2026-04-12, 11:32
Moderator
sm910difs avatar
Även om tråden om det första åtalet låg i juridik, vilket redan den var ett gränsfall, så tror jag det vore olyckligt att försöka begränsa diskussionen till det rent snävt juridiska. Vi prövar B&B istället.

Juridik --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2026-04-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jo, lagen om förtal handlar om att man får säga vissa saker, och andra inte.

Jo, lagen om förtal handlar om ifall påståenden är sanna eller inte.

Nej, lagen om förtal ska inte skydda oss alla från att misskrediteras så att vi lider betydande skada av det.

Den lag som handlar om förtal är Brottsbalk (1962:700); 5 kap. Om ärekränkning, 1 §

Dom saker som man, under vissa omständigheter, inte får säga enligt lagen om förtal är alltså
sådana som pekar ut någon som brottslig eller klandervärd eller utsätter någon för andras missaktning.

MEN för att någon ska bli dömd för att ha lämnat uppgift som gör att någon utsätts för andras missaktning
så måste OCKSÅ SYFTET ha varit just att denne någon ska utsättas för andras missaktning.
Man kan ha andra syften med att lämna sådana uppgifter.

Lagen är INTE till för att ALLA ALLTID ska skyddas från att misskrediteras.
Det KAN vara försvarligt, att med hänsyn till omständigheterna, lämna uppgifter som är sanna,
och som misskrediterar någon. Och då det är inte olagligt.

I dom fall där någon utsätta för andras missaktning så måste inte den som utsätts lida
betydande skada av det för att det ska vara olagligt.

Syftet behöver inte vara att någon ska utsättas för andras missaktning. Det räcker med att den som sprider informationen förstår att det är uppgifter som typiskt sett kommer leda till att den som tar del av det börjar förakta den utpekade. Förövrigt behöver inte ens den utpekade utsättas för andras missaktning. Det räcker med att det som personen anklagas för typiskt sett innebär att man kommer utsättas för andras missaktning, huruvida det hände eller inte är inte relevant.

Det är korrekt att det kan vara försvarligt att lämna uppgifter som är sanna där någon misskrediteras. Men att rent allmänt varna folk för en utpekad person kommer aldrig anses som försvarligt.
Citera
2026-04-12, 12:34
Avslutad
Någon info om ev. rättegång m.m.?

Citat:
Dumpen befinner sig i en juridisk gråzon och är föremål för debatt. Genom att ha utgivningsbevis skyddas de av tryckfrihetsförordningen, men de har dömts för grovt förtal. Polisen anser att verksamheten stör pågående utredningar, och metoder som ekonomiska krav vid uthängning har ifrågasatts som potentiell utpressning. Ansvarig utgivare för Dumpen har dömts för grovt förtal i svensk domstol, vilket visar att verksamheten bryter mot lagstiftningen kring förtal.
Citera
2026-04-12, 13:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Ja...en domstol dömer, och de använder en helt annan metod än vad du gör, dina slutsatser är helt fel kort sagt.
Vilken metod använder jag?

Vad är det för slutsats du avser?

Citat:
Försvarligheten har, som redan diskuterats många gånger i en annan tråd, inte att göra med att någon de facto försvarar en part. Det handlar om huruvida uttalandet som utgör förtal kan varas försvarligt i förhållande till vissa på förhand bestämda omständigheter - exempelvis om någon faktiskt är pedofil och arbetar inom skolan så kan det med hänsyn till det vara försvarligt att informera arbetsgivaren om en anställd är pedofil, trots att uppgiften i sig utgör förtal.
"Försvarlig" är synonym med "försvarbar".
https://svenska.se/?q=f%C3%B6rsvarlig&exactMatch=true&activeTab=so

"Försvarbar" = "som kan försvaras"
https://svenska.se/?q=f%C3%B6rsvarbar&activeTab=so

Jag kunde försvara någonting. Alltså var det försvarligt.

Citat:
I ditt tidigare inlägg skrev du att syftet ska vara att utsätta någon för missaktning, det stämmer inte heller. Det ägnad betyder i BrB 5:1 är att uppgifterna typiskt sett är sådanna som gör att den de gäller blir utsatt för andras missaktning, du resonerar utifrån begreppet ämnad. Exempelvis om jag har en bekant som tycker det är mysigt att vara intim med getter, och jag kallar hen för typ...Mange-getknullare, då kan det vara förtal eftersom det typiskt sett väcker missaktning. Att jag försvarar mig med att jag sa så för att i förlängningen kunna hjälpa hen att träffa lite trevliga getter är irrelevant. Syfte och resultat skiljer sig åt.
Jag resonerar utifrån begreppet "ägnad" i betydelsen "avsedd" i enlighet med det svenska språket.
https://www.saob.se/artikel/?unik=%C3%84_0001-0050.16ce&pz=3

Citat:
Allmänintresse har också debatterats flitigt, att många människor intresserar sig för en fråga är inte samma sak som att det finns ett allmänintresse. Som exempel finns det ju en del politiker som blivit uthängda, i de fallen går det att argumentera för att det finns ett allmänintresse, förutsatt att uppgifterna som sprids också är sanna.

