2026-03-22, 04:55
Medlem
ReiseReises avatar
Har Flashback-företaget någonsin lekt med tanken kring att expandera och starta upp en exakt kopia fast på andra språk för andra länder?

Jag tänker framförallt för USA.
Många är trötta på Reddit eftersom Karma-systemet, partiska moderatorer, och ett irriterande citat-system som gör det svårt att följa konversationer.
Många Amerikaner längtar efter ett alternativ till Reddit.
Jag tycker Flashback är hundra gånger bättre och skulle absolut kunna utgöra en allvarlig konkurrens. Det finns säkert pengar att tjäna också för Flashback Media Group AB

Tankar?
Citera
2026-03-22, 05:48
Moderator
Maviels avatar
Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> Flashback
/Moderator
Citera
2026-03-22, 06:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Har Flashback-företaget någonsin lekt med tanken kring att expandera och starta upp en exakt kopia fast på andra språk för andra länder?

Många är trötta på Reddit eftersom Karma-systemet, partiska moderatorer, och ett irriterande citat-system som gör det svårt att följa konversationer.
Jag tycker Flashback är hundra gånger bättre och skulle absolut kunna utgöra en allvarlig konkurrens. Det finns säkert pengar att tjäna också för Flashback Media Group AB

Tankar?

Flashback fanns på engelska fram till den 30 december 2008. Det lades ner p.g.a. bristande aktivitet.

Lite att läsa i sammanhanget:

(FB) Flashbacks framtid vs. engelska forumet VIKTIGT!

(FB) Varför finns en engelskspråkig version av Flashback forum?

(FB) Relansera Flashback på Engelska?

(FB) Skriva på engelska i ett försök att generera fler klick till Flashback?
Citera
2026-03-22, 07:30
Medlem
Anybodykillers avatar
Det är nog svårt då deras mediaklimat är så annorlunda det svenska. Det finns inte samma incitament att ha ett flashback på det sättet.

Tex en stor del av flashback är att gärningsmannen i ett brott visas i länkade bilder + maskerade namn + FUP. Det är inte ovanligt att dessa saker är offentliga i msm nyhetsflödet i USA.

Detsamma kan sägas om andra debatter som kan föras mer öppet i USA utan samma sociala/juridiska följder som i Sverige tex invandring, rasism, droger, religion och politik.
Citera
2026-03-22, 08:52
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise

Tankar?

"eftersom Karma-systemet"? Vilka typer av /r hänger du på? Är du utvecklingsstörd eller, gubben? Troll
Citera
2026-03-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det är nog svårt då deras mediaklimat är så annorlunda det svenska. Det finns inte samma incitament att ha ett flashback på det sättet.

Tex en stor del av flashback är att gärningsmannen i ett brott visas i länkade bilder + maskerade namn + FUP. Det är inte ovanligt att dessa saker är offentliga i msm nyhetsflödet i USA.

Detsamma kan sägas om andra debatter som kan föras mer öppet i USA utan samma sociala/juridiska följder som i Sverige tex invandring, rasism, droger, religion och politik.
USA har betydligt strängare lagar kring vad man får skriva än Sverige. Flashback i sin nuvarande form skulle inte ens kunna existera i våra grannländer.
Citera
2026-03-22, 11:21
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
USA har betydligt strängare lagar kring vad man får skriva än Sverige. Flashback i sin nuvarande form skulle inte ens kunna existera i våra grannländer.
Lades den usa-engelskspråkiga versionen ned av legala anledningar eller av låg aktivitet? Jag tror det är mer drivande att de redan har alternativ än fb.

Fb lever i en sorts symbios med svensk msm som jag inte riktigt ser på motsvarande amerikanska forum.

Såg ditt väl tilltagna inlägg på:
(FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-03-22 kl. 12:21.
Citera
2026-03-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Lades den usa-engelskspråkiga versionen ned av legala anledningar eller av låg aktivitet? Jag tror det är mer drivande att de redan har alternativ än fb.

Fb lever i en sorts symbios med svensk msm som jag inte riktigt ser på motsvarande amerikanska forum.

Såg ditt väl tilltagna inlägg på:
(FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)
Den stora fördelen med USA i denna fråga är publikmängden och där slutar fördelarna för forum som Flashback. I Sverige har man namnet, ryktet, publiken, språket och de generösa lagarna för vad man får skriva.
Egentligen är det exempelvis förbjudet att förtala någon i Sverige. Eftersom den förtalade själv måste utreda och driva fallet i domstol är det så gått som ingen som stämmer skitpratarna. Vem kan driva ett mål i domstol? Skitpratarna kan i princip skvätta sin skit helt utan risk.
Senast redigerad av panimalos 2026-03-22 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in