Citat:
Ursprungligen postat av
AvMedTofflorna
Gbggenius förklara mycket bra kring empati och är den i tråden som förstår det mer i ett större sammanhang.
Affektiv empati är färmågan att känna med någon via spegelneuroner mm medan kognitiv empati är att mentalt kunna förstå hur någon annan känner även om man inte känner in sig i det.
Nej, hur ofta man använder ordet jag, eller berättar om dig själv har ingenting med huruvida man kan känna empati eller inte.
Jag är född med högre empati än andra, både förmåga till affektiv som kognitiv empati. Det märks även på en hel del barn i släkten att de genetiskt är predisponerade för högre empati. Exempelvis tog jag med mig ett barn på cirkus i 6-årspresent och lyckades fånga på kort exakt stunden då barnet drabbades av empati baserat på att akrobaterna utförde sitt nummer genom att hoppa på hästarna. Det var direkt smärta i uppsynen på ungen av tanken på att hästarna "behandlades fel". Jag hittade en änger inomhus en gång och ungen "räddade" genom att ta upp och släppa ut den i det fria genom att snabbt ta på sig skorna och springa ut med den istället för att jag skulle döda den.
Citat:
Ursprungligen postat av
AvMedTofflorna
Du har delvis rätt i att många projicerar men projicerandet är en förutsättning för att utöva och uppleva empati varpå ditt inlägg är aningen irrationellt och felaktigt.
Kan inte hålla med. Man kan projicera icke existerande hat på andra också. Utifrån din syn på empati, är det att tycka synd om någon som är empati. Men människor har mer känslor än smärta, så jag skulle säga utifrån ditt exempel att ni verkar vara överkännande. Om vi tar ditt exempel med hästen, så kan din tolkning av det vara fel, att det barnet reagerade på vara att den som hoppade inte skulle klara av hoppet och falla av, som du tolkade på ditt eget sätt. Du kanske projicerade dina egna känslor och åsikter på det. Men om den känsla man projicerar på andra, inte stämmer med vad de upplever, är det inte empati.
Man kan sätta sig in i hur en mördare som är på väg att avrättas känner det, dödsångesten och så vidare, men det behöver inte betyda att man tycker synd om honom. Medan man kan bli upprörd av den oskyldige, som upplever samma sak.
Man kan projicera känslor som inte finns utifrån hur man själv känner. Någon kan misslyckas på ett prov och utifrån hur man själv skulle upplevt det, kan man vara starkt medkännande med den, när personen själv, bara kände "Skit samma!" och inte brydde sig.
Utifrån mitt exempel med vänstern, kan man tro att de bryr sig om de förtrycka och tro att de har empati och projicera de känslor på dem, men utifrån hur de faktiskt agerar, visar de att de faktiskt inte känner med de förtryckta. Deras känslor handlar om att hata de som de ser som förtryckare utifrån ekonomiska skillnader mellan människor och projicerar ondska på dem.
Så projicering kan skapa en värld, där man tror man förstår andra, men faktiskt inte gör det.