2026-05-24, 13:35
  #169
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Jag säger inte att detta förslag skulle gör att rotationen kommer igång. Jag tror att rotationen kommer igång när det blir lönsamt att flytta till mindre eller till stan för gamlingarna. Och lägre krav på vinstskatt vid försäljning av bostad.

Det är inte det som kommer att ske dock.

Och vänta nu. S röstade igenom det också? Eller trollar moderatorerna igen?
Citera
2026-05-24, 13:59
  #170
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Du menar dom som har en hyresrätt just nu (med tillsvidareavtal)?

Exakt.
Citera
2026-05-24, 14:39
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ni som anser att det ska vara fri hyressättning hur tänkte ni er övergången från dagens system för de som har ett tillsvidareavtal?

Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Du menar dom som har en hyresrätt just nu (med tillsvidareavtal)?


Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Exakt.
Ja, det kan man fråga sig. Jag gissar att man inte kan köra in marknadshyra under pågående kontrakt, det vore väl avtalsbrott? Vilket resulterar i inlåsningseffekt. Vem vill och vågor lämna en lägenhet med reglerad hyra för att hamna i marknadshyresträsket?

Om marknadshyror ska fungera måste det finnas ett överskott på lägenheter, annars finns det ingen marknad.

Jag bodde tidigare i en mindre populär kranskommun till Sthlm där det har byggts hysteriskt mycket. Svindyra hyror, men allt är uthyrt för att folk är desperata. Skulle dessa hyror plötsligt sänkas med marknadshyror? Knappast.
Citera
2026-05-24, 14:44
  #172
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Det är inte det som kommer att ske dock.

Och vänta nu. S röstade igenom det också? Eller trollar moderatorerna igen?

S röstade emot svarar Google/AI nu. (Vid en tidigare förfrågan svarade Google/AI att S röstade för. )

Här är en länk till protokollet (se sidan 53)

https://data.riksdagen.se/fil/D97A367A-B760-405D-BD23-F2943D2E13E1
Citera
2026-05-24, 15:59
  #173
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Eh ja, lönerna är desto högre i Tampa än i Stockholm.
Så du tror t.ex. att hyran på exemplet i Fittja kommer skena?

Mitt förslag hade varit att införa marknadshyror stegvis, inga marknadshyror på befintliga hyreskontrakt utan först från nästa hyresgäst.
Kommer skapa gigantiska inlåsningseffekter, där ingen kommer lämna sin subventionerade bostad för en med marknadshyra. Du får problemet med ensamstående pensionärer i "för stora" bostäder i kvadrat. Nog bättre att införa marknadspriser gradvis (årlig uppräkning) över typ en 10 års-period.
Citera
2026-05-24, 16:01
  #174
Bannlyst
Frågan återstår

Varför ger man bort billigare bostäder till 100 000 tals invandrare chockhöjer hyror för svenskar?
Citera
2026-05-24, 16:14
  #175
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennesvensk
Frågan återstår

Varför ger man bort billigare bostäder till 100 000 tals invandrare chockhöjer hyror för svenskar?

Vi har några nybyggda områden i staden där jag bor. De ligger centralt och bra till och det är fina byggnader. Problemet är att de byggt efter en marknad som inte riktigt finns. De har byggt för många nya fina som kostar rätt mycket och det är både hyresrätter och bostadsrätter. De som flyttade in tidigt var de som kanske sålt sitt hus och vill bli av med extra arbete med tomt och hus och bo närmare jobb men problem uppstod när de kanske sålt 50% av bostäderna och nästan ingen hyr så då tar kommunen över och det blir socialen som ger dem till missbrukare. Så nu är området ett slumområde kan man säga och det är väldigt otryggt på kvällarna.
Citera
2026-05-24, 16:55
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Den osynliga handen är att föredra framför socialistiskt översitteri. Att införa marknadshyror rakt av hade varit att föredra men detta får väl betraktas som ett litet positivt steg i rätt riktning.


Staten borde återta ansvaret att bygga bostäder.

Marknaden kan uppenbarligen inte hantera det.
Citera
2026-05-24, 17:00
  #177
Medlem
dickachus avatar
Kan någon sverigedemokrat snälla förklara hur dom är ett arbetarparti när dom hela tiden röstar för såna här ändringar som bara försämrar villkoren för svenska arbetare?
Citera
2026-05-24, 18:00
  #178
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Riksdagen har nyligen i tysthet röstat igenom regeringens proposition "En mer flexibel hyresmarknad" (prop. 2025/26:187). Lagändringen träder i kraft nu den 1 juli 2026. Officiellt säljs det in som ett sätt att göra det lättare för företag att skaffa personalbostäder och att stimulera så kallade "delningsbostäder".

