2026-08-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
NPT avtalet, Iran ingick det och har ratificerat det, israel (och tex indien) har inte gjort det, nordkorea var med men lämnade det (man kan lämna npt avtalet, det står hur man går tillväga i avtalet)

Va!? Är det så enkelt alltså? Bara för Iran att lämna NPT-avtalet så är det fritt fram att skaffa kärnvapen, om de skulle vilja det?
Citera
2026-08-11, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Nu ljuger du igen
USA och Israels angreppskrig är inte på något sätt lagligt, ej heller sjöblockaden som är en förlängning av detta angreppskrig.

Här är som vanligt belägg för det jag säger och som du kommer ignorera för att sen påstå att jag aldrig gett dig detta

https://treaties.un.org/doc/publication/ctc/uncharter.pdf

Kan du citera ditt belägg. för det där är ju bara un-charter.

Citat:
Du får även dokument som behandlar att nazister dömdes just för det som Israel och USA nu gör (och har gjort flera gånger förut)

Där finns att läsa mer om:

https://avalon.law.yale.edu/imt/judgen.asp

uhm... det där är ju från nurnbergrättegången. det är altso individer inte ett land som fälls för brott.

får man ens välja en get om man är så efterbliven som du på kusinträffen, eller får man den som blir över eller blir helt utan?

Citat:

Varför du försvarar brott mot mänskligheten ter sig för den oinvigde kanske märkligt . Men vi som känner till din bakgrund förstår ju såklart varför. Du försvarar helt enkelt dig själv då du själv varit en del av en av de organisationer som utför dessa brott. Och istället för att rannsaka dig själv så ägnar du numera dagarna att online försöka släta över dessa brott och bygga acceptans för fortsätta angreppskrig , sorgligt minst sagt

vilket brott mot mänskligheten vore nog bra att börja med, och det blir ju svårt, eftersom inget åtal har framförts, så du får göra hela jobbet själv... och det tycks vara kört på förhand baserat på det här inlägget...
Citera
2026-08-11, 19:53
Medlem
Citat:
Nu ljuger du igen

"Lögn. Hasabara. Epstein." Sen repeat på det. "Infoga länk du själv inte läst och kalla det bevis". Sen lite "Lögn" och sen ett löfte om att inte svara mig mer, följt av ett löfte om att avslöja alla mina lögner. Epstein. Hasabara. Källa!! Där har vi promten för dina inlägg på Flashback. Du kan omöjligt vara vuxen.

Lite skönt ändå att du slutar försöka bortförklara den iranska regimens brott, du vet allt det där du menade var lögner bara några inlägg upp.

Att du inte känner till vad som utgör en laglig sjöblockad förvånar mig inte. Det är inte mycket du känner till.
Citera
2026-08-11, 19:54
Medlem
Lol den här var ändå lite rolig:

Citat:
TRUMP SAYS IRAN AGREES PRIVATELY, REFUSES PUBLICLY
Citera
2026-08-11, 19:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antonin
Va!?
stäng munnen antar jag...

Citat:
Är det så enkelt alltså?
Jo, det är dock en 90-dagars "uppsägningsperiod".

Citat:

Bara för Iran att lämna NPT-avtalet så är det fritt fram att skaffa kärnvapen, om de skulle vilja det?

det är ju en seperat disskussion, men IAEA kan inte gnälla , deras uppdrag är ju att sköta om NPT, lite som att telia kundservice nog inte kommer hjälpa någon som har ett problem med vvs, de har ju liksom inget med det att göra.
Citera
2026-08-11, 19:55
Medlem
.nattramn.s avatar
Vi får helt enkelt vara oense om det är 10-20% som stöder regimen som jag tror eller 40-60% som du tror. Har svårt att tro att någon av oss kommer att kunna övertyga varandra.

När det kommer till begravningen har väl du egna ögon och en egen hjärna va?

Vi har väl bägge två sett bilder där ifrån. Det är ju bara att jämföra med andra stora demonstrationer. Gör ett tanke experiment.

Se på denna filmsnutt, flygfilm från demonstrationen i UK 13 sep 2025. Uppskattat 150-200 000 personer enligt myndigheter. Troligtvis för lågt räknat.
https://m.youtube.com/watch?v=Q0HHZbvvQOE&pp=ygUcVWsgZGVtb3N0cmF0aW9uIGF pciBmb290dGFnZQ%3D%3D

Sedan ser du på flygvideo från begravningen i Iran och jämför folkhavet.

https://m.youtube.com/watch?v=Q0HHZbvvQOE&pp=ygUcVWsgZGVtb3N0cmF0aW9uIGF pciBmb290dGFnZQ%3D%3D

Nu är flygfilmen över Iran med flera klipp och den i UK taget i ett svep. Du kan säkert klara att endå bilda dig en uppfattning trots denna olikhet.

