2026-04-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan5556
Tror du har missuppfattat hela min tråd, känner otroligt många romer, så har inga fördomar, är uppväxt med resande också, så skulle inte påstå att jag har några fördomar

Är nästan 300% säker att jag är resande bara att min mor nekar det
Du känner otroligt många romer, men ändå ställer du frågor om hur de ser ut. Skulle inte dessa romer och resande tala om, om de var släkt med din mamma? Och din pappa, kan inte han tala om hur det förhåller sig, när han säger att du ska vara stolt?
Men du har lyckats få kommentarer. Hej då!
Citera
2026-04-25, 22:39
Medlem
[quote=hejsan5556|94833519]
Men varför döljer hon det för mig då och min bror?
/QUOTE]
Hon verkar känna sig trängd av TS tjat, släpp det och backa av respekt för TS mor. Med tanke på tvätten låter det som iaf hon är en rom.
Citera
2026-04-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Som sagt, rom.

Kan ni förklara detta?
Citera
2026-04-26, 08:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Kan ni förklara detta?
Romerna lever efter väldigt strikta och komplicerade renhetslagar. Som att man inte får tvätta kläder från män och kvinnor i samma tvätt, att man inte kan använda något för mat som man tappat på marken eller att man inte få bo någonstans där någon dött.

Reglerna har rimligen ursprung i romernas liv som vagabonder men kan i andra sammanhang orsaka problem och konflikter. Som att en romsk familj behöver utnyttja den gemensamma tvättstugan i ett hyreshus mycket mer än den stipulerade tiden.
Citera
2026-04-26, 09:08
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Romerna lever efter väldigt strikta och komplicerade renhetslagar. Som att man inte får tvätta kläder från män och kvinnor i samma tvätt, att man inte kan använda något för mat som man tappat på marken eller att man inte få bo någonstans där någon dött.

Reglerna har rimligen ursprung i romernas liv som vagabonder men kan i andra sammanhang orsaka problem och konflikter. Som att en romsk familj behöver utnyttja den gemensamma tvättstugan i ett hyreshus mycket mer än den stipulerade tiden.

Man får inte heller blanda kläder som man bär ovanför midjan med kläder under midjan, och ej blanda barnens med vuxnas kläder.
Zigenare kan inte jobba som städare eftersom de är livrädda för kroppsvätskor, blod, urin, svett, saliv. Männen dessutom skulle förlora sin manlighet om de städade.

Det är bra att din mamma vill bryta med zigenska kulturen, den för inget bra med sig.

Som zigenare ställer man sig utanför samhället, en zigenare får inte göra en polisanmälan mot en annan zigenare, utan deras konflikter och brott ska dömas av zigenarkungen eller de äldstes råd.
Zigenarbarnen lärs av föräldrar att ljuga för polisen, lärarna, läkarna, socialen. Omerta gäller, man får inte berätta för utomstående vad som händer hemma.
Citera
2026-04-26, 11:49
Medlem
fizzypopeys avatar
Du är äkta Zigenare tyvärr
Citera
2026-04-26, 13:54
Medlem
Citat:

Tack! Hur kollar dom ens upp något såsom att någon har dött i just den fastigheten/lägenheten/huset?
Citera
2026-04-26, 20:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Tack! Hur kollar dom ens upp något såsom att någon har dött i just den fastigheten/lägenheten/huset?
Det vet jag inte. Jag vet inte heller om dödsfallen enbart gäller zigenare eller om även döda gadjos (alltså zigenarnas namn på alla som inte är zigenare) räknas.

Det finns mer krångligt som gör att det är svårt för dem att inordna sig i vanliga samhällen. Det är nån regel om att yngre inte får bo ovanför äldre (eller om det var tvärtom). Det finns nån regel att enbart den som varit närvarande vid dödsögonblicket får ärva den döde. Så det kan bli ganska livligt runt sjukbädden på intensiven om de har en döende zigenare där.

Det som mest sticker ut är det som kallas Romani Kris. Det är zigenarnas egna rättsystem med egna domstolar som kan döma i tvister mellan zigenare.
Citera
2026-04-27, 06:38
Medlem
Mad monks avatar
Känner du impulser att stjäla, ljuga och tigga är du definitivt av renblodigt tattarsläkte.
Citera
2026-04-27, 08:23
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Känner du impulser att stjäla, ljuga och tigga är du definitivt av renblodigt tattarsläkte.

Att bygga en stark gemenskap runt att lura gadjo på olika sätt är det som binder samman zigaano och skapar en samhörighet.
Citera
2026-04-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk

Stjäla ja men inte ljuga och tigga
Citera
2026-04-27, 19:08
Medlem
Citat:
Det vet jag inte. Jag vet inte heller om dödsfallen enbart gäller zigenare eller om även döda gadjos (alltså zigenarnas namn på alla som inte är zigenare) räknas.

Det finns mer krångligt som gör att det är svårt för dem att inordna sig i vanliga samhällen. Det är nån regel om att yngre inte får bo ovanför äldre (eller om det var tvärtom). Det finns nån regel att enbart den som varit närvarande vid dödsögonblicket får ärva den döde. Så det kan bli ganska livligt runt sjukbädden på intensiven om de har en döende zigenare där.

Det som mest sticker ut är det som kallas Romani Kris. Det är zigenarnas egna rättsystem med egna domstolar som kan döma i tvister mellan zigenare.

Så tokigt att det nästan blir fascinerande hahah. Hur kan du allt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in