Vilket "allmänintresse" är det som inte betyder "allmänintresse"?
Är det "allmänintresse"? Eller är det "allmänintresse"?

Citat:
Att du sedan tror att publiceringarna leder till färre övergrepp...är inte heller ett argument. Jag håller med om att de tagit ett par riktigt fula fiskar som faktiskt har begått brott, och i de fallen är det givetvis bra jobbat att de åker fast. Att de ger människor som inte begått något brott samma behandling är dock helt oproportionerligt, varför är det okey att behandla någon som enbart skrivit äckliga saker online och något som begått övergrepp och liknande på samma sätt?

Jag argumenterar inte angående övergrepp.
Citera
2026-04-12, 13:38
Medlem
Citat:
Vilken metod använder jag?

Vad är det för slutsats du avser?

"Försvarlig" är synonym med "försvarbar".
https://svenska.se/?q=f%C3%B6rsvarlig&exactMatch=true&activeTab=so

"Försvarbar" = "som kan försvaras"
https://svenska.se/?q=f%C3%B6rsvarbar&activeTab=so

Jag kunde försvara någonting. Alltså var det försvarligt.

Jag resonerar utifrån begreppet "ägnad" i betydelsen "avsedd" i enlighet med det svenska språket.
https://www.saob.se/artikel/?unik=%C3%84_0001-0050.16ce&pz=3

Vilket "allmänintresse" är det som inte betyder "allmänintresse"?
Är det "allmänintresse"? Eller är det "allmänintresse"?

Jag argumenterar inte angående övergrepp.
Allmänintresse är lite av ett felaktigt begrepp att använda juridiskt med förtal.
Då det som syftas på är den publicitets etiska bedömningen av allmänintresse/samhällsintresse. Där man definierar att man skall tänka på något ur en synpunkt om något har ett intresse för samhället att veta eller om det är allmännyfikenhet. I detta fallet kan man snarare klassa det som nyfikenhet då någon i norrland inte har mycket nytta av att veta om en person i skåne som sexchattar.

En bedömning som skall göras som avvägning inför en juridisk prövning där argumenten kan vara dem samma som i försvarlighetsbedömningen.

Försvarligheten juridiskt är snarare om man har varit tvungen att dela uppgifterna och om de kunnat begränsas vem som får dem. Ex om man känner till ett brott kan det vara bra om polis får tillgång till dessa så det är försvarligt att förtala någon. Men att gå ut i tidningen och prata om det är troligen inte försvarligt då det hade räckt att polis fick reda på brottet.

Samma här, i egenskap utav en tidning så är det inte försvarligt att Sara delar all den info som hon gör. Delar av den möjligen men inte peka ut en specifik individ.

Där kan man dra en parallell emellan samhällsintresse och försvarligheten men de är olika begrepp i olika sammanhang.
Citera
2026-04-12, 13:48
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag har från poliser och andra fått höra hur Dumpen krånglat till utredningar då de varit väldigt sugna på att slänga upp material om gäddorna snabbt istället för att lämna över information till utredarna först.

Jag tycker att man får en lite annorlunda bild från den här polisen:
https://www.youtube.com/watch?v=V5cte6BcERo
Citera
2026-04-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Sara och Patrik har väl gjort sig en rejäl hacka på gäddor som betalar för att slippa bli uthängda

Om du läser artikeln lite noggrannare så ser du att gäddan försökte betala sig ur men eftersom att Dumpen inte sysslar med sånt så gick den gubben inte.

Du har fallit för pedofilernas propaganda.
Citera
2026-04-12, 14:27
Medlem
Citat:
Inga.
Så det finns inga alltså är ditt påstående ett falskt sådant.

Citat:
Var har du fått det faktumet ifrån?
Skall vi bryta ner det? De återkommande kallas "Dubbel" eller "Trippel" dessa ses som värre och får uppmärksamhet. De antyder om att Dumpen behövs och dessa används som nya medel att tjäna pengar på.
Om dessa inte dyker upp så kan de inte tjäna pengar på dem. Så de faktum att de har ekonomisk vinning i att folk är återkommande visar ett klart tecken på att de tjänar mer på att folk återkommer/fortsätter snarare än att de får vård och slutar vara ett hot.

Citat:
Har du aldrig hört en Dumpen-konfrontatör föreslå att en gädda ska öka vård?
I hur stor andel av dom Dumpen-konfrontationerna du har sett har konfrontatören INTE föreslagit gäddan att söka vård?
Jag kan säga till dig att du skall gå och äta en banan för att potasium är nyttigt för dig och du kan ignorera mitt förslag. Vad jag menar är djupare än så. De skulle helt enkelt kunna göra på många sätt som gör det attraktivt att söka vård och bättra sig. Idag har de ett system där de vägrar avpublicera oavsett anledning. Igenom att ha ett system där folk som söker hjälp och bättrar sig får en möjlighet att avpublicerar uppmanar de folk att söka vård, på samma sätt som de påstår att avpublicering av avlidna inte går för de sänder en uppmaning att de kan ta sina liv för att avpubliceras när publiceringen bara skadar de efterlevande om den finns kvar.

