2026-08-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ditt ena val går bort för folk i USA är redan förbannade på att Trump startat ett nytt krig i Mellanöstern. Amerikanska soldater som stupar i ännu ett krigsfiasko är rena rama politiska självmordet för Trump. Dessutom har han sagt att Iran inte utgör något hot mot USA.
Och ditt andra val tycker jag låter vettigare. Fast inte ta bort alla baser. Men ha det som en del av förhandlingarna att avveckla någon bas. Att lämna alla baser skulle ju inte precis vara att göra America Great Again.
Ett tredje alternativ är att inget blir gjort. Trump lyckades få igång handeln igen. Och han verkar nöjd med det. Jag tycker Irans utspel verkar lite desperat. Som de lägger lite för mycket krut. Men det är kanske just det att de heller inte vill ha detta dödläge.
Och jag tror det är drönarna som även i detta fall, bidrar till dödläge. De är effektiva och svåra att rå på. (effektiva även kostnadseffektiva). Och de slår mot enskilda soldater eller fordon eller fartyg.
Och då uppstår lätt dödlägen. Stillestånd.
Nej han sitter nog i en 'rävsax' - och jag tänker att han först måste ta itu med den.

Det stora problemet är att USA kommer förlora mycket mer än Iran på att det nuvarande lågintensiva ställningskriget fortsätter, men några få sporadiska attacker varje månad från båda sidor.
Både Iran och USA kommer tappa i trovärdighet och inflytande, men USA har ju mycket mer att mista än Iran!
Citera
2026-08-11, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det stora problemet är att USA kommer förlora mycket mer än Iran på att det nuvarande lågintensiva ställningskriget fortsätter, men några få sporadiska attacker varje månad från båda sidor.
Har även Iran haft en stark utveckling som USA? BNP upp osv för det ser itne ut som riktigt samma succe överllat där jag tittat?

Citat:

Både Iran och USA kommer tappa i trovärdighet och inflytande, men USA har ju mycket mer att mista än Iran!

trist att du ser ner så mycket på iran och usa antar jag, men det är bara substanslösa känslor ska du se...
Citera
2026-08-11, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Det var tydligen en svår uppgift för dig...

Vilka är dessa B]människorättsorganisationer[/B ?

det är ju människorättsorganisationer, menar du att vi inte ska lyssna eller tro på dem, i stort sätt allt FN rapoorterar är ju från människorättsorganisationer eller hamas, organen som bedriver formellt FN arbete kan ju inte ha koll på allt.

kolla här tex.

https://www.ochaopt.org/data/casualties

inte ens 7500 döda terrorister och andra palestiner sedan 2008-2026?

Citat:
Svara på det eller sluta tramsa sönder tråden.

det är ju objektivt sant det jag skrev,

FN rapporterar att 10`000 tals slaktats i iran av mullorna , enligt människorättsorganisationer (inte enligt iran, då är det bara 1000 tals....)

Citat:

Man kan lixom inte påstå saker utan underlag och samtidigt inte framstå som helt sinneslö , men dit användarnamn säger allt om din nivå.

uhm.. du inser att du får tabort typ... alla dina inläg då? de står ju kvar på ?
Citera
2026-08-11, 16:27
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ok, men Iran har ju milismän från afganistan som vaktar gatorna. Regimen har lovat att svara med dödligt våld om de går ut igen och Pahalavi har uppmanat de att inte gå ut.

Nu under den senaste veckan har det börjat cirkulera en del olika rykten om att de faktiskt börjat få vapen, men jag har ingen aning om sanningshalten i det. Samt så har vi några läckta dokument som presidentkansliet hemliga rapport "vad Iran vill". Känner du till den, har du några tankar om den? Som jag förstår det ska den vara riktig och visar på att missnöjet aldrig varit större en nu.

När de gäller de regim trogna är de uppmanade att gå ut, även om de ses mer problematiska nu sedan de börjat ropa efter död på några av personerna i den politiska delen av regimen. Även här, en del av dessa är inte ens Iranier.

Ifall man ser på delar av rapporten så finns det ju mycket som pekar på min 40-60%:

Citat:
One of the most notable sections of the report analyzes how respondents answered the question: “How do you define yourself?” The identity layers of modern Iranians show a diverse breakdown:

36.8% identify primarily as “Iranian”

33.9% as “Muslim-Iranian”

12.4% by their “ethnic identity” (Persian, Turk, Kurd, Baluch, etc.)

11.6% solely as “Muslim”

4.4% as “global citizens”

Vi ser här att minst 45% alltså identifierar de själva som muslimer i första hand, och det är osannolikt att denna grupp hatar deras regim.

En annan intressant del är detta:

Citat:
Conventional media analyses typically divide Iranian society into two distinct camps: absolute defenders of the status quo on one side and those who view the system as finished and demand its collapse on the other.

However, public opinion data reveal that radical factions at either extreme have failed to expand their social base beyond 10 to 20 per cent of the population.

Just att 10 till 20% är extremt lojala eller extremt kritiska låter sannolikt.

Mittenfåran lär fluktuera mellan att måttligt stå bakom regimen och måttligt vara kritiska till regimen.

Citat:
Inga siffror är vertifierade och de varierar från några hundra tusen till regimens 40 miljoner. Men man kan ju själv se på bilder därifrån och bilda sin uppfattning. Nu cirkulerar det dok även en del AI bilder. För min del tycker jag 1 miljon är det som ser mest trovärdigt ut. Vad är din uppfattning?

Så basen för dina spekulationer om 5 till 20% är alltså vilda spekulationer om hur få som deltog i ayatollahns begravning?

Jag har själv inte en vildaste anning om hur många som deltog i begravningen, men grok landade på 2-12 miljoner och pekade på mätfel som både oppositionella exiliranier och regimen gjorde:

Iran International (oppositionell) använde flyg- och satellitbilder och landade på max runt 140 000 i vissa områden och totalt under 1 miljon, med processionsrutter som fysiskt inte kunde rymma miljontals utan att bilderna skulle visa det.

Iraniska myndigheters officiella siffror ligger på 41–43 miljoner deltagare totalt under de sex dagarna (3–9 juli 2026) i Teheran, Qom, Najaf, Karbala och Mashhad, varav cirka 10 miljoner i Irak enligt irakiska uppgifter. Detta baseras på kollektivtrafikdata, mobiltelefon-signaler, crowd-density-beräkningar och ruttmått, och inkluderar upprepade besök av samma personer.

Du har alltså problem med två sidor som försöker driva narrativ igenom att inte observera data med bra metodologi.

Citat:
Protesterna var i hela Iran. Som jag förstår det var de i var enda region. Om du bara såg januari protesterna i Teheran, blundar du eller är dåligt informerad. Som jag förstår det var de på 280 platser.

Sjukt modigt av dem.

Protesterna började genom att handlare av olika slag protesterade pga skattefrågor tills att det övergick till andra grupper blandade sig i. Inga av dessa grupper är dock potentiellt duktiga krigare, så som islamister som USA alltid söker beväpna av en anledning. Sekulära grupper eller ekonomiska missnöjemedborgare är inte duktiga krigare.

Problemet för USAs del är att det knappt finns en stor sunnitisk islamistisk grupp i Iran (flesta sunniterna är kurder). Så det blir svårt att skapa ett inbördeskrig likt Syrien i Iran, därutöver kan du inte ge ut jugoslaviska vapen åt jihadister i bazaarer i öknen i Jordanien då Iran har tydligt bevakade gränser.

Citat:
Ok. Du får gärna tro att 40-60% av Iranierna är regim trogna. Jag tror att det är ett rent önsketänkande av dig.

Jag trodde dock på att det var ca 20% i Syrien trots att jag ville att Assadregimen skulle vinna mot al nusra och isis.

Landet hade en 60% sunnitisk majoritet så det var logiskt att det nästan enbart var alawiter och kristna som stod bakom regimen. Det var ohållbart att ha en alawitisk sekulär regim i ett land fylld med wahabister.

I Irans fall så lär inte de ca 40-60% som är muslimer till olika grader vara direkt fientliga mot regimen även ifall de säkert ibland kan vara missnöjda med saker.

