2026-05-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartiet-vill-utreda-fastighetsskatt-och-exitskatt

Vad tycks om detta? I den senare delen av citatet kan ju tolkningen bli att även de med hus under 13 miljoner får fastighetsskatt. Väldigt tvetydigt och luddigt. Det här tror jag S inte har nåt jättestort emot att stödja i en ev regering.

De flesta av dessa är belånade, och förmodligen så har det ofta kräfts löner där man betalar över 50%, samt arbetsgivaravgift, på sista tusenlappar att, eller sista tiotusenlapparna.

Man skall inte behöva skatta ännu mera beroende på vad man väljer att spendera sina pengar på.
Citera
2026-05-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Bankerna äger oftast de flesta hus i Sverige ändå. Väldigt få sitter faktiskt med ett helt avbetalt hus utan lån. Så argumentet att folk "redan äger" huset blir lite skevt när banken i praktiken äger en stor del tills lånet är borta.

Då är det väl banken som ska betala skatten
Inte den som bara bor där för tillfället
Jag är absolut inte emot skatt. Men det måste gå rätt till
Blir en slags straffskatt
som kan drabba låginkomsttagare, som bor i "fel" bostadsområde
Enligt skatteverket
Citera
2026-05-16, 16:36
Medlem
olinstys avatar
Det eviga racet att alla ska leva i fattigdom. Har du en dröm som arbetare att kanske kunna gå i pension så glider drömmen ner i ån för varje skatte ökning. Inkomsten blir beskattad som fan. Isk tar du all risk och blir beskattad. Hus kunde man förut köpa för att senare i livet tjäna på. Nu ska vänstern straffa dessa också. Produktiva människor ska straffas som vanligt.
Citera
2026-05-16, 16:37
Medlem
Bra förslag. Boende ska skattas hårt men arbete ska skattas mindre. Alla borde betala en fastighetsskatt som svider.
Detta inser alla med åtminstone hyfsat intellekt.
/fastighetsägare.
Citera
2026-05-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olinsty
Det eviga racet att alla ska leva i fattigdom. Har du en dröm som arbetare att kanske kunna gå i pension så glider drömmen ner i ån för varje skatte ökning. Inkomsten blir beskattad som fan. Isk tar du all risk och blir beskattad. Hus kunde man förut köpa för att senare i livet tjäna på. Nu ska vänstern straffa dessa också. Produktiva människor ska straffas som vanligt.

Ja fy vad synd det är om alla som äger villor i 20miljonersklassen.
Varför detta störda försvar av de som har det bättre än er? Känner ni er bättre då?
Citera
2026-05-16, 16:42
Medlem
olinstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Ja fy vad synd det är om alla som äger villor i 20miljonersklassen.
Varför detta störda försvar av de som har det bättre än er? Känner ni er bättre då?
För att mina föräldrar köpte kåk 2008. Efter mycket sparande och slit på fabriken lyckades dom. Nu när huspriser ökar är kåken värderad 14M. Så nu finns risken att dom får statens stora skaft och måste flytta.
Citera
2026-05-16, 16:43
Medlem
KillPus avatar
Kommunistäckel. Finns inte vidrigare politisk grupp än dessa! När andra kämpar, för att det inte ska finnas fattiga gör dessa kackerlackor ALLT för att de flesta SKA VARA fattiga! Eftersom det är grogrund för deras motbjudande "politik"!
Citera
2026-05-16, 16:45
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det är du fri att tycka.
Likagärna kunde man väl ha 100% inkomstskatt på samtliga inkomster över X och förmögenhetsskatt på 50% av allt kapital över 100.000.
Har folk inga pengar så bilr det svårt att sälja något överhuvudtaget.

Som vanligt är det väl inga problem med skatter&avgifter som inte drabbar en själv,eller nämnvärt påverkar ens ekonomi
Men det är inte bara min åsikt. Det finns goda grunder till det eftersom flera expertorganisationer också förespråkar det.
1. Fastigheter kan ingen flytta utomlands.
2. Utan fastighetsskatt ökar den privata skuldsättningen vilket skadar ekonomin.
3. Fastighetsskatt behöver inte göra det totala ägandet speciellt mycket dyrare än att ha högre belåning och högre räntekostnader.

