2026-05-24, 12:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är för att maknaden bygger exakt så mycket att de kan maximera vinsten. Dvs bygger de fler lgh konkurrerar de med sig själva och priserna faller.

Det har blivit fler HR sen 60 talet.

Du köpte en BR för du inte bott i sthlm och stått i bostadskön.

Men frågan var om det blir billigare med marknadshyror på "andra platser" än de attraktiva.
Och svaret är att det skulle bli dyrare överallt. Varför skulle fastighetsägare sänka priserna när det är brist?

Värt att notera är att priserna på nybyggda HR är på samma nivåer som det skulle kostat som BR. Dvs det går inte att öka mer på nybyggen för då kan folk lika gärna köpa.
Det fattas fortfarande tänk i din världsbild.

VARFÖR tror du hyrorna skulle stiga med marknadshyror? Därför att DU SJÄLV är villig att betala mer i hyra. Och du ser regleringen som som ett sätt för dig att få lägre hyra men du kommer aldrig att erkänna det.

För att få lågt pris är du villig att acceptera Väntetid. Vilket är bra för dig men generellt idiotiskt, alla har inte tid som du att vänta. Min son kommer att söka jobb i Stockholm i augusti och då behöver han boende på en gång. Men det struntar du i för du är en egoist.

Dock har du analyserat nybyggda HR-hyrorna korrekt. Fri marknad gör att ingen kan ta mer i hyra än vad en BR i samma storlek hade kostat på samma ställe. Alla priser i en fri marknad har både en botten och ett tak. Det finns massor av justering i priserna och ICA kommer aldrig någonsin att kunna ta 100 kr litern för mjölk. På samma sätt med HR. Innerstads-trean i en fri marknad kommer alltid att kosta exakt vad någon har råd med.
Citera
2026-05-24, 12:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Alltså, ditt sätt att argumentera om det här liknar en sektmedlems eller konspirationsteoretikers. Du kan eller vill inte förklara dig, utan slingrar dig bara med konstigheter.

Bara för att jag inte går med på nyliberala idéer om avreglerad marknad, och dess föreställningar om mystiska, oförklarliga mekanismer som ska leda till nyttor och samhällsvinst, som visat sig vara felaktiga varenda gång de omsatts i praktiken, så betyder det inte att jag inte förstår ekonomi, eller befinner mig i en drömvärld.

Alltså, om något borde det väl snarare peka på motsatsen, att jag har fötterna någorlunda på jorden, att jag har förmåga att omvärdera teori efter empiri, till skillnad från dem som fortfarande, år 2026, går och tror att nyliberalism är ett sunt eller rimligt sätt att organisera samhället.

Det är talande för att du nästan själv på något plan inser att du inte har på fötterna, när du dyker ner på mikronivå, och börjar prata om... ja, vad fan är det egentligen du plötsligt pratar om, S-ministrar, att ärva lägenheter och liknande. Jag förstår inte hur du med detta tror dig stärka ditt case i frågan om marknadshyror.

Mitt argument handlar om att en reglerad hyresmarknad är bättre för landets medborgare och landets ekonomi än en avreglerad med marknadshyror, detta med utgångspunkt i två mycket enkla argument, ett: om stora samhällsgrupper har högre, snarare än lägre, köpstyrka så är det att föredra, två: det är inte rationellt att prioritera att öppna marknaden för några enstaka random storföretag att göra storvinster om det sker på bekostnad av att miljoner invånares ekonomi drastiskt försämras, eftersom det är som en sorts nationalekonomisk kamikaze.

Ditt argument är: "marknadshyror är bra, för du förstår inte pengar, och [nånting om att ärva en lägenhet, och S-politiker, blabla]".
Det du kallar "Nyliberalism" gör att det finns mjölk i affären för 15 kr. Du tror lägenheter är något annat än mjölk men det är det inte. Det är en vara med köpare och säljare som ska mötas om ett pris.

Besvara nu frågan: hur ska dina barn ska skaffa sin första hyreslägenhet? Vi lever ju i den bästa av världars, marknaden är reglerad. Och berätta vad dina barn får ärva av dig, du som bor i HR?

Du kommer att se att ditt svar gör dig till en egoist, som tar från dina egna barn för att få det bra. Exakt så fungerar hyresregleringen, den tar från de unga och ger till de äldre. Eftersom kötid är allt som räknas, inte pengar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-24 kl. 12:10.
Citera
2026-05-24, 12:13
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonFiles
Alltså är det brist på bostäder i dessa städer.

Centralt kanske men alla kan inte bo på samma ställe.
Citera
2026-05-24, 12:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Ombildningslagstiftningen reglerades och uppmuntrades under borgerliga regerings- och kommunalstyren (framförallt under 1990- och 2000-talet) genom att sänka kraven för hur stor majoritet av hyresgästerna som måste rösta ja till en ombildning.

