2026-09-22, 17:03
Medlem
Trump: USA är starkare än någonsin – vill ha världen med sig mot Iran
https://yle.fi/a/7-10105692/64-3-310073

Klarar inte USA uppgiften själv?
Citera
2026-09-22, 21:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Jo, i princip. Men det blir så mycket enklare om andra stater tar sitt förnuft till fånga. Särskilt i efterspelet, tänker jag att han menar.
Citera
2026-09-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, i princip. Men det blir så mycket enklare om andra stater tar sitt förnuft till fånga. Särskilt i efterspelet, tänker jag att han menar.

Iran har haft noll handel, samt noll kontakter och förbindelser med USA.
Det kommer bli precis om innan, bara en jävla massa totalt betydelselösa amerikanska sanktioner mot Iran.
En anledning till att USAs sanktioner mot Iran är helt meningslösa det är, att i Kina är det straffbart att lyda USAs sanktioner.
Citera
2026-09-22, 22:18
Medlem
Graavargs avatar
Jag vet inte om alla har hängt med, men för några dagar sedan lämnade Iran över ett nytt fredsförslag till USA (via Qatar, tror jag). Det lär ska innehålla sju punkter och vara en förminskad version av MoU:n, med ett öppet Hormuz som huvudsak. Samtidigt gick både "hårda" och "mjuka" Iran-falangen ut med sitt indirekta stöd. Inklusive Khameneis nya pointman Mohsen Rezaei, som ska vara "den tuffaste av dom tuffa".

Några dagar senare åker plötsligt också Aragchi till New York (Pezeshkian var redan inbokad).

Idag har Trump stått och såsat framför tv-kamerorna, men samtidigt har Witkoff (oklart om han är "dumb" eller "dumber" av Trumps dynamiska duo) förhandlat med Aragchi. Enligt ryktet (som i det här fallet inte är att lita på) så ska de ha "förhandlat om Hormuz".

Normalt så brukar USA/Iran-förhandlingar inte leda nånstans, men det här är samtidigt första gången sen de första förhandlingarna i Islamabad som USA och Iran har suttit tillsammans, i samma rum, utan mellanhänder. Så det är "litet intressant"...
Citera
2026-09-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag vet inte om alla har hängt med, men för några dagar sedan lämnade Iran över ett nytt fredsförslag till USA (via Qatar, tror jag). Det lär ska innehålla sju punkter och vara en förminskad version av MoU:n, med ett öppet Hormuz som huvudsak. Samtidigt gick både "hårda" och "mjuka" Iran-falangen ut med sitt indirekta stöd. Inklusive Khameneis nya pointman Mohsen Rezaei, som ska vara "den tuffaste av dom tuffa".

Några dagar senare åker plötsligt också Aragchi till New York (Pezeshkian var redan inbokad).

Idag har Trump stått och såsat framför tv-kamerorna, men samtidigt har Witkoff (oklart om han är "dumb" eller "dumber" av Trumps dynamiska duo) förhandlat med Aragchi. Enligt ryktet (som i det här fallet inte är att lita på) så ska de ha "förhandlat om Hormuz".

Normalt så brukar USA/Iran-förhandlingar inte leda nånstans, men det här är samtidigt första gången sen de första förhandlingarna i Islamabad som USA och Iran har suttit tillsammans, i samma rum, utan mellanhänder. Så det är "litet intressant"...

Alla som kan något på riktigt tolkar detta som iransk desperation. Iran "går med på" att öppna det Hormuzsund där det redan flödar 18 miljoner fat olja bra dagar, mot att sjöblockaden hävs. Uppenbarligen lider Iran stora kval av blockaden.

Det fina med sådana här effektiva ekonomiska blockader är att de bara blir bättre med tiden. USA har ingen som helst anledning att lätta på trycket. Oljan i Hormuz flödar nu återigen och sjöblockaden mot Iran biter.
Citera
2026-09-22, 22:49
Medlem
Citat:

Men den där MoU:n var ju bara en överenskommelse om vilka frågor man var oense om, och skulle diskuteras vid framtida förhandlingar.
Enligt min mening så säger detta precis ingenting!
Citera
2026-09-22, 22:54
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men den där MoU:n var ju bara en överenskommelse om vilka frågor man var oense om, och skulle diskuteras vid framtida förhandlingar.
Enligt min mening så säger detta precis ingenting!

