2026-05-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Perfekta nivåer de satt, liknande nivåer har Usa. Danmark har dock högre. Detta är ingen specifik vänsterpolitik utan sund bostadspolitik som marknadsliberala länder har, inte någon extrem politik som dagens Sverige med amorteringsfria lån, ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, rot, rut, ränte, elbil avdrag samt bara 20% skatt för utdelning från företaget samtidigt man har tunga flyttskattter som låser fast folk. De ska va hög skatt för att bo, låg eller ingen för att flytta för effektivt nyttande, låga bopriser och högre omsättning samt klassutjämning. Nu sitter gräddfilsborgare med villor som blåst upp till 17 milj i värde och deras barn kommer bli dollarmiljonär när de ärver och kan ligga slappa hela livet utan föräldrarna presterat ett skit, bara för huset rusat i värde. Det kommer skapa dynastier och enorma klassklyftor i framtiden där hembiträden utgörs av utslagna svenskar och massa mixade invandrare som är servicepersonal med dåliga villkor och arbetsmiljö och segregerad svensk 10-20% elit blandat med massa utländska gangsters i fina villor och många behöver inte arbeta som på 1800-talet.

Det finns ett enormt uppdämt hat från ett segment borgerlig/nyliberal svensk övre medelklass mot socialdemokratin, strulputtar, svenska stökiga arbetskamrater, speciellt de som tar igen livet via komvux och kör om dom, mot välfärd, skatter uppdämt senaste decennierna märker man i dagens Sverige, så de är beredd förstöra hela landet med kollosal invandring, avreglering och världens slappast regler och curling på bomarknad och ventiler för att skapa ett 1800-tals Sverige igen där man fick bocka, niga, slav åt husbonden, direktören, hyresvärden, chefen och kunde få svälta och dö ifall man stod upp för sig själv och inte tillät sig bli dåligt behandlad, utnyttjad eller misshandlad. Sa man ifrån mot prästen blev man fredslös. Ingen välfärd el sjukvård existerade. Det var faktiskt så det såg ut på 1800-talet, ett hemskt land och primtivt samhällssystem.
Det här hatet du skriver om
Var kommer det ifrån?
Intressant

Bra analys
Men håller inte med i att barnen som kommer att ärva dessa huspriser o det kommer fortgå
Även om priserna inte kommer att gå ner så är de fast i din bostadsbubbla om nu inte barnen emigrerar till nåt land i asien el afrika och frigör kapitalet
Senast redigerad av popll 2026-05-16 kl. 18:44.
Citera
2026-05-16, 18:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det här hatet du skriver om
Var kommer det ifrån?
Intressant

Bra analys
Men håller inte med i att barnen som kommer att ärva dessa huspriser o det kommer fortgå
Även om priserna inte kommer att gå ner så är de fast i din bostadsbubbla om nu inte barnen emigrerar till nåt land i asien el afrika och frigör kapitalet
Man kan dock inte emigrera till ett västland eftersom samtliga länder har sina största bostadsbubblor i historien. Utom Japan där befolkningen sjönk 1M förra året, men de tar å andra sidan inte in svenskar.

Några länder t.ex England och Canada, där börjar bubblan spricka. Troligen kommer USA efter i år.

Jag tänker att potentialen i de flesta länder är en halvering av bostadsprisett. Det funkar inte med priser som gör att man inte kan betala klart hela villan på t.ex 25 år med normal lön. En normal liten Danderydsvilla borde då kosta 5M inte 10M.

Här priser från mitt liv:
Danderydsvilla liten 100 kvm på stor tomt Skogsvik mellandyrt:
1930 byggd för 4.000 kr + tomt 4000 kr
1963 inköpt nyrenoverad för 115.000 kr.
1973 såld orenoverad för 190.000 kr
1989 såld nyrenoverad för 1.1Mkr
2017 såld tillbyggd för 12Mkr
2026 nu värdering 12Mkr
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-16 kl. 18:55.
Citera
2026-05-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan dock inte emigrera till ett västland eftersom samtliga länder har sina största bostadsbubblor i historien. Utom Japan där befolkningen sjönk 1M förra året, men de tar å andra sidan inte in svenskar.

