Ursprungligen postat av
ThereGoesRabbit
Okej, jag brukar aldrig göra detta, så det är en first time (därav får ni ha överseende, haha). Men tänkte skriva ner mina tankar om deltagarna, för efter senaste avsnittet behöver jag punkta upp det lite, känner jag (haha).
Olivia - på ett sätt tycker jag synd om henne (hon verkar nästan rädd för Urban ibland) men jag blir samtidigt så less på henne då det är så uppenbart att hon anpassar ALLT efter Urban. Det beror väl på att han, obviousley, manipulerar henne (bara det hur nedstämd och sur han blev bara av ordet "Bekännelse" och satte sig på tvären, innan de ens hade börjat ställa frågor).
Bara för att man har ambitionen att bli någon slags "trad-wife" så innebär inte det att man behöver tolerera vad som helst - det är bara oattraktivt att vika ner sig hela tiden och aldrig ha någon åsikt.
Urban - ja, här kan man ju skriva spaltmeter. Men kortfattat - han är jäkligt obehaglig, manipulativ och passivt aggresiv. Att han beskriver att han NU "är en varm och kärleksfull man" i jämförelse med tidigare är ett skämt och bevis på att han helt saknar självinsikt. Om han nu menade det han sade - alternativiet är ju att han är lika medvetet manipulativ som han alltid varit.
Helena - kan man annat än beundra den kvinnans tålamod? Topplocket gick när Sasan upprepade: "Jag höll med Max, inte Urban" hundra gånger och hur hon behöll lugnet och sade: "Men de tyckte ju samma sak" och han fortsatte med sitt: "Jag höll med Max" för att sedan, surande, lämna lägenheten för att "han inte kände sig respekterad".
Helena har klass och verkar snäll och genuin, hon kände sannolikt bara väldigt tydligt att någonting var off med Sasan (vilket ju visade sig stämma).
Sasan - herregud, min treåing är bättre på att argumentera än det här förvuxna barnet.
Elakt att säga kanske, men enligt mig är han en riktig fåntratt som aldrig kan ha fel och som det alltid är synd om. Han behöver någon som Olivia som bara gör som han säger, men Helena kommer aldrig agera på det viset och då blir han sur, och kommer låtsas som att "det är HAN som vill göra slut!".
Felix - han är väl snäll och vågar ändå stå för det han tycker. Kan dock tycka att han inte är superduktig på att lyssna in Yasmin, men han är åtminstone respektfull under diskussioner. Tror ändå att han och Yasmin kan hålla, då de har skillnader men ändå verkar ha de mest grundläggande värderingarna gemensamt.
Yasmin - egentligen lite samma som Felix, hon är snäll och respektfull, men även hon skulle kunna bli bättre på att lyssna in. Hon var ifrågasättande om hans musik och pratade (enligt mig) ganska stolpigt om ekonomi. Men hon har ju en bohemisk sida också - hon bor i en husbil i Portugal. Nu menar inte jag att man helt saknar ekonomiskt, sunt tänk bara för att man är bohemisk, men om de lyssnar bättre på vad den andra säger så tror jag att de inser att de står närmre varann i den ekonomiska frågan än vad de själva tror.
Max - obehaglig, men jag får känslan av att han dels inte haft det lätt som barn (vare sig på hemmaplan eller i skolan). Misstänker att han eventuellt har dyslexi då han uppenbarligen tyckte att det var jobbigt med en skrivövning, och istället för att fokusera på övningens innebörd, mest verkade vilja krysta fram en "avancerad text".
Jag tror att han behöver jobba myyyyycket med sig själv innan han är redo för en relation.
Belinda - grå mus som, i likhet med Olivia, mest bara verkar vilja hålla med Max och stryka honom medhårs. Tror egentligen att hon (med en annan match) hade velat umgås och interagera mycket mer med de andra paren, men nu vill inte Max det och då anpassar hon sig för att fasaden om att hon är i någon slags "Perfect match" ska framgå tydligt för övriga.
Sara och Gabriel - så otroligt genuina och fina människor. Ffa Gabriel är GULD och så öppen, likväl inte rädd att säga vad han tycker trots att han befinner sig i "Landet av toxiska män" ungefär. Love them.
Edin - Lite som Felix, han är snäll. Men Edin är omogen - han pratar på ett sätt som mitt ex gjorde när han var typ 18 år. Vill framhäva sin "kafferutin" som något exxeptionellt och höjer relationen till skyarna efter en kvart för att sedan, när Julia är ledsen, stå som ett fån och tafatt krama om henne med ena armen och säga att han "lite kan förstå varför hon är ledsen". Han känns mer som 18 än 28.
Julia - Tyvärr ganska intetsägande hittills, men jag har svårt att tro att hon känner attraktion för Edin - särskilt efter hans tafatthet när hon blev ledsen. Jag tror inte på det förhållandet.