2026-08-11, 18:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Nej det gör FN inte alls. Sluta ljug, du gräver bara ner dig än djupare

Du vet alltså inte vilka organisationer är som påstår detta. Förstår du att du framstår som en fullständig imbecill?
några som FN använder sig av, det framgår ju i rapporten, finns den inte på ditt hemspråk?

Citat:
Istället länkar du till data som visar israeliska mord på faktiska civila
inte mord döda palestiner (där ingår terrorister av, ja palestinska skäl), men då direkt från ett FN organ (dvs veriferat av FN, dvs deras egen personal)

Men jag kan berätta för sig vilka människorättsorganisationerna är

Citat:
Följande har påstått att det var "tiotusentals " som dödades (men utan att presentera några objektiva bevis överhuvudtaget )

Iran International(brittisk/saudisk mediehus)
Time(västmedia)
The Guardian(västmedia/skvallerpress)

det är mediabolag, inte människorättsorganisationer, men det är väll rimligt att nyheter återapporterar sånt som rapporteras av fn antar jag.

Citat:
(Sen så har exempelvis svenska tidningar plockar upp "nyheten " och okritiskt föet propagandan vidare som så många gånger förr)

jo jag vet, det är skillnad på återapporterat , kontra orginell journalistik.

Citat:
Allt siffror hänvisas till " anonyma vittnen " och "hemliga rapporter " som inte deras egna "journalister" tagit del av, sådant går endast riktigt svagbegåvade människor på. Inte konstigt att du snappat upp detta iofs

jo det är ju mycket sånt. men du gillar ju att svänga dig med sådana begrepp, så då är de ju naturligtvis sanna i bäggre riktiningarna. det är ju problemet du ställs inför.

Citat:
Faktiska och trovärdiga människorättsorganisationer

Så som
Human Rights Watch
Amnesty International

HAhahahahahahahahahaha

de har ju så många skandaler och kritiserats in i väggen, även av sina egna grundare, med så mycket dumheter att det tillochmed finns wikiblog sidor dedikerade till det.

Citat:
Har benämt det som "tusentals" precis som den iranska staten. Och i dessa tusentals ingår hundratals brandmän och poliser som dödades av israeliskt/amerikanskt beväpnade främst kurdiska upprorsmakare. Att du försvarar och stödjer kurdiska terrorister är oroväckande , man kan nog ana att du äveb stödde islamisterna som förde Natos krig på marken i Libyen också, vi får verkligen hoppas rättsvårdande myndigheter i Sverige har koll på dig.

Ja 10`000 tals dödade, och jag tippade 2000 "mediafolk", med utgångspunkt att de givetvis gifte sig med , våldtog och sedan avrättade flickorna, precis som reserv-alitoyan skrev i sina memoarer.

det är ju helt i linje med det.

Citat:

källor hittat du nedan, du vet sånt du aldrig presenterar på ett korrekt sätt

https://www.hrw.org/news/2026/01/16/iran-growing-evidence-of-countrywide-massacres
https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2026/01/what-happened-at-the-protests-in-iran/

HRW och Amnesty... du driver väll nu?
Citera
2026-08-11, 18:46
Medlem
Mullrets avatar
Trump har nog inte kollat hur det gick med Carters ambitioner i Iran.

Från AI.

Konflikten mellan USA:s president Jimmy Carter och Iran dominerades fullständigt av gisslankrisen i Iran (1979–1981), vilket blev ett av Carters största politiska bakslag och en avgörande orsak till att han förlorade presidentvalet 1980.

När Reagan svors in den 20 januari släpptes gisslan från Teheran samma minut.

Iran minns och kör samma race med Taco Boy.

Sedan hade Reagan lovat miljarder till Iran...
Citera
2026-08-11, 19:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vad tycker du om Israels krigsmål? Israel har som bekant en doktrin som styr detta: Begindoktrinen. Inga fientliga stater skall enligt denna doktrin tillåtas skaffa massförstörelsevapen. Israel har tidigare bombat bort kärnvapenprogram i både Syrien och Irak. Nu gör man samma sak i Iran.

Om krigsmålet stoppa Irans kärnvapen inte är uppnått kommer Israel utan tvekan att återstarta kriget igen. Därom råder inget tvivel. Iran har sagt att Israel skall utplånas. Det kommer Israel inte acceptera. Begindoktrinen skall upprätthållas och krävs det kärnvapen mot Iran kommer kärnvapen mot Iran sättas in.

Det vi kan notera är att Israel har slutat bomba Iran. Varför skulle Israel sluta bomba Iran om man inte lyckats slå hårt mot kärnvapenprogrammet? Vad jag kan se är Teheran ännu inte förvandlat till sand/glas/självlysande slajm. Det är ett ganska bra bevis för att måluppfyllnaden för Israel är relativt hög.

Israel har f.n. slutat bomba Iran för att USA misslyckades med att hindra Iran från att utveckla kärnvapen och upphört med bombningarna av Iran. Iran har inte stoppats i det avseendet och kan även i fortsättningen anrika uran och utveckla kärnvapen. Israel vill inte bomba Iran för då kommer Iran attt bomba Israel - inte något som israelerna skulle uppskatta. Iran har ju bevisligen kvar ballistiska robotar m.m.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-11 kl. 19:05.
Citera
2026-08-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Israel har f.n. slutat bomba Iran för att USA misslyckades med att hindra Iran från att utveckla kärnvapen och upphört med bombningarna av Iran.

Du är nog den enda moståndaren till anfallen mot Iran som i tråden ändå medger att Iran utvecklar kärnvapen.

Citat:
Iran har inte stoppats i det avseendet och kan även i fortsättningen anrika uran och utveckla kärnvapen.

Det vet du absolut ingenting om. Mossad vet sannolikt mer, men vi vet inte vad Mossad vet. Däremot är det helt klart att Israel inte kommer tillåta Iran att skaffa kärnvapen.

Citat:
Israel vill inte bomba Iran för då kommer Iran attt bomba Israel - inte något som israelerna skulle uppskatta. Iran har ju bevisligen kvar ballistiska robotar m.m.

Det har inte hindrat Israel från att bomba Iran 2024, 2025 och 2026. Luftvärnet har motat undan det mesta av Irans skräp. Visst, Iran har lyckats bomba ett och annat israeliskt sjukhus med sina ballistiska robotar, så man kan ju föreställa sig vad dom skulle använda kärnvapnen till.

Just hotet från konventionella robotar kommer inte få Israel att avstå från att slå ut Irans kärnprogram. Existentiella hot hanteras inte genom att blunda och hoppas på det bästa.
Citera
2026-08-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ja, du gör dig mycket löjlig som försvarar folkmördarregimen i Teheran, en regim som massmördar sin befolkning och tillåter äktenskap med barn.

Jag håller med om att den som läser dina inlägg får ha skämskudden framme. Själv klarar jag sällan av mer än den första meningen.

Du har lovat detta många gånger tidigare, ja rentav har du lovat att sluta sprida lögner och judehat, men du återkommer hela tiden.

Det är fascinerande att du anser mig "överbevisad" och pratar om skämskuddar, när ditt eget försvar består av noll (0) sakliga motargument och hundra procent ogrundade personangrepp. Att du känner dig tvingad att blanda in absurda fantasier om "Epsteinsupportrar" och kalla meningsmotståndare för "boomers", bekräftar bara en sak: dina riktiga argument har tagit slut. Eller slut förresten, du har aldrig haft några argument. Det är fria fantasier och judehat du sprider omkring dig, inget annat.

Låt oss titta på det du bekvämt viftar bort som "propagandalögner". Det du försöker förneka är väldokumenterade fakta som bekräftas av oberoende människorättsorganisationer, FN och historiker:

Att Iran utnyttjade barnsoldater (Basij-milisen) under Iran-Irak-kriget är ingen "Saddam-lögn", det är historiskt fastställt.

Att regimen mördar sin egen befolkning på gatorna när de kräver frihet är något hela världen blev vittne till redan under protesterna kring Mahsa Amini och sen i mycket större skala 2025-2026 där tiotusentals ungdomar mördades av regimen.