Det var borgerliga majoriteter i Stockholms stad som aktivt sålde ut de kommunala bostadsbolagens bestånd på Östermalm och Norrmalm till privata bostadsrättsföreningar. Vänstersidan har konsekvent röstat emot dessa utförsäljningar för att bevara en blandad upplåtelseform.
Exakt så! Hyresregleringen kan bara överleva med ytterligare reglering. Annats blir alla HR till sist BR och då finns inte längre något att reglera. Reglerare utarmar alltid en marknad som uppstått under frihet. Ett reglemente i din smak hade säkert varit att förbjuda husägare att sälja sina hus. Nästa steg är att samhället tar över husen. Osv i en oändlig loop ner till Sovjet.

Ditt tänk är ganska likt reglerade kommunistiska länder. I ett kommunistiskt land får alla det de behöver. Allt eftersom tabbarna uppkommer, i brist på fri marknad, behövs mer reglering och till slut måste man reglera alla människor genom att skjuta vissa och ha 1 miljon spioner på gatorna.
Citera
2026-05-24, 12:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Det är skillnad på att ha en bostad och att köpa mjölk. Om ICA tar ut 100 kr för en liter mjölk kan jag sluta köpa den men jag kan inte sluta bo.
Så du kan sluta äta mat och dricka mjölk?

I min värld behöver du mat mer än ett boende. Dvs mat är den perfekta marknaden att reglera, den är extremt viktig. Men det finns ingen reglering av mat. Fundera på varför mjölken kan säljas på en fri marknad. Och det fungerar hur bra som helst.
Citera
2026-05-24, 12:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har haft nytta av en fri marknad OCH en reglerad marknad. Allt är inte svart och vitt i verkligheten min gode herre.
Det är ändå en Fri marknad i grunden. Du kan ju välja bostad både på den reglerade marknaden och den fria.

Det jag är emot är egentligen inte att det finns hyresreglering. Det jag är emot är de enorma nackdelar som de ger. Sverige och särskilt Stockholm skulle fungera så mycket bättre med en fri marknad. Vilket även Tidö tycker.

Min son flyttar till Stockholm i augusti och jag köper honom en BR, inga problem. Så det är inte ens för egen del som jag vill ha bort regleringen. Det är för de fattigare familjernas skull jag vill det.

Det ironiska är att priserna på BR kommer att sjunka rejält i Stockholm om regleringen tas bort och jag förlorar pengar. För då kan ju 100.000 påtvingade BR-köpare, som min son, istället välja HR och konkurrensen om BR sjunker rejält.
Citera
2026-05-24, 12:35
Medlem
Larasofts avatar
Ni som anser att det ska vara fri hyressättning hur tänkte ni er övergången från dagens system för de som har ett tillsvidareavtal?
Citera
2026-05-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du kan sluta äta mat och dricka mjölk?

I min värld behöver du mat mer än ett boende. Dvs mat är den perfekta marknaden att reglera, den är extremt viktig. Men det finns ingen reglering av mat. Fundera på varför mjölken kan säljas på en fri marknad. Och det fungerar hur bra som helst.
Ja, det är mycket enklare att sluta köpa dyr mat än att sluta bo. Tak över huvudet måste man ha, men dyra bananer och mjölk för 100 kr kan man avvara.
Citera
2026-05-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ni som anser att det ska vara fri hyressättning hur tänkte ni er övergången från dagens system för de som har ett tillsvidareavtal?
Du menar dom som har en hyresrätt just nu (med tillsvidareavtal)?
Citera
2026-05-24, 12:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Ja, det är mycket enklare att sluta köpa dyr mat än att sluta bo. Tak över huvudet måste man ha, men dyra bananer och mjölk för 100 kr kan man avvara.
Trams, du behöver mat mer än boede, du kan bo hos mamma.

Att du tycker "mjölk 100 kr" är dyrt har den fria marknaden talat om för dig. Om mjölk var en helt ny vara skulle den lika bra kunnat kosta 100 kr och jag hade nog köpt den.

Inga varor har ett pris skrivet i sten. Alla priser har tagits fram genom förhandling mellan köpare och säljare, ibland under 100 år.

Utom priset på hyresrätter i Stockholms innerstad. Man kan lätt gissa vilka personer som gillar ett hittepåpris på just denna lyxkonsumtion. Ingen behöver ju bo just mitt i stan. Men det är egoismen som talar.
Citera
2026-05-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Timbro-trollen invaderar i full skala.

"Har jobbat inom hemtjänsten." Tror jag vad jag vill om.

Och vad kommer stå för "rotationen"? Den "osynliga handen" eller?

Marknadshyror kommer inte göra det lättare och billigare för yngre att skaffa bostad. Tror vissa av er på allvar att vi kan vinna mot boomers genom att införa marknadshyror så är ni ju bra blåsta.
Jag säger inte att detta förslag skulle gör att rotationen kommer igång. Jag tror att rotationen kommer igång när det blir lönsamt att flytta till mindre eller till stan för gamlingarna. Och lägre krav på vinstskatt vid försäljning av bostad.
Citera
2026-05-24, 13:18
Moderator
Meijis avatar
Rubrik lite mer förtydligad.

Utgången rubrik: Tidöregeringen och C har röstat igenom villkor för en mer flexibel hyresmarknad (maj 2026)

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in