2026-05-12, 00:10
Medlem
”Den moderna mannen optimerar sin fysik, men lämnar stilen åt slumpen. Hur blev disciplin och dominans viktigare än begärlighet i garderoben? Är det bättre att vara ”ful men sann”?”

ECT har genomfört någon slags fältstudie i en särskilt trendkänslig del av Stockholm och resultatet är häpnadsväckande: tighta stretchjeans, kortärmad skjorta och tunn dunväst.

Generellt sätt klär sig män mycket illa.”
- Kristofer Andersson

Inget får sitta för bra. Skinny jeans och skjorta. Beige cardigan från Dressmann. Antingen lite för små eller lite för stora pikétröjor.”
- Marcus Hägglund

https://www.etc.se/kultur-noje/svenska-maens-klaeder-aldrig-varit-saemre

Män, förklara er! Varför går ni runt i stretchiga jeans även kallat ”jeggings”? Förr klädde ni er stiligt och snyggt så vad är det som har hänt egentligen?
Citera
2026-05-12, 00:27
Medlem
triptykens avatar
Kristin McKillen kan dra åt hela helvete. Jag har visserligen ingen koll vart hon gör sin trendspaning men om man ska tro heterosnubbar här på FB hade dom föredragit om kvinnor gått runt nakna, men vem fan lyssnar på dom? Så varför ska nån lyssna på Kristin?

Det suger att Kristin är besviken på folk som inte klär sig som hon vill. Men hon kan fista sig själv i struphuvudet. Om nån lallare i Stockholm vill gå runt i jeggings och clownhätta är det upp till dom. Dom har, bara en gissning nu, inte klätt sig för henne? Kan nån ta och dingla kvinnan från västerbron några sekunder och skrika åt henne att andra människor inte är hennes rekvisita utan det dom vill ha på sig är det dom känner sig snygga i?

Jag klär mig som sju svåra år, det vet jag. Mjukisshorts och huvtröjor och foppatofflor. Sen är jag en medelålders man också så jag antar att Kristin tycker jag ska vara en könlös rar farbror eller ett svettig pervo i en buske för att funka i hennes fria fantasier om verkligheten. Jag rör mig inte heller i "trendkänsliga Stockholm innerstad".

Alla som säger till folk med självgod min att dom klär sig fel är folk som borde hoppa fötterna först ner i en flismaskin enligt mig. Gillar man inte hur folk klär sig, klä dig bättre och skit i andra. Om nån vill ha hijab, herrtrosor eller keps på sig - vad fan har det med mig att göra? Och vadfan har Kristin med det här och göra?

Är kvinnan sarkastisk? Jag kan inte läsa hela artikeln så inte fan vet jag? Om hon är det, ok bra jobbat. Om hon seriöst vill leka sharia-präst på andra: ta din text, rulla det till en liten liten boll och för den långsamt upp ditt eget anus Kristin.

Hoppas hon e sarkastisk för så här röten kan ingen vara.
Senast redigerad av triptyken 2026-05-12 kl. 00:30.
Citera
2026-05-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag klär mig som sju svåra år, det vet jag. Mjukisshorts och huvtröjor och foppatofflor. Sen är jag en medelålders man också så jag antar att Kristin tycker jag ska vara en könlös rar farbror eller ett svettig pervo i en buske för att funka i hennes fria fantasier om verkligheten. Jag rör mig inte heller i "trendkänsliga Stockholm innerstad".
Måste du ha på dig mjukisshorts och foppatofflor bland folk? Chinosshorts eller jeansshorts med vanliga tofflor ger ju ett mycket trevligare intryck och du kommer säkert få ett bättre bemötande.
Citera
2026-05-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
”Den moderna mannen optimerar sin fysik, men lämnar stilen åt slumpen. Hur blev disciplin och dominans viktigare än begärlighet i garderoben? Är det bättre att vara ”ful men sann”?”

ECT har genomfört någon slags fältstudie i en särskilt trendkänslig del av Stockholm och resultatet är häpnadsväckande: tighta stretchjeans, kortärmad skjorta och tunn dunväst.