Citat:
Ja, du tänker på att få över delar av Artech? Tror att det finns en del som är monarkister där och är beredda att gå över. Men hur stor den delen är, vem vet. Jag vet att många har hoppats på dem i alla fall.

Jo, de lär vara svagare än revolutionära gardet men ändå tillräckligt starka för att i en folklig uppror ta makten ifall det finns tillräckligt många monarkister bland dem än idag.

Det enda sättet för USA att lyckas få till någonslags regimskifte i Iran vore att ha hemliga agenter på plats av hög rang som kan starta en beväpnad motrörelse med folklig stöd.

Nu har Trump ställt till det så pass att detta blir omöjligt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-08-11 kl. 16:39.
Citera
2026-08-11, 16:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Försök hålla dig till fakta. Du smutsar ner forumet med dina inlägg.

Här är lite fakta om Iran, som du så högt beundrar:

Det Iran du försvarar är en religiös diktatur.

Iran har under mulhornas styre skickat barn över minfälten under kriget mot Irak för att röja dessa med sina liv.

Det Iran du försvarar har så sent som i år slaktat sina egna ungdomar i tiotusental på gatorna bara därför att de sökte frihet och en annan riktning för sitt land.

Det Iran du stöttar finansierar terrorgrupper över hela mellanöstern och har begått terrorattacker över hela jordklotet, inklusive i Sydamerika, Europa och Indien.

Det är en pedofilregim du stöttar som tillåter äktenskap med barn.

Det är en kvinnohatande regim du stöttar, som tillåter män att gifta sig med en prostituerad en dag för att göra det lagligt. Regimen lät flickorna i regimens fängelser gifta sig över dagen för att kunna våldtas lagligt innan de avrättades.

Detta försvarar du samtidigt som du spyr galla över demokratiska stater.

Det Iran du stöttar byggde upp, utbildade och finansierade Hamas folkmord på judar 7 oktober 2023.

Iran är i alla vettiga människors tankar en skurkstat. Men du är inte vettig. Du stöttar massmord på iranska ungdomar, att flickor våldtas i iranska fängelser i väntan på dödsdom. Du stöttar ett Iran som bombar israeliska sjukhus och som mördar 12 små barn när de spelar fotboll i norra Israel.

Ja, Iran styrs av en skitregim men det är inte skäl att starta ett anfallskrig som från början var dömt att misslyckas.

INGA av Trumps och USA:s krigsmål är uppnådda. USA har förlorat kriget.

Före kriget var dessutom Hormmuzsundet öppet, men nu är det stängt p.g.s. Trumps anfallskrig.

Konsekvenserna för Gulfstaterna, västvärlden och resten av världen är förödande p.g.a. Trumps omdömeslöshet.

Det är rena vansinnet att starta ett anfallskrig som på förhand är dömt att misslyckas för att man ogillar regimen i ett land. Så där går det inte att hålla på.

Och Trump hade lovat att inte starta nya krig på utländsk botten. Och så gör han det ändå. America first var det ju.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-11 kl. 16:34.
Citera
2026-08-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Börjar bli löjligt det här.

Ja, du gör dig mycket löjlig som försvarar folkmördarregimen i Teheran, en regim som massmördar sin befolkning och tillåter äktenskap med barn.

Citat:
Du har blivit så överbevisad i denna tråd, så alla som läser den får ha skämskudden redo.

Jag håller med om att den som läser dina inlägg får ha skämskudden framme. Själv klarar jag sällan av mer än den första meningen.

Citat:
Kommer from. nu bli lite kortare svar till dig, då du ändå inte tar till dig av länkar med fakta och källor.

Du har lovat detta många gånger tidigare, ja rentav har du lovat att sluta sprida lögner och judehat, men du återkommer hela tiden.

Citat:
1.propgandalögn med ursprung hos Saddamregimen i Irak. Detta har tidigare bevisats för dig på forumet tidigare

2.propagandalögn, finns massor om det i tråden.

3. Delvis lögn, utan kontext

4. Vi vet alla vilka pedofilregimerna är. Att du är en epsteinsupporter är också tydligt

5.Lögn.

