2026-02-22, 13:17
Medlem
Elen är svindyr nu. Gör det inte.

Btalar många tusenlappar och det BARA till elen. Bor varken stort eller har källare och har grannar runtom mot väggar.
Citera
2026-02-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Du så kallt har det fan inte varit. Då är det ta mig fan en större förklaring att ELBOLAGEN tar ut groteskt höga priser - varav mycket är SKATT !
Jo, det har varit en ovanligt lång, kall period övrr landet i januari, Februar
Citera
2026-02-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Jag bygger en 1-planhus på 145 kvm

Har man gjort ett tabbe nu om inte valt fjärrvärme eller bergsvärme?
Fjärrvärme är väl inte något man bara klickar i och beställer över nätet? Det måste väl finnas en matning till orten och området där man bor?
Citera
2026-02-22, 13:52
Medlem
Citat:
Du så kallt har det fan inte varit. Då är det ta mig fan en större förklaring att ELBOLAGEN tar ut groteskt höga priser - varav mycket är SKATT !
Joo, ovanligt lång, kall period har det varit sedan Januari.
Det höga elpriset gör självklart sitt till.
Elskatten har inget med elbolagen att göra, skatten är det staten som tar ut.
Citera
2026-02-22, 13:55
Medlem
Man köper inte hus nu, inte i första hand pga elpriserna utan pga huspriserna som är uppblåsta.

Dessutom börjar snart 40-talisterna göra permanent exit från bostadsmarknaden.
Citera
2026-02-22, 14:02
Medlem
Citat:
Hur ska man våga köpa hus nu?

Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?

Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.

Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.

Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?

Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?

Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.

Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!
Du har redan fått liknande respons, men jag stämmer in i kören.

Du svarar ju tydligt på din egen fråga. Du har bott i hus förut och var obekväm inför reparationerna. Och du saknar marginalerna.

Hus är inte en kalkyl eller spekulation, det är en livsstil. Du måste ha en buffert om MINST 50 lax ifall värmesystemet pajar eller liknande. Det spelar ingen roll vad spotpriset på el var i januari, det är väldigt mycket annat som kostar.

Med hus är du din egen fastighetsskötare och finansiär. Det går att leja ut saker men det är dålig ekonomi i det. Du behöver en rejäl verktygslåda men framför allt ett mindset om att vilja lära dig.
Citera
2026-02-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Man köper inte hus nu, inte i första hand pga elpriserna utan pga huspriserna som är uppblåsta.

Dessutom börjar snart 40-talisterna göra permanent exit från bostadsmarknaden.

Jaaaoooonjaaeeeee

Det där har vi hört i 25 år nu, att 40-talisterna "är på väg ut". Köttberget. Pensionsavgångarna. Etc.
Det är som att leta efter skatten vid regnbågens fot. Man kommer aldrig fram till den.

Håller med om att priserna är helt åt helvete uppblåsta, men jag ser ingen nämnvärd minskning. Priserna just nu om man kollar på hemnet är kanske -10% som bäst för villor. Och det vill jag inte kalla "köparens marknad". I flera fall ser jag att de säljs för -5%, plus minus noll, eller plus 5-15%

Att vänta på att priserna ska sjunka är ingen hållbar strategi. Det kan ta decennier och ingen vet om man ens lever om 5 år.
Citera
2026-02-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Joo, ovanligt lång, kall period har det varit sedan Januari.
Det höga elpriset gör självklart sitt till.
Elskatten har inget med elbolagen att göra, skatten är det staten som tar ut.

Nej det har inte varit ovanligt kallt. Bara om man jämför med en ovanligt varm period då vi har haft 21 grader i december varje år, 14 grader i januari, och 23 grader i februari. Så har det varit många gånger på 2000-talet.

Att det nu blev en lite kallare vinter igen betyder inte att det kommer fortsätta vara dessa temperaturer kommande vintrar, eller att dessa temperaturer är onormala sett ur ett längre perspektiv på säg 100 år.
Citera
2026-02-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ja men även elräkningar på över 5000 är orimliga.

Tycker du att elräkningar på 5000 kr är orimliga om man värmer sitt hus med el på något sätt? (Bergvärme, fjärrvärme, luft/vatten, luft/luft osv)?

Jag har fjärrvärme och nu när det är kallare än på många år kan fjärrvärmeräkningen hamna på 3000-4000 enkelt för ett "normalt" hus - sen hushållsel på det - kanske runt 1000-2000 kr.

Givetvis billigare på sommar-halvåret så slår man ut det per månad så blir det inte så farligt dyrt.

Har man hus så måste man ha buffert och kunna planera - får man elräkningar på 5000-6000 kr i Januari och kanske 1000 kr i Maj-Oktober så får man se till att spara pengar från sommaren till vintern.

Ingen anledning att sitta och sperga loss över enskilda höga elräkningar.

Det är ungefär som att efter en semesterresa utomlands beklaga sig över att man lägger 25.000 kr/månad på utlandsresor.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-02-22 kl. 14:41.
Citera
2026-02-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpelarAllanballan
Gör av med 500kw / månad 1500-1800;-

Ja - men då måste du ju ha fjärrvärme.
Citera
2026-02-22, 14:46
Medlem
Huspriserna är höga nu, även gamla hus är dyra.

Byggbranchen går inte på högvarv längre, därför hade jag själv satsat på att köpa en tomt och bygga ett energisnålt hus och på det sättet skulle jag ta kontroll över framtida energikostnader. Givetvis att man har någon energilösning själv också och inte är enbart beroende av att köpa el.

I vart fall, en väldigt viktig punkt är att bygga / skaffa sig ett energisnålt hus. Det är självklart på många sätt och vis att den energi man inte förbrukar kommer heller inte att bli en tung ekonomiskt belastning.

Det blir ett bra försäljningsargument också i framtiden när energikostnaderna är riktigt jobbiga. Jag tror inte det blir billigare med tanke på det tryck som finns att alla vill förbruka mer energi samt hur svårt det är att få fram en riktigt fungerande prisvärd stor produktion av energi.
Citera
2026-02-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En pump trycker runt vattnet i en fjärrvärmeanlägging. Den går på el.

Vet du hur lite en sådan pump drar?

Var och kollade på min cirkulationspump nu och vid max belastning drar den 65W och den går inte hela tiden - för det mesta står den still.

På sin höjd så drar cirkulationspumpen 0,5-1 kwh om dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in