2026-03-08, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag tror att det döljer sig många som hade skämts enormt, och säkerligen också blivit kraftigt ifrågasatta både i nuvarande ämbete/roll/uppdrag samt av närstående, om det kröp fram vad dom skriver för konstigheter på Flashback.

Frustrationen som uppstår i diskrepansen mellan vem man egentligen är och vem man framstår att vara IRL får sitt utlopp här, men man kan inte riktigt hålla sig i skinnet. Det skenar. Och så blir det en "mörk hemlighet" typ. Trollet. Inte för att det är straffbart på något sätt, utan för att det går emot vem man vill verka vara.

En sån hemlighet är väl skönare att lägga i händerna på Flashback än Facebook, tänker jag.

Citat:
Men vad är det som är "off" med dig då? Har du fått svar på det? För något verkar det vara. Du kan liksom inte låta bli att sätta dig på höga hästar och vara självförhärligande samt mästrande i din ton. Du är något alldeles extra inom det mesta, enligt dig själv. Klassisk hybris?

Om vi ser exempelvis inledningen på ditt svar här på Pundedu:s inlägg:

Du har en personlighetsstörning och kraftiga narcissistiska drag men även kanske bitvis antisociala och möjligtvis schizoida drag. Narcissistisk är du utan tvekan. Det skulle kunna röra sig om vagt autistiska drag men saken är att alla med moralkompass är inte autistiska så det är det väl ändå inte mycket som pekar på kanske.

Jag drar öronen åt mig när eb självutnämnd auktoritet i ämnet så tvärsäkert diagnosticerar någon baserat på några inlägg online. Ses inte det som en kardinalsynd inom den akademiskq världen? Säger inte att din bedömning är fel, men att med så lite underlag presentera det som sanningen är misstänksamt åtminstone. Har du någon förklaring?

Vore intressant att höra om det är någon skillnad på lågempatiska beteendemönster hos någon som har det medfött kontra uppväxtbaserat. Det borde ju teoretiskt sett komma med en del skillnader.
Då får jag väl vara misstänksam då. Vem bryr sig?

Min egen åsikt är trotssyndrom.
Jag led av en uppförandestörnimg som yngre tonåring som avvecklades utan att leda till en antisociala personlighetsstörning.

Jag tror att det som jag klarade mig på var att jag tog hand om barn väldigt mycket i tonåren och därför bibehöll min empatiska förmåga mer intakt.

Det som är off är att jag blev psykiskt dålig pga PTSD men av att ta upp min underliggande trots, kunde rationalisera bort det mesta jag upplevt.

Man kan aldrig genomlida vad som helst utan att bli lite trasig. Jag hade sannolikt brytt mig om andras åsikter och anpassat mig om jag hade haft någon form av skyddsnät.

Min emda "hämnd" mot världen är väl stt skriva på Flashback . Slår inte människor på käften direkt. Jag är trevlig överlag i verkliga livet. Något för burdus och ärlig dock.
2026-03-08, 13:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag tror att det döljer sig många som hade skämts enormt, och säkerligen också blivit kraftigt ifrågasatta både i nuvarande ämbete/roll/uppdrag samt av närstående, om det kröp fram vad dom skriver för konstigheter på Flashback.

Frustrationen som uppstår i diskrepansen mellan vem man egentligen är och vem man framstår att vara IRL får sitt utlopp här, men man kan inte riktigt hålla sig i skinnet. Det skenar. Och så blir det en "mörk hemlighet" typ. Trollet. Inte för att det är straffbart på något sätt, utan för att det går emot vem man vill verka vara.

En sån hemlighet är väl skönare att lägga i händerna på Flashback än Facebook, tänker jag.
Varför utgår du ifrån att personer som skriver här är ärliga? Jag tror det är mycket vanligare att folk har en persona på olika forum som sällan motsvarar vem de faktiskt är.
Sen i vilken grad varierar säkert.

Angående trådens ämne så tror jag man ska titta på hur personer bemöter andra som är i underläge. En av många observationer jag gjort genom åren är att personer utan empati oftast också är manipulativa på så sätt att de behandlar omgivningen utefter vad de kan få tillbaka från den.

Titta på hur de behandlar någon som inte kan ge dem något. Nån som de inte behöver.
2026-03-08, 13:54
Medlem
Citat:
Så är det. Jag är oempatisk. Väl funnet. Skarpsynt som en örn är du. Hur hade vi klarat oss utan dig?

Har du några egna exempel, eller är du mer endast en gnällare?

Jag har inte kallat dig för oempatisk, du behöver inte ta illa upp.

Att ignorera gråt, som någon skrev, är kanske ett bra exempel. Själv litar jag inte på personer som älskar när folk slår sig och gör sig illa.
2026-03-08, 14:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
När jag länkar, har jag sällan läst vad jag länkar till eftersom jag har läst tusentals böcker som barn och ung och de finns inte med på nätet rent generellt. Så jag googlar bara och hoppas på att komma så nära mina kunskaper som möjligt.
Har läst en hel del själv.