Det ser ut att ha varit ungefär lika många. Inte en chans att de var mer en 20 gånger fler i Iran som regimen vill påpeka.

Jag kanske kan köpa att de i Iran är 5 gånger fler alltså då ca 1 miljon. Men jag har svårt att tro det. Kanske var de så många som en halv miljon i UK även om man säger 150-200 000. Då är de dubbelt så många i Iran. Det kan ske man kan köpa. Men enligt mig ser de ut att vara ungefär lika många.

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ifall man ser på delar av rapporten så finns det ju mycket som pekar på min 40-60%:

Vi ser här att minst 45% alltså identifierar de själva som muslimer i första hand, och det är osannolikt att denna grupp hatar deras regim.

En annan intressant del är detta:

Just att 10 till 20% är extremt lojala eller extremt kritiska låter sannolikt.

Mittenfåran lär fluktuera mellan att måttligt stå bakom regimen och måttligt vara kritiska till regimen.

Så basen för dina spekulationer om 5 till 20% är alltså vilda spekulationer om hur få som deltog i ayatollahns begravning?

Jag har själv inte en vildaste anning om hur många som deltog i begravningen, men grok landade på 2-12 miljoner och pekade på mätfel som både oppositionella exiliranier och regimen gjorde:

Iran International (oppositionell) använde flyg- och satellitbilder och landade på max runt 140 000 i vissa områden och totalt under 1 miljon, med processionsrutter som fysiskt inte kunde rymma miljontals utan att bilderna skulle visa det.

Iraniska myndigheters officiella siffror ligger på 41–43 miljoner deltagare totalt under de sex dagarna (3–9 juli 2026) i Teheran, Qom, Najaf, Karbala och Mashhad, varav cirka 10 miljoner i Irak enligt irakiska uppgifter. Detta baseras på kollektivtrafikdata, mobiltelefon-signaler, crowd-density-beräkningar och ruttmått, och inkluderar upprepade besök av samma personer.

Du har alltså problem med två sidor som försöker driva narrativ igenom att inte observera data med bra metodologi.

Protesterna började genom att handlare av olika slag protesterade pga skattefrågor tills att det övergick till andra grupper blandade sig i. Inga av dessa grupper är dock potentiellt duktiga krigare, så som islamister som USA alltid söker beväpna av en anledning. Sekulära grupper eller ekonomiska missnöjemedborgare är inte duktiga krigare.

Problemet för USAs del är att det knappt finns en stor sunnitisk islamistisk grupp i Iran (flesta sunniterna är kurder). Så det blir svårt att skapa ett inbördeskrig likt Syrien i Iran, därutöver kan du inte ge ut jugoslaviska vapen åt jihadister i bazaarer i öknen i Jordanien då Iran har tydligt bevakade gränser.

Jag trodde dock på att det var ca 20% i Syrien trots att jag ville att Assadregimen skulle vinna mot al nusra och isis.

Landet hade en 60% sunnitisk majoritet så det var logiskt att det nästan enbart var alawiter och kristna som stod bakom regimen. Det var ohållbart att ha en alawitisk sekulär regim i ett land fylld med wahabister.

I Irans fall så lär inte de ca 40-60% som är muslimer till olika grader vara direkt fientliga mot regimen även ifall de säkert ibland kan vara missnöjda med saker.

Jo, de lär vara svagare än revolutionära gardet men ändå tillräckligt starka för att i en folklig uppror ta makten ifall det finns tillräckligt många monarkister bland dem än idag.

Det enda sättet för USA att lyckas få till någonslags regimskifte i Iran vore att ha hemliga agenter på plats av hög rang som kan starta en beväpnad motrörelse med folklig stöd.

Nu har Trump ställt till det så pass att detta blir omöjligt.
Citera
2026-08-11, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastination1
Lol den här var ändå lite rolig:

hahahah, undrar vem det är som egentligen håller i pinnen med "slajm-ay-tollan", vore förjävla roligt om det visade sig att det är trump.
Citera
2026-08-11, 20:03
Medlem
Citat:
stäng munnen antar jag...

Jo, det är dock en 90-dagars "uppsägningsperiod".

det är ju en seperat disskussion, men IAEA kan inte gnälla , deras uppdrag är ju att sköta om NPT, lite som att telia kundservice nog inte kommer hjälpa någon som har ett problem med vvs, de har ju liksom inget med det att göra.

