2026-03-23, 16:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag talar om den gamla definitionen. Den nya kan betyda vad som helst.

Jag förstår inte riktigt vad du säger. Du skriver att det inte finns mediciner för autism, men att människor med asperger skulle tvingas ta dessa mediciner mot autism som inte existerar. Nu ändrar du dig och säger istället att det finns människor med helt andra besvär som behöver ta helt andra mediciner. Vad det nu har med medicinering av autister att göra.

Precis min poäng men det är tyvärr så det ser ut. Kolla bara i denna tråden. Folke har "svår ADHD och autism", detta vreds i tråden till att folk misstog Folke för särskolehandikapps konstant personlig assistent särbarn. För att de inte fattar att autism och fd asperger är samma sak nu för tiden. Frågan är hur behjälpligt det är för Folke att få den stämpeln såpass tidigt.

Den äldsta definitionen av autism är att barnet har en slags barndomsschizofreni. Redan på den tiden trodde man att det kunde finnas med och utan IF. När man senare ändrade diagnosmanualer till att det är något annat, mer likt idag, så var IF inte ett kriterium. Däremot i praktiken trodde man att kanske upp till 8 av 10 med autism hade IF.

Du missförstod mig från början. När jag sa att människor med autism OCH psykisk sjukdom ibland medicinerar. Men också att det finns en tradition i USA att medicinera "bara" autismen, med neuroleptika så att barnet ska hålla sig lugnt. Vilket känns förfärligt.

Eftersom det står att han har svår ADHD och autism, så tror jag man lätt tolkar det fel. Det kan betyda svår ADHD och svår autism, eller svår ADHD och vilken grad som helst av autism. Bättre språklig stringens önskvärd av den tidningen.
Citera
2026-03-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Väldigt typiskt autister att få det. ADHD ovanpå det hjälper inte direkt heller.

Det är snarare morsans ångest som lyser genom Folke. Väldigt vanligt bland unga mammor i dagens samhälle, backar vi bandet 15-20 år så hade dessa kvinnor blivit diagnostiserade med Münchhausen by proxy.
Citera
2026-03-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hade du tyckt likadant om det handlade om att Folke var rullstolsburen?

Men ska man ha en taxi var till barnen m diagnos el kan dom samåka m varandra?
Citera
2026-03-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Den äldsta definitionen av autism är att barnet har en slags barndomsschizofreni. Redan på den tiden trodde man att det kunde finnas med och utan IF. När man senare ändrade diagnosmanualer till att det är något annat, mer likt idag, så var IF inte ett kriterium. Däremot i praktiken trodde man att kanske upp till 8 av 10 med autism hade IF.

Jag är väldigt säker på att det har funnits en definition av autism som innebar intellektuell funktionsnedsättning. Det ska ju ha varit skillnaden mellan asperger och autism enligt gamla benämningen. Människor som är normalbegåvade eller mer fick asperger. Korkade fick autism.

Detta säger internet:

Citat:
Klassisk autism (tidig infantil autism): En diagnos för personer med tydliga och allvarliga svårigheter i social kommunikation, språkutveckling och upprepande beteenden. Detta var den mest allvarliga formen och användes för att beskriva personer med betydande intellektuell funktionsnedsättning.

Citat:
Du missförstod mig från början. När jag sa att människor med autism OCH psykisk sjukdom ibland medicinerar. Men också att det finns en tradition i USA att medicinera "bara" autismen, med neuroleptika så att barnet ska hålla sig lugnt. Vilket känns förfärligt.

Nja. Detta följer inte vad du skrev från början. Men whatever.

Citat:

Eftersom det står att han har svår ADHD och autism, så tror jag man lätt tolkar det fel. Det kan betyda svår ADHD och svår autism, eller svår ADHD och vilken grad som helst av autism. Bättre språklig stringens önskvärd av den tidningen.

Mnja. Om rätt ska vara rätt så är det personerna som helt enkelt har en sämre läsförståelse. Eftersom att de vred de till svår autism och ADHD. Journalisten skriver ju inget fel. Svår adhd och autism. Inte svår adhd och svår autism. Problemet är snarare autism eftersom att folk redan har en uppfattning om vad ordet betyder, den gamla benämningen, som innebär att någon är handikappad på riktigt. Inte bara lite extra energi och svårt med ögonkontakt
Senast redigerad av Zeddis 2026-03-23 kl. 16:40.
Citera
2026-03-23, 16:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag är väldigt säker på att det har funnits en definition av autism som innebar intellektuell funktionsnedsättning. Det ska ju ha varit skillnaden mellan asperger och autism enligt gamla benämningen. Människor som är normalbegåvade eller mer fick asperger. Korkade fick autism.