6.Lögn utan kontext, nyligen avslöjad i tråden

Så där, det var det jag orkade med just nu. Att du försöker demonisera iranier, palestinier,libaneser och alla som motsätter sig den etnoreligösa apartheidstaten, för att skapa acceptans för folkrättsvidriga anfallskrig, etnisk rensning och massmord är uppenbart, men som jag redan förklarat för dig så är den tiden när det fungerade, över. Men kanske kan du lura några redan frälsta boomers

Det är fascinerande att du anser mig "överbevisad" och pratar om skämskuddar, när ditt eget försvar består av noll (0) sakliga motargument och hundra procent ogrundade personangrepp. Att du känner dig tvingad att blanda in absurda fantasier om "Epsteinsupportrar" och kalla meningsmotståndare för "boomers", bekräftar bara en sak: dina riktiga argument har tagit slut. Eller slut förresten, du har aldrig haft några argument. Det är fria fantasier och judehat du sprider omkring dig, inget annat.

Låt oss titta på det du bekvämt viftar bort som "propagandalögner". Det du försöker förneka är väldokumenterade fakta som bekräftas av oberoende människorättsorganisationer, FN och historiker:

Att Iran utnyttjade barnsoldater (Basij-milisen) under Iran-Irak-kriget är ingen "Saddam-lögn", det är historiskt fastställt.

Att regimen mördar sin egen befolkning på gatorna när de kräver frihet är något hela världen blev vittne till redan under protesterna kring Mahsa Amini och sen i mycket större skala 2025-2026 där tiotusentals ungdomar mördades av regimen.

Att regimen systematiskt förtrycker kvinnor, tillåter barnäktenskap (som är lagligt för flickor från 13 års ålder, eller yngre med domstols/faders tillstånd) och utnyttjar tillfälliga äktenskap är inskrivet i iransk lag, inte tagit ur luften.

Att Iran finansierar, utbildar och beväpnar grupper som Hamas och Hizbollah – terrornätverk som ligger bakom 7 oktober och raketangrepp som mördar lekande barn i Majdal Shams – är regimens egen uttalade statsstrategi, inte "utan kontext".

När du avfärdar dessa brott mot mänskligheten som "lögner" förnekar du den verklighet som det iranska folket genomlider varje dag.

Samtidigt begår du ett pinsamt tankefel: Du likställer den iranska diktaturen med det iranska folket. Att jag kritiserar en regim som hänger och mördar sin egen befolkning är inte att "demonisera iranier" – det är raka motsatsen. Det är att ställa sig på den iranska befolkningens sida mot deras förtryckare.

Om du genuint tycker att ett fördömande av denna diktatur är samma sak som att demonisera folket, så säger det allt vi behöver veta om din politiska kompass. Du kan med fördel behålla skämskudden själv fram tills att du är redo att bemöta verkligheten.

Du försvarar en regim som mördar och våldtar sin egen befolkning och som begår terrordåd mot civila över hela jordklotet. Det kan alla som läser dina inlägg se.
Citera
2026-08-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja, Iran styrs av en skitregim men det är inte skäl att starta ett anfallskrig som från början var dömt att misslyckas.

INGA av Trumps och USA:s krigsmål är uppnådda. USA har förlorat kriget.

Vad tycker du om Israels krigsmål? Israel har som bekant en doktrin som styr detta: Begindoktrinen. Inga fientliga stater skall enligt denna doktrin tillåtas skaffa massförstörelsevapen. Israel har tidigare bombat bort kärnvapenprogram i både Syrien och Irak. Nu gör man samma sak i Iran.

Om krigsmålet stoppa Irans kärnvapen inte är uppnått kommer Israel utan tvekan att återstarta kriget igen. Därom råder inget tvivel. Iran har sagt att Israel skall utplånas. Det kommer Israel inte acceptera. Begindoktrinen skall upprätthållas och krävs det kärnvapen mot Iran kommer kärnvapen mot Iran sättas in.

