Citat:
Ursprungligen postat av
peller
Varför ska huspriser ner tycker du?
Det är väl orättvist mot de som nyligen köpt?
Bättre är väl isåfall enkla små lägenheter med gemensamma sanitetsutrymmen likt 40talets arbetsrbostäder där unga kan bo billigt?
Huspriser behöver gå ner eftersom de är såpass höga att det har blivit ett samhällsproblem.
Det är illa nog att unga inte kan flytta hemifrån, bilda familj eller flytta för att ta ett jobb på grund av att bostadspriserna är för höga men det gör oss väldigt sårbara för räntehöjningar.
Jag som inte hade köpt 2022 minns hur det stod på varenda nyhetssida om hur bolåneräntan kommer utvecklas med inflationen som följt kriget, hade inte bostadspriserna varit så galna hade inte det varit ett lika stort problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
peller
Något som verkligen var orättvist är matkostnader.
1972 fick mina föräldrar lägga nästan en fjärdedel av lönen på mat medan dagens ungdomar kommer undan med lite drygt en tiondel.
Likaså elektronik var dyrt. En färgtv var två månadslöner efter skatt. Ungdomar idag har det bra där.
Vet inte om det är nudlar och kaffe du tänker på för matkostnader across the board är tokdyra just nu, det är också något som varit på tapeten nyligen så matpriser är absolut inget som är bättre idag.
Elektronik och lyxartiklar, sure men det beror på att Kina agerat världens fabrik och exporterat låga kostnader till alla andra länder. (Pradhan och Goodhart har skrivit en intressant bok om just detta) men du kan ju fråga dig själv ifall du hellre har ett hem eller en TV. Vilket är viktigast för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
peller
Du har naturligtvis en poäng i att det är dyrt att flytta hemifrån,och att det i storstadsområdena är stor brist på hyresrätter med rimlig hyra.
Men att lösa det genom att tycka allt jag inte har råd med eller andra kunnat köpa mycket billigare för 20år sedan med att beskatta dem hårt känns väl mest avundsjukt.
Det handlar inte om "det jag inte har råd med", det handlar om att lösa samhällsproblem.
Agerar du utifrån den logiken i din övriga vardag med?
Har man ingen bil så borde man inte behöva betala vägskatt.
Nyttjar du inte polisens tjänster skall du inte behöva betala för dem
Är du inte sjuk behöver du inte betala skatt för sjukvård.
Så funkar det inte i samhället
En väldigt fundamental del i samhället funkar inte och det skapar oerhörda problem, hur skall du lösa det utöver att införa en fastighetsskatt?