Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-09, 22:17
  #13
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Kan relatera till detta väldigt väl. Behövde ventilera mig från arbetet. När jag och tjejen skulle till att sova fick jag alla möjliga infantila infall, kullerbyttor i sängen, bryta på "mumintrollska", stå mer eller mindre på händerna i sängen, tala babyspråk.

mumintrollskan har även jag svartbälte i. Det obehagliga med den dialekten är att den är så behaglig att tala att man kan få svårigheter att avveckla den.
Har du också märkt detta?
Under större delen av min militärtjänstgöring talade jag och min stridspartner så med varandra och jag var tvungen att uppbåda all min viljestyrka till att vänja mig av med denna last efter muck.
Citera
2006-09-09, 22:18
  #14
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
(...)
Fjantiga smeknamn kunde jag skriva ett helt kapitel om. Vårt förhållande skulle inte ha räckt en månad, om vi inte skulle ha bytt namn med några veckors mellanrum. Det är som att bo med en helt annan person, när hon plötsligt heter någonting helt annat.

En mer subtil gren är att hela tiden ändra på någonting i heminredningen, för att se om hon märker det. Att byta mattor mellan kök och arbetsrum kunde få henne perplex i en hel kväll. Någonting är fel, men vad? Det var kanske det barnsligaste av allt, för det började efter ett gräl om huruvida det har skillnad att ha olika sommar- och vintergardiner. Jag bytte mitt i vintern, och hon märkte inget, ha ha!

(...)
Smeknamn.. hehe. Detta är en egen historia. Vi byter namn på varandra här hemma också, både vi föräldrar och barn. Ungarna kan man kalla vad som helst, de svarar ändå.

Det där med mattor och gardiner måste jag testa. Tack för tipset.
Citera
2006-09-09, 22:19
  #15
Medlem
systems avatar
Mumintrolska = bryta (bräka) på finlandssvenska? Det är väl helt normalt?
Jag trodde alla vuxna svenskar höll på så.
Citera
2006-09-09, 22:21
  #16
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Ja

Jag brukar:

attackbrottas när han ska sova, ger inte upp, försöker fitta honom i nacken

Fy fan va bra!!!!
(slåss med kniv delen oroar mig lite dock, hur gör man det på ett eh, gulligt och tramsigt sätt?)
*faller ihop i fosterställning*
Citera
2006-09-09, 22:21
  #17
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
mumintrollskan har även jag svartbälte i. Det obehagliga med den dialekten är att den är så behaglig att tala att man kan få svårigheter att avveckla den.
Har du också märkt detta?
Under större delen av min militärtjänstgöring talade jag och min stridspartner så med varandra och jag var tvungen att uppbåda all min viljestyrka till att vänja mig av med denna last efter muck.
Så sant som det var skrivet.

Jag brukar ibland gå ut med min tjejkompis som är finska. Vid flertalet tillfällen när vi träffat hennes finska vänner ute har de frågat om jag är finlandssvensk, varpå hon skrattat hjärtligt och bedyrat att jag är svensk men så fort jag öppnar munnen igen så påpekar de att jag måste vara finlandssvensk.
Citera
2006-09-09, 22:22
  #18
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Nej, sånt där trams sysslar jag överhuvud taget inte med. När jag umgås med min eventuella partner så tillåter jag inga utsvävningar i beteendet...varken ifrån mig eller henne. Jag tycker att man bör föra sig så korrekt som det bara är möjligt i sådana sammanhang. Jag undviker således svordomar och könsord, jag tuggar alltid med stängd mun...och dans och liknande flams är absolut inte att tänka på. Jag föredrar att umgås som en vuxen, ansvarsfull och inte minst anständig människa helt enkelt.
Citera
2006-09-09, 22:22
  #19
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan

Fy fan va bra!!!!
(slåss med kniv delen oroar mig lite dock, hur gör man det på ett eh, gulligt och tramsigt sätt?)
*faller ihop i fosterställning*
nej nej vi slåss inte vi bara hotar varandra lite, inget blodvite har uppstått, en gågn slogs vi med svärd och en annan gång jagade jag honom med en en klubba (mace på engelska) genom lägenheten.
Citera
2006-09-09, 22:25
  #20
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Smeknamn.. hehe. Detta är en egen historia. Vi byter namn på varandra här hemma också, både vi föräldrar och barn. Ungarna kan man kalla vad som helst, de svarar ändå.

Det där med mattor och gardiner måste jag testa. Tack för tipset.
Tänkte bidra med några ytterligare smeknamn
Typiska gullesmeknamn är:

Lillslynan
Småtjockisen
gullepluttsnuttmuttprutt(betoning på bold)
voodoninjan(grunden är sannolikt att jag börjat med Yoga, tror jag )
unt so weiter
Citera
2006-09-09, 22:25
  #21
Medlem
xallos avatar
Hahah, otroligt men sant! När man kommer hem åker kostymen av och appojken tittar fram! Jag instämmer till fullo i allt ni skriver här.
Detta är den moderna människans ventil, det enda stället där man kan vara ett trettonårigt miffo tillsammans med sin partner utan att behöva skämmas, apkonster å det grövsta, jagandes varandra upp och ner och fram och tillabaka genom våningen och ett snabbt lyft på kjolen för lite älskog på den plats man fått tag på sin partner, rakt upp&ner på vardagsrumsgolvet med vargatjut som följd och et lika stort varaggrin.
Usch och fy som jag saknar mitt lilla hjärta!
Jag är inte en dag äldre än 16 när jag kommer innanför dörren!
Citera
2006-09-09, 22:26
  #22
Medlem
agitators avatar
någon här som som har koll på Goffman? Masker och jaget und so weiter. Just det här att kunna agera utan masker eller utan att spela är ju så jävla nice. Är det inte därför man vill ha en partner egentligen, för att kunna vara precis som man vill?
Citera
2006-09-09, 22:28
  #23
Medlem
LadyTieras avatar
Ang smeknamn så kallar jag min man får allsköns olika saker; allt från Raul, torgny, Pruttmunken till Janne the black tiger, ett som fastanat Är Boisen, jag vet inte varför men det använder jag ofta,

Ibland så vägrar jag svara på tilltal om han inte kallar mig för King Edward.
Citera
2006-09-09, 22:28
  #24
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
någon här som som har koll på Goffman? Masker och jaget und so weiter. Just det här att kunna agera utan masker eller utan att spela är ju så jävla nice. Är det inte därför man vill ha en partner egentligen, för att kunna vara precis som man vill?

*kliar sig oförstående i pannan och tar sig i skrevet, luktar på samma hand och faller av trädgrenen, med stor slapstickkomiskt bifall som följd*

WTF mate?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback