2026-05-28, 17:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Älskar du bilköer eller varför vill du ha fler bilister att dela vägarna med?
Utan gap, regn, smuts, försening, med rätt radiokanal på högsta volym?

För nästan alla går det fortare att köra bil till jobbet än kommunalt, inklusive bilköer.

Berätta varför du föredrar buss. Utöver att det är billigt för vi bilister betalar hälften och i augusti 75% av ditt riktiga pris.
Citera
2026-05-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Utan gap, regn, smuts, försening, med rätt radiokanal på högsta volym?

För nästan alla går det fortare att köra bil till jobbet än kommunalt, inklusive bilköer.

Berätta varför du föredrar buss. Utöver att det är billigt för vi bilister betalar hälften och i augusti 75% av ditt riktiga pris.
Det går fortare med bil (ibland) för att många andra väljer andra transportmedel. Det är väl bra för de som väljer bilen?

Personligen bor jag och jobbar så till att det vore vansinne att använda bil på daglig basis. Cyklar dock stora delar av året. Har betalat cykeln själv.
Citera
2026-05-28, 17:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det går fortare med bil (ibland) för att många andra väljer andra transportmedel. Det är väl bra för de som väljer bilen?

Personligen bor jag och jobbar så till att det vore vansinne att använda bil på daglig basis. Cyklar dock stora delar av året. Har betalat cykeln själv.
Cykla eller gå till jobbet är idealet, man ska bo nära sitt jobb, helst även i Stockholm. Jag går till jobbet på samma gata som jag bor. Jag har sålt min bil, jag hade bil i över 40 år.

Där kan en regering göra något för arbetsresorna: underlätta samhället så att man inte behöver jobba långt från sitt hem. AI IT och kontorsdöden kanske ordnar detta. Jag kan tänka mig att 50 eller 75% av alla bilresor har med arbete att göra, en man i en bil, minimera behovet att detta.
Citera
2026-05-28, 17:25
Medlem
löls avatar
Fy fan att åka kollektivt i storstäder.
Över min döda kropp att jag sätter mig ner med mongon, bussar eller tåg som inte kommer, går sönder, smutsigt, luktar, negativ atmosfär.

Även om det är halva priset. bläääää
Senast redigerad av löl 2026-05-28 kl. 17:28.
Citera
2026-05-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Cykla eller gå till jobbet är idealet, man ska bo nära sitt jobb, helst även i Stockholm. Jag går till jobbet på samma gata som jag bor. Jag har sålt min bil, jag hade bil i över 40 år.

Där kan en regering göra något för arbetsresorna: underlätta samhället så att man inte behöver jobba långt från sitt hem. AI IT och kontorsdöden kanske ordnar detta. Jag kan tänka mig att 50 eller 75% av alla bilresor har med arbete att göra, en man i en bil, minimera behovet att detta.
Håller med.Men sen finns det ju såklart yrkesgrupper som måste infinna sig på sina arbetsplatser. Och då är det bra att många har bra kollektivtrafik. Ingen tjänar på mer bilism, minst av allt bilister.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-05-28 kl. 18:28.
Citera
Igår, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Beror ju uppenbarligen på vart man bor ditt ägg.
Nej det beror på var man jobbar
Citera
Igår, 20:01
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Håller med.Men sen finns det ju såklart yrkesgrupper som måste infinna sig på sina arbetsplatser. Och då är det bra att många har bra kollektivtrafik. Ingen tjänar på mer bilism, minst av allt bilister.

Typ alla låglönejobb måste in och fysiskt göra arbete och dessa har inte råd att bo i närheten av sina jobb i de flesta fall, således behövs god kollektivtrafik.
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Typ alla låglönejobb måste in och fysiskt göra arbete och dessa har inte råd att bo i närheten av sina jobb i de flesta fall, således behövs god kollektivtrafik.
Absolut.
Citera
Idag, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Perfekt om detta även kommer gälla västtrafiks sommarbiljett. Då kan jag åka regionen runt för 445 kronor.

Hoppas på samma!
Citera
Idag, 10:39
Medlem
Kommer man kunna köpa en hel hög månadskort och sen aktivera ett per månad även efter perioden löpt ut tro? Vore ju rätt behändigt.
Citera
Idag, 11:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Kommer man kunna köpa en hel hög månadskort och sen aktivera ett per månad även efter perioden löpt ut tro? Vore ju rätt behändigt.

Bra fråga där. Läser dock det här......

Citat:
Du kan ha en förköpt periodbiljett (t.ex. 30-dagarsbiljett) inaktiv, eller "vilande", på ditt SL-kort i upp till 60 dagar efter köpet. Enkelbiljetter som du köper i förväg har en giltighetstid på 365 dagar innan de måste aktiveras.
Citera
Idag, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Bra fråga där. Läser dock det här......

Anar väl att det kan bli nått sånt. Bor i ett annat län iofs men det känns ju som een möjlighet de flesta kommer vilja täppa till dessvärre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in