Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
När jag var barn fanns det på riktigt något som kallades charmkurser som vissa åkte på, särskilt genom sitt jobb. Jag har ingen aning om vad de lärde sig.
Jag har inte tänkt på "personlig utstrålning" på 30 år, känns som man inte använder det ordet så mycket numera. Det finns så många olika energier man kan skicka ut. En del har en varm energi som gör folk trygga, en del har en väldigt aktiv och energisk energi, den kan göra folk inspirerade eller uttröttade. En del är bossiga och folk tycker de är trista. Sedan finns det människor som ser lyckliga ut, som naturligt inbjuder andra till gemenskap, det är väl det närmaste personlig utstrålning jag kan komma.
Jag har arbetat länge som säljare, och det vi lär oss i den här branschen, inte bara genom utbildningar där någon står på scen och föreläser, är att det i grunden inte handlar om en produkt, utan om relation.
Det vill säga, du säljer inte en telefon, en skrivare eller ett flygplan. Du säljer ditt engagemang i form av din tid, din närvaro och din uppmärksamhet, det vill säga den energi du riktar mot kunden, och i förlängningen de ord du uttrycker.
Och det är i slutändan det enda vi i konkret bemärkelse faktiskt kan ge till någon annan, eftersom det i grunden är det enda vi verkligen har att erbjuda.