Att regimen systematiskt förtrycker kvinnor, tillåter barnäktenskap (som är lagligt för flickor från 13 års ålder, eller yngre med domstols/faders tillstånd) och utnyttjar tillfälliga äktenskap är inskrivet i iransk lag, inte tagit ur luften.

Att Iran finansierar, utbildar och beväpnar grupper som Hamas och Hizbollah – terrornätverk som ligger bakom 7 oktober och raketangrepp som mördar lekande barn i Majdal Shams – är regimens egen uttalade statsstrategi, inte "utan kontext".

När du avfärdar dessa brott mot mänskligheten som "lögner" förnekar du den verklighet som det iranska folket genomlider varje dag.

Samtidigt begår du ett pinsamt tankefel: Du likställer den iranska diktaturen med det iranska folket. Att jag kritiserar en regim som hänger och mördar sin egen befolkning är inte att "demonisera iranier" – det är raka motsatsen. Det är att ställa sig på den iranska befolkningens sida mot deras förtryckare.

Om du genuint tycker att ett fördömande av denna diktatur är samma sak som att demonisera folket, så säger det allt vi behöver veta om din politiska kompass. Du kan med fördel behålla skämskudden själv fram tills att du är redo att bemöta verkligheten.

Du försvarar en regim som mördar och våldtar sin egen befolkning och som begår terrordåd mot civila över hela jordklotet. Det kan alla som läser dina inlägg se.

Jaja. Vi säger väl så. Du har vid otaliga tillfällen fått just fakta presenterat för när det gäller lögnerna du kom med. Det kan var och än som tråden se

Att du påstår att jag försvarar det iranska styret är helt absurt, jag beskriver den objektiva verkligheten. Bara för att den inte rimmar med ditt och Israels propagandanarrativ innebär inte att jag försvarar iran som stat. Jag är väldigt skeptiskt inställd till religiösa stater oavsett om dom heter Iran, Saudiarabien eller Israel. Skillnaden mellan dessa 3 är utöver antalet dödade barn, främst en. Och det är du som jude eller kristen har samma rättigheter i Iran och delvis samma rättigheter i Saudiarabien. Men i Israel är närmare halva befolkning (kristna och muslimer) andra klassen medborgare som har levt under ett annat(hårdare) juridiskt system i decennier. Inte helt olikt Sydafrika under apartheid regimen.

PS.jag kommer fortsätta göra trådläsarna uppmärksamma på dina frekventa lögner.

Ontopic

Helikoptrar från USAs sjörövflotta har attackerat ett panama registrerat fartyg (civilt vad det verkar) i Hormuz, och gjort fartyget obrukbart. Sjömännen verkar ha evakuerat självmant

Citat:
U.S. forces reportedly fired on a Panama-flagged vessel attempting to breach the Iran blockade after the ship ignored repeated warnings

Alla dom som gråter om hur Iran angriper civilt sjöfart kommer förstås att nu beklaga sig på Samma sätt om USA
Citera
2026-08-11, 19:26
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Du är nog den enda moståndaren till anfallen mot Iran som i tråden ändå medger att Iran utvecklar kärnvapen.

Det vet du absolut ingenting om. Mossad vet sannolikt mer, men vi vet inte vad Mossad vet. Däremot är det helt klart att Israel inte kommer tillåta Iran att skaffa kärnvapen.

Det har inte hindrat Israel från att bomba Iran 2024, 2025 och 2026. Luftvärnet har motat undan det mesta av Irans skräp. Visst, Iran har lyckats bomba ett och annat israeliskt sjukhus med sina ballistiska robotar, så man kan ju föreställa sig vad dom skulle använda kärnvapnen till.

Just hotet från konventionella robotar kommer inte få Israel att avstå från att slå ut Irans kärnprogram. Existentiella hot hanteras inte genom att blunda och hoppas på det bästa.