Nja. Detta följer inte vad du skrev från början. Men whatever.

Mnja. Om rätt ska vara rätt så är det personerna som helt enkelt har en sämre läsförståelse. Eftersom att de vred de till svår autism och ADHD. Journalisten skriver ju inget fel. Svår adhd och autism. Inte svår adhd och svår autism. Problemet är snarare autism eftersom att folk redan har en uppfattning om vad ordet betyder, den gamla benämningen, som innebär att någon är handikappad på riktigt. Inte bara lite extra energi och svårt med ögonkontakt

Formellt har det inte funnits en autismdiagnos som måste innebära IF. I praktiken var det annorlunda. Du kan leta dig blå efter den diagnosen du tror funnits. Men en annan sak var att det var väldigt vanligt att grava autister enbart hade en diagnos på utvecklingsstörning. Man fattade inte riktigt vad autism var. Innan Rainman så tror jag nästan ingen visste vad autism ens var. Vet att det kan kännas konstigt att okunskapen var så stor.

Först 1980 fanns en autismdiagnos som innebar en medfödd (eller tidigt förvärvad) störning. Innan dess var nästan alla med grav autism diagnosticerade med utvecklingsstörning. Vissa kunde ha en autismdiagnos där man trodde att barnet hade barndomsschizofreni, men det var alls inte lika vanligt.

När aspergerdiagnos kom på 90-talet så ja, då började nya få en sådan diagnos som annars inte skulle haft en. På den tiden var man tvungen att ha ganska "grav" aspergers, men ja, där satte man autister som hade högre intelligens. Den andra gruppen som hette barndomsautism, där fanns de med grav autism, med eller utan IF. Man trodde dock att de flesta av dem hade IF. Det har visat sig senare att kanske hälften inte hade IF, men de var inte testbara på något sätt. Man tänkte sig att avsaknad av kommunikativt språk i sig pekade på utvecklingsstörning. Idag vet vi att det inte måste vara så.

Ja, vi släpper det med medicinering. Jag orkar inte.

Jag läste det som att killen hade grav ADHD och mildare autism, eftersom han inte går i särskola. Och att problemet var bussen, inte skolan.
Citera
2026-03-23, 16:56
Medlem
Citat:
Formellt har det inte funnits en autismdiagnos som måste innebära IF. I praktiken var det annorlunda. Du kan leta dig blå efter den diagnosen du tror funnits. Men en annan sak var att det var väldigt vanligt att grava autister enbart hade en diagnos på utvecklingsstörning. Man fattade inte riktigt vad autism var. Innan Rainman så tror jag nästan ingen visste vad autism ens var. Vet att det kan kännas konstigt att okunskapen var så stor.

Först 1980 fanns en autismdiagnos som innebar en medfödd (eller tidigt förvärvad) störning. Innan dess var nästan alla med grav autism diagnosticerade med utvecklingsstörning. Vissa kunde ha en autismdiagnos där man trodde att barnet hade barndomsschizofreni, men det var alls inte lika vanligt.

När aspergerdiagnos kom på 90-talet så ja, då började nya få en sådan diagnos som annars inte skulle haft en. På den tiden var man tvungen att ha ganska "grav" aspergers, men ja, där satte man autister som hade högre intelligens. Den andra gruppen som hette barndomsautism, där fanns de med grav autism, med eller utan IF. Man trodde dock att de flesta av dem hade IF. Det har visat sig senare att kanske hälften inte hade IF, men de var inte testbara på något sätt. Man tänkte sig att avsaknad av kommunikativt språk i sig pekade på utvecklingsstörning. Idag vet vi att det inte måste vara så.

Ja, vi släpper det med medicinering. Jag orkar inte.

Jag läste det som att killen hade grav ADHD och mildare autism, eftersom han inte går i särskola. Och att problemet var bussen, inte skolan.

