2026-04-25, 16:01
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Okej då vet jag.
Du vet ingenting om vad jag pratar om.
Du undviker det jag säger.
Jag nämnde kriminaliteten och det ignorerar du,,
Trots att det är kärnan i den här tråden.

Varför skäms man över att vara zigenare?
Varför är det första alla tänker på är stölder när man pratar om zigenare?
Citera
2026-04-25, 16:12
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Du vet ingenting om vad jag pratar om.
Du undviker det jag säger.
Jag nämnde kriminaliteten och det ignorerar du,,
Trots att det är kärnan i den här tråden.

Varför skäms man över att vara zigenare?
Varför är det första alla tänker på är stölder när man pratar om zigenare?

Som jag skrev tidigare till Ts, skilj på resande och zigenare.
Och du vet inte vad jag pratar om, du verkar helt renons på vad de olika folkgrupperna står för utan går bara på sånt du uppfattat genom hörsägen vilket till största delen bara är fördomar.
Kriminaliteten uppfatta jag inte som kärnan i tråden utan hennes fråga var ju om hon var någon form av rom eller resande.
Tror inte nån zigenare skäms över det, varför skulle de.
Inte det första jag tänker på när jag hör ordet men det är klart du gör det säkert och det står dig fritt.
Citera
2026-04-25, 16:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprunget är någon form av indiska men väldigt uppblandat genom århundranden resande genom olika länder.
Svenskan har ju anammat vissa ord i det exvis jycke som är en kortform av jycklo som betyder just hund.
Det roliga är ju att i fängelsevokabulären är romani chib väldigt framträdande, berodde på att de resande talade det så inte plitarna skulle förstå och sen spred det sig vidare, btw tjej har också sitt ursprung där.
Nästan alla lite mer slangbetonade ord som har med kriminalitet att göra härstammar från romani. Bängen, tjack, tjalla, gola, beckna etc etc. Detta är naturligtvis enbart en serie av rena tillfälligheter och är inte alls någon indikation på att romer var inblandade i kriminalitet i någon högre grad än andra.
Citera
2026-04-25, 16:21
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare till Ts, skilj på resande och zigenare.
Och du vet inte vad jag pratar om, du verkar helt renons på vad de olika folkgrupperna står för utan går bara på sånt du uppfattat genom hörsägen vilket till största delen bara är fördomar.
Kriminaliteten uppfatta jag inte som kärnan i tråden utan hennes fråga var ju om hon var någon form av rom eller resande.
Tror inte nån zigenare skäms över det, varför skulle de.
Inte det första jag tänker på när jag hör ordet men det är klart du gör det säkert och det står dig fritt.
Du ljuger.
Du kan inte ens erkänna att zigenare alltid har ansetts kriminella och diskrimineras pga vad folk tycker sig se med egna ögon.

Jag personligen har sett zigenare blivit tagna för snatterier otaliga gånger.
Sedan har jag givetvis hört det som alla människor hör. Att zigenare är kriminella, tiggare, tjuvar, och mycket annat.
Att många zigenare skulle försöka dölja sitt ursprung är mycket troligt.

Nu tror du givetvis att jag har något emot zigenare.
Inte alls.
Jag ser dom som något mycket bra och värdefullt för samhället .
Vi behöver nämnligen någon att korsfästa.
Samhället behöver zigenare och därför har dom fått finnas kvar.
Därför har zigenare rätt att vara stolta.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-04-25 kl. 16:25.
Citera
2026-04-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
lakatos är ungrare.
Jag förmodar att du har ungersk romska bakgrunder. Vad säger släktforskning om det?

Förresten vad säger folk till dig gällande ditt ursprung när det gäller etnicitet? vad får du ofta höra?

Brukar få höra att jag liknar en rom eller en serb med ljusa drag
Citera
2026-04-25, 16:35
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan5556
Brukar få höra att jag liknar en rom eller en serb med ljusa drag

Om du ser guldsmycken ligga framme oskyddade, har du svårt att lämna dem?
Citera
2026-04-25, 16:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pineapple1234
Nyfiken på mitt ursprung och min släkthistoria

Jag har under en längre tid varit nyfiken på mitt ursprung och min familjebakgrund. Det är något jag ofta tänker på, särskilt eftersom jag har många frågor kring om det kan finnas kopplingar till resande, romsk eller annan bakgrund i släkten.

Under min uppväxt hade vi vissa kulturella inslag hemma som jag ibland har funderat över i efterhand. När jag var liten visade min mamma ofta filmer om Katitzi, baserade på Katarina Taikons böcker. Vi reste också mycket i Sverige när jag var mellan ungefär 2 och 6 år, ofta med husbil eller husvagn, och vi bodde på olika campingar under perioder.

Jag har även fått höra uttryck som “tattarebarn” vid flera tillfällen, och min pappa har sagt till mig att jag är “tattare” och att jag ska vara stolt över mitt blod. Det har gjort att jag blivit ännu mer nyfiken på vad som egentligen stämmer kring vår bakgrund.