Generellt sätt klär sig män mycket illa.”
- Kristofer Andersson

Inget får sitta för bra. Skinny jeans och skjorta. Beige cardigan från Dressmann. Antingen lite för små eller lite för stora pikétröjor.”
- Marcus Hägglund

https://www.etc.se/kultur-noje/svenska-maens-klaeder-aldrig-varit-saemre

Män, förklara er! Varför går ni runt i stretchiga jeans även kallat ”jeggings”? Förr klädde ni er stiligt och snyggt så vad är det som har hänt egentligen?

Sluta objektifiera män
Citera
2026-05-12, 00:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Spännande. Själv har jag aldrig sett unga kvinnor vara så otroligt dåligt klädda. De kan ha jeansjackor som tält och byxor som hör hemma på 80-talet. Skor som ser ut att de bodde i ett getto.
Citera
2026-05-12, 00:55
Medlem
jcockers avatar
Man blir ju förbannad. Känns som ett övergrepp.

Jag skulle aldrig våga drömma om att säga till en okänd vuxen man på stan hur han ska klä sig, men kan jag gå hem och skriva en artikel om det någonstans?

Jag behöver upprättelse.
Citera
2026-05-12, 00:55
Medlem
Christopher.s avatar
Håller med östeuropa klär sig bättre, ska vara adidas för fan. https://www.youtube.com/watch?v=VLW1ieY4Izw
Citera
2026-05-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker

Riktiga män bryr sig inte om vad ett par bögar och feminister på någon skitig värdelös tidning har att säga om hur män ska klä sig.

Ett citat ur artikeln:

Citat:
Många män över 30 är klädda som om preventivmedel aldrig har uppfunnits och att de därför rent fysiskt behöver repellera fertila kvinnor med stillöst tyg. Hur ska man annars förklara den utbredda kombinationen kortärmad skjorta, tunn dunväst och tighta stretchjeans?

Jag nästan fnittrar som en bög när jag läser hur hon yttrycker sig för det är så där riktigt äckligt feminint skrivet. Som taget direkt ur någon vidrig skvallertidning för kvinnor. Usch. Detta är ytterligare bara en feministisk artikel som klankar ner på män. Bara idioter bryr sig.
Citera
2026-05-12, 01:16
Medlem
Fniss gjordes fältstudien egentligen hemma hos henne? Kolla hur hennes pojkvän/make klär sig själv på hennes insta Mössa inomhus, mjukisbyxor utomhus inte konstigt att hon försöker sig på att skriva en aptitretande artikel, projicerande till månen
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-12 kl. 01:23.
Citera
2026-05-12, 01:49
Medlem
Äsch vem bryr sig om vad hon tycker alla får klä sig i vad de tycket är snyggt och bekvämt!
Citera
2026-05-12, 02:31
Medlem
Undrar om ETC någonsin hade publicerat en artikel där en man klagar på hur kvinnor klär sig?
Citera
2026-05-12, 05:56
Medlem
Merwinnas avatar
Jag är kluven i den där frågan. Å ena sidan kan jag också tycka att vi har förlorat något, när jag tittar på gamla journalfilmer och foton t.ex., och männen klädde sig som herrar och kvinnorna som damer. Välskräddat. Männen och pojkarna i kortklippta frisyrer, flickorna med långt hår, damerna med uppsatt långt hår, alternativt kortare men då permanentat så att det ändå såg feminint ut. Det var det där stiliga, välvårdade - även folk som var fattiga _försökte_ i alla fall se stiliga och välvårdade ut.

...och även IRL är det lättare att mitt hjärta börjar klappa lite extra för en man i riktigt välsittande skjorta och kostym och putsade skor, än för någon som ser ut som en slashas eller kommunist eller fältbiolog...

Men samtidigt ids jag ju inte själv heller alltid, eller ens de flesta dagarna. Om jag bara ska gå till tvättstugan eller till och med närmaste livsmedelsaffären, så ids jag inte göra make-up, sätta upp håret och byta om från t-shirten, trikåklänningen eller huvtröjan till något mer kroppsnära och välsittande. Vem skulle se mig och vem skulle bry sig, liksom? Men jag ÄGER i alla fall välsittande kläder som jag kan ha i sammanhang där klädseln är viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in