Skämt åsido. Det är inte så enkelt, förstås, och det var inte det min frågeställning handlade om. Min fråga handlar om vad det är som ger Israel sig själv rätten att utveckla och inneha kärnvapen medan man (Israel alltså) inte tillåter några av sina grannar att ha det.
Citera
2026-08-11, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antonin
Skämt åsido. Det är inte så enkelt, förstås, och det var inte det min frågeställning handlade om.
Nä, så enkelt är det inte, utifrån säkerhetsrådets tidgare agerande så tror jag att iran skulle åka på en chapter 7 resolution från säkerhetsrådet som skulle tvinga dem på knä snabbare än Nalle Puh sänker en burk honung (förmodligen skulle Nalle Puh själv leda sina kinesiska legioner genom teheran innan irans uppsägning ens formmelt hanterats)

Citat:
Min fråga handlar om vad det är som ger Israel sig själv rätten att utveckla och inneha kärnvapen medan man (Israel alltså) inte tillåter några av sina grannar att ha det.

i Israels fall, suvärnitetsprincipen. att de inte tillåter andra att inneha dem som är med i NPT är ju att försvara internationell rätt. även om de naturligtvis kan göra det med hjälp av sina kärnvapen istället, men att smälta teheran känns som onödigt grymt, när de är så jävla listiga och skickliga på att med varsam hand stötta iran i att hålla sig till itnernationell rätt (dvs hålla sitt avtal enligt NPT, samma som use precis gjorde, och gör)
Citera
2026-08-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
"Lögn. Hasabara. Epstein." Sen repeat på det. "Infoga länk du själv inte läst och kalla det bevis". Sen lite "Lögn" och sen ett löfte om att inte svara mig mer, följt av ett löfte om att avslöja alla mina lögner. Epstein. Hasabara. Källa!! Där har vi promten för dina inlägg på Flashback. Du kan omöjligt vara vuxen.

Lite skönt ändå att du slutar försöka bortförklara den iranska regimens brott, du vet allt det där du menade var lögner bara några inlägg upp.

Att du inte känner till vad som utgör en laglig sjöblockad förvånar mig inte. Det är inte mycket du känner till.

Ja, du ljuger återkommande, vill du inte att jag benämner dig som en lögnare är det hela mycket enkelt. Sluta ljug

Och som vanligt censurerar du mina inlägg och tror att trådläsarna är så dumma att dom inte kan scrolla upp och se vilka fakta/källor jag återkommande presenterar för dig.

Att du inte känner till vad "war of aggression " innebär och vad en sjöblockad i samband detta innebär för den legala statusen är inte förvånade.

Ontopic

Kineserna får veta vad Iran vill ha för att öppna Hormuz
(Obs mediehuset Tasnim )

Citat:
Mohsen Rezaei, secretary of Iran’s Supreme National Security Council, told China’s ambassador that the Strait of Hormuz “will not be opened until the United States changes its behavior and accepts Iran’s conditions,” according to Iran’s semi-official Tasnim news agency

Tror vi att Trump vågar skicka sin sjörövarflotta mot Kinesiska fartyg likt man attackerade fartyget från Panama idag? Eller är det bara små länder utan egna miltära muskler vars civila fartyg man vågar angripa?
Senast redigerad av RandomBelgare 2026-08-11 kl. 20:26.
Citera
2026-08-11, 20:18
Medlem
Citat:
Nä, så enkelt är det inte, utifrån säkerhetsrådets tidgare agerande så tror jag att iran skulle åka på en chapter 7 resolution från säkerhetsrådet som skulle tvinga dem på knä snabbare än Nalle Puh sänker en burk honung (förmodligen skulle Nalle Puh själv leda sina kinesiska legioner genom teheran innan irans uppsägning ens formmelt hanterats)

i Israels fall, suvärnitetsprincipen. att de inte tillåter andra att inneha dem som är med i NPT är ju att försvara internationell rätt. även om de naturligtvis kan göra det med hjälp av sina kärnvapen istället, men att smälta teheran känns som onödigt grymt, när de är så jävla listiga och skickliga på att med varsam hand stötta iran i att hålla sig till itnernationell rätt (dvs hålla sitt avtal enligt NPT, samma som use precis gjorde, och gör)

Va? Menar du att Israel nu alltså är en förkämpe för internationell rätt? Hahahaha, du måste skämta.
Citera
2026-08-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ja, du ljuger återkommande,

Ge exempel på 20 lögner då. För du ljuger väl inte om att jag ljuger?

Jag tycker för övrigt det är bra att du är med i tråden och för fram den iranska regimens sjuka, verklighetsfrämmande och människofientliga åsikter. Vi vet ju vilka clowner dom är, men det är bra att ha en som påminner oss om att det är iranska clowner vi har att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in