2026-04-15, 19:26
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Alltså det här snacket om att lösa låga födelsetal med fler IVF-försök känns helt snett.

Problemet är ju inte i första hand att folk inte kan få barn, utan att de inte ens hamnar där. Folk bildar inte par som förr, eller så sker det mycket senare. I stabila relationer föds det oftast barn, det är inget konstigt med det. Frågan är bara hur många sådana relationer som faktiskt finns idag.

Det känns mer som att både män och kvinnor blivit mer kräsna, mindre villiga att kompromissa och snabbare att dra när det inte känns perfekt. Dejtingapparna spär på det där, det finns alltid något annat att jämföra med.

Sen har vi ju bostadsmarknaden är svår, jobb som inte alltid är trygga, många pluggar länge. Det gör inte direkt att folk kastar sig in i familjeliv tidigt.

Så istället för att lägga allt fokus på IVF kanske man borde fundera på varför folk inte ens kommer dit från början. Trygga relationer och rimliga villkor lär spela större roll än fler behandlingar. Fler behandlingar leder bara till att de kan hora runt ännu längre.
Försöka vara balanserad? Det här är flashback, där de längst ut på ytterligheterna i åsikter i samtliga frågor idkar skyttegravkrig och ohämmat kastar invektiv på varandra.

Min syn på det hela. Som far till 4 barn i en kärnfamilj, är att den här artikeln är en mycket bra start på en diskussion:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y5vXLg/ny-undersokning-nej-till-barn-fran-mer-an-var-femte-kvinna

Den tycks peka på en kulturförändring, och då främst bland en delmängd av kvinnorna. Majoriteten kvinnor vill fortfarande skaffa barn, men det är en undergrupp där där kulturskiftet skett.
Citera
2026-04-15, 19:29
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
What I said

Du är så otroligt fast i dina tankar pga påverkansfaktorer du inte ens fattar att du själv matar dig själv med. Som en icke-tänkande organism. Typiskt offer för din samtids fällor och du begriper det inte ens det minsta.

Du är för gammal men samtidigt för oerfaren för att hantera din verklighet. Lite livsoduglig om jag får uttrycka mig krasst. Och du själv är den som lider mest.
Ditt hat mot svenska kvinnor göds bara av det du låter nätet mata dig med konstant med. Rekommenderar dig att stänga ner uppkopplingen därhemma.

Katter har jag haft, men bara de långa perioder jag varit sambo. Tror inte de hade önskat en hälsning från dig om de så ens varit i livet.

Du är bara butthurt. Det var en lång jävla OT-rant från din sida, men dina rökridåer förändrar inte oomkullrunkeliga biologiska fakta: kvinnors fertilitet är starkt förgänglig, och det är inte mäns. Kvinnor har klockorna, men män har tiden...
Citera
2026-04-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
1. Men de flesta barnfamiljer bor inte ens i en tvåa. Det är inte så att man skaffar fler barn för att man har råd med en större bostad det är en befängd ide.

2. Vi kan importera människor eller så kan vi bara ge upp och emigrera till andra länder. Jag tänker inte betala för att nån vägrar ha sex.

3. Nej det är ju ingen skillnad i praktiken mot andra par.

1. Nu handlar ju frågan om fertilitet och att det bästa är att folk helst ska skaffa barn när kvinnan är mellan 20-30 och mannen när han är mellan 20-35. Och är det då ett ungt par, där hon är 22 år och han är 25. han kanske har en låg lön (ny i sitt yrke) och hon likaså. Och så har de redan ett barn och hon är mammaledig. Så de har kass inkomst. Och bor i en liten 2:a, då det är vad plånboken godtar. men de vill gärna ha ett barn till. Så är det ekonomin som sätter käppar hjulet för deras önskan och för ökat barnafödande. Hade de kunnat få rabatt på en 3:a, så hade de haft större möjligheter att skaffa ett andra barn. När de är i bra ålder.

2. Det kanske är män som vägrar sex och förhållande med henne. Men så långt tänkte du givetvis inte. Och hon vill ha barn. Då är ju insemination ett bra val. Oavsett vad så är det ju bättre för samhället att alla de kvinnor som vill ha barn, får de barn de vill ha. Om man vill öka upp barnafödandet i landet, dvs. Vill du inte vara med och delta, så kan ju du alltid flytta.

3. Exakt. Bara att två av mina polare hade krångel att få permanent uppehållstillstånd etc. för sina stora kärlekar. Vilket i det ena fallet sinkade fina fertila år för det ena paret...
Citera
2026-04-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Sedan tror jag även att ett stort hinder är just att många känner att de måste köpa hus. För 40-50 år sedan funkade en hyresrätt i ett miljonprogram, och det fanns lediga sådana. Det är just bland lågutbildade och de med lägre inkomst barnafödandet minskat mest.