Fullt möjligt.

Men samtalen mellan Aragchi och Witkoff blev en större nyhet än Trumps tal, så som vanligt har han nu inte kunnat hålla sig utan börjat kommentera mötet så att han själv ska synas i media.

Enligt Trump ska det 3 timmar långa mötet ha lett till "stora framsteg" och en nytt möte ska hållas inom kort. Som vanligt avslutar han med att hota Iran om de inte går med på vad USA vill.
Citera
2026-09-23, 02:31
Medlem
Citat:

Det är ju en otrolig förändring åt det gynnsamma hållet att delegationen från Iran vågade åka dit. Trots att det måste ha känts förnedrande att klampa in på fiendens mark.
Jag vet inte vad som ingår i deras besök. De har inte tagits emot som ett reguljärt statsbesök brukar tas emot.
Alltså med vissa honorär-betygelser vid ankomsten med röda mattan osv.

Så detta är utan tvekan något helt unikt som hänt.
GULFNEWS skriver att Iran vill öppna Hormuz på 7 dagar mot att USA släpper kontrollen på
de iranska oljeterminalerna. Att de kommer att tillåta att tankerfartygen kan få lasta frivilligt vid iranska
hamnar.

Fortfarande ligger enligt Vesselfinder de flesta fartyg stilla, ankrade vid de iranska hamnarna.

Tittar jag vidare nu på Vesselfinder så ser det faktiskt ut som att 9 större fiskebåtar varit på väg ut från Chabahar i ett par tre timmar.
Vilket är dubbla styrkan mot vanligt.

Så det tyder ju på att det råder ett visst lugn där just nu. Dvs ingen eller liten risk för stridigheter. De kommer att återvända till hamnen i gryningen om de fått tillräckligt med fisk.
Citera
2026-09-23, 02:46
Medlem
Citat:
Det är alltså på riktigt så att ingen har attackerat Mecca.

Det är samma grej som när man under den aktiva delen av Iran-USA-Israel-kriget påstod att missiler som avfyrats mot brittiska baser på Cypern skjutits ner.

I det här fallet är det Saudiarabien som tänjt en aning på sanningen och påstått att de skjutit ner en houthi-missil "på väg mot Mecca". I själva verket har de skjutit ner en missil rätt långt från Mecca som rörde sig i en generell riktning "mot Mecca".
Precis som de iranska missilerna som sköts ner medan deras riktning var "mot Cypern-hållet".

Så ja, det var en houthi-missil. Och den flög i en riktning som teoretiskt ungefär skulle korsa Mecca när den sköts ner. Men såg nånstans att samma teoretiska flyglinje också går ungefär genom Aten, Wien, München, Paris och London (till följd av att jorden är rund, ifall ni tittar på en Mercatorkarta).

Som om det inte skulle räcka så har precis samma "grej" hänt 2017, då påstod Saudiarabien också att houthierna sköt en missil mot Mecca, men det var i själva verket mot ett militärt mål i Taif, i samma riktning.

Räcker det med att GULFNEWS refererar till självaste Kung Salman av Saud idag uttalade sitt fördömande över Houthies fega attack mot Islams heligaste plats Mekka ?

Det spelar nog inte så stor roll om det var 30 km eller 50 km eller alldeles nära.
Saudierna är uppenbarligen skitarga.

Att Cypern låg i skottlinjen var ju uppenbart, men det är svårt att från början veta något om en missils eventuella räckvidd och pricksäkerhet.
Men det visar ju också på Irans totala nonchalans över luftfartsbestämmelser och vad som är civilt luftrum och inte. Det är uppenbara kränkningar, inget annat.
Och att Iran är mycket väl medvetna om detta ?

Öknarna i Saudi är verkligen speciella - det är väldigt tyst och stilla om vädret är sådant.
Då skulle en lågt flygande drönare eller missil kännas mycket skrämmande.
Kanske inte konstigt att en troende människa blir andlig på en sådan plats
Och att beduinerna vill behålla lugnet där.

