2026-03-23, 15:17
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ingen förklaring på själva bussproblemet.

Bussen är ju inte problemet. Buss eller taxi , typ samma typ av transport.
Det är antagligen miljön runt och inne i bussen men många barn, skrik och bråk som är problemet.

Fick han egen buss så skulle det antagligen funka lika bra.
Citera
2026-03-23, 15:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Inte ovanligt att ungdomar och barn tar stadsbussar hem.

Men ja, du har rätt i att det står skolbuss i artikeln.
Möjligt att det är så, men det stod skolbuss och då utgår jag från det när jag kommenterar.
Citera
2026-03-23, 15:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Bussen är ju inte problemet. Buss eller taxi , typ samma typ av transport.
Det är antagligen miljön runt och inne i bussen men många barn, skrik och bråk som är problemet.

Fick han egen buss så skulle det antagligen funka lika bra.
Klarar han inte av en buss, så lär han inte klara av skolan, särskilt inte eftersom det verkar vara en vanlig skola han skulle åka bussen till, inte en särskola. Så problemen kommer ju inte att försvinna så fort bussen/taxin/helikoptern anländer till skolan. Folke skulle kanske gå i skola på Antarktis, ensam. Så finns det inget att stirra upp sig över.
Citera
2026-03-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, man behövde inte alls ha IF, däremot kan det vara svårt att förstå ett barns IQ om barnet inte lyder eller kommunicerar. Många sådana barn fick även diagnos utvecklingsstörning, trots att de inte hade detta.

Citat:
Klassisk autism, infantil autism, autistiskt syndrom, eller Kanners syndrom är en historisk diagnos inom genomgripande störning i utvecklingen. Diagnosen blev utdaterad i och med diagnosmanualen DSM-V, och har huvudsakligen ersatts av autismspektrumtillstånd nivå 2–3 med eller utan intellektuell funktionsnedsättning. Klassisk autism är dock inte synonymt med autism nivå 2–3. Dessa nivåer innefattar också andra personer, som inte skulle kunna ha fått diagnosen Klassisk autism.[1].

Klassisk autism är en livslång medfödd eller tidigt förvärvad[2] neuropsykiatrisk funktionsnedsättning[3] som innebär en genomgripande störning i utvecklingen, och tillhör autismspektrumtillstånd. De funktioner som påverkas är både kognitiva och emotionella, vilket bland annat medför nedsättningar inom helhetsförståelse, socialt samspel/kommunikation, planerings- och organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, minnesfunktioner, beteenden och känslor.

Problemen kan även visa sig i svårigheter att ta in och tolka information. Begränsningar i de individuella förmågorna yttrar sig i olika beteenden som inte är lika vanliga hos personer utan autism. Diagnoskriterierna för autism utgörs av en specifik kombination av begränsningar i socialt och kommunikativt beteende och tydligt repetitivt beteende.

Citat:

Jag är faktiskt glad att autism är ett bredare koncept idag, för vad gjorde man annars med unga människor med psykiska problem som är grundade i autism? Som innan, att man tvingade den personen till sådana mediciner och sådan terapi som passar neurotypiska med psykisk sjukdom? Det var ju en katastrof när det var så förr. Dessa autister blev svårt skadade i psykiatrin.

Man hade andra begrepp. Asperger exempelvis. Sedan finns det ingen medicin för asperger eller autism

Citat:
Medicinering
Ingen farmakologisk behandling har hittills visat sig fungera för att minska de autistiska symptomen för denna patientgrupp.[46]

Däremot så har vissa kvavksalvare fått för sig att ge antipsykotiska till autister, vilket är på sin höjd symtomlindrande eller placebo. Det funkar inte.

Citat:
Man använder sig ändå av medicinska preparat så som risperidon för barn[47] och aripiprazol för barn och ungdomar (6-17 år)[48], men dessa hjälper dock bara en del av patienterna. Risperidon behandlar exempelvis aggressivt beteende, som kan vara ett symptom i samband med autism, och det minskar hyperaktivitet och repetitivt beteende genom att blockera hjärnans dopamin- och serotoninreceptorer. Aripiprazol har liknande effekter som risperidon, och det behandlar framför allt lättretlighet. Båda preparaten har dock även ett antal sidoeffekter så som exempelvis ökad aptit, hormonella förändringar, sömnighet samt ofrivilliga rörelser.[47].

Tidigare har injektioner av hormonet sekretin prövats för att behandla autism men detta har forskning visat vara verkningslöst mot kärnsymtomen . Biverkningar av sekretinet som kräkning, hyperaktivitet och irritabilitet har noterats.

