Igår, 13:53
Medlem
Nyfiken på mitt ursprung och min släkthistoria

Jag har under en längre tid varit nyfiken på mitt ursprung och min familjebakgrund. Det är något jag ofta tänker på, särskilt eftersom jag har många frågor kring om det kan finnas kopplingar till resande, romsk eller annan bakgrund i släkten.

Under min uppväxt hade vi vissa kulturella inslag hemma som jag ibland har funderat över i efterhand. När jag var liten visade min mamma ofta filmer om Katitzi, baserade på Katarina Taikons böcker. Vi reste också mycket i Sverige när jag var mellan ungefär 2 och 6 år, ofta med husbil eller husvagn, och vi bodde på olika campingar under perioder.

Jag har även fått höra uttryck som “tattarebarn” vid flera tillfällen, och min pappa har sagt till mig att jag är “tattare” och att jag ska vara stolt över mitt blod. Det har gjort att jag blivit ännu mer nyfiken på vad som egentligen stämmer kring vår bakgrund.

En annan sak som ofta fått mig att fundera är att min familj har haft mycket guld hemma. Även jag själv, trots att jag bara är 20 år, bär mycket guld – totalt kanske upp mot 120 gram. Mina föräldrar har också liknande mängder. Jag har också lagt märke till att både min pappa och morfar tidigare körde Mercedes, något som också blivit en del av mina funderingar kring familjens historia och livsstil.

När jag har gjort släktforskning på min mammas sida har jag hittat kopplingar till bland annat Polen, Ungern och USA. Där förekommer vissa efternamn som Lakatos, men även vanliga svenska namn som Lindqvist, Lundberg, Karlsson, Roth och Johansson. Det har gjort mig ännu mer osäker på vår exakta bakgrund, men också väldigt nyfiken.

Jag har också lagt märke till att det ibland funnits romska kulturella inslag i hemmet, till exempel att romska program har varit på TV och att musik som dansband och Gipsy Kings spelades under min uppväxt.

Samtidigt har min mamma alltid förnekat att vi skulle ha romskt eller resande ursprung, och hon blir ibland arg när jag frågar om det. Det gör att jag känner mig osäker på vad som är sant. Jag har också svårt att fråga andra i släkten eftersom jag inte vet hur de skulle reagera. Däremot har en killkusin en gång sagt till mig när vi var yngre att “vi är tattare i släkten”, även om jag inte har fått det bekräftat på något sätt.

Jag har även upplevt att det funnits osanningar i familjen tidigare, till exempel när min mamma sa att min pappa aldrig suttit i fängelse, vilket senare visade att det stämde att han har gjort det. Det gör att jag har svårt att veta vad jag kan lita på.

Även mitt och min brors utseende har fått mig att fundera. Jag har grön-bruna ögon, långt blont hår ner till rumpan och ljus hud, men med vissa mörkare drag i ansiktet. Min bror har blont hår, blå ögon, ljus hud men också vissa mörkare ansiktsdrag. Dessa skillnader gör mig ibland ännu mer nyfiken, även om jag förstår att utseende i sig inte säger något säkert om ursprung.

I slutändan står jag kvar med många frågor och en stark nyfikenhet kring min familjehistoria. Jag vill förstå min bakgrund bättre, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare eller vem jag kan fråga

För vilken svensk familj skulle sätta på katitizi filmer till sitt barn?
Eller åka runt i husvagn/husbil?
Eller ha otroligt mycket guld hemma?
Köra Mercedes?
Gör vanliga svenska familjer det?
Tror ni jag e Rom men min mamma döljer bara det för mig? Och min morfar och andra? Eller att dom inte vill diskutera det i släkten?
Min mamma blir sjukt förbannad och blånekar om jag frågar henne om vi är resande/romer
Det e precis som hon tar det som otroligt skam, ingen ska veta typ, därför har jag mina misstankar att vi är det!