Tittar man i lagtexten handlar det om att staten öppnar dörren för marknadsmässiga hyror via bakvägen, på bekostnad av det ordinarie konsumentskyddet.

Fastighetsägare får nu rätt att teckna så kallade blockhyresavtal med mellanhandsbolag där man helt frångår bruksvärdesprincipen och sätter en fri, anpassad hyra utifrån marknadsmässiga kriterier. Dessutom slopas besittningsskyddet för den som faktiskt bor där, utan att hyresnämnden behöver godkänna det i förväg.

De faktiska och potentiella konsekvenserna:

Vanliga bostadssökande i de kommunala bostadsköerna får tillgång till färre lägenheter i det befintliga beståndet.

Fastighetsägare kommer att hålla lägenheter tomma vid naturlig omsättning för att kunna paketera om dem till blockhyresavtal med mellanhänder, istället för att lämna dem till den kommunala bostadskön.

Det blir extremt lönsamt att ta vanliga treor och fyror, smälla upp tunna gipsväggar, sätta lås på dörrarna och kalla det för "delningsbostad" för att kunna ta ut oreglerad marknadshyra per rum av studenter och desperata ungdomar.

Oseriösa aktörer kommer sätta detta i system. Privatpersoner utan kötid men med pengar kommer instrueras att starta vilande enmans-AB:n, så att mellanhanden kan hyra ut lägenheten till bolaget som en "företagsbostad", trots att det är en vanlig permanentbostad. Hyresnämnden har som bekant ingen proaktiv tillsyn, så upptäcktsrisken är minimal tills Hyresgästföreningen eventuellt driver processer flera år senare.

Ökning av den dolda hemlösheten. Detta innebär att fler personer tvingas bo ofrivilligt som inneboende, i tillfälliga delningsbostäder i gråzonen, eller flytta runt mellan korttidskontrakt utan trygghet.

Kommunerna blir de som måste betala marknadspriser för att ge tak över huvudet åt de absolut fattigaste.

Dela med er av vad ni ser på marknaden och hur ni tror att fastighetsägarna kommer att utnyttja detta?

Jag håller med. Jag vill införa marknadshyror personligen, men detta är att göra det bakvägen. Våga säg vad du tycker, argumentera för det och inför därefter marknadshyror. Inte så här.
Citera
2026-05-24, 18:00
  #179
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vi har några nybyggda områden i staden där jag bor. De ligger centralt och bra till och det är fina byggnader. Problemet är att de byggt efter en marknad som inte riktigt finns. De har byggt för många nya fina som kostar rätt mycket och det är både hyresrätter och bostadsrätter. De som flyttade in tidigt var de som kanske sålt sitt hus och vill bli av med extra arbete med tomt och hus och bo närmare jobb men problem uppstod när de kanske sålt 50% av bostäderna och nästan ingen hyr så då tar kommunen över och det blir socialen som ger dem till missbrukare. Så nu är området ett slumområde kan man säga och det är väldigt otryggt på kvällarna.

Så går det när man bygger blandat i nya bostadsområden.
Citera
2026-05-24, 19:40
  #180
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Det är inte det som kommer att ske dock.

Och vänta nu. S röstade igenom det också? Eller trollar moderatorerna igen?


Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
S röstade emot svarar Google/AI nu. (Vid en tidigare förfrågan svarade Google/AI att S röstade för. )

Här är en länk till protokollet (se sidan 53)

https://data.riksdagen.se/fil/D97A367A-B760-405D-BD23-F2943D2E13E1

Tack för länken.

Punkt 1: En ny privatuthyrningslag
Resultat: Bifall till utskottet. 323 röster mot 25.
Effekt: Genom den tillåts friare hyressättning för upp till två bostäder, med ett tak mot ockerhyror. S röstade ja då lagen säkrar arbetsmarknadens rörlighet och behåller hyresnämndens prövningsrätt. V reserverade sig.

Punkt 2: Utökade möjligheter till andrahandsuthyrning av bostadsrätt
Resultat: Bifall till utskottet. 199 röster mot 149.
Effekt: Det blir lättare för bostadsrättshavare att hyra ut i andra hand. Makten förskjuts från bostadsrättsföreningens styrelse till den enskilda ägaren. Blocken följde den klassiska skiljelinjen där oppositionen (S, V, MP) röstade för avslag (res. 2) medan regeringsunderlaget och Centerpartiet säkrade majoriteten.

Punkt 3: En ny modell för blockhyra
Resultat: Bifall till utskottet. 199 röster mot 149.
Effekt: Regelverket för blockhyra där en juridisk person (t.ex. kommun eller företag) hyr en större mängd lägenheter för att hyra ut dem i andra hand förändras i linje med utskottets mer flexibla modell. Röstfördelningen var identisk med punkt 2.

S röstade ja på punkt 1 och nej till punkt 2 & 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in