Några länder t.ex England och Canada, där börjar bubblan spricka. Troligen kommer USA efter i år.

Jag tänker att potentialen i de flesta länder är en halvering av bostadsprisett. Det funkar inte med priser som gör att man inte kan betala klart hela villan på t.ex 25 år med normal lön. En normal liten Danderydsvilla borde då kosta 5M inte 10M.

Här priser från mitt liv:
Danderydsvilla liten 100 kvm på stor tomt Skogsvik mellandyrt:
1930 byggd för 4.000 kr + tomt 4000 kr
1963 inköpt nyrenoverad för 115.000 kr.
1973 såld orenoverad för 190.000 kr
1993 såld nyrenoverad för 1.1Mkr
2019 såld tillbyggd för 8Mkr
2026 nu värdering 12Mkr

Mycket intressant med ditt verkliga exempel
Just den där sista uppgången är det som sticker ut
Mellan 2014-15 tills nu har varit det mest extrema
i tråden om pyromanem på st essingen kom vi in lite på huspriser, där hus går för 15-20 miljoner med fördubbling på några år!
Normalt?
Nej
Citera
2026-05-16, 18:56
Medlem
När vänsterkommunisterna styr så har till slut all ”dyra villor” och alla får chansen att bidra till den ”goda saken” och till dem som är lite mer jämlika än alla andra.
Citera
2026-05-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olinsty
För att mina föräldrar köpte kåk 2008. Efter mycket sparande och slit på fabriken lyckades dom. Nu när huspriser ökar är kåken värderad 14M. Så nu finns risken att dom får statens stora skaft och måste flytta.
Och
De kan köpa en fin annan villa med den värderingen
Citera
2026-05-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartiet-vill-utreda-fastighetsskatt-och-exitskatt

Vad tycks om detta? I den senare delen av citatet kan ju tolkningen bli att även de med hus under 13 miljoner får fastighetsskatt. Väldigt tvetydigt och luddigt. Det här tror jag S inte har nåt jättestort emot att stödja i en ev regering.

Bra så slipper man se en massa Fredrik Schiller köra med sina yachtbåtar på Lidingö.
Citera
2026-05-16, 19:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Mycket intressant med ditt verkliga exempel
Just den där sista uppgången är det som sticker ut
Mellan 2014-15 tills nu har varit det mest extrema
i tråden om pyromanem på st essingen kom vi in lite på huspriser, där hus går för 15-20 miljoner med fördubbling på några år!
Normalt?
Nej
Jag skulle köpt en av sjötomterna längts ut på stora Essingen, radhus i tre plan med perfekt utsikt över hela Mälaren, året var 1993, den kostade 2.7mkr, fem meter till vattnet.

Det blev inte av så då skulle jag köpa en av de stora villorna högst uppe på paradgatan som tittar rakt söderut över vattnet, byggd på 30-talet, priset var 2.7mkr 1994. Jag spekulerar i att de går för 20M nu.

Istället köpte jag en Nacka-villa direkt vid vattnet för 1.9mkr 1995. Den sålde jag för 4.9mkr år 2000. Den sålde köparen för 10mkr 2010. Den såldes för bara några år sedan för 24mkr. Den ägde jag lånefri och hade som bachelor pad till ensamstående mig. Det kunde man på 90-talet i Stockholm.

För att kunna amortera av 24mkr under sitt 40-åriga arbetsliv måste man nog ha minst 3mkr i årslön och lägga allt på villan.

Så jag tror på en halvering av huspriserna i Sverige. Men jag vet inte när.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-16 kl. 19:05.
Citera
2026-05-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag skulle köpt en av sjötomterna längts ut på stora Essingen, radhus i tre plan med perfekt utsikt över hela Mälaren, året var 1993, den kostade 2.7mkr, fem meter till vattnet.