Det var inte många år sedan (10-15 kanske) som det var möjligt att leva drägligt med barn om man lyckades hitta en tillräckligt stor hyresrätt i våra topp 4-10 (räknas alltså bort Stockholm, Göteborg, Malmö) städer. Det skulle jag säga är i princip omöjligt för många idag, områdena med många hyresrätter är totalt förslummade. Ingen vettig människa vill skicka sina barn till förskola och senare skola i dessa områden, så självklart kommer färre icke-drägg i gruppen du nämner avstå eller vänta för länge på bättre tider/tillfälle.
Citera
2026-04-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du är bara butthurt. Det var en lång jävla OT-rant från din sida, men dina rökridåer förändrar inte oomkullrunkeliga biologiska fakta: kvinnors fertilitet är starkt förgänglig, och det är inte mäns. Kvinnor har klockorna, men män har tiden...
Du har under åratal fått hur mycket bevis som helst på att du är helt ute och seglar i din egen grumliga algoritm-styrda dypöl. Inte bara i de här tråden utan det oändliga antal trådar du ständigt startar på samma tema. Men eftersom du är en fullständig fanatiker tar du - och kommer du - aldrig ta till dig annat än de stackars satar som ger dig ryggdunk. Det är en del i din fanatism. Eller när det gäller dig handlar det nog närmast om psykisk vanföreställning. Eventuellt psykisk sjukdom.

Eller är det så enkelt att du dessutom helt enkelt inte är helt läskunnig? För du håller ju med om det jag skrev till viss del? Att du i nästa sekund påpekar det jag tydligt skrev för mig blir så fånigt så vi låtsas att vi inte märker det va?

Du är inte frisk människa. Men, med det sagt är det som sagt mest du som lider av det. Definitivt inte jag.
Citera
2026-04-15, 19:48
Medlem
AndersPersson99s avatar
Aldrig att den i lika stor utsträckning leder till ofrivillig barnlöshet, en man över 40 kan enkelt och med lägre risk få friska barn, till skillnad från en kvinna.

Att det finns risker även för män år såklart ingenting vi ska mörklägga.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Män behöver veta om sin fertilitet också, då denna i lika stor utsträckning leder till ofrivillig barnlöshet hos par.

1. Att efter 35 minskar fertiliteten även hos män.
2. Och att efter 45 är det högre risk för mutationer på spermierna, vilket kan leda till autism, ADHD, bipolaritet hos avkomman.
3. När mannen är över 40, ökar risken för missfall hos kvinnan, oavsett kvinnans ålder.
4. Livsstilsfaktorer och miljögifter kan påverka spermakvaliteten negativt, vilket kan leda till sämre fertilitet/infertilitet hos mannen.
5. Äldre pappor kan orsaka risk för autism hos sina barnbarn.

Och män behöver även veta om kvinnors fertilitet, för att inte vara bromsklossar när tex. deras 28 åriga kvinna vill ha barn. Och de tycker att "det kan vänta tills vi är 35+". Nej, det kan det inte.

Länkar till några av punkterna, finns länkar till samtliga punkter 1-5:

https://www.ivfbabble.com/sv/manlig-fertilitet-%C3%B6ver-40-f%C3%B6rst%C3%A5-den-manliga-biologiska-klockan-och-hur-man-f%C3%B6rb %C3%A4ttrar-spermiekvaliteten/

https://www.internetmedicin.se/urologi/infertilitet-manlig

https://www.specialnest.se/forskning/biologisk-klocka-aven-man

https://nyheter.ki.se/gamla-pappor-far-oftare-autistiska-barnbarn
Citera
2026-04-15, 19:49
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Du har under åratal fått hur mycket bevis som helst på att du är helt ute och seglar i din egen grumliga algoritm-styrda dypöl. Inte bara i de här tråden utan det oändliga antal trådar du ständigt startar på samma tema. Men eftersom du är en fullständig fanatiker tar du - och kommer du - aldrig ta till dig annat än de stackars satar som ger dig ryggdunk. Det är en del i din fanatism. Eller när det gäller dig handlar det nog närmast om psykisk vanföreställning. Eventuellt psykisk sjukdom.

Eller är det så enkelt att du dessutom helt enkelt inte är helt läskunnig? För du håller ju med om det jag skrev till viss del? Att du i nästa sekund påpekar det jag tydligt skrev för mig blir så fånigt så vi låtsas att vi inte märker det va?

Du är inte frisk människa. Men, med det sagt är det som sagt mest du som lider av det. Definitivt inte jag.

Omkring 90 % av allt du skriver handlar om mig och inte om ämnet. Jag förstår att du fascineras av mig, många gör det, men för att föra dig åter till topic: var har jag fel angående de livsbegränsningar kvinnor måste rätta sig efter på grund av deras starkt begränsade fertilitetetsfönster?

