Vi får helt enkelt vara oense om det är 10-20% som stöder regimen som jag tror eller 40-60% som du tror. Har svårt att tro att någon av oss kommer att kunna övertyga varandra.
När det kommer till begravningen har väl du egna ögon och en egen hjärna va?
Vi har väl bägge två sett bilder där ifrån. Det är ju bara att jämföra med andra stora demonstrationer. Gör ett tanke experiment.
Se på denna filmsnutt, flygfilm från demonstrationen i UK 13 sep 2025. Uppskattat 150-200 000 personer enligt myndigheter. Troligtvis för lågt räknat.
https://m.youtube.com/watch?v=Q0HHZbvvQOE&pp=ygUcVWsgZGVtb3N0cmF0aW9uIGF pciBmb290dGFnZQ%3D%3D
Sedan ser du på flygvideo från begravningen i Iran och jämför folkhavet.
https://m.youtube.com/watch?v=Q0HHZbvvQOE&pp=ygUcVWsgZGVtb3N0cmF0aW9uIGF pciBmb290dGFnZQ%3D%3D
Nu är flygfilmen över Iran med flera klipp och den i UK taget i ett svep. Du kan säkert klara att endå bilda dig en uppfattning trots denna olikhet.
Det ser ut att ha varit ungefär lika många. Inte en chans att de var mer en 20 gånger fler i Iran som regimen vill påpeka.
Jag kanske kan köpa att de i Iran är 5 gånger fler alltså då ca 1 miljon. Men jag har svårt att tro det. Kanske var de så många som en halv miljon i UK även om man säger 150-200 000. Då är de dubbelt så många i Iran. Det kan ske man kan köpa. Men enligt mig ser de ut att vara ungefär lika många.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Ifall man ser på delar av rapporten så finns det ju mycket som pekar på min 40-60%:
Vi ser här att minst 45% alltså identifierar de själva som muslimer i första hand, och det är osannolikt att denna grupp hatar deras regim.
En annan intressant del är detta:
Just att 10 till 20% är extremt lojala eller extremt kritiska låter sannolikt.
Mittenfåran lär fluktuera mellan att måttligt stå bakom regimen och måttligt vara kritiska till regimen.
Så basen för dina spekulationer om 5 till 20% är alltså vilda spekulationer om hur få som deltog i ayatollahns begravning?
Jag har själv inte en vildaste anning om hur många som deltog i begravningen, men grok landade på 2-12 miljoner och pekade på mätfel som både oppositionella exiliranier och regimen gjorde:
Iran International (oppositionell) använde flyg- och satellitbilder och landade på max runt 140 000 i vissa områden och totalt under 1 miljon, med processionsrutter som fysiskt inte kunde rymma miljontals utan att bilderna skulle visa det.
Iraniska myndigheters officiella siffror ligger på 41–43 miljoner deltagare totalt under de sex dagarna (3–9 juli 2026) i Teheran, Qom, Najaf, Karbala och Mashhad, varav cirka 10 miljoner i Irak enligt irakiska uppgifter. Detta baseras på kollektivtrafikdata, mobiltelefon-signaler, crowd-density-beräkningar och ruttmått, och inkluderar upprepade besök av samma personer.
Du har alltså problem med två sidor som försöker driva narrativ igenom att inte observera data med bra metodologi.
Protesterna började genom att handlare av olika slag protesterade pga skattefrågor tills att det övergick till andra grupper blandade sig i. Inga av dessa grupper är dock potentiellt duktiga krigare, så som islamister som USA alltid söker beväpna av en anledning. Sekulära grupper eller ekonomiska missnöjemedborgare är inte duktiga krigare.
Problemet för USAs del är att det knappt finns en stor sunnitisk islamistisk grupp i Iran (flesta sunniterna är kurder). Så det blir svårt att skapa ett inbördeskrig likt Syrien i Iran, därutöver kan du inte ge ut jugoslaviska vapen åt jihadister i bazaarer i öknen i Jordanien då Iran har tydligt bevakade gränser.
Jag trodde dock på att det var ca 20% i Syrien trots att jag ville att Assadregimen skulle vinna mot al nusra och isis.
Landet hade en 60% sunnitisk majoritet så det var logiskt att det nästan enbart var alawiter och kristna som stod bakom regimen. Det var ohållbart att ha en alawitisk sekulär regim i ett land fylld med wahabister.
I Irans fall så lär inte de ca 40-60% som är muslimer till olika grader vara direkt fientliga mot regimen även ifall de säkert ibland kan vara missnöjda med saker.
Jo, de lär vara svagare än revolutionära gardet men ändå tillräckligt starka för att i en folklig uppror ta makten ifall det finns tillräckligt många monarkister bland dem än idag.
Det enda sättet för USA att lyckas få till någonslags regimskifte i Iran vore att ha hemliga agenter på plats av hög rang som kan starta en beväpnad motrörelse med folklig stöd.
Nu har Trump ställt till det så pass att detta blir omöjligt.