Det blev inte av så då skulle jag köpa en av de stora villorna högst uppe på paradgatan som tittar rakt söderut över vattnet, byggd på 30-talet, priset var 2.7mkr 1994. Jag spekulerar i att de går för 20M nu.

Istället köpte jag en Nacka-villa direkt vid vattnet för 1.9mkr 1995. Den sålde jag för 4.9mkr år 2000. Den sålde köparen för 10mkr 2010. Den såldes för bara några år sedan för 24mkr. Den ägde jag lånefri och hade som bachelor pad till ensamstående mig. Det kunde man på 90-talet i Stockholm.

För att kunna betala bort 24mkr under sitt 40-åriga liv måste man nog ha minst 2mkr i årslön.
Underbara minnen
Jag fick hyreslägenhet utan svarta pengar och utan kö då i Stockholm
Men flyttade från stan sen

Ps. Både St Essingen och Lidingö extrema ex
Såldes inte ett "hus" på Lidingö för 100 mille för nga år sen?
Pps. Ja halvering är en justering till normalt
Men det är mäktiga intressen mot
Senast redigerad av popll 2026-05-16 kl. 19:09.
Citera
2026-05-16, 19:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Underbara minnen
Jag fick hyreslägenhet utan svarta pengar och utan kö då i Stockholm
Men flyttade från stan sen
Hehe 1993 kunde man i Gula tidningen läsa 100-tals annonser om lägenheter "nära innerstan" t.ex Bromma Vällingby Hammarby, där man bara kunde ta över hyreskontrakt första hand utan kostnad, bara att flytta in. Jag tog ett sådan och bodde i 2 år. Sedan trodde jag att jag kunde sälja det svart, men det gick inte så jag gav bort ett 1:ahands-kontrakt i Vällingby, nybyggt, till en ung tjej som socialen skulle betala.

Att den underbara tiden enligt ovan försvann måste bero på att Sverige växt med 1M människor sedan dess, varav hälften i Stockholm. Vilken idiot kom på den iden. V var med på den.

Jag tror inte V som gjort förslaget att man ska ta pengar från boende just i Stockholm, som har betalat enorma priser som aldrig någonsin kan amorteras bort, känner till eller ens bryr sig om denna historik.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-16 kl. 19:12.
Citera
2026-05-16, 19:30
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Bättre dom tar pengarna direkt i skatt på arbete ?

Va? Staten har ingen obegränsad rätt till tillgångar som människor erhållit genom arbete och sparande.
Citera
2026-05-16, 19:54
Medlem
Hegamons avatar
Nej, det sänker konsumtionen för hushållen som har villor för över 13 miljoner kr. Det är en grund i Sveriges ekonomi att när bostäderna värderas högt så konsumerar folk mera, att beskatta folk sänker konsumtionen och det drabbar allanegativt.

Det går bara ut för vänstern att bättre förmedlade ska beskattas och så ska det svarta hålet alltså statskassan fyllas. Det är extremt dåligt för Sveriges ekonomi att beskatta folk i dyra bostäder. En dyr bostad betyder inte per automatik personen är rik, utan det drabbar konsumtionen och därmed tillväxten för Sverige del.
Citera
2026-05-16, 20:21
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Hahaha
Skulle en sån inte klara 20-30 000 per år ? Då ska man nog flytta
Har ni sett vad en hyreslägenhet kostar? Och det är inga högavlönade som får betala det
Vad har det för jävla betydelse om de skulle klara av en högre skatt?
Alla vettiga låntagare har väl marginaler mot höjda räntor och allmänna levnadskostnader?
Det är väl klart att de flesta kan bo kvar, men det är inte det minsta rättvist att de som har utbildat sig, skaffat sig ett välbetalt jobb och levt ett skötsamt liv ska beskattas hårdare bara för att bekosta vänsterns alla idiotier.

6tim arbetsdag för samma kön. Störda människor!
Kontentan är att de vill jobba mindre själva och samtidigt ha mer av andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in