Citat:
Jag talar om den gamla definitionen. Den nya kan betyda vad som helst.
Jag förstår inte riktigt vad du säger. Du skriver att det inte finns mediciner för autism, men att människor med asperger skulle tvingas ta dessa mediciner mot autism som inte existerar. Nu ändrar du dig och säger istället att det finns människor med helt andra besvär som behöver ta helt andra mediciner. Vad det nu har med medicinering av autister att göra.
Precis min poäng men det är tyvärr så det ser ut. Kolla bara i denna tråden. Folke har "svår ADHD och autism", detta vreds i tråden till att folk misstog Folke för särskolehandikapps konstant personlig assistent särbarn. För att de inte fattar att autism och fd asperger är samma sak nu för tiden. Frågan är hur behjälpligt det är för Folke att få den stämpeln såpass tidigt.
Jag förstår inte riktigt vad du säger. Du skriver att det inte finns mediciner för autism, men att människor med asperger skulle tvingas ta dessa mediciner mot autism som inte existerar. Nu ändrar du dig och säger istället att det finns människor med helt andra besvär som behöver ta helt andra mediciner. Vad det nu har med medicinering av autister att göra.
Precis min poäng men det är tyvärr så det ser ut. Kolla bara i denna tråden. Folke har "svår ADHD och autism", detta vreds i tråden till att folk misstog Folke för särskolehandikapps konstant personlig assistent särbarn. För att de inte fattar att autism och fd asperger är samma sak nu för tiden. Frågan är hur behjälpligt det är för Folke att få den stämpeln såpass tidigt.
Den äldsta definitionen av autism är att barnet har en slags barndomsschizofreni. Redan på den tiden trodde man att det kunde finnas med och utan IF. När man senare ändrade diagnosmanualer till att det är något annat, mer likt idag, så var IF inte ett kriterium. Däremot i praktiken trodde man att kanske upp till 8 av 10 med autism hade IF.
Du missförstod mig från början. När jag sa att människor med autism OCH psykisk sjukdom ibland medicinerar. Men också att det finns en tradition i USA att medicinera "bara" autismen, med neuroleptika så att barnet ska hålla sig lugnt. Vilket känns förfärligt.
Eftersom det står att han har svår ADHD och autism, så tror jag man lätt tolkar det fel. Det kan betyda svår ADHD och svår autism, eller svår ADHD och vilken grad som helst av autism. Bättre språklig stringens önskvärd av den tidningen.