Det vi kan notera är att Israel har slutat bomba Iran. Varför skulle Israel sluta bomba Iran om man inte lyckats slå hårt mot kärnvapenprogrammet? Vad jag kan se är Teheran ännu inte förvandlat till sand/glas/självlysande slajm. Det är ett ganska bra bevis för att måluppfyllnaden för Israel är relativt hög.
Senast redigerad av Petronius 2026-08-11 kl. 17:43.
Citera
2026-08-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är ju människorättsorganisationer, menar du att vi inte ska lyssna eller tro på dem, i stort sätt allt FN rapoorterar är ju från människorättsorganisationer eller hamas, organen som bedriver formellt FN arbete kan ju inte ha koll på allt.

kolla här tex.

https://www.ochaopt.org/data/casualties

inte ens 7500 döda terrorister och andra palestiner sedan 2008-2026?

det är ju objektivt sant det jag skrev,

FN rapporterar att 10`000 tals slaktats i iran av mullorna , enligt människorättsorganisationer (inte enligt iran, då är det bara 1000 tals....)

uhm.. du inser att du får tabort typ... alla dina inläg då? de står ju kvar på ?

Nej det gör FN inte alls. Sluta ljug, du gräver bara ner dig än djupare

Du vet alltså inte vilka organisationer är som påstår detta. Förstår du att du framstår som en fullständig imbecill?

Istället länkar du till data som visar israeliska mord på faktiska civila

Men jag kan berätta för sig vilka människorättsorganisationerna är

Följande har påstått att det var "tiotusentals " som dödades (men utan att presentera några objektiva bevis överhuvudtaget )

Iran International(brittisk/saudisk mediehus)
Time(västmedia)
The Guardian(västmedia/skvallerpress)

(Sen så har exempelvis svenska tidningar plockar upp "nyheten " och okritiskt föet propagandan vidare som så många gånger förr)

Allt siffror hänvisas till " anonyma vittnen " och "hemliga rapporter " som inte deras egna "journalister" tagit del av, sådant går endast riktigt svagbegåvade människor på. Inte konstigt att du snappat upp detta iofs

Faktiska och trovärdiga människorättsorganisationer

Så som
Human Rights Watch
Amnesty International

Har benämt det som "tusentals" precis som den iranska staten. Och i dessa tusentals ingår hundratals brandmän och poliser som dödades av israeliskt/amerikanskt beväpnade främst kurdiska upprorsmakare. Att du försvarar och stödjer kurdiska terrorister är oroväckande , man kan nog ana att du äveb stödde islamisterna som förde Natos krig på marken i Libyen också, vi får verkligen hoppas rättsvårdande myndigheter i Sverige har koll på dig.

källor hittat du nedan, du vet sånt du aldrig presenterar på ett korrekt sätt

https://www.hrw.org/news/2026/01/16/iran-growing-evidence-of-countrywide-massacres
https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2026/01/what-happened-at-the-protests-in-iran/

Citat:
Thousands of protesters and bystanders are believed to have been killed,
Citera
2026-08-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Japp, det är bra för USA och bra för väst. visst synd om araberna i mellanöstern, och på sikt asien (tror det är ett begränsat problem där dock, men de är ju avgrundsdjupt fattiga i jmf med väst, så då brukar det kunna ställa till det på individnivå)

ja. att de inte skulle ge med sig visste vi ju redan för 50 år sedan, de har ju utvecklat något sorts 1920 tals nation, istället för att ett hypermodernt UAE som erbjuder kamleutflyckter till ferrari körarande araber. (iran har altso Ohyggliga mängder gas och olja som vi kan ha nytta av i den civiliserade världen)

korrekt, det viktiga är att skicka iran tillbaks till det där 1920 talet som de drömmer om, att göra det med ett mininmum av kostnad i väst-liv är sunt. tiden är som vi vetat sen dag 1 (sorry alla opinionsidor och generation Greta....) på västs sida.

begränsa deras förmåga att anfall andra länder, att utveckla kärnvapen eller annan offensiv militär förmåga, och se till att landet förblir så fattigt och eländigt som de själva försöker hålla det.
Man kan se på helheten av världsekonomin, Europa har halkat lite efter Kinas produktion, spec på bilar, tysken är europas motor för ekonomi, Trump blockerar nu oljan till kina/asien, det ger oss i europa chans att hinna ta ikapp. Iran hjälper indirekt även oss liksom Trump gör.