Om det är rätt eller fel att ändra begreppen vet jag inte men bara av denna tråden kan jag konstatera att det inte ligger i ett barns bästa instresse att som lite aspig och lite dampig placeras i samma fack som gravt handikappad särskolebarn som inte ens klarar av att cykla.
Citera
2026-03-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Det finns internationella diagnoskriterier man utgår ifrån inom psykiatrin å vården. Låt säga att någon har DRAG av både ADHD och autism - det betyder EJ per automatik att man faktiskt har dessa två diagnoser. Uppfyller man ej kriterierna för något så ställs inte heller en sådan diagnos (eller bör ej ställas kanske jag skulle tillägga). Det som kan ha blivit vanligare de sista 20+ åren är att många slänger sig med dessa uttryck väldigt löst - "ja, min unge har ju uppenbarligen ADHD" - behöver inte alls vara så - kan finnas andra förklaringar till beteendet och att en utredning oxå finner att personen inte uppfyller grundkriterierna. Det finns dock tydligen ibland en typ av trend inom vårdapparaten att hellre sätta en NPF-diagnos även om resultatet utav undersökningen är oklart (något som kritiserats skarpt av experter inom området bara de sista åren).

EDIT: ska oxå tillägga följande. Ibland händer det att en NPF-utredning föreslås nästan på automatik i vissa situationer (t ex ang utredning om arbetsförmåga). detta är så knasigt som det överhuvudtaget kan bli för det kan vara i situationer där det inte finns någon större anledning att föreslå något sådant (t ex att någon är djupt deprimerad pga en situation - personen har liksom med depression att göra - inte en ev NPF-diagnos - men "enligt rutin/standard" så föreslår man ändå detta!). Ang slöseri med skattepengar så finns det här verkligen anledning att se över ett system som i vissa situationer föreslår utredningar nästan per automatik - för dessa kostar. Det är knappast alla som vill (eller vågar) liksom "tacka nej" till en sådan heller.

Diagnoskriterier är flummigare än man tror. För många diagnoser är ett kriterie att det måste orsaka problem för en i vardagen. Alltså kan du "ha en diagnos" i praktiken men eftersom att du lärt dig hantera din problematik så har du ingen diagnos på papper. Sen är det som jag säger, kriterierna kan vara extremt godtyckliga. Som i mina tidigare exempel, är normbrytande samma sak för Adelcrantz som för lilla Abdi i Rinkeby?
Citera
2026-03-23, 15:33
Medlem
Tearsinrains avatar
Sorgligt att läsa denna tråd. Många utan koll. Avundas er som inte har eller har sett folk med såna här problem. Hade ni tyckt samma sak om han satt i rullstol pga. en fysisk sjukdom?
Citera
2026-03-23, 15:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Man hade andra begrepp. Asperger exempelvis. Sedan finns det ingen medicin för asperger eller autism

Däremot så har vissa kvavksalvare fått för sig att ge antipsykotiska till autister, vilket är på sin höjd symtomlindrande eller placebo. Det funkar inte.

Om det är rätt eller fel att ändra begreppen vet jag inte men bara av denna tråden kan jag konstatera att det inte ligger i ett barns bästa instresse att som lite aspig och lite dampig placeras i samma fack som gravt handikappad särskolebarn som inte ens klarar av att cykla.

Det finns dem med grav autism med eller utan IF. Jag har inte sagt att de aldrig har IF, men jag sa att det finns dem utan IF.

Nej, det finns inga mediciner mot autism. Jag talade om dem som har psykisk sjukdom som pålagring på autism. De kan behöva mediciner, men de reagerar ofta inte likadant på mediciner som de som är neurotypiska i grunden.

Absolut att man ger neuroleptika till vissa autistiska barn. Än mer vanligt i USA där man brukar droga ned dem rejält.

Självklart ska inte de med fd aspergers och grava autister ha samma diagnos. Det är helt galet.
Citera
2026-03-23, 15:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Sorgligt att läsa denna tråd. Många utan koll. Avundas er som inte har eller har sett folk med såna här problem. Hade ni tyckt samma sak om han satt i rullstol pga. en fysisk sjukdom?

Mm, förstår vad du menar.

Det är lite samma med rullisar, hade en rulliskompis som ung. Det fanns nästan ingen anpassning på den tiden. Hen var jättebra på att ta sig upp och ned i trappor och andra liknande grejor. Sådana saker som medför grav olycksrisk och sliter ned kroppen.

