker man väl allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in