Detta ger oss en chans att få klar våra elbilar, vår batteritillverkning, gruvor osv, vi får liksom snålskjus av Lyten som redan kan producera "lite batterier", vi gör som kina, köpt tekniken via en indirekt konkursförsäljning, det menas anställda osv blir upplärda gratis, liksom Kina gjort via väst lärt upp.

Vad man kan tyda av världsmarknaden är att den kommer bli mer sluten framöver, vi ser redan tullar inte bara Trumps utan även europa tulla upp Kina osv, det menas vi går mot mer inhemsk handel, vi ser det redan via vapenhandeln osv.

Att Trump låter tiden gå är otroligt bra för oss och hela väst. Usa lider som sagt inte av att få sälja massa olja/gas till europa, trump kommer genom detta bygga upp en bra amerikans ekonomi, folket betalar redan miljarder o miljarder i vinst till staten via lite högre bensinpriser. vi vet själva får vi en rödgrön regering kommer bensin gå upp kraftigt i pris, inte bryr vi oss lika lite som en amerikan bryr sig över några kronor dyrare bensin, det är ingen skillnad på en amerikan än en europe, vi betala gladeligen hög el även för den goda sakens skull utan att gnälla, vi kan gärna riva ett till kärnkraftverk o betala ännu högre elpriser, ingen som gnäller.

Genom detta låt trump stoppa iran från oljehandeln resterande år ut, låt iran förlora 500 milj om dagen i minst 6 månader framöver, det kommer gör gott i långa loppet, det kommer ta längre tid o bygga upp iran igen efter usa blockaden.
Citera
2026-08-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Siffrorna stämmer men slutsatserna går snett.

Det första grundläggande misstaget i den amerikanska synen på att man "kan vinna ekonomiskt" är att Iran skulle vara beroende av sin olja. Det är förstås inte Iran, det skulle vara samma land med samma folk och med samma Hormuz-sund bredvid också fast det inte fanns en droppe olja i Iran. Och det är också Irans regims syn, man tar väldigt gärna fördelarna, också de ekonomiska, med att ha mycket olja och gas, men det är "inte väsentligt". Den tid man har använt oljan ekonomiskt är en "droppe i havet" i iraniernas/persernas 2500-åriga historia...

Det andra är den ekonomiska jämförelsen, som förutom att räkna ut själva summorna behöver inkludera ett slags "pain treshhold" i de två länderna. Summornas storlek som sådana är inte så relevanta, inte ens om man balanserar dem i förhållande till BNP eller nåt annat makroekonomiskt mätetal. Den avgörande frågan för drivkraften för en fredsuppgörelse är hur mycket pengar och framförallt hur stor andel av sina inkomster en "medelamerikan" är villig att förlora i förhållande till en "medeliranier". Och den ekonomiska smärttröskeln kan dessutom ytterligare analyseras ur möjligheterna att påverka situationen (när man blir såpass missnöjd att man agerar).

Under våren gjordes rätt avancerade uträkningar av krigets kostnader för USA, men det har nu blivit en så stor och känslig politisk fråga i USA (med hot om hämnd från Trump & co om man är så "opatriotisk") att ingen publicerat nånting sedan i april. Generellt beräknades kriget hittills ha kostat 1100 USD per medborgare, i ett land där medelårsinkomsten (förstås beroende på hur man räknar) ligger på ca. 65000 USD. Det är alltså, i runda tal, ca. 1,5% av årsinkomsten och på den nivån är kriget redan med amerikanska mått mätt extremt impopulärt.

Iran är ett slags teokratisk diktatur och därför är inte regimen/regeringen lika beroende av vad den enskilda medborgaren tycker. Kostnaderna för den enskilda iraniern (med en årsmedellön på ca. 5000 USD) är i jämförelse katastrofiska, och ligger redan i nuläget på ca. 60% av årslönen (dvs. ca. 3000 USD per medborgare). Men läget är annorlunda eftersom den överlägset största effekten kommer från den galopperande inflationen, som redan länge varit "ett fenomen" (under perioden 2000 - 2024 låg inflationen i medeltal på över 20% per år, dvs. innan angreppen från USA och Israel 2025 och 2026).