En annan sak som ofta fått mig att fundera är att min familj har haft mycket guld hemma. Även jag själv, trots att jag bara är 20 år, bär mycket guld – totalt kanske upp mot 120 gram. Mina föräldrar har också liknande mängder. Jag har också lagt märke till att både min pappa och morfar tidigare körde Mercedes, något som också blivit en del av mina funderingar kring familjens historia och livsstil.

När jag har gjort släktforskning på min mammas sida har jag hittat kopplingar till bland annat Polen, Ungern och USA. Där förekommer vissa efternamn som Lakatos, men även vanliga svenska namn som Lindqvist, Lundberg, Karlsson, Roth och Johansson. Det har gjort mig ännu mer osäker på vår exakta bakgrund, men också väldigt nyfiken.

Jag har också lagt märke till att det ibland funnits romska kulturella inslag i hemmet, till exempel att romska program har varit på TV och att musik som dansband och Gipsy Kings spelades under min uppväxt.

Samtidigt har min mamma alltid förnekat att vi skulle ha romskt eller resande ursprung, och hon blir ibland arg när jag frågar om det. Det gör att jag känner mig osäker på vad som är sant. Jag har också svårt att fråga andra i släkten eftersom jag inte vet hur de skulle reagera. Däremot har en killkusin en gång sagt till mig när vi var yngre att “vi är tattare i släkten”, även om jag inte har fått det bekräftat på något sätt.

Jag har även upplevt att det funnits osanningar i familjen tidigare, till exempel när min mamma sa att min pappa aldrig suttit i fängelse, vilket senare visade att det stämde att han har gjort det. Det gör att jag har svårt att veta vad jag kan lita på.

Även mitt och min brors utseende har fått mig att fundera. Jag har grön-bruna ögon, långt blont hår ner till rumpan och ljus hud, men med vissa mörkare drag i ansiktet. Min bror har blont hår, blå ögon, ljus hud men också vissa mörkare ansiktsdrag. Dessa skillnader gör mig ibland ännu mer nyfiken, även om jag förstår att utseende i sig inte säger något säkert om ursprung.

I slutändan står jag kvar med många frågor och en stark nyfikenhet kring min familjehistoria. Jag vill förstå min bakgrund bättre, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare eller vem jag kan fråga

För vilken svensk familj skulle sätta på katitizi filmer till sitt barn?
Eller åka runt i husvagn/husbil?
Eller ha otroligt mycket guld hemma?
Köra Mercedes?
Gör vanliga svenska familjer det?
Tror ni jag e Rom men min mamma döljer bara det för mig? Och min morfar och andra? Eller att dom inte vill diskutera det i släkten?
Min mamma blir sjukt förbannad och blånekar om jag frågar henne om vi är resande/romer
Det e precis som hon tar det som otroligt skam, ingen ska veta typ, därför har jag mina misstankar att vi är det!

Om vi nu skulle vara det, ser folk på en att man är resande/ rom? Iaf personen bär mycket guld, mycket av allt när man klär sig, ögonen? Håret? Färg Dragen?

Tacksam för svar 🙂
Brukar du ofta ha på dig en voluminös röd kjol, ingen behå och en vit blus som sitter alldeles för löst så att brösten syns?
http://www.kulturdelen.com/2013/07/10/zigenarflickan/
Citera
2026-04-25, 16:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
Så här ser en tattare ut, vår kändaste tog jag.

https://www.imdb.com/name/nm12853893/

Bara att jämföra i spegeln. Och Peaky Blinders
räknas inte då det är bara på film.
Citera
2026-04-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Du skriver att du gjort släktforskning. Hittat du inget som tyder på resande/zigenare? Eller kom du snart till utlandet och inte längre?

Hittar ingenting i riksarkiven, passjournaler, Lansstyrelsernas arkiv, fånglistor, har tittat överallt, och hittar ingenting, hittar bara när jag kollar från Ungern/polen, men när jag söker efter dom svenska rötterna ( namnen ) ( släkt namnen ) i arkiven finns det ingenting, även om jag kan släktingars födelsedatum och namn tillbaks till 1700-1800 talet
Citera
2026-04-25, 16:44
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78

Har du något som stödjer Fricks romska bakgrund?
Citera
2026-04-25, 16:48
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Om du ser guldsmycken ligga framme oskyddade, har du svårt att lämna dem?
Gäller inte den frågan alla människor?

Jag skulle nog ta guldet.
Tillfället gör tjuven.

Frågan borde vara, skulle hon ta guldet även om hon visste att hon kommer åka fast.

Det är det som skiljer zigenare från andra.
Dom bryr sig inte om att dom åker fast.
Dom vill åka fast. Det är just det som gör en zigenare så speciell.
Citera
2026-04-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78

Alla resande ser inte ut så i dragen, vissa är lika ljusa i dragen som en vanlig svensson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in