2026-03-23, 14:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det verkar som om Folke behöver ha särskola, inte gå i vanlig klass.
På en särskola finns det specialpedagoger etc. som kan hjälpa Folke.
-Att Folkes föräldrar inte inser detta, och bara pratar om skolbuss greppar jag inte alls.

Finns NPF-ungar som absolut klarar att gå i skolan, lektionerna är strukturerade, rasterna kan vara svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
När jag växte upp så fanns det inget som hette ADHD eller autism. Undrar hur barn överlevde då?

De som hade värst problem sattes på hem och glömdes bort. Man uppmanade föräldrarna att inte hälsa på utan skaffa ett nytt barn.

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Känner inte igen det heller. Slutet på 60talet. Kanske de bara benämndes 'konstiga'.

Gick tre stycken i min klass som hade autism, bara att diagnosen inte fanns då. Men har fattat senare att det var så.

Citat:
Ursprungligen postat av skruvenibraedan
Helt rätt att pojken ska kunna få färdtjänst/taxi till skolan. Ett barn med ADHD/autism har ofta 30% lägre ålder i skallen än en utan NPF diagnoser. Om barnet är 10 år gammal är det ungefär som att släppa iväg en 6 åring på en buss. Jag skulle aldrig i livet göra det. Sen finns det andra utmaningar, dvs sociala. Vad händer om någon mobbar barnet på vägen till/från skolan? En sjuk jävla vuxen som ger sig på barnet? Fatta ångesten. Visa empati, Flashbackare för helvete.

Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
De bor i Tranås, så det kan inte vara särskilt långt att åka från hemmet till skolan. 15% av alla pojkar har dessa diagnoser, så om de får igenom taxiresor så kommer väl alla att begära det.

Alla med samma diagnos har inte samma problematik.

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
När jag var sju år gick jag själv till skolan. Mer än 1 kilometer genom hela jävla Rosengård. Detta var 1982. Min yngste son som fyller 7 i år sitter själv i skolbussen 2 mil bort varje jävla dag utan problem.

Men gud vad duktigt då.
Citera
2026-03-23, 14:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Barnen överlevde väl oftast, och sen hamnade de i missbruk, på anstalt, inom psykiatrin när de blev äldre. Om man nu förstår dem bättre finns det kanske bättre förutsättningar att hjälpa dem i att inte hamna där, är väl den övergripande tanken. Så visst fanns de, men man valde att inte se dem mer än nödvändigt.

Ja, de fanns. Och ja, de blev utbrända tidigt eller hamnade i missbruk. I lantliga delar blev de hemmaboende hela livet.

Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Du beskriver det här som en uppfostringsfråga. Det är inte korrekt i det här fallet.

Vid autism i kombination med svår ADHD finns ofta nedsatt förmåga till sensorisk filtrering och affektreglering. I en miljö med hög belastning – som skolbussen innebär för Folke – kan det leda till panikreaktioner, utåtagerande beteenden och flyktbeteenden.

Förr uppfostrades det bort, och personen fick dissociativa problem av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Allmänt äckligt att åka buss.. fyfan, äckligt och högljutt kaos.. borde förbjudas.

Ja, jag tror folk här har glömt hur vidrigt det är med en busslast ungar.

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det kallades damp innan man forskat mer på det, fenomenet har funnits i miljoner år men kanske inte haft ett namn som ADHD.

Ja precis, det har alltid funnits.
Citera
2026-03-23, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du säger ju att vara i skolan är jobbigare för honom än att åka buss.
Vad har det med bestämma att göra?
Citera
2026-03-23, 14:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad har det med bestämma att göra?

Jag tror du fastnat på ett ord och bokstavstolkar. Men jag har inte som jobb att handikappanpassa min text till dig.
Citera
2026-03-23, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag hatar att åka buss
Att vara nära andra människor
Känna deras lukt
Eller andedräkt
Deras samtal i telefon så alla ska höra
Att trängas
Att behöva sitta bredvid någon jag inte känner
Jag har inte ens autism.
Något har du.

Men klara av att åka buss är inte samma sak som att hata det. Det finns mycket jag verkligen hatar men jag klarar ändå av att hantera det utan att balla ur.
Citera
2026-03-23, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
grönsaken lider av adhd och autism
Jag vet det, men det i sig är inte en förklaring på varför.
Citera
2026-03-23, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Han har ju massa diagnoser. Varför får var och varannan unge damp när de spelar tv/datorspel.
Ingen förklaring på själva bussproblemet.
Citera
2026-03-23, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Det är för att ditt iq är så lågt så du inte fattar. Dina genitaler måste avlägsnas
Avlägsna dig själv istället.
Citera
2026-03-23, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Mycket folk omkring en, för mycket ljudupplevelse, trångt och varmt.
Så ingen skillnad mot skolan som bussen kör till, med andra ord.
Citera
2026-03-23, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
För att pojken har en svår autism som gör att han troligen inte kan sitta tillsammans med en hel buss av klasskompisar. Han klarar inte av den sociala integrationen med alla. Har du ens läst artikeln?
Då är ju skolan inte ett enda dugg bättre isåfall. Nej, för det är en betalartikel. Hur ska jag kunna läsa den då? Mupp.
Citera
2026-03-23, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Allmänt äckligt att åka buss.. fyfan, äckligt och högljutt kaos.. borde förbjudas.
Vad för typ av bussar åker du egentligen?
Citera
2026-03-23, 14:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ingen förklaring på själva bussproblemet.

Jo om man har vissa diagnoser så kan en buss vara problemet. Finns ju folk som är rädda för spindlar, fåglar, hundar, ormar osv och de har inte ens diagnoser så jag förstår inte hur bussen inte kan vara ett problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in