Citat:
Påbörjade en lång mer utförlig förklaring men kan korta av det med att bara konstatera att du har fel. Sedan får du fortsätta att tro att du har rätt i att grupper vi vet är mimdre kapabla till empati, skulle vara likvärdiga andra.
Du gör det lätt för dig, eller så körde du fast. Men då säger jag att du har fel och utgår bara från dig själv och vad du anser är empati.

Citat:
Att t.ex psykopater kan identifiera känslor och förstå dem för att de själva kan uppleva liknande, är kognitiv empati. De saknar spegelneuronernas mer fungerande förmåga och därför gör de grövre missbedömningar hos andra människor gällande vad de tänker och känner osv.
Du utgår från att det bara är psykopater som har kognitiv empati. Där tror jag nog du har helt fel. Det är ett komplement till att bara ha medkännande.

Citat:
Ingrupp och utgrupp. Människor med hög affektiv empati känner något när andra människor lider oavsett vilka de är.
Om det vore som du sa om ingrupp och utgrupp, skulle det betyda att en majoritet av mänskligheten inte är empatiska. Det tror jag inte. För det är något man ser hela tiden och för att förstå det, behöver man empati och kunna sätta sig in i deras känslor. Att avhumanisera andra är något man gjort genom hela historien och det har visat sig fungera väldigt bra för att slippa ha empati för andra.
2026-03-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Man kan ju ha vänner å "vänner". Bryr du dig inte ens om en äkta vän börjar ogilla å undvika dig?

Men för övrigt håller jag med angående "vänner", dvs oäkta, falska, dom gör det inget om dom avlägsnar sig själva. Det är bara win-win.

Jag ser ett större värde i en pålitlig och lojal vän, jag värdesätter den mer och är mer mån om att inte bli av med den. Men det finns inget känslomässigt kopplat till det utan mer vad som är bäst att ha. Rent känslomässigt bryr jag mig inte om de.
2026-03-08, 15:21
Avstängd
Citat:
Då får jag väl vara misstänksam då. Vem bryr sig?

Min egen åsikt är trotssyndrom.
Jag led av en uppförandestörnimg som yngre tonåring som avvecklades utan att leda till en antisociala personlighetsstörning.

Jag tror att det som jag klarade mig på var att jag tog hand om barn väldigt mycket i tonåren och därför bibehöll min empatiska förmåga mer intakt.

Det som är off är att jag blev psykiskt dålig pga PTSD men av att ta upp min underliggande trots, kunde rationalisera bort det mesta jag upplevt.

Man kan aldrig genomlida vad som helst utan att bli lite trasig. Jag hade sannolikt brytt mig om andras åsikter och anpassat mig om jag hade haft någon form av skyddsnät.

Min emda "hämnd" mot världen är väl stt skriva på Flashback . Slår inte människor på käften direkt. Jag är trevlig överlag i verkliga livet. Något för burdus och ärlig dock.

Är det inte bara bättre om du söker hjälp för alla dina åkommor?
Har förstått att man inte kan bota psykopati men då skulle du åtminstone få lite verktyg att hantera dig själv.
2026-03-08, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Har läst en hel del själv.

Du gör det lätt för dig, eller så körde du fast. Men då säger jag att du har fel och utgår bara från dig själv och vad du anser är empati.

Du utgår från att det bara är psykopater som har kognitiv empati. Där tror jag nog du har helt fel. Det är ett komplement till att bara ha medkännande.

Om det vore som du sa om ingrupp och utgrupp, skulle det betyda att en majoritet av mänskligheten inte är empatiska. Det tror jag inte. För det är något man ser hela tiden och för att förstå det, behöver man empati och kunna sätta sig in i deras känslor. Att avhumanisera andra är något man gjort genom hela historien och det har visat sig fungera väldigt bra för att slippa ha empati för andra.
Nej jag har tröttnat något på de här olika diskussionerna jag sitter i. Dock så försöker du åtminstone att bidra till ämnet med dina åsikter och framföra argument. Det är inte alla som gör det alla gånger.

Det känns som om jag skulle behöva skriva en uppsats för att förklara mer kring egna åsikter och kunskaper.

Nej jag utgår inte alls ifrån att bara psykopater har kognitiv empati, det är inte som.så att deras kognitiva empati ens är lika väl utvecklad som hos många andra som har en högre utvecklad och mångsidiig empati.

Majoriteten av oss klarar av mentalisering hyfsat bra. Vissa av oss bättre, andra sämre. Det är därför jag generellt skriver i jag-form och berättar om mig själv. För att förenkla för människor med potentiella brister eller som har sämre förmågor än vad jag har att förstå, för att hjälpa folk med empatiska svårigheter att sätta sig in bättre. Jag är inte typen som projicerar och pratar om andra för att jag inte törs berätta om mig själv.

