2026-05-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du blandar ihop olika saker.
De två senare ihop med en massa pratande är snarare försök att förstärka en SVAG/ingen karisma...

Då jag kopplar på karisman behöver jag varken le eller knappt säga något,
är genuint intresserad av FÅ och visar aldrig något fakeintresse, tycker nästan alla vuxna är ointressanta, fast många småbarn är roliga.
Ja. Min karisma brukar jag ha avstängd för att försöka undvika att tjejer/kvinnor springer efter mig, sätter bara på den då det är någon där som jag vill få intresserad (eller då den behövs i andra sammanhang som t ex affärsdiskussioner eller i farliga situationer få dem att begripa att de bättre sticker iväg.)
Inte konstigt att en del killar/män blivit avundsjuka då snyggingar är intresserade.

((Det hör till saken att jag är fulsnygg, delar fula, delar snygga, så inte konstigt att jag inte blir uppmärksammad då jag har karisman avstängd, vilket jag tycker är skönt.
I tonåren hjälpte det inte att ha karisman avstängd eftersom det var känt i delar av det länet att jag hade den.
Då jag flyttade till annat län, lät jag inte "tjejmagnetsjaget" flytta med för jag ville ha ETT förhållande utan att andra tjejer störde, men då var INGEN intresserad hahaha Nästan alla tackade Nej till danser, men vid en dans långt senare berättade en kompis att det kommit ett busslass från mitt förra län, men från del jag inte var känd. Antar att jag reflexmässigt kopplade på utstrålningen för strax kom den snyggaste tjejen från busslasset och bjöd upp mig. Då de andra tjejerna, som tackat nej under månader tidigare, såg det blev även de intresserade och bjöd upp mig, så efter ett tag behövde jag gömma mig på toaletten för att få vila ett tag haha
Nu är jag över 70 så det är lugnare, men det händer ibland fortfarande att mycket yngre är intresserade.
Farfar hade "det" också fast han brukade ha påkoppling hela tiden. Då han var över 70 hamnade han i koma på intensiven i en vecka. Då han vaknade upp var han lite borta, men då jag kom dagen efter hade han charmat alla sköterskorna, en borstade hans hår, en stod med ett vattenglas ifall han skulle vilja ha det och den tredje stod och funderade på vad hon skulle kunna göra haha ))

Tack för ditt intressanta inlägg! Det där med colgateleendet skrev jag nog mest för att provocera fram lite reaktioner Jättekul verkligen, att få läsa om dig och ditt liv!
Citera
2026-05-15, 06:35
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softsea
Nej för även "negativa" känslor kan vara intressanta att känna ibland.
Det är ändå inte så att människor går runt och håller på med dig ändå. Oftast är det positivt det mesta med en stark karisma. Känna negativa känslor är faktiskt en del av livet. Allt kan inte bara vara positivt.
Citera
2026-05-20, 23:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softsea
Jag tror att ni båda har en poäng här, för visst verkar det delvis vara medfött för vissa men jag tror att alla som vill kan utveckla sina karismatiska sidor på olika sätt, genom att helt enkelt ta reda på vad det innebär.

Kanske handlar det om att potentialen för karisma finns hos alla, men att vissa, beroende på genetiska förutsättningar, social miljö och medveten intention, utvecklar karisma mer, mindre eller inte alls än andra.

För att göra en förenklad jämförelse... alla föds med muskler, men inte alla har samma förutsättningar att utveckla stora muskler. Och även om alla både har möjligheten och kapaciteten, gör inte alla det, även fast de har muskler.

Sen anser jag att man även bör betrakta ett kontextuellt beroende, det vill säga att karisma påverkas av sammanhang och omständigheter. Det är antagligen svårt att uttrycka karisma i situationer som känns främmande eller nya för individen och som orsakar osäkerhet, oavsett individens karismatiska benägenhet. På samma sätt är det sannolikt lättare att uttrycka karisma i situationer där individen känner sig trygg och säker.

Nu blev det dock lite jobbigt, eftersom jag precis lade till ytterligare en beroendefaktor utav karisma.

Men man kan i slutändan aldrig separera individ och omgivning.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in