2026-05-16, 10:08
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Skattepengar borde uppenbarligen gå till Ukraina och Zelensky.
Varför?
Citera
2026-05-16, 10:18
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Då ska jag nog rösta på vänstern. Fastighetsskatt är den absolut bästa skatten.

Det är inte den enda skatten de vill införa eller höja, men det är väl lite typiskt vänster att det är värt att bli påsatt i arslet om någon man inte gillar också blir det?
Citera
2026-05-16, 10:19
Medlem
Sverige ligger nästan högst upp i listan på dollarmiljardärer, det är lite av en myt att Sverige beskattas hårt. Annars hade inte dessa kryphålsmiljardärer bott här. Vanliga arbetstagare och villaägare offras åt mijardärerna. Vi skattas hårt för att skattefria miljardärer ska tjäna på oss.

Jag betalar gärna skatt btw.
Citera
2026-05-16, 10:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det bor ett antal arbetslösa här på forumet och de flesta kan skriva. De är ofta aktiva när det handlar om bidrag. Om de är anställningsbara är tveksamt så där har du nog rätt.

Men nu till trådens ämne så är de som har dessa berörda hus troligen redan de som betalar massor i statlig skatt och givetvis vill V att de ska betala ännu mera skatt.

Absolut, skattepengar kommer behöva komma in i enorma mängder för att kunna höja bidragen till sina viktigaste väljare.

När jag räknade upp de arbetslösa så kanske jag hårddrog det lite då alla är inte helt värdelösa men det är en stor del av dessa som helt enkelt inte har IQ nog för att få ett jobb. Sen har vi den gruppen som älskar bidrag på alla olika sätt och gör allt för att suga ut så mycket som möjligt utan att behöva göra ett handtag. Denna grupp är absolut möjlig att anställa men de vill inte ha ett jobb då de är lata jävlar helt enkelt.
Sen finns det ett stort mörkertal bland dessa som inte är arbetslösa men som istället har mer eller mindre skattefinansierade anställningar, utbildningar eller liknande bara för att fixa till siffrorna, jag skulle gärna se dessa också i statistiken som arbetslösa då de fortfarande betalas från våra skatter till nära på 100%.
Citera
2026-05-16, 10:26
Medlem
Skatt skatt skatt och sedan skatt på den skatten.

Dett är den ständiga lösningen på alla problem för vänstern.
Citera
2026-05-16, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Det är inte den enda skatten de vill införa eller höja, men det är väl lite typiskt vänster att det är värt att bli påsatt i arslet om någon man inte gillar också blir det?
Är de andra skatterna lika väl genomtänkta blir det bra. Men svårt att hitta nåt lika bra att beskatta som fastigheter.
Citera
2026-05-16, 10:28
Avstängd
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartiet-vill-utreda-fastighetsskatt-och-exitskatt

Vad tycks om detta? I den senare delen av citatet kan ju tolkningen bli att även de med hus under 13 miljoner får fastighetsskatt. Väldigt tvetydigt och luddigt. Det här tror jag S inte har nåt jättestort emot att stödja i en ev regering.

Dyra villor? Ändra rubrik kanske. Eller, var går din gräns för en dyr villa? (Utan att veta specifikationer)
Citera
2026-05-16, 10:29
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Är de andra skatterna lika väl genomtänkta blir det bra. Men svårt att hitta nåt lika bra att beskatta som fastigheter.

Jo det är enkelt att beskatta fastigheter, som att sno godis från barn,, men det gör det inte moraliskt försvarbart.
Citera
2026-05-16, 10:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jo det är enkelt att beskatta fastigheter, som att sno godis från barn,, men det gör det inte moraliskt försvarbart.
Den mest moraliska av alla skatter. Smart av vänstern att införa det nu när de leder så stort i opinionen. För av nån konstig anledning har fastighetsskattemotståndarna lyckats lobba för sin sak väldigt bra. Kör med några snyfthistorier om nån änka på västkusten som ändå hade fått begränsad skatt.
Men nu kan de införa skatten på nytt igen, då kan skatten sänkas på nåt annat.
Perfekt fördelningspolitik.
Citera
2026-05-16, 10:35
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hur kom de fram till att gränsen ska gå vid 13 miljoner?
Ida känner sannolikt någon som hon är avundsjuk på som nyligen fått sin bostad värderad till 13 miljoner? Vänsterpolitik handlar till stor del om avundsjuka. Typ, om inte jag kan ha Porsche så ska inte du heller ha Porsche och istället för att höja sig själv försöker man med olika former av sabotage förstöra för andra. Det är Vänsterpartiet i sin essens. Det här förslaget skiljer sig inte från traditionen.

Skulle Ida bli förmögen senare i livet kommer hon att göra allt för att trixa sig under den statliga skattesats hon själv föreslog.
Citera
2026-05-16, 10:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Då ska jag nog rösta på vänstern. Fastighetsskatt är den absolut bästa skatten.
Problemet är bara att du får en massa annan idiotpolitik på köpet.
Citera
2026-05-16, 10:38
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ett lite viktigare citat i denna artikel, men som såklart inte lyfts fram för man vill villifiera de till att "se, de kommer efter vanliga svensson som kämpat sig till en villa!". Bra titel, TS....

Absolut för miljrdärsbeskattning av alla slag.

Sen om Ove 67 som sitter på skit från sina föräldrars tid med högt värde och båtar till Karibien varje halvår behöver betala en extra procentsats eller två har jag inga problem med direkt. Vi snackar inte att man tar ifrån de något öht. De kommer fortfarande ha så det räcker och blir över.

Men det nyanserade lär gå över huvudet på FB-are som alltid hatar allt som är vänster om typ SD.

Det är främst de lägre ställda som behöver hjälp, det är väl alla medvetna om. De flesta av oss är inte och kommer aldrig bli miljardärer hur mycket man än suger av de och slickar deras stövlar så att försvara dessa parasiter är ordentligt korkat.

Och för att vara extremt tydlig för läskunnighet är fanimig det svåraste att finna här efter sunt förnuft: Jag röstar inte, och har aldrig röstat på, Västerpartiet.
Äcklig skatt är det vad det är. Precis som med allt som kommer från de där jävla skurkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in