Du tar sedan upp inkomstskatt som att det vore lika bra men det är ju en form av dålig skatt som gör att högavlönade kan lämna landet. Du tänker inte nyanserat för fem öre.

Du verkar inte tänka på att vi alla också drabbas av hög privat skuldsättning. Färre jobb och svårare ekonomiska kriser. Sen äger jag också en bostad. Men jag försöker se till vad som är bäst långsiktigt.
Citera
2026-05-16, 16:48
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olinsty
För att mina föräldrar köpte kåk 2008. Efter mycket sparande och slit på fabriken lyckades dom. Nu när huspriser ökar är kåken värderad 14M. Så nu finns risken att dom får statens stora skaft och måste flytta.
Och varför ökade priserna så mycket? Jo för att man slopade fastighetsskatten 2008. Ett införande av en fastighetsskatt kommer att få priserna att stabiliseras på en lite lägre och samhällsekonomiskt bättre nivå.
Citera
2026-05-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Men det är inte bara min åsikt. Det finns goda grunder till det eftersom flera expertorganisationer också förespråkar det.
1. Fastigheter kan ingen flytta utomlands.
2. Utan fastighetsskatt ökar den privata skuldsättningen vilket skadar ekonomin.
3. Fastighetsskatt behöver inte göra det totala ägandet speciellt mycket dyrare än att ha högre belåning och högre räntekostnader.

Du tar sedan upp inkomstskatt som att det vore lika bra men det är ju en form av dålig skatt som gör att högavlönade kan lämna landet. Du tänker inte nyanserat för fem öre.

Du verkar inte tänka på att vi alla också drabbas av hög privat skuldsättning. Färre jobb och svårare ekonomiska kriser. Sen äger jag också en bostad. Men jag försöker se till vad som är bäst långsiktigt.

Högavlönade kan väl lämna landet pga höga fastighetsskatter om de tycker bördan blir för tung oavsett vad det är som beskattas?
Kvar blir som vanligt de som inte kan "Packa&Dra". Dvs de utan efterfrågad kunskap,kapital,ålder eller familjesituation.

Vad gäller skuldsättning är det givetvis inte bra att vara överbelånad.
Var tycker du själv maxgränsen vid fastighetsköp bör vara,dvs hur mycket kontantinsats bör krävas.
Citera
2026-05-16, 17:06
Medlem
slemhogs avatar
Bra! Sverige är ett extremt skatteparadis på denna front och kapitaltillgångar. Alla länder har typ fastighetsskatt mycket högre än Sverige. De skapar bättre nyttjande, håller nere priserna (man går plus minus noll med fastighetsskatt jämfört med utan), jämnar ut samhället och de rika kan inte flytta utomlands för slippa fastighetsskatt som snikna borgare alltid påstår de rika gör med riktade skatter mot dom (en lögn då det är inte bättre i andra eu-länder eller Usa utan där är det högre fastighetskatt och kapitalskatter)

Att bara ha en skatt för villor över 13 miljoner är extremt milt förslag i en internationell kontext, det borde va 0.5% skatt för taxeringsvärde under 2.5 miljon, 1% på taxbelopp över det, 1.5% över 10-15 milj.

Dessa miljardärdsskatter riktat sig mot 0.01% av befolkningen typ och denna fastighetsskatt slår mot 5-10% om ens det så vad är det stora gnället hos flashback användare?
Senast redigerad av slemhog 2026-05-16 kl. 17:09.
Citera
2026-05-16, 17:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Flera och mera skatter samt fler och högre bidrag.
Typiskt bidragsparti

Arbetarna pissar på detta parti

Vilken arbetare bor i en villa över 13 milj? Jag som mångmiljonär och tjänsteman är helt utestängd ens köpa en 6 milj villa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in