2026-03-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Något har du.

Men klara av att åka buss är inte samma sak som att hata det. Det finns mycket jag verkligen hatar men jag klarar ändå av att hantera det utan att balla ur.
Ja 100 procent adhd
Jag åker bil
Då behöver man inte balla ur
Citera
2026-03-23, 18:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du får nog öva på din läsförståelse. Om du har läst 5 år psykologi på universitetet så får du nog be om pengarna tillbaka för du är inte bara extremt dåligt insatt utan du verkar inte ens klara av att läsa och förstå såpass enkla texter som mina inlägg. Det är ungefär fjärde gången nu bara under vårt korta utbytte som du inte lyckas förstå vad som skrivs utan läser något helt annat och skriver saker som inte är kopplade till inlägget.

Nej. Det var 2013 som skiftet kom. Mer än 10 år sedan idag. Läs vad jag citerade vad gäller de gamla definitionerna.

Man kan ju förstå att det är på hemfronten det spökar mest endast av att läsa vad den hispiga morsan kräker ur sig, att läkaren skiter i hur man annars hanterar denna sortens personer och bara ekar morsan och faktumet att det är en överklassgrabb. Det är alltid överklassbarn med adhd eller barn till typ ensamstående orten missbrukarmorsa som har "svår ADHD", uppenbarligen är det beteendekopplat till miljön, inte en grövre variant av adhd i sig.

Läsförståelse? Du som påstår att jag skrivit att jag läst ett ämne i 5 år?

Jag skrev väldigt väldigt tydligt att det handlade om skiftet i när folk i allmänhet började använda ordet autism istf aspergers. Inte när manualen kom, för folk ändrade sig inte på utgivningsdatum vettu.

Ska också tillägga att det är betalvägg på artikeln, så de flesta i tråden har bara läst några rader.

Tror du bara tycker om att bråka.
Citera
2026-03-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Läsförståelse? Du som påstår att jag skrivit att jag läst ett ämne i 5 år?

Du skrev att du läst psykologi. Om det nu inte var psykologprogramet som är på fem år så fanns det ju ingen anledning för dig att nämna det. Det är ingen direkt merit eller ger någon auktoritet att ha läst en kurs hit eller dit. Det har jag ju också gjort i såväl psykologi som psykiatri.

Citat:
Jag skrev väldigt väldigt tydligt att det handlade om skiftet i när folk i allmänhet började använda ordet autism istf aspergers. Inte när manualen kom, för folk ändrade sig inte på utgivningsdatum vettu.

Absolut, men det hade inget med det vi talade om att göra då de definitionerna jag talar om är äldre än de som kom 2013. Det är det här jag menar. Du svävar hela tiden iväg i saker som inte har något med vad vi pratar om att göra. Du läser inte inlägget, du fantiserar ihop något eget och svarar på det, när jag påpekar att du gör det så börjar du med alla möjliga sorters konster och hjärngymnastik.

Citat:
Tror du bara tycker om att bråka.

Nej, däremot är jag relativt insatt i denna typen av ämnen och jag ser inga problem med att upplysa mindre utbildade och erfarna personer. Sen att en del människor saknar mognaden för att vara mottagliga och tolkar det som att man bråkar säger ju bara allt om den personen
Citera
2026-03-23, 18:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du skrev att du läst psykologi. Om det nu inte var psykologprogramet som är på fem år så fanns det ju ingen anledning för dig att nämna det. Det är ingen direkt merit eller ger någon auktoritet att ha läst en kurs hit eller dit. Det har jag ju också gjort i såväl psykologi som psykiatri.

OK så då är du läkare eller SSK i grunden. Det är väl ganska starkt avklarat.
Citera
2026-03-23, 18:33
Medlem
Citat:
OK så då är du läkare eller SSK i grunden. Det är väl ganska starkt avklarat.

Nej, det är jag inte. Det är väldigt få läkare eller SSK som ens har erfarenhet av NPF problematik. På vårdcentralen hänvisar de ju till BUP/VUX. Däremot har jag praktisk erfarenhet såväl som akademiska meriter.
Citera
2026-03-23, 18:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej, det är jag inte. Det är väldigt få läkare eller SSK som ens har erfarenhet av NPF problematik. På vårdcentralen hänvisar de ju till BUP/VUX. Däremot har jag praktisk erfarenhet såväl som akademiska meriter.

Ja fast psykiatri finns inte att läsa som enstaka kurs utan man har en grund i vården.

Du kanske ljuger lite.
Citera
2026-03-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ja fast psykiatri finns inte att läsa som enstaka kurs utan man har en grund i vården.

Du kanske ljuger lite.

Det finns det visst. Eller det fanns det när jag läste. Dock som enskild kurs, då jag har en naturvetenskaplig examen så kunde jag välja till lite gott och blandat, bland annat två kurser i psykologi och en i psykiatri. På universitetet så valde jag dock inte en klinsk karriär. Filosofi och historia är mina huvudämnen, men vad gäller praktisk erfarenhet så kommer den givetvis inte ifrån den akademiska miljön mer än den man får av att navigera autister inom natur och högre akademi samt ett hobbyintresse. Den kommer dels från att själv ha lite dampbarnsdrag men även från att nästan hela kretsen också var dampbarn. Därför vet jag ju hur löjligt det är att försöka utmåla Folke till något hjälplöst särbarn som inte ens skulle klara av att cykla ett par kilometer om dagen utan MÅSTE! ha betald taxi minsann. Han får ju panikångest av att beblandas med arbetarklassungar.
Senast redigerad av Zeddis 2026-03-23 kl. 19:04.
Citera
2026-03-23, 18:45
Medlem
GiveMeHeads avatar
Synd att Folke inte hette Muhammed istället. Då hade funnits obegränsat med resurser.
Citera
2026-03-23, 18:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Synd att Folke inte hette Muhammed istället. Då hade funnits obegränsat med resurser.

Säger du det. Känner en "Muhammed" som är 7 år och har svår autism. Fick noll stöd på förskola, gick i vanlig förskoleklass. Går i särskola nu, men förutom det inget stöd för mamman. Ingen avlastning, ingen transport, inget. Noll.
Citera
2026-03-23, 22:04
Medlem
Om han har så grava problem borde han inte klara att vistas i skolan. Mamman eller pappan borde skjutsa och hämta han. Lite får man väl anstränga sej.
Citera
2026-03-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Klarar han inte av en buss, så lär han inte klara av skolan, särskilt inte eftersom det verkar vara en vanlig skola han skulle åka bussen till, inte en särskola. Så problemen kommer ju inte att försvinna så fort bussen/taxin/helikoptern anländer till skolan. Folke skulle kanske gå i skola på Antarktis, ensam. Så finns det inget att stirra upp sig över.

Troligen är det så att denna pojke inte klarar av en vanlig grundskola utan anpassningar och stöd. Troligen går han heller inte i en vanlig grundskola utan en resursgrundskola. Han kommer aldrig att kunna komma in i en särskola (anpassad grundskola som det heter sedan 2025) då denna skolform kräver en IFdiagnos.

Sedan låter det som att du projicerar dina egna behov på denna pojke, såsom du skriver och svarar andra.
Citera
2026-03-23, 22:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Citera för helvete

Låter ju som att det finns bra skäl att ungen ska få taxi.
Nej! Inte en egen taxi! Åka färdtjänstbuss med gamlingarna kan han gott få göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in