I mina ögon är majoriteten av människor inte särskilt empatiska. Och i det så upplever jag att folk mest bryr sig om sin egen grupp eller dem de identifierar sig med, eller de som ryms inom deras åsikter. Vi kan säga som så att jag inte är särskilt imponerad av andra människors "empatiska" förmågor.
2026-03-08, 15:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Har förstått att man inte kan bota psykopati men då skulle du åtminstone få lite verktyg att hantera dig själv.
Jag skrev precis att jag inte är psykopatisk. Jag har papper på det

Det enda jag behöver göra är att fokusera bättre. Får ta en högre utbildning sent i livet bara för att.
2026-03-08, 15:42
Medlem
Citat:

Det låter rimligt. Det ligger ju hur man än vrider och vänder på det i allas intresse att undvika konflikter och stök. Man hamnar i skottlinjen för allt möjligt om man beter sig kriminellt och avvikande. Skulle du säga att du får hålla dig från att passera dessa gränser löpande, är du sugen EGENTLIGEN, eller är det någonting som sker naturligt?

Det var det jävligaste. 25 år alltså! Jag kan knappt uppbåda ilska för något som skedde för 14 dagar sen.

Ligger det inuti dig och gnager konstant, eller blossar det upp då och då?

1. Om konflikter:
Jag undviker konflikter överlag oavsett med vem, men speciellt med folk jag tror är starka personer eller farliga personer. Detta för att de förskjuter gränserna vilket gör att jag också måste förskjuta mina - eftersom jag inte får förlora, och sedan begår jag saker som är olagliga och riskabla för mig.
Exempelvis kan en hypotetisk konflikt med en gängkriminell/yrkeskriminell leda till att jag måste anpassa mig efter deras nivå, dvs begå grovt våld för att klara mig. Exempelvis under tysta former eliminera den gängkriminelle, kanske åka hem till honom och skära av halsen på honom. Det i sig gör att jag mördat och riskerar livstidsfängelse om jag torskar. Det är en onödig konflikt. Det är värt om personen skadat folk i min familj eller ger sig på mig. Men det är inte värt för bagateller. Alltså undviker jag att ge upphov till dessa bagatellartade situationer. Och det gör man bäst genom att behandla folk bra/normalt överlag, oavsett vem och när.
Aldrig trampa på folk, oavsett om den är stark eller upplevs som svag. Den svaga kan vara den som ställer till ett helvete, antingen direkt eller indirekt.

Jag har inte en kriminell identitet. Jag försöker leva laglydigt och ser mitt liv ur ett långsiktigt perspektiv. Dvs jag agerar på det sätt som ska ge bäst långsiktig avsättning - rent generellt.
Hade jag dock haft en kriminell identitet och gått in för det så hade jag varit helt gränslös. Jag hade försökt få folk att frukta mig. Inte döda för att eliminera utan döda för att tortera. Jag förundras faktiskt över gängens slapphet och barmhärtighet i sättet de har ihjäl sina rivaler på. Det är lamt att bara skjuta någon.

2. Om att inte släppa saker efter 25 år
Jag går inte runt och dagligen, veckovis eller ens årsvis tänker på/berörs av tidigare oförrätter. Men jag är en person som tänker/reflekterar mycket. Och ibland kan jag börja tänka på tidigare händelser och jaga upp mig själv från ingenstans. Bli mer och mer sugen på att skada personerna. Jag har faktiskt aktivt letat efter vissa i syfte att göra de illa, men jag kunde inte hitta de. Det hade då gått 20 år. Jag hade inte tänkt på de mer än några få gånger under alla dessa år, trots fanns ett enormt sug att skada de efter 20 år. Oförrätter försvinner inte för mig. Redan när jag gick på dagis så sa pedagogerna till mina föräldrar att jag var långsint och aldrig släppte saker. Om en pedagog hade tillrättavisat mig så var jag sur på de lång tid efter, utan att släppa det någonsin. Detta tyckte pedagogerna var avvikande och konstigt.
Senast redigerad av Pundedu 2026-03-08 kl. 15:46.
2026-03-08, 15:47
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Jag ser ett större värde i en pålitlig och lojal vän, jag värdesätter den mer och är mer mån om att inte bli av med den. Men det finns inget känslomässigt kopplat till det utan mer vad som är bäst att ha. Rent känslomässigt bryr jag mig inte om de.
Ok tack för svar 😊
2026-03-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ok tack för svar 😊

Varsågod. Hur ser du själv på vänner?
2026-03-08, 15:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Folk lajvar empatilöshet här, för att deras livssituation av någon anledning kräver det utloppet. Det blir något slags hårdför karikatyr av deras egentliga åsikter, gärna baserat på ett mantra man anser vara förbjudet och provocerande.

Många gör det. Helt patetiskt. Som om någon blir imponerad.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Låg empatiförmåga är att få en klapp på ryggen och ett par uppmuntrande ord och sedan är det bra..

Normal empati brukar inte innebära att man gör något. Där stör jag mig på de sk empatiska människorna. De kan aldrig tänka sig att göra något bättre. I vissa situationer förstår jag att de är rädda så de drar sig undan istället, för de vet inte hur de ska bete sig. De sätter sitt obehag framför den andre personens smärta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Titta på hur de behandlar någon som inte kan ge dem något. Nån som de inte behöver.

Jag ser människor som hjälper utan att de får något alls tillbaka. Men vissa anser att de ändå är empatilösa för att de inte upplever stark affektiv empati. Det är tydligen viktigare än att hjälpa någon.

Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam

Som om den hjälpen finns! Haha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in