Citat:
Men, med det sagt är det som sagt mest du som lider av det. Definitivt inte jag.

Yeah, right!
Senast redigerad av WordWarrior 2026-04-15 kl. 19:54.
Citera
2026-04-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Nu handlar ju frågan om fertilitet och att det bästa är att folk helst ska skaffa barn när kvinnan är mellan 20-30 och mannen när han är mellan 20-35. Och är det då ett ungt par, där hon är 22 år och han är 25. han kanske har en låg lön (ny i sitt yrke) och hon likaså. Och så har de redan ett barn och hon är mammaledig. Så de har kass inkomst. Och bor i en liten 2:a, då det är vad plånboken godtar. men de vill gärna ha ett barn till. Så är det ekonomin som sätter käppar hjulet för deras önskan och för ökat barnafödande. Hade de kunnat få rabatt på en 3:a, så hade de haft större möjligheter att skaffa ett andra barn. När de är i bra ålder.

2. Det kanske är män som vägrar sex och förhållande med henne. Men så långt tänkte du givetvis inte. Och hon vill ha barn. Då är ju insemination ett bra val. Oavsett vad så är det ju bättre för samhället att alla de kvinnor som vill ha barn, får de barn de vill ha. Om man vill öka upp barnafödandet i landet, dvs. Vill du inte vara med och delta, så kan ju du alltid flytta.

3. Exakt. Bara att två av mina polare hade krångel att få permanent uppehållstillstånd etc. för sina stora kärlekar. Vilket i det ena fallet sinkade fina fertila år för det ena paret...
1. Du kan ta det exemplet hundra gånger på olika sätt men att ge rabatt på en trea är inte vad som driver folk att skaffa barn. Barnet behöver definitivt inget eget rum de första åren dessutom är det ingen stor grej att flytta från en tvåa till en trea. Det kan kosta lika mycket eller mindre beroende på standard och område. Vill man så löser man det. Speciellt i Sverige man kan ju inte misslyckas och svälta ihjäl där.

2. Det är ingen mänsklig rättighet att skaffa barn detsamma gäller för män antingen så löser du det själv eller så får du vara utan.
Helt befängt att vi ska betala folk för att de inte vill knulla med varandra.

3. Varför kunde inte dina polare använda sina hjärnor då och träffa yngre kvinnor om det var så viktigt? De kanske blev dumma av käääärleken man måste ta det lugnt med de där grejerna.
Citera
2026-04-15, 20:00
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
2. Det är ingen mänsklig rättighet att skaffa barn detsamma gäller för män antingen så löser du det själv eller så får du vara utan.
Helt befängt att vi ska betala folk för att de inte vill knulla med varandra.
Tänkte lägga till en liten formulering: varför ska skattebetalarna finansiera kvinnors dåliga omdöme att knulla med fel män? Kvinnor är jävligt pigga att påpeka för män att "sex är ingen rättighet". Samma sak gäller kvinnor och barnafödande.
Citera
2026-04-15, 20:02
Medlem
Citat:
Omkring 90 % av allt du skriver handlar om mig och inte om ämnet. Jag förstår att jag fascinerar dig, många gör det, men för att föra dig åter till topic: var har jag fel angående de livsbegränsningar kvinnor måste rätta sig efter på grund av deras starkt begränsade fertilitetesfönster?
Jag sa ju exakt att fertiliteten hos kvinnor är begränsad till en viss tid. Du läser verkligen aldrig vad andra skriver.

Det enda som är fascinerande med dig är din totala oförmåga att ta till dig fakta du inte gillar. Dina gamla gubbspermier är inte värda ett skit för någon kvinna. Och inte dina yngre söners heller, men där är troligtvis inte åldern problemet.

Att folk inte skaffar barn beror på mängder med faktorer du har ställts inför massvis med gånger i form av svar på dina infantila, högst subjektiva trådstarter/påståenden. Men du begriper uppenbarligen inte det eftersom du i princip startar exakt samma tråd om och om igen, år efter år.
Citera
2026-04-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har bland annat gett förslag på medborgarlön till unga kvinnor som vill ha barn. Så kan de ta det så lugnt, kanske plugga på distans under tiden som barnen är små, osv.

Jo det är så man behöver göra tror jag. Dock minskar produktiviteten i ett land med färre arbetare men hellre det än total befolknings kollaps
Citera
2026-04-15, 20:05
Medlem
Citat:
Kvinnor är jävligt pigga att påpeka för män att "sex är ingen rättighet". Samma sak gäller kvinnor och barnafödande.
Ja det är väl självklart. Herregud, är du född igår? Och i farstun dessutom?
Ok, jag förstod inte omfattningen av otur du haft livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in