2026-05-30, 18:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_anti-religious_legislation
Läs detta.
"In short, the rhetorical pattern followed a familiar arc seen in other 20th-century persecutions: begin with a theoretical framework that casts the target group as harmful to society (religion enslaves the workers), move to institutional propaganda depicting believers as backward, dangerous, or enemy agents, legally strip the group of protections under other pretexts, and officially deny that persecution is happening at all. The stated goal was always liberation, freeing people from "superstition", which made the violence easier to justify internally and to outsiders."

"The State promoted what it called "scientific atheism", the idea that science had disproven religion, and that only the uneducated or mentally backward still believed. One of the aims of the purge was to take away the church's intellectuals and to assist the propaganda that only backward people believed in God."

"The pattern from start to finish follows what historians now recognize as a genocide template: theoretical dehumanization → propaganda normalizing hatred → legal stripping of rights → institutional destruction → mass killing, all while officially denying that any of it was happening."
Din text låter faktiskt identiskt till hur sovietkommunismens anti-religiösa propaganda lät innan folkmordet på religiösa började.
Jaså. Då får du väl vara rädd då. Jag bryr mig inte.
Citera
2026-05-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej, det spelar ingen större roll. Bibelns budskap är tillräckligt dåligt på egna meriter. T.ex hur Bibeln rekommenderar slaveri.
Jaha ja. Hur har du kommit till den slutsatsen? Läst det på något forum eller hört det från en vän till en vän?
Citera
2026-05-30, 19:24
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Jag dömer bort idioter, det stämmer. Men det är ju en mycket mildare dom än hur ni kristna kommer att dömas av er religion om ni är ohederliga och om ni bär falsk vittnesbörd (litterarly ett brott mot budorden).
Du dömer enbart dig själv om du fortsätter att inte ta ansvar för ditt liv.
Jag dömer inte dig för känner inte dig och ändå vet jag att du försöker göra rätt.
Jag älskar herren och är vän med hans son.
Det låter absurt om man väljer att inte förstå.
Citera
2026-05-30, 19:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Du dömer enbart dig själv om du fortsätter att inte ta ansvar för ditt liv.
Jag dömer inte dig för känner inte dig och ändå vet jag att du försöker göra rätt.
Jag älskar herren och är vän med hans son.
Det låter absurt om man väljer att inte förstå.
Varför tillber du en religion som påbjuder slaveri?
Citera
2026-05-30, 20:38
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför inte? Jag kan ju citera Jesus eller vara inspirerad av helig ande.
Om du citerar Jesus återger du inte dina egna tankar, utan Jesus. Det är en väsentlig skillnad.

Att inspireras av något är inte problemet. Problemet uppstår när du uttrycker denna inspiration i egna ord och sedan framställer dessa ord som guds tankar. Om du anser att människans tankar inte är guds tankar, vilket du själv hävdar, bör du vara ytterst försiktig med sådana anspråk. Att tillskriva gud sina egna tankar är då hyckleri.
Citera
2026-05-30, 20:41
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Aha. Transcendentalism är mer som en idé?
Ja, alla -ism är ideologi.
Citat:
Peace, love and understanding.
"Turn on, tune in, and drop out."
"If it feels good, do it."

Behöver jag magiska kristaller när jag praktiserar detta eller räcker det med jazztobak?
Du behöver varken eller.
Citera
2026-05-30, 22:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om du citerar Jesus återger du inte dina egna tankar, utan Jesus. Det är en väsentlig skillnad.

Att inspireras av något är inte problemet. Problemet uppstår när du uttrycker denna inspiration i egna ord och sedan framställer dessa ord som guds tankar. Om du anser att människans tankar inte är guds tankar, vilket du själv hävdar, bör du vara ytterst försiktig med sådana anspråk. Att tillskriva gud sina egna tankar är då hyckleri.
Detta är en typisk människotanke som påminner om jantelagen. Och dessutom ett missförstånd! Det är inte så att människor inte kan tänka som Gud utan att vi är fostrade att tänka mer som djävulen.