Jag fann den. Synd att du missade min edit:

Citat:
Klassisk autism (tidig infantil autism): En diagnos för personer med tydliga och allvarliga svårigheter i social kommunikation, språkutveckling och upprepande beteenden. Detta var den mest allvarliga formen och användes för att beskriva personer med betydande intellektuell funktionsnedsättning.
Citera
2026-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.tranastidning.se/2026-03-22/folke-10-far-panikangest-av-skolbussen-uppmanas-trana-pa-att-aka/?fbclid=IwdGRzaAQs629jbGNrBCzrXWV4dG4DYWVtAjExAHNy dGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHsOeF1Hg8WlXSSw2YX JIu5FGq6CqGgF99C8YGQdooAmN_5Q3Yz91fcqJ_glG_aem_s_x izfZPhCQGDBky7HgzXQ

Folkes mamma kräver särskilda anpassningar för att hennes Folke ska kunna ta sig till skolan. Hon har kämpat i tre långa år men ger inte upp. Mamman kräver en egen taxi åt lilla Folke. Tycker ni att Folke ska träna på att åka buss som kommunen vill eller få en egen taxi.?
I detta fall tänker jag kommentera en tramstråd utan värde.
Passar inte det som bjuds av skattepengar får Folkes föräldrar fixa transporten själva.
Citera
2026-03-23, 16:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag fann den. Synd att du missade min edit:

Japp missade den. Jag vet att man informellt ofta såg på autism som också innefattande utvecklingsstörning, men det finns ingen diagnosmanual som är skriven så.
Citera
2026-03-23, 17:02
Medlem
Citat:
Japp missade den. Jag vet att man informellt ofta såg på autism som också innefattande utvecklingsstörning, men det finns ingen diagnosmanual som är skriven så.

Såhär säger googles AI:

Citat:
Gamla definitioner av autism har förändrats kraftigt över tid, särskilt med införandet av DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5:e utgåvan) som ersatte flera separata diagnoser med en enda övergripande diagnos: autismspektrumtillstånd (AST).

Förra definitioner inkluderade:

Aspergers syndrom: En diagnos för personer med normal eller hög intelligens och normal talutveckling, men med svårigheter i social interaktion och upprepande beteenden. Detta var en "högfunktionerande" form av autism.
Atypisk autism (autismliknande tillstånd): En diagnos för personer som visade många symtom på autism men inte uppfyllde alla kriterier för klassisk autism eller Aspergers syndrom.
Med DSM-5 (från 2013) samlades dessa diagnoser under ett gemensamt begrepp: autism spektrumtillstånd (AST). Nu används inte längre Aspergers syndrom eller atypisk autism som separata diagnoser. Istället klassificeras personer efter nivåer av stödbehov (nivå 1–3) beroende på hur mycket stöd de behöver i social kommunikation och flexibilitet i beteende.

Detta innebär att klassisk autism är inte längre en diagnos i sig, utan ingår i AST nivå 2–3, med eller utan intellektuell funktionsnedsättning. Detta förändrade synen från att autism var flera olika sjukdomar till att det är en funktionsvariation med stora individuella skillnader.

Jag tolkar detta som att enligt den gamla definitionen så gav man "autism" till människor med IF, medans asperger gavs till människor som var minst normalbegåvade. Vilket är min tidigare uppfattning och stöds enligt google.
Citera
2026-03-23, 17:07
Medlem
Citat:

Jag tolkar det som att det är ett barn med NPF problematik, men som har en hispig morsa och kommer ifrån överklassen och därmed ska ha special behandling. Detta märks med tanke på att läkaren skiter i ordinarie behandlingar och istället ekar vad morsan säger.

Om ungen nu får panikångest av att åka skolbuss så är detta kopplat till något annat. Varken ADHD eller Aspergers är något som automatiskt ger folk panikångest av skolbussen. Men oavsett, när det gäller behandling av denna typen av problem, dvs panikångest av att åka skolbuss, så är det i första hand KBT och liknande som är behandlingen. Åtminstone försöker man med det först i ett fall som detta. Det intressanta är att detta verkar läkaren ha skitit i helt och hållet utan istället skriker hen sig hes om betald taxi till ungen, vilket är exakt samma som morsan skriker om.

Vad gäller "svår adhd" och bla bla bla så rekommenderar jag ett av mina tidigare inlägg:
(FB) Folke 10 år får panikångest av att åka skolbussen.
Citera
2026-03-23, 17:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Såhär säger googles AI:

Jag tolkar detta som att enligt den gamla definitionen så gav man "autism" till människor med IF, medans asperger gavs till människor som var minst normalbegåvade. Vilket är min tidigare uppfattning och stöds enligt google.