BBC News skrev igår att fronten mellan Houthies och Saudis styrkor nu ligger vid den lilla kuststaden
Dhubab i Yemen. Det ligger visst döda kroppar överallt där, enligt ögonvittnen som
flytt över Röda Havet häromdagen.

Cirka 120 000 människor beräknas vara på flykt i området.

Citat:
Ursprungligen postat av förman
Såg på Irannews update att 420 000 man gjorts beredda.

Citat:
Ursprungligen postat av förman
https://iran.liveuamap.com/
Det står bara borders.
Rulla ner lite på sidan.

Det är området vid hamnen Chabahar som avses.
Chabahar är en en mycket viktig hamn i Iran på deras södra kust.

Trots mötet i FN så verkar flygförbudet ha införts nu. Det innebär att alla iranska
flygplan som befinner sig på västerländsk mark är i praktiken grounded nu.

Jag kollade tex bokningssajterna på några iranska flygbolag, och där stod att
all trafik är inställd tillsvidare.

Hursomhelst är det några enstaka flighter som har landat och startat från Teheran, Iran
nu på natten. Men det är inga av dem som är iranska internationella flighter.

Jag har ingen koll på om hur snabbt de kan återinföra dessa flygplan i systemet igen.

Egentligen så om man snokar i bestämmelserna så kan varje flygplatschef bestämma själv över om
en flight ska få tanka och starta. Luftvärdighetscertifikaten är visst fortfarande giltiga ännu för många av Irans flygplan.

Tippar att Iran kommer att dumpa Hamas, Houthies och HIzbollah samtidigt, och kasta dessa under bussen, om Iran kan börja exportera olja igen.

Jag tror faktiskt att Iran är krigströtta. Dels har de haft inbördeskriget i Syrien att bekymra sig för där Iran också förlorade cirka 60 miljarder dollar. Kanske över 100 ?
Lägg till 2 miljoner afghaner som de huserade med mat och husrum under 20 ++ år, och som de nu har deporterat tillbaka till Afghanistan. Och att nu talibanerna hotar med krig igen ?

Iran kommer definitivt att behöva sina 420 000 soldater vid gränsen mot Afghanistan.

Det är också anmärkningsvärt tyst inifrån talibanerna, och ingen vet vad de planerar ?
Det ryktas ju att de lyckats köpa mycket vapen och ammo från Kina de senaste två åren.
Citera
2026-09-23, 15:50
Medlem
Flus avatar
Dödlig attack mot lastfartyg i Hormuzsundet idag. "Okänd projektil" dödade två besättningsmedlemmar, skriver TT. Nu blir Trump så där arg igen.
https://www.di.se/live/fartyg-i-brand-efter-dodlig-attack-i-hormuzsundet/
Citera
2026-09-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Dödlig attack mot lastfartyg i Hormuzsundet idag. "Okänd projektil" dödade två besättningsmedlemmar, skriver TT. Nu blir Trump så där arg igen.
https://www.di.se/live/fartyg-i-brand-efter-dodlig-attack-i-hormuzsundet/

Den iranska blockaden av Hormuzsundet kommer fortsätta under mycket lång tid, och vi får räkna med ett oljepris på 150-200 dollar per fat framåt vintern.
Att Trump spyr galla och hotar med stenåldern och förintelse hela tiden, detta kommer inte påverka läget något alls.
Citera
2026-09-23, 16:41
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Den iranska blockaden av Hormuzsundet kommer fortsätta under mycket lång tid, och vi får räkna med ett oljepris på 150-200 dollar per fat framåt vintern.
Att Trump spyr galla och hotar med stenåldern och förintelse hela tiden, detta kommer inte påverka läget något alls.
Det skriver jag under på.
Nu säger Trump att kriget kommer sluta direkt efter mellanåret, typ mer eller mindre av sig självt.
Har vi inte hört det förut? Jo, Ukraina-kriget skulle avslutas tjugofyra timmar efter att gubben blivit president. Det har ju gått sådär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in