Den som inte tror att Jesus fabulerar eller ljuger när han säger att han kommer från Fadern, dvs vår skapare, har möjlighet att sätta sig in i hans budskap och förstå Guds sätt att tänka.
Citera
2026-05-31, 13:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Därmed har ju kristendomens textbok ratificerat slaveri.
Med samma "tolkning" rekommenderar Bibeln även att folk ska spikas upp på kors. Finn fem fel.
Citera
2026-05-31, 15:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Med samma "tolkning" rekommenderar Bibeln även att folk ska spikas upp på kors. Finn fem fel.
Om Bibeln på ett liknande sätt hade instruerat dig att du får spika upp brottslingar på kors men inte längre än 24 timmar, ja, då hade Bibeln ratificerat den formen av tortyr, på samma sätt som den ratificerar slaveri med instruktioner om hur mycket du får misshandla dina slavar.
Citera
2026-05-31, 17:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om Bibeln på ett liknande sätt hade instruerat dig att du får spika upp brottslingar på kors men inte längre än 24 timmar, ja, då hade Bibeln ratificerat den formen av tortyr, på samma sätt som den ratificerar slaveri med instruktioner om hur mycket du får misshandla dina slavar.
9 timmar påstås han ha hängt på korset innan han dog. Vilket ju är mycket kortare än 24 timmar.
Citera
2026-05-31, 18:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Detta är en typisk människotanke som påminner om jantelagen. Och dessutom ett missförstånd! Det är inte så att människor inte kan tänka som Gud utan att vi är fostrade att tänka mer som djävulen
Varför tror du att jag förmedlade en varning till dig om hyckleri?
Citat:
Den som inte tror att Jesus fabulerar eller ljuger när han säger att han kommer från Fadern, dvs vår skapare, har möjlighet att sätta sig in i hans budskap och förstå Guds sätt att tänka.
Att inte utgå från att en person fabulerar eller ljuger innebär inte nödvändigtvis att man accepterar personens utsaga som sann. Frånvaron av avsiktligt vilseledande är inte liktydig med att den information som förmedlas är korrekt.

Det är välkänt att människor kan vara uppriktigt övertygade om sanningshalten i sina utsagor, trots att dessa inte överensstämmer med faktiska förhållanden. Sådana situationer bör särskiljas från fabulation och lögn, vilka förutsätter en medveten intention att konstruera, förvränga eller förmedla information som avsändaren vet eller misstänker är osann. När felaktiga uppgifter framförs utan en sådan avsikt är det mer adekvat att tala om misstag, okunskap eller felaktiga föreställningar än om medvetet bedrägeri.

Detta är varför vikten av kritiskt tänkande och ett prövande förhållningssätt till information.

Bedömningen av en utsagas sanningshalt bör inte enbart baseras på talarens upplevda uppriktighet, utan även på tillgänglig evidens, logisk koherens och möjligheten till oberoende verifiering. Samtidigt bör samma kritiska prövning inte enbart riktas mot den information som mottas, utan även mot det egna tänkandet och de antaganden genom vilka informationen tolkas och värderas.

Ett sådant förhållningssätt utgör en av de mest effektiva metoderna för att närma sig en så korrekt förståelse av verkligheten som möjligt... eller vad vi skulle kalla "sanning".
Citera
2026-05-31, 21:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Varför tror du att jag förmedlade en varning till dig om hyckleri?

Att inte utgå från att en person fabulerar eller ljuger innebär inte nödvändigtvis att man accepterar personens utsaga som sann. Frånvaron av avsiktligt vilseledande är inte liktydig med att den information som förmedlas är korrekt.

Det är välkänt att människor kan vara uppriktigt övertygade om sanningshalten i sina utsagor, trots att dessa inte överensstämmer med faktiska förhållanden. Sådana situationer bör särskiljas från fabulation och lögn, vilka förutsätter en medveten intention att konstruera, förvränga eller förmedla information som avsändaren vet eller misstänker är osann. När felaktiga uppgifter framförs utan en sådan avsikt är det mer adekvat att tala om misstag, okunskap eller felaktiga föreställningar än om medvetet bedrägeri.

Detta är varför vikten av kritiskt tänkande och ett prövande förhållningssätt till information.

Bedömningen av en utsagas sanningshalt bör inte enbart baseras på talarens upplevda uppriktighet, utan även på tillgänglig evidens, logisk koherens och möjligheten till oberoende verifiering. Samtidigt bör samma kritiska prövning inte enbart riktas mot den information som mottas, utan även mot det egna tänkandet och de antaganden genom vilka informationen tolkas och värderas.

Ett sådant förhållningssätt utgör en av de mest effektiva metoderna för att närma sig en så korrekt förståelse av verkligheten som möjligt... eller vad vi skulle kalla "sanning".
En forskare, en domare eller någon som ska bygga ett hus måste vara kritisk, men en medmänniska behöver inte vara kritisk till en annan människas vittnesmål. Förtroende är viktigare än alla metoder och är grunden för verklig makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in