2026-05-06, 13:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Det är inte bara Rolling Stones som släpper nytt.
Nu ska även Paul McCartney och Ringo Starr göra en duett samman, med titeln, "Home to Us". Det är deras första duett någonsin.
Låten kommer på McCartneys nya album, "The Boys of Dungeon Lane", som släpps 29/5.
Citat:
Paul McCartney confirms ‘Home To Us’ – first ever duet with Ringo Starr and featuring Chrissie Hynde and Sharleen Spiteri at special Abbey Road fan event
The track focuses on their upbringings in Liverpool, and was written “totally with Ringo in mind”
Spännande. Men tror vi på detta?

Ringo Starr har också han precis släppt ett nytt album - "Long long road" - som jag verkligen gillar.

Källa
Senast redigerad av GormDenGamle 2026-05-06 kl. 13:49.
Citera
2026-05-06, 14:12
Medlem
bithaxs avatar
Har hört att Ringo Starr var helt kass och värdelös som person, men han kunde spela trummor som en klocka. Därför tog de in honom i bandet för de behövde någon som kunde hålla takten.

Hans artistnamn "Ringo" betyder äpple på japanska. Var det Yoko som kom på det?
Han heter egentligen Richard Starkey.
Senast redigerad av bithax 2026-05-06 kl. 14:16.
Citera
2026-05-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har hört att Ringo Starr var helt kass och värdelös som person, men han kunde spela trummor som en klocka. Därför tog de in honom i bandet för de behövde någon som kunde hålla takten.

Min uppdattning är den motsatta: att ringo var en ganska kul typ privat men som utmärkte sig minst som musiker i the beatles. Hans trumspel och låtskrivande i beatles har ju alltid varit föremål för skämt och häcklande. Hans styltiga, avskalade spelstil var knappast svåröverträffad när beatles var aktiva. Intressant att det florerar så olika uppfattningar dock.

OnT: Jag har inga förhoppningar om detta släpp. Lite kul är det väl att gubbarna fortfarande är vid liv och spelar in lite nya gamla godingar emellanåt, men rent konstnärligt gissar jag att det blir ungefär lika spännande som husbandet i bingolotto.
Citera
2026-05-06, 14:36
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Inte många rätt där.

Talesättet brukar vara: Beatles bestod av tre genier och en trummis.
Citera
2026-05-06, 18:12
Medlem
Är Ringo död?
Citera
2026-05-06, 18:16
Avslutad
Citat:

John och Yoko träffades 4 år efter att Ringo gick med i Beatles så nä
Citera
2026-05-06, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Min uppdattning är den motsatta: att ringo var en ganska kul typ privat men som utmärkte sig minst som musiker i the beatles. Hans trumspel och låtskrivande i beatles har ju alltid varit föremål för skämt och häcklande. Hans styltiga, avskalade spelstil var knappast svåröverträffad när beatles var aktiva. Intressant att det florerar så olika uppfattningar dock.

OnT: Jag har inga förhoppningar om detta släpp. Lite kul är det väl att gubbarna fortfarande är vid liv och spelar in lite nya gamla godingar emellanåt, men rent konstnärligt gissar jag att det blir ungefär lika spännande som husbandet i bingolotto.

Det finns ett spår ute från plattan, Days we left behind. Ringo spelar inte på det spåret.

Gillar låten.
Citera
2026-05-06, 21:16
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
John och Yoko träffades 4 år efter att Ringo gick med i Beatles så nä

Så nä, fast när hittade han på namnet då?
Jag tycker det är ett väldigt intressant sammanträffande att deras skivbolag hette Apple Records, och han heter apple på Japanska och Lennon var tillsammans med en Japan.

Men det kanske betyder ingenting.
Citera
2026-05-07, 17:38
Avslutad
Citat:
Så nä, fast när hittade han på namnet då?
Jag tycker det är ett väldigt intressant sammanträffande att deras skivbolag hette Apple Records, och han heter apple på Japanska och Lennon var tillsammans med en Japan.

Men det kanske betyder ingenting.

1959. Han fick det namnet i något band han var med i innan Beatles.
Citera
2026-05-07, 18:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
1959. Han fick det namnet i något band han var med i innan Beatles.

Rory Storm and the Hurricanes, plus att han ofta gjorde inhopp hos andra såväl på scen som i studion. Beatlerna kände till Ringo innan han (genom George Martins försorg) anslöt till bandet (Pete Best var inte dålig men hade dålig personkemi med såväl John som Paul) och de gillade tidigt vad de hörde.

"Ringo" var ingenting han själv hittade på utan berodde på hans förkärlek för ringar, gärna svulstiga sådana.

Gillar låten!

Apropå ringar och "Ringo". Pålle håller låda och antyder att den öppet homosexuelle Little Richard ville visa ngt annat än sin ring... (4:00 in); https://www.youtube.com/watch?v=YDChVcLWpGc
Citera
2026-05-08, 10:04
Medlem
GormDenGamles avatar
”Home to us”.
https://open.spotify.com/track/6dG0y3fCXIc5rl56dhQfuX?si=Km9aXQYDTFmNCPpgIzIPYg
Citera
2026-05-08, 17:07
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Han kallades Ringo långt innan Yoko dök upp. Redan innan Beatles tror jag. Hade att göra med att han ofta bar flera ringar.

Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det är väl vad de andra i bandet sa själva också ungefär. Troligtvis finns det många trummisar som hade funkat i Beatles men Ringo var en "skön lirare" som passade bra ihop i gänget. Att Paul nu ska släppa en låt med Ringo så många decennier senare är väl ytterligare ett bevis för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Är Ringo död?
Nej men Paul är och är ersatt av en dubbelgångare. Jag såg dubbelgångaren senast han var i Sverige. En av de bästa konserterna jag varit på.

Senast redigerad av Tearsinrain 2026-05-08 kl. 17:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in