Det är förstås fråga om komplexa förhållanden, men medan en kostnad på 1,5% av inkomsten har gjort att över två tredjedelar av de amerikanska väljarna vill ha ett snabbt slut på kriget så har en kostnad på 60% av inkomsten gjort att fokus på att störta regimen i Iran minskat. I januari 2026 svarade mellan 70-80% av iranierna att de ville bli av med den islamska republiken (dvs. byta till ett annat statsskick), den siffran är nu nere på 14%. Motståndet mot regimen har förstås inte försvunnit någonstans (tvärtom), men det överskuggas nu av "(egen och familjens) överlevnad", som ca. 3/4 av iranierna anger som den viktigaste frågan.

Paradoxalt har det pågående kriget och en beräknad kostnad på 60% av årsinkomsten därför tillsvidare stärkt regimens grepp och kontroll i Iran, medan en kostnad på 1,5% riskerar att göra att "Trump-regimen" förlorar den praktiska makten och kontrollen över kriget i USA. Nåt som nu sannolikt sker redan i november i år (eller i praktiken i januari 2027, när den nya kongressen tillträder).

Det som de flesta (och framförallt "Trump-beundrare") inte verkar ha pejl på är att kongressen enkelt och effektivt kan stoppa kriget, på samma sätt som kongressen stoppade Vietnam-kriget (trots att presidenten och Vita huset ville fortsätta). Nämligen genom att dra bort alla pengar från krigsbudgeten.

Det som också är intressant ur ett litet längre perspektiv är de makroekonomiska effekterna av kriget, som om det skulle avslutas nu uppskattas till över 1000 miljarder USD. I det ingår återuppbyggnad av baser, pensioner, sjukersättningar för skadade soldater, ny militärmateriel etc. etc. I jämförelse är det ca. 15% av USAs årliga budget (men i praktiken utslaget över en längre tidsperiod). Kostnaderna för Iran uppskattas till ca. 300 miljarder USD, vilket Iran kräver i "krigsskadestånd" (för att gå med på fred). Också om Iran inte får ett sådant krigsskadestånd så utgör de pengar som nu ligger "frusna" på olika håll i världen (uppskattningsvis 110 miljarder, av vilka hälften ligger "infrusna" i Kina och en fjärdedel i länder i Irans närområde, bara 2% ligger under amerikansk kontroll) en dryg tredjedel av den summan.

För eller senare kommer den hårda ekonomiska väggen emot i Iran, men just nu ser det ut som att den väggen kommer emot betydligt tidigare i USA. Den iranska regimen har därför ännu inga som helst behov av att gå med på en fred på ofördelaktiga villkor, medan Trump-regimen står inför valet att själva göra fred (på villkor som Iran accepterar) eller tvingas till en snöplig fred av den amerikanska kongressen (i januari 2027).

Det skulle dessutom vara en enorm politisk "win" för en ny demokrat-kontrollerad kongress att kunna inleda processen till presidentvalet 2028 genom att (med ett överväldigande stöd från befolkningen) ta över kontrollen av "krigskassan". Det öppnar dörrarna på vid gavel till att peka ut Trump (och alla de republikaner som stöttat Trump och kriget) som "ekonomiskt oansvariga och inkompetenta", nåt som slår extra hårt eftersom förtroendet för Trumps hantering av ekonomin var den huvudsakliga orsaken till hans valseger 2024.