Israel och Iran vill båda utplåna varandra. Det är en otäck situation för båda. Hur det utvecklas vet väl ingen så jag avstår från att spekulera mer. Min egentliga viktiga observation var att Iran vann kriget mot USA och att det gör Isrels sits värre än tidigare. Många judar lämnar nu Israel för att det börjar kännas för osäkert och farligt.
Citera
2026-08-11, 19:26
Medlem
Citat:
Jaja. Vi säger väl så. Du har vid otaliga tillfällen fått just fakta presenterat för när det gäller lögnerna du kom med. Det kan vara och än som tråden se

Dina känslor är inte fakta. Det du brukar göra är att spy upp lite absurda anklagelser mot Israel. När påståendena motbevisas flyttar du stolparna och kommer med andra absurda anklagelser. Då blir det lite "Epstein" och "ZOG" och "hasabara", vilket väl är det du kallar "bevis".

Citat:
Att du påstår att jag försvarar det iransks styret är jelt absurt, j

Ja inte tusan försvarar du det iranska folket, det är då ett som är säkert. Du hävdar att det är "propagandalögner" att Irans regim massmördar sin egen befolkning, våldtar flickor som väntar i fängelset på sina dödsdomar, använde små barnfötter för att röja minfält och att pedofili är legaliserat.

Du hävdar vidare att journalister i Iran kan röra sig och rapportera fritt. Att Iran intar plats 177 av 180 i Press Freedom Index kallar du "västerländskt propagandanarrativ". Den där skämskudden alltså...

Citat:

Du skriver det i varje inlägg och du skriver även att du skall sluta svara mig. Dina ord är helt enkelt inte att lita på...och de där inbillade "lögnerna" motbevisar du ju aldrig. Att du säger att något inte stämmer är inte samma sak som att något inte stämmer.

Citat:
Ontopic

Helikoptrar från USAs sjörövflotta har attackerat ett panama registrerat fartyg (civilt vad det verkar) i Hormuz, och gjort fartyget obrukbart. Sjömännen verkar ha evakuerat självmant

USA upprätthåller en laglig sjöblockad mot Iran.

Citat:
Alla dom som gråter om hur Iran angriper civilt sjöfart kommer förstås att nu beklaga sig på Samma sätt om USA

USA upprätthåller en laglig sjöblockad mot Iran. Iran däremot anfaller fartyg hejvilt från alla jordens länder som inte på något sätt är inblandade i kriget.
Citera
2026-08-11, 19:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antonin
Det finns inte några bevis för att Iran vill utveckla kärnvapen.
Det finns bevis för att iran har haft ett kärnvapen program (eller kanske flera, tex Amad Plan), verksamhet som är i strid med NPT-avtalet. IAEA (och ja världens problem, säkerhetsrådet har ju fastslagit och drivit igenom flera resolutioner....) problem är att iran inte velat bevisa att kärnvapenutveklingsprogramen har skrotats.

Citat:
Lika lite som Irak hade massförstörelsevapen när de blev invaderade 2003.

det är en falsk liknelse, att saddam önskade att återstarta WMD program bekräftatdes, att han inte lyckades berodde på sanktioner, och att han hängdes antar jag...

Citat:
Propagandan kring Irans "kärnvapenutveckling" bör sannolikt ses i samma ljus som propagandan kring Iraks massförstörelsevapen då det begav sig.

det mräkliga är att Iran inte håller med dig, de kunde enkelt bistå IAEA fullt ut, så de kan lämna en 100% säker rapport om så är fallet, det har inte skett.trotts att de väntar på svar och förtydligan på tekniska frågor sedan 2002...

Citat:

För övrigt, vari består rimligheten i att Israel bevisligen har kärnvapen men inte tillåter något grannland att ha det?

NPT avtalet, Iran ingick det och har ratificerat det, israel (och tex indien) har inte gjort det, nordkorea var med men lämnade det (man kan lämna npt avtalet, det står hur man går tillväga i avtalet)
Citera
2026-08-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De flesta är nog överens om att Trump misslyckats totalt med kriget mot Iran.

Man får tänka på att detta krig inte bara är ett regionalt misslyckande för USA utan detta påverkar även synen på USA i hela världen. Det här misslyckandet i kombination med annat dårskap som Trump gjort, har försvagat USA enormt över hela världen. Anseendet är kraftigt försämrat samtidigt som USAs svagheter blottats. Bl.a Kina lär ju gnugga händer nu.