De skulle också kunna ta en djupare kontakt med personen och stötta dem igenom och vara en stödpelare för personen under vården. Där de max publicerar en journalistisk artikel om vad som skett men inte hänger ut. Där de också kan prata om sitt arbete om att rehabilitera.

Detta skulle både följa de publisist etiska reglerna och hjälpa barn.
Dessutom skulle övrig media inte kalla dem kritiserade med mera och prata mer gott om dem och deras arbete. Istället läggs mer fokus på dem och deras arbete än själva "resultatet", de som du vet inte går att bevisa då det inte finns något.

Citat:
Vet du hur stor del av dom som begår sexuella övergrepp mot barn som återfaller efter att dom har fått vård?
Vet ej, Bägge frontfigurerna har haft missbruk med droger. Du säger alltså att ingen kan bättra sig och göra sig av med missbruk?
Mins en artikel där Anova intrevjuades och påpekade att det inte rörde sig om pedofili utan om missbruk som utökats och gjort dåliga val. Dessa kan absolut vårdas och har i regel inte gjort något mot barn.
Du kan inte bevisa att större delen gjort något mot barn som blivit uthängda. Vad som är mer troligt är att de haft ett missbruk där de blivit utnyttjade som svaga och övertalade att begå detta övertramp.
Både Sara och Patrik erkänner att de jobbar med brottsprovokation. Alltså att övertala eller få någon att begå ett brott som de troligen inte gjort utan hjälpen eller knuffen. Dessa människor behöver alltså hjälp först och främst.

Citat:
Jag har inte påstått att just specifikt Dumpen är bra, och jag känner inte till någon sådan forskning.
Men å andra sidan har jag inte letat efter någon sådan.
Ett något naivt påstående då du sitter här och ryggdunkar dem för deras goda arbete.

Citat:
Vad är det för påstående du avser?

Citat:
Jag tror att Saras publiceringar leder till att färre barn utsätts för sexuella övergrepp, och det tycker jag är bra!

Sisådär ja, nu har jag försvarat Saras publiceringar, och därmed var det bevisat att dom faktiskt var försvarliga.
Det är dessutom inget försvar, jag tror inte denna rånare som fångats på video utan någon form utav mask som skrikit sitt namn och visat sitt ID i kameran har begått detta brott.

Så nu har jag försvarat denne och ni kan inte slänga denne i fängelse för jag hittade ett försvar, jag tror.
Det skall bevisas och du påstår mycket i de uttalandet som du uppenbarligen inte kan styrka.
Alltså att de gör någon form utav nytta, det finns ingen fakta på detta. Ingen forskning.

Där emot har jag i en annan tråd tidigare länkat till publicerade forsknings artiklar ifrån högskola där man kommit till analysen att Dumpen inte gör något vettigt arbete eller gynnar samhället. Det är lätt för dig att googla efter dessa, finns mängder och de är långa och djupgående. De väger för och nackdelar med organisationen men nackdelarna väger oftast tyngst.
Citera
2026-04-12, 15:34
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
"- Jag är inte överraskad.
Men jag sitter hellre i fängelse än att inte
skydda ett utsatt barn, säger Sara Nilsson."

Dom använde väl fiktiva barn? Eller har jag missat något..

Ja och hur ändrar det att han var påväg för att träffa det han trodde var barn?
Citera
2026-04-12, 15:45
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Ja och hur ändrar det att han var påväg för att träffa det han trodde var barn?
Har inget med stämningen att göra. Studera förra stämningen om du är osäker på vad som gäller.
Citera
2026-04-12, 17:24
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Så nej, ingen dubbelmoral inte. Bara olika omständigheter.
Likt att en av Saras publiceringar kan vara förtal medans nästa som görs på exakt samma sätt kan vara försvarlig. Alla 700+ måste prövas i rätten. Antingen görs detta var å en eller som ett gruppmål och flera samtidigt.
Instämmer på alla punkter. Viktigt också att lägga avsikten med "träffen" åt sidan, vilket även betonades i förra stämningen. Det faktum att man först i det närmaste provocerar fram resultatet, ivarjefall uppmuntrar är inte till Saras fördel.

Att dessutom barnen ifråga inte finns gör ingenting bättre. Men även nu är vi på väg ifrån sakfrågan, för det är väldigt snävt egentligen.

Allt sammantaget så nej - det är inte försvarligt att göra som Sara gör. Även om det vore sant och hela den biten är det som sagt inte försvarligt att lägga ut på egen hemsida och dom flesta större sociala medier, av den anledningen bör grovt förtal vara givet.
Citera
2026-04-12, 17:24
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du gör väl det precis nu dvs förtal. Det dumpen gjorde var väl att publicera namn/bild och sexchatten från personen.

Och vad gagnade den publikationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in