AI hallucinerar rätt ofta, bra att dubbelkolla, DSM-III kom när jag pluggade psykologi så har rätt bra koll, och har följt med lite efter det med.

DSM-5 som du nämner är ganska sen och den tar tydligt avstamp i att försöka skilja barn med autism från barn med IF. Och att man kan ha båda.

https://www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/

Sedan vad den stora massan känner är autism har definitivt förändrats. För kanske 7 år sedan började folk i allmänhet kalla de som vi kallade aspergare, för autister. Innan var känslan att autism var något annat och grövre handikapp. Men idag säger nog gemene man autism om alla på spektrumet. (Ungefär mittemellan DSM och ICD strök asperger som diagnos).

Citat:
Jag tolkar det som att det är ett barn med NPF problematik, men som har en hispig morsa och kommer ifrån överklassen och därmed ska ha special behandling. Detta märks med tanke på att läkaren skiter i ordinarie behandlingar och istället ekar vad morsan säger.

Om ungen nu får panikångest av att åka skolbuss så är detta kopplat till något annat. Varken ADHD eller Aspergers är något som automatiskt ger folk panikångest av skolbussen. Men oavsett, när det gäller behandling av denna typen av problem, dvs panikångest av att åka skolbuss, så är det i första hand KBT och liknande som är behandlingen. Åtminstone försöker man med det först i ett fall som detta. Det intressanta är att detta verkar läkaren ha skitit i helt och hållet utan istället skriker hen sig hes om betald taxi till ungen, vilket är exakt samma som morsan skriker om.

Vad gäller "svår adhd" och bla bla bla så rekommenderar jag ett av mina tidigare inlägg:
(FB) Folke 10 år får panikångest av att åka skolbussen.

Autism kan ju yttra sig på olika sätt. Eftersom det finns ADHD också, kan jag bara gissa att killen är väldigt intryckskänslig. Att vara det kan definitivt vara ett autistiskt drag. Det betyder inte att alla med autism är känsliga för just det. Läser lite mellan raderna med att han själv ställer till problem på bussen.

Vad de har testat innan tycker jag inte man kan läsa sig till. Tycker inte ens man får en vettig uppfattning om killens handikapp.
Citera
2026-03-23, 17:57
Medlem
Citat:
AI hallucinerar rätt ofta, bra att dubbelkolla, DSM-III kom när jag pluggade psykologi så har rätt bra koll, och har följt med lite efter det med.

DSM-5 som du nämner är ganska sen och den tar tydligt avstamp i att försöka skilja barn med autism från barn med IF. Och att man kan ha båda.

Du får nog öva på din läsförståelse. Om du har läst 5 år psykologi på universitetet så får du nog be om pengarna tillbaka för du är inte bara extremt dåligt insatt utan du verkar inte ens klara av att läsa och förstå såpass enkla texter som mina inlägg. Det är ungefär fjärde gången nu bara under vårt korta utbytte som du inte lyckas förstå vad som skrivs utan läser något helt annat och skriver saker som inte är kopplade till inlägget.

Citat:
Sedan vad den stora massan känner är autism har definitivt förändrats. För kanske 7 år sedan började folk i allmänhet kalla de som vi kallade aspergare, för autister. Innan var känslan att autism var något annat och grövre handikapp. Men idag säger nog gemene man autism om alla på spektrumet. (Ungefär mittemellan DSM och ICD strök asperger som diagnos).

Nej. Det var 2013 som skiftet kom. Mer än 10 år sedan idag. Läs vad jag citerade vad gäller de gamla definitionerna.

Citat:

Autism kan ju yttra sig på olika sätt. Eftersom det finns ADHD också, kan jag bara gissa att killen är väldigt intryckskänslig. Att vara det kan definitivt vara ett autistiskt drag. Det betyder inte att alla med autism är känsliga för just det. Läser lite mellan raderna med att han själv ställer till problem på bussen.

Vad de har testat innan tycker jag inte man kan läsa sig till. Tycker inte ens man får en vettig uppfattning om killens handikapp.

Man kan ju förstå att det är på hemfronten det spökar mest endast av att läsa vad den hispiga morsan kräker ur sig, att läkaren skiter i hur man annars hanterar denna sortens personer och bara ekar morsan och faktumet att det är en överklassgrabb. Det är alltid överklassbarn med adhd eller barn till typ ensamstående orten missbrukarmorsa som har "svår ADHD", uppenbarligen är det beteendekopplat till miljön, inte en grövre variant av adhd i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in