Egentligen är det märkligt. USA är ett militärt mycket starkare land än Iran. Och USA har, i alla fall historiskt, haft många smarta hjärnor på ledande positioner. Men detta med Trump är något nytt. Kompetens prioriteras inte. Trump och flera av hans närmaste verkar vara utrikespolitiska analfabeter. De vet inte vad de håller på med.

Det värsta med Trump är att allt alltid slutar med en TACO, "Trump Always Chickens Out"
Han drar igång en massa saker och sen drar han sig ur för att det kostar pengar
Synd bara att EU inte gett några direkta svar på hans tullar, så hade vi sluppit det också

Trump påstår först att det inte finns någon vapenbrist
Men att den aktuella vapenbristen är Bidens fel
Senast redigerad av Max1494 2026-08-11 kl. 19:41.
Citera
2026-08-11, 19:38
Avstängd
Citat:
Jaja. Vi säger väl så. Du har vid otaliga tillfällen fått just fakta presenterat för när det gäller lögnerna du kom med. Det kan var och än som tråden se

Att du påstår att jag försvarar det iranska styret är helt absurt, jag beskriver den objektiva verkligheten. Bara för att den inte rimmar med ditt och Israels propagandanarrativ innebär inte att jag försvarar iran som stat. Jag är väldigt skeptiskt inställd till religiösa stater oavsett om dom heter Iran, Saudiarabien eller Israel. Skillnaden mellan dessa 3 är utöver antalet dödade barn, främst en. Och det är du som jude eller kristen har samma rättigheter i Iran och delvis samma rättigheter i Saudiarabien. Men i Israel är närmare halva befolkning (kristna och muslimer) andra klassen medborgare som har levt under ett annat(hårdare) juridiskt system i decennier. Inte helt olikt Sydafrika under apartheid regimen.

Ontopic

hahahahahahahaha du vet att det är lagligt att blockera fiendens hamnar i krig, det är altso en laglig sjöblockad usa bedriver.

Iran däremot, bedriver ingen laglig sjöblockad, det virrigaste är ju dessutom att de angriper andra länders fartyg, inte usas, eller för den delen fartyg som anlöper andra länders hamnar, vilket i sig är en krigsförklaring. tur att IRGC är terrorklassade i den civiliserade världen. annars kunde vi ju plöjt röv i tehern och de civila offren hade varit på iran som (igen) startade angreppskrig.
Citera
2026-08-11, 19:41
Medlem
Många är ute i cyklar ang Usa/Iran, vad ha Usa lärt oss, följ pengarna, Usa har en enorm statsskuld, vad händer när man börja handla olja med yuan? statskulden växer okontrollerat, Usa tappa sitt starkaste vapen som är dollarn, värden sluta placera i amerikanska stodsobligationer, man tappa petrodollarn, varav världs ekonomin byggt på just dollarn, givetvis vill både kina/ryssland försvaga Usa genom att starta en ny världsvauta, även europa är bunden till dollarn o även vi förlora stort om handel med yuan ökar på från öst.

Det är alltså inte svårt o förstå samt hur mycket Usa tjänar på detta krig mot Iran, det handlar om enorma belopp att få en stärkt dollar handel, även för oss, men nackdel för asien o kina. men det är enkelt o billigt att stoppa iran som man nu gör.
Senast redigerad av hjorten16 2026-08-11 kl. 19:44.
Citera
2026-08-11, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det värsta med Trump är att allt alltid slutar med en TACO, "Trump Always Chickens Out"
Han drar igång en massa saker och sen drar han sig ur för att det kostar pengar
Synd bara att EU inte gett några direkta svar på hans tullar, så hade vi sluppit det också

uhm.. det är ju så TACO fungerar. det var väll en utmärkt förhandling, vi fick lägre tullar än utlovat, och trump fick ssina tullar, alla happy.

Och vi gav ju svar, det blir ju ingen taco om det inte blir någon förhandling, eu hade behövt gå en kurs i TACO, kanske allt uppenbart inte behöver ta 8 år där vi får betala för forsläpande byrkrater...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in