2026-02-22, 14:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vet du hur lite en sådan pump drar?

Var och kollade på min cirkulationspump nu och vid max belastning drar den 65W och den går inte hela tiden - för det mesta står den still.

På sin höjd så drar cirkulationspumpen 0,5-1 kwh om dygnet.

Frågan var vad som kan gå sönder. Bytt pump 2 ggr.
Citera
2026-02-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fjärrvärme sköter sig själv. Men byta enhet går på runt 50k. Sedan underhåll varje år.

Och leva med en gammal burk är inte bra ekonomi det heller.

En fjärrvärmecentral håller i evigheter och är enkel/billig att laga.

Det krävs inget underhåll varje år heller.

Funktionen är så enkel att finns direkt inget som "slits" som det gör med t ex en värmepanna.

Det kommer varmt vatten och sen överförs värmen till ditt egna system (element och varmvatten) via en enkel värmeväxlare.
Citera
2026-02-22, 15:17
Medlem
Öhh.. även lägenheter ska värmas upp, gissa vilka som betalar.

Det som kostar för de flesta med hus, oftast yngre är huslånen. Jag som snart 60 bor i 100kvm hus, dubbelgarage, dubbel carport, skuldfri och bor norr om polcirkeln för totalt ca 4000 i månaden inklusive allt. Tvårumslägenheter kostar det dubbla.
Citera
2026-02-22, 15:47
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Jag gör så. Mitt hus är från 1800- talet och läcker som ett såll. Jag har kallställt 3/4 av huset och värmer upp 2 rum, dvs kök & kammare. Jag har elvärme samt eldstäder och förbrukade 1500kwh i jan. Kostnad 2600kr. Bor i norrland. Det var det värt.

Med tanke på elpriserna och hur framtiden ser ut, så kan man nästa börja undra om det inte är dags att husen designas så de lätt kan skärmas av vintertid (dvs mindre boyta) för att få ned elkostnaderna.
Citera
2026-02-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det stärker snarare poängen att spridningen är stor. Energikostnader är starkt kontextberoende vad gäller byggår, isolering, uppvärmningssystem, tariffstruktur och beteende spelar avgörande roll.
Då har dom ändå 18 grader och grundvärme i huset och eldar mest i kaminen. Självfallet har dom luft/luft värmepump med.
Citera
2026-02-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Jag gör så. Mitt hus är från 1800- talet och läcker som ett såll. Jag har kallställt 3/4 av huset och värmer upp 2 rum, dvs kök & kammare. Jag har elvärme samt eldstäder och förbrukade 1500kwh i jan. Kostnad 2600kr. Bor i norrland. Det var det värt.
Låter mer tragiskt.
Citera
2026-02-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Nej det har inte varit ovanligt kallt. Bara om man jämför med en ovanligt varm period då vi har haft 21 grader i december varje år, 14 grader i januari, och 23 grader i februari. Så har det varit många gånger på 2000-talet.

Att det nu blev en lite kallare vinter igen betyder inte att det kommer fortsätta vara dessa temperaturer kommande vintrar, eller att dessa temperaturer är onormala sett ur ett längre perspektiv på säg 100 år.
Ja, det beror väl också på var i landet du bor. Här på västkusten har det i alla fall varit ovanligt kallt, och det under en längre period än vanligt.
Citera
2026-02-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Öhh.. även lägenheter ska värmas upp, gissa vilka som betalar.

Det som kostar för de flesta med hus, oftast yngre är huslånen. Jag som snart 60 bor i 100kvm hus, dubbelgarage, dubbel carport, skuldfri och bor norr om polcirkeln för totalt ca 4000 i månaden inklusive allt. Tvårumslägenheter kostar det dubbla.

4000kr per månad inklusive allt har jag faktiskt lite svårt att tro på vad gäller villa på 100 kvm om man är ärlig och slår ut alla stora kostnader också och gör en kalkyl på det.

Har du verkligen räknat på
El/husförsäkring/underhåll/slitage/fastighetsavgift/vatten avlopp/sophämtning.
Jag säger inte att du ljuger du kanske sticker ut från mängden och har många smarta lösningar samt gör mycket jobb själv men är ibland lätt att missa att missa att slå ut dom stora kostnaderna så som takbyte/dränering/värmepump etc. Om det stämmer det du skriver så får jag ändå gratta dig för att äga ett hus med så låga driftkostnader. Jag bor i en liten brf etta och när jag verkligen slår ut alla kostnader så landar jag på 4000kr per månad då räknar jag med brf avgift/el/försäkring samt inre slitage typ byte av vitvaror etc.
Senast redigerad av trefemmor 2026-02-22 kl. 16:14.
Citera
2026-02-22, 16:50
Medlem
Köp mindre hus.
Citera
2026-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
4000kr per månad inklusive allt har jag faktiskt lite svårt att tro på vad gäller villa på 100 kvm om man är ärlig och slår ut alla stora kostnader också och gör en kalkyl på det.

Har du verkligen räknat på
El/husförsäkring/underhåll/slitage/fastighetsavgift/vatten avlopp/sophämtning.
Jag säger inte att du ljuger du kanske sticker ut från mängden och har många smarta lösningar samt gör mycket jobb själv men är ibland lätt att missa att missa att slå ut dom stora kostnaderna så som takbyte/dränering/värmepump etc. Om det stämmer det du skriver så får jag ändå gratta dig för att äga ett hus med så låga driftkostnader. Jag bor i en liten brf etta och när jag verkligen slår ut alla kostnader så landar jag på 4000kr per månad då räknar jag med brf avgift/el/försäkring samt inre slitage typ byte av vitvaror etc.
All uppvärmning, vatten sophämtning, försäkring, skatt, fiberuppkoppling. Huset är rätt nytt, under 10000kwh/år. Underhåll är inte inräknat, inte kommit dit än.
Citera
2026-02-22, 18:30
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
De som gnäller i media har ofta det kommer det fram.

Fråga dom.
De har ofta luftvärmepumpar? Eller vad menar du?
Citera
2026-02-22, 22:06
Medlem
idiamindadas avatar
Vedpanna. Solceller. Värmepump. Då är man vaccinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in