Det är också den bästa tänkbara följetong demokraterna kan hoppas på, att först stoppa kriget och sedan i de två åren till det helt avgörande valet 2028 skylla alla ekonomiska problem på "Trumps och republikanernas krig". Redan i nuläget har en del republikaner hoppat "över staketet" och motsätter sig kriget, och i ett sånt läge är bedömningen att många fler skulle göra det och framförallt att det skulle riva både republikanerna i bitar ("classic republicans" vs "MAGA", där de klassiska också skulle se "krigsmotståndet" som en möjlighet att ta tillbaka kontrollen över partiet) och riva MAGA-rörelsen i bitar (mellan den halva som 100% stöder Trump vad han än gör och den halva som anser att han ljugit och inte satt "America First", eftersom han krigar i Iran på grund av Israels begäran/"lurendrejeri"). Om kriget ännu är igång i januari 2027 (och demokraterna tar över majoriteten i kongressen) så är det alltså ett drömläge för demokraterna, som förstärks av att de har väldigt svårt att själva presentera en sammanhängande politisk framtidsvision för USA och därför har allt att vinna på att istället peka finger på motståndarna och deras "klåp".
Man kan ta det enkla med amerikanare, antikrigsrörelsen sträcker sig "bara" tillbaka till 1800-talet o når fram till idag med Iran, dvs den har varit nästan konstant liksom krigandet Usa gjort under samma tids period, dvs kort inget har förändrat på 220år.

Detta gnällande o motstånd är alltså vardaglig och naturlig del hos amerikaner, ungefär som sverige varit sosse längsta tiden sedan 1900-talet till idag.

Alla presidenter vet om att Iran kommer bli jobbiga o tas med, nu öppnades en lucka och ett samband, Historik varför anfall mot Iran nu..vi minns hur Iran gick ut 2012 att man börja sälja olja via yuan,2018 lägger kina ut på Shanghai börsen att olja handlas i yuan, 2022 börja även ryssen sälja olja via yuan.

Detta förändrar hela världshandeln, vad är enklast för Usa o göra för att stoppa handeln med Yuan?

Man ger sig på Iran, genom det köper nu Kina även olja via dollar igen, dvs det är ingen slump eller ogenomtänkt att anfall Iran o styra tillbaka världshandeln. Usa kan inte stoppa Ryssen eller Kinesen, men man kan stoppa Iranien. detta är även varför börser nu rusar igen, världshandeln är lite återställd via Trump.
Citera
2026-08-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vad tycker du om Israels krigsmål? Israel har som bekant en doktrin som styr detta: Begindoktrinen. Inga fientliga stater skall enligt denna doktrin tillåtas skaffa massförstörelsevapen. Israel har tidigare bombat bort kärnvapenprogram i både Syrien och Irak. Nu gör man samma sak i Iran.

Om krigsmålet stoppa Irans kärnvapen inte är uppnått kommer Israel utan tvekan att återstarta kriget igen. Därom råder inget tvivel. Iran har sagt att Israel skall utplånas. Det kommer Israel inte acceptera. Begindoktrinen skall upprätthållas och krävs det kärnvapen mot Iran kommer kärnvapen mot Iran sättas in.

Det vi kan notera är att Israel har slutat bomba Iran. Varför skulle Israel sluta bomba Iran om man inte lyckats slå hårt mot kärnvapenprogrammet? Vad jag kan se är Teheran ännu inte förvandlat till sand/glas/självlysande slajm. Det är ett ganska bra bevis för att måluppfyllnaden för Israel är relativt hög.

Det finns inte några bevis för att Iran vill utveckla kärnvapen. Lika lite som Irak hade massförstörelsevapen när de blev invaderade 2003.

Propagandan kring Irans "kärnvapenutveckling" bör sannolikt ses i samma ljus som propagandan kring Iraks massförstörelsevapen då det begav sig.

För övrigt, vari består rimligheten i att Israel bevisligen har kärnvapen men inte tillåter något grannland att ha det?
Citera
2026-08-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonin
Det finns inte några bevis för att Iran vill utveckla kärnvapen. Lika lite som Irak hade massförstörelsevapen när de blev invaderade 2003.

Propagandan kring Irans "kärnvapenutveckling" bör sannolikt ses i samma ljus som propagandan kring Iraks massförstörelsevapen då det begav sig.

För övrigt, vari består rimligheten i att Israel bevisligen har kärnvapen men inte tillåter något grannland att ha det?

Ja, det är en intressant dubbelstandard jag också vill ha svar på. Israel är f.ö inte ens NPT medlem, och därmed inget fullständigt safeguards avtal med IAEA försitt kärnprogram. Dom accepterar inga begränsningar och internationell kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in