2026-04-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/trots-stodet-fran-tusentals-sundsvallsbor-dmitriy-och-elena-ska-utvisas-efter-22-ar

Ett välintegrerat gift par som bott här i 22 år ska ut, men deras son får stanna.
Självklart ska detta par få vara kvar här och fortsätta bidra till samhället.

Så här blir det när högernationalisterna har makten.
Hur många fler sådana här utvisningar kommer vi att få se om Åkesson får makten efter valet?

Hela artikeln och därmed tråden är missvisande. Vi har ett par som inte alls är etablerat. De kom hit och har förmodligen fått sina asylskäl prövade vid minst fyra gånger. Samtliga gånger har Migrationsverket avslagit för att de inte gjort sannolikt att de är skyddsbehövande. Deras son har fått tillstånd i Sverige för att han är etablerad här genom skola, vänner, etc... och för att han inte kan belastas för att sina föräldrar inte hörsammat och verkställt sina egna utvisningsbeslut. Detta handlar om en familj som flagrant och i decennier spottat på svenska staten och dess beslut. Om de hade haft tillstånd i Sverige och uppfyllt försörjningskravet vid prövningen, ett försörjningskrav som är löjeväckande lågt (Hyra + 6248 kronor i månaden), hade de kunnat haft permanent uppehållstillstånd, vilket de inte har. Vilket talar för att de inte alls kan försörja sig. Tråden borde heta: "Två utlänningar utvisas äntligen efter decennier av att hålla sig undangömda och spotta på svenska staten".
Citera
2026-04-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag kan tycka att de bör få stanna, systemet borde ändras. Som jag fattar det får inte Migverket
göra någon recension över hur integrerade eller hur mycket de bidrar till samhället.
Och nu står Sverige med en integrerad familj som bott här i över 20 år.
Väldigt omänskligt

Så du tycker det är rimligt att personer som blivit utvisade, gång på gång, hållit sig undangömda och varit en belastning på skola, vård och omsorg ska få stanna för att, vadå? De har hållit sig undan tillräckligt länge?
Citera
2026-04-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Det som sticker i ögonen är att man utvisar personer som dessa medan man låter folk dömda för grova brott stanna här. Om man arbetar & betalar skatt och sköter sig så tycker jag man har gjort sig förtjänt av att stanna. Har man däremot t.ex. våldtagit någon, då har man förbrukat rätten att vara här, även om man råkar komma från ett land där man riskerar att råka illa ut om man skickas tillbaks. Lustiga landet Sverige!

Det handlar inte om hur man har integrerat sig eller inte. Det handlar om vad man riskerar om man återvänder. Dessa riskerar ingenting, därmed ska de inte få stanna. De som våldtar men riskerar döden vid ett återvändande kan inte utvisas. Sen kan man tycka vad man vill om det, men så är det så länge vi vi inte vill bryta mot flera konventioner vi skrivit under.
Citera
2026-04-19, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Det handlar inte om hur man har integrerat sig eller inte. Det handlar om vad man riskerar om man återvänder. Dessa riskerar ingenting, därmed ska de inte få stanna. De som våldtar men riskerar döden vid ett återvändande kan inte utvisas. Sen kan man tycka vad man vill om det, men så är det så länge vi vi inte vill bryta mot flera konventioner vi skrivit under.
Jo jag förstår att det (tyvärr) är på det sättet. Jag förstår att vi har regler att förhålla oss till när det gäller sånt här. Men jag kan ändå inte sluta tycka det är fel. Jag tycker även att det på sätt och vis är vi (Sverige) som gjort fel snarare än de där två då vi lät dom vara här i över 20 år. Det hade varit mer rätt att skicka tillbaka dom direkt och inte låta dom vara här så här länge. Nu har de byggt upp ett liv här under 20 års tid. Det är enligt mig inte rätt att låta människor befinna sig här i 20 år och bygga upp en tillvaro för att sedan skicka tillbaka dom. Rätt av oss hade varit att utvisa dom direkt.
Citera
2026-04-19, 13:52
Medlem
Citat:
Jo jag förstår att det (tyvärr) är på det sättet. Jag förstår att vi har regler att förhålla oss till när det gäller sånt här. Men jag kan ändå inte sluta tycka det är fel. Jag tycker även att det på sätt och vis är vi (Sverige) som gjort fel snarare än de där två då vi lät dom vara här i över 20 år. Det hade varit mer rätt att skicka tillbaka dom direkt och inte låta dom vara här så här länge. Nu har de byggt upp ett liv här under 20 års tid. Det är enligt mig inte rätt att låta människor befinna sig här i 20 år och bygga upp en tillvaro för att sedan skicka tillbaka dom. Rätt av oss hade varit att utvisa dom direkt.
Låta dem vara här? De har ju fått utvisningsbeslut som de inte följt..
Citera
2026-04-19, 13:55
Medlem
Citat:

Hur är det Sverige ansvar? För det första är det deras ansvar att resa hem om man blir utvisad. Under fall man inte kan pga att man inte har råd har man kunnat få biljetten betald av svenska staten. Det finns ingen ursäkt, hur mycket du än vrider o h vänder på det. Det är dem som hållit sig undan och varit en belastning för svenska skattebetalare, det ska aldrig premieras.
Citera
2026-04-19, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Låta dem vara här? De har ju fått utvisningsbeslut som de inte följt..

Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Hur är det Sverige ansvar? För det första är det deras ansvar att resa hem om man blir utvisad. Under fall man inte kan pga att man inte har råd har man kunnat få biljetten betald av svenska staten. Det finns ingen ursäkt, hur mycket du än vrider o h vänder på det. Det är dem som hållit sig undan och varit en belastning för svenska skattebetalare, det ska aldrig premieras.
Jag kan ha läst artikeln för slarvigt och missat en del.

Om de fått utvisningsbeslut har dom självklart gjort fel som dröjt sig kvar här. Då ska dom återvända till sitt hemland. Inga konstigheter. Men det låter konstigt att någon kan dröja sig kvar här i åratal efter att ha fått utvisningsbeslut. Här behöver nog Sverige se över regelverken så man inte kan fördröja beslut, och även se över hur man praktiskt säkerställer att personen faktiskt lämnar landet.
Citera
2026-04-19, 14:15
Medlem
Citat:
Jag kan ha läst artikeln för slarvigt och missat en del.

Om de fått utvisningsbeslut har dom självklart gjort fel som dröjt sig kvar här. Då ska dom återvända till sitt hemland. Inga konstigheter. Men det låter konstigt att någon kan dröja sig kvar här i åratal efter att ha fått utvisningsbeslut. Här behöver nog Sverige se över regelverken så man inte kan fördröja beslut, och även se över hur man praktiskt säkerställer att personen faktiskt lämnar landet.
Men herregud människa, har du levt under en sten de senaste 20-30 åren?? Är jättevanligt att folk skiter i utvisningar och lever kvar i Sverige illegalt. Är bara 1/4 utvisningsbeslut som verkställs.
Citera
2026-04-19, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men herregud människa, har du levt under en sten de senaste 20-30 åren?? Är jättevanligt att folk skiter i utvisningar och lever kvar i Sverige illegalt. Är bara 1/4 utvisningsbeslut som verkställs.
Jo jag har läst om sånt tidigare, att folk varit kvar här i åratal efter att de fått utvisningsbeslut. Vi behöver ju göra något åt detta så att om man fått ett utvisningsbeslut ska det inte gå att förhala processen eller överklaga beslutet hur många gånger som helst. Dom gjorde fel som sagt, men känns som att systemet vi har är en del av problemet också som verkar göra det lätt för folk att bli kvar här även fast de inte ska vara här. Så att dom blev kvar här är för att både dom gjort fel och vi har ett ickefungerande system gällande utvisningar.
Citera
2026-04-19, 14:58
Medlem
Threadkillers avatar
"Fredrik Burvall är familjen Gaffarovs advokat och har i över 20 år hjälpt dem med deras utvisningsärende."

Så de skulle ha utvisats för länge sedan men har blivit kvar på grund av våra hittills löjliga regler där alla måste få tio biljoner chanser?

EDIT: Jaha, efter att ha bläddrat lite i tråden hade jag tydligen rätt i det antagandet. Ut med fanskapen som redan missbrukat vår gästfrihet å det grövsta.
Citera
2026-04-19, 15:07
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det här är människor med Stroke och PTSD som i över 20 år har fifflat, fuskat och ljugit och kostat i advokatkostnader.

Om något så förtjänar de dödsstraff.

Absolut inte människor som "bidrar".

Sen så är inte världen en plats med människor som saknar förmåga att bidra trots att det svenska systemet tenderar att göra funktionsodugliga individer av folk som annars är kapabla. Det finns miljarder människor i världen som absolut kan "bidra", alla de kan inte komma till Sverige.

Absolut alla kan inte komma till Sverige och jag känner såklart inte just dessa människor och helt säkert inte du heller. Generellt sett är det dock fel att utvisa folk som vistats här hur länge som helst och knappast hittat på mer jävelskap en en stor del av alla etniska svenskar. Var restriktiv med vilka vi släpper in istället.

Nå med det sagt så borde vi koncentrera oss på asen istället som vistas här i det enda syftet att använda landet som en bas för sina grovt kriminella affärer. Jag har ingen som helst nåd till övers för dessa människor. Utvisa dem om det går i annat fall så stoppa dem på vilket sätt som helst. Det borde liksom in the old west vara belöning på dem, döda eller levande. Så visst kan man tycka att det är många som förtjänar dödsstraff och tyvärr även en del etniska svenskar. Svenskar som arbetar på känsliga positioner som till exempel väktare och liknande men som säljer sig till de kriminella. Det finns inte ord för att beskriva det förakt jag känner för den typen av folk. Vilka satans jävla as.
Citera
2026-04-19, 15:07
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
"Fredrik Burvall är familjen Gaffarovs advokat och har i över 20 år hjälpt dem med deras utvisningsärende."

Så de skulle ha utvisats för länge sedan men har blivit kvar på grund av våra hittills löjliga regler där alla måste få tio biljoner chanser?

EDIT: Jaha, efter att ha bläddrat lite i tråden hade jag tydligen rätt i det antagandet. Ut med fanskapen som redan missbrukat vår gästfrihet å det grövsta.
Om det där stämmer, då ska hela familjen slängas ut omedelbart.

Hela diskussionen bör rimligtvis handla om varför de tilläts stanna så länge och varför de från början släpptes in och vad som är fel på regler och de människor som har ansvaret för att reglerna inte följs eller fungerar.

Trådtiteln bör ändras till:
Ännu ett exempel på sveriges tokiga invandringspolitik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in