Om vi nu skulle vara det, ser folk på en att man är resande/ rom? Iaf personen bär mycket guld, mycket av allt när man klär sig, ögonen? Håret? Färg Dragen?

Tacksam för svar 🙂
Citera
Igår, 14:04
Medlem
Ja du är nog tyvärr zigenare, och din mamma nekar väl till det för att hon skäms.
Citera
Igår, 14:10
Medlem
RomernasKungs avatar
Du är troligen delvis zigaano, men kanske inte fullt. Din mor skäms över det och vill försöka dölja det.

I övrigt finns inga tecken.

Du kan lita på mig när jag säger det för jag har koll på sådana saker...
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Vad har familjen, och släkten, för jobb eftersom de äger så mycket guld?
Citera
Igår, 14:14
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Första inlägg, av TS. Välkommen till forumet.

TS, du rollar väl inte..? -I heard you paint walls lr hur det nu hette i The Irishman av Marty Scorcese.

Romsk kultur, är i Sverige allvarliga grejer.
Citera
Igår, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Vad har familjen, och släkten, för jobb eftersom de äger så mycket guld?

En del är ärveguld, andra är köpt med mellanrum, vissa guld kommer från annat håll, min mamma jobbar som vilken vanlig människa, kan kanske vara därför hon skäms? och i släkten e det 50-50 vissa jobbar vissa gör andra grejer.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ja du är nog tyvärr zigenare, och din mamma nekar väl till det för att hon skäms.

Hur får jag det på svart och vitt om jag är det? Hon nekar verkligen blånekar men man ser ibland på henne att hon tycker det är jobbigt eller bara går där ifrån, min morfar har heller aldrig nämnt något om det, bara små pikar när han har visat gamla bilder på folk typ ” är dom inte mörka?” Ser dom inte ut som resande?”
Men dom e väldigt så, nej prata inte om det byt ämne nu, är så misstänksam tror ingen förstår och så nyfiken samtidigt
Senast redigerad av hejsan5556 Igår kl. 14:20.
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Katitzi var en populär bok på 70talet.
Många läste den. Nästan alla som är intresserade av litteratur.

Ta. Vad känner du för zigenare annars då?
Skulle det vara skamligt att vara rom eller resande?
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Katitzi var en populär bok på 70talet.
Många läste den. Nästan alla som är intresserade av litteratur.

Min mamma är inte intresserad av litteratur, hon spelade filmer för mig och läste böcker, därav tycker jag det e konstigt, förstår du hur jag tänker?🙂
Citera
Igår, 14:24
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan5556
Min mamma är inte intresserad av litteratur, hon spelade filmer för mig och läste böcker, därav tycker jag det e konstigt, förstår du hur jag tänker?🙂
Nja, kanske litet konstigt, om du verkligen tycker att det är osannolikt att hon skulle läsa en populär bok som alla då älskade.
Dom gjorde väl film av det med Loffe Karlsson.
Loffe Karlsson är kanske litet zigenare.
Citera
Igår, 14:25
Medlem
Strossels avatar
Så du har suttit och plockat ihop alla fördomar som finns om romer, resande och zigenare för att starta en tråd om dem för att spä på fördomarna ännu mera.

Alla av ovannämda passar inte in i dina fördomar, om detta är verkligen en riktig förfrågan bör du gå in och med i Anbytarforum, där får du svar, här får du bara en massa skit.
Om sant lycka till.
Citera
Igår, 14:25
Medlem
Onanikrems avatar
Du är zigenare. Släktforska. finns någon sida (glömt vilken) där det är gratis första veckan. Annars går det att göra via gamla kyrkböcker helt gratis i Sverige.

De flesta svenska zigenare har slutat leva efter de gamla lagarna sedan länge, däremot håller de ihop släktbanden bättre än vi svenskar gör.
Många skäms också över sitt ursprung då zigenare haft väldigt dåligt rykte i Sverige bla. Kanske därför man inte får säga zigenare längre?
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 14:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in