På samma sätt slet man förr ned dem med "mildare" autism och ADHD genom att ge noll anpassning, de höll genom skoltiden och började gå sönder mentalt efter det.
Citera
2026-03-23, 15:50
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Diagnoskriterier är flummigare än man tror. För många diagnoser är ett kriterie att det måste orsaka problem för en i vardagen. Alltså kan du "ha en diagnos" i praktiken men eftersom att du lärt dig hantera din problematik så har du ingen diagnos på papper. Sen är det som jag säger, kriterierna kan vara extremt godtyckliga. Som i mina tidigare exempel, är normbrytande samma sak för Adelcrantz som för lilla Abdi i Rinkeby?

Diagnoskriterierna ska vara samma åtminstone (sen finns det utrymme för tolkning - det stämmer - det är inte alltid som en diagnos verkligen blir rätt för en person osv). Sen lär det som sagt skilja en hel del på hur man ser på "normbrytande beteende" från ort till ort å vad som sedan föreslås i dessa - utredning/diagnos eller kanske nått annat stöd.
Citera
2026-03-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns dem med grav autism med eller utan IF. Jag har inte sagt att de aldrig har IF, men jag sa att det finns dem utan IF.

Jag talar om den gamla definitionen. Den nya kan betyda vad som helst.

Citat:
Nej, det finns inga mediciner mot autism. Jag talade om dem som har psykisk sjukdom som pålagring på autism. De kan behöva mediciner, men de reagerar ofta inte likadant på mediciner som de som är neurotypiska i grunden.

Jag förstår inte riktigt vad du säger. Du skriver att det inte finns mediciner för autism, men att människor med asperger skulle tvingas ta dessa mediciner mot autism som inte existerar. Nu ändrar du dig och säger istället att det finns människor med helt andra besvär som behöver ta helt andra mediciner. Vad det nu har med medicinering av autister att göra.

Citat:

Självklart ska inte de med fd aspergers och grava autister ha samma diagnos. Det är helt galet.

Precis min poäng men det är tyvärr så det ser ut. Kolla bara i denna tråden. Folke har "svår ADHD och autism", detta vreds i tråden till att folk misstog Folke för särskolehandikapps konstant personlig assistent särbarn. För att de inte fattar att autism och fd asperger är samma sak nu för tiden. Frågan är hur behjälpligt det är för Folke att få den stämpeln såpass tidigt.
Citera
2026-03-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Diagnoskriterierna ska vara samma åtminstone (sen finns det utrymme för tolkning - det stämmer - det är inte alltid som en diagnos verkligen blir rätt för en person osv). Sen lär det som sagt skilja en hel del på hur man ser på "normbrytande beteende" från ort till ort å vad som sedan föreslås i dessa - utredning/diagnos eller kanske nått annat stöd.

Mnja. Autism är ju numera ett samlingsbegrepp för en herrans massa olika saker. Gravt handikappade särbarn hamnar i samma fack som icke handikappade människor som bara är lite excentriska.

Citat:
Att uppfylla kriterier för autism innebär att ha svårigheter med social ömsesidig kommunikation och repetitiva, begränsade beteenden. Sedan ett par år tillbaka har begreppen gjorts om när det kommer till autism. I dagsläget kallas allt autism, men förut fanns olika begrepp beroende på hur autismen yttrade sig och grad av svårigheter. Samlingsnamnet som användes var då autismspektrumtillstånd. Dessa diagnoser ingick:

Autistiskt syndrom (Autism i barndomen).
Aspergers syndrom eller högfungerande Autism, vilket är en form av autism hos normalbegåvade personer.
Genomgripande störning i utvecklingen (Atypisk autism) eller autismliknande tillstånd som innebär att man har svårigheter med ömsesidigt socialt samspel men inte uppfyller samtliga kriterier för Autistiskt syndrom eller Aspergers syndrom.
Desintegrativ störning (Hellers syndrom) som är ett mycket sällsynt tillstånd som innebär att ett barn efter 2-3 års ålder tappar förmågor och utvecklar ett autistiskt syndrom.
Autistiska drag som inte är en egen diagnos utan används som ett tillägg till andra diagnoser.

Nu går alla dessa begrepp ovan under Autism.
Citera
2026-03-23, 16:07
Medlem
SysterMorbids avatar
Om han inte kan åka buss tilk skolan hur fan ska han klara att vara i skolan eller annan miljö?

Lika bra att stanna hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in