2026-04-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Är man en äkta manlig zigenare så klär man sig som en taxichaufför och skriver att man jobbar på Mercedes benz på sin Facebook-profil.

Typ såhär
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/888096-linkoping-borna-forfoljdes-i-leksaksbutik-de-harar-oss-romer

Det är finska zigenare, polska/ungerska har andra slags kjolar som går till knäna eller tunnare kjolar ner till benen
Andra zigenska män har inte skinnjackor, utan kostym och typ shorta och finnskor
Citera
2026-04-25, 19:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan5556
Nej jag driver inte med er, jag har skrivit ner allt i Ancestry, flera generationer bakåt som min morfar och gammelmorfar även mormor och gammelmormor har hjälpt mig att skriva in så rätt uppgifter stämmer, men när jag går in och söker på uppgifterna i arkivet kommer inget upp i husmförhörslängder, eller allt det andra
Men du får ta en bild av dig själv i en röd kjol och en sån där nedhasad vit blus och ladda upp nånstans, så vi kan avgöra om du verkligen är en zigenarflicka.
Citera
2026-04-25, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Inte mer än hans egna ord. Och allt i hans bakgrund talar till hans fördel,.

Nordöstra Skåne, det ligger i ett bälte som börjar strax utanför Helsingborg sedan hela vägen österut, Östra Göinge trakterna peakar det igen. Det är likt de från Mellansverige som ser ut som de gör bara där,
men inte samma sak förstås. Jockiboygänget är endast efterblivna, men mycket lika.
Chang hette Lindberg i efternamn före 1995.
Citera
2026-04-25, 19:38
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Dom är mindre lyckade zigenare.
Varför då?
Det är ju dom som gör folk glada.
Folk älskar att höra om zigenare som åkt fast.
Citera
2026-04-25, 19:55
Medlem
Jag tycker att du ska ställa din fråga på Anbytarforum.se. Där finns det duktiga släktforskare som ganska snabbt bör kunna hitta dina förfäder. Det viktiga är att du ger upplysningar om namn, födelsedata och födelseplatser för dina förfäder så tror jag att du får svar ganska snabbt där.
Citera
2026-04-25, 20:03
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Brukar få höra att jag liknar en rom eller en serb med ljusa drag

tack för svar.
Citera
2026-04-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranjaxx
Jag tycker att du ska ställa din fråga på Anbytarforum.se. Där finns det duktiga släktforskare som ganska snabbt bör kunna hitta dina förfäder. Det viktiga är att du ger upplysningar om namn, födelsedata och födelseplatser för dina förfäder så tror jag att du får svar ganska snabbt där.
Ska göra det, tack bästa du👌🏽
Citera
2026-04-25, 20:13
Medlem
Citat:
Har en annan släkting som har släktforskat innan, så har dom flesta namnen till 1700 talet, tänk själv hur skulle jag annars fått namnen
Du skrev att du hade släktforskat? Hur kunde denna släkting göra det om de inte står i kyrkböckerna "helt blankt". Och säger han inget om vad för sorts folk de var?
Citera
2026-04-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Du skrev att du hade släktforskat? Hur kunde denna släkting göra det om de inte står i kyrkböckerna "helt blankt". Och säger han inget om vad för sorts folk de var?
Ne han säger inget vad det var för sorts folk, därför undrar jag
Citera
2026-04-25, 20:18
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men de som är lyckade är verkligen lyckade. Jag passerade ett zigenarområde i Polen, och det är bokstavligen talat slott de har byggt åt sig. Alltså inte pampiga hus, utan slott.

Hehe...ja på toppen av pyramiden är livet trevligt. Där sitter kungen med flera slott. En stor skillnad är det där den lägsta arbetaren i klanen tigger utanför konsum...

Den dumma svensken eller gadjo(som vi kallar honom) begriper inte att det är kungens slott som finansieras av dessa tiggare...
Senast redigerad av RomernasKung 2026-04-25 kl. 20:26.
Citera
2026-04-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ne han säger inget vad det var för sorts folk, därför undrar jag
Berätta litet namn och årtal då, så kan någon kolla! Går du några generationer bort kan ingen veta vem du är. De har flera efterkommande.
Citera
2026-04-25, 21:11
Medlem
Jaha, märkte först nu att den som svarar på alla frågor har en annan signatur än den som börjat tråden. ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in