2026-02-22, 03:34
Medlem
SpelarAllanballans avatar
Gör av med 500kw / månad 1500-1800;-
Citera
2026-02-22, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Det ÄR sannolikt med extrema priser och pristoppar - i motsats med vad du och andra hävdar - om våra POLITIKER ändrar elsystemet och beskattningen av detsamma till oigenkännelse. Ungefär som 500% ränta på lånen.

I klarspråk om det behövs: våra galna politiker kan wrecka elsystemet som sådant (teknikaliteterna) och införa extrema skatter. Precis som de rödgröna vill göra med bensin- och dieselpriserna. Får MP bestämma så kommer sagda bränsle kosta 45 kr/lit för att sedan förbjudas på sikt. Vi är i motsvarande situation nu fast på elmarknaden. Fladderkraft och annan skit har förstört det.

Det politikerna KAN beskatta tills folket skriker och lider kommer de att beskatta.
Så du var alltså inte alls ute efter att diskutera hur du ska ha råd att bo i hus, utan det var bara en tråd där du ville kräkas ut en massa fördomar och måla upp en bild av att det är helt omöjligt att bo i hus.
Citera
2026-02-22, 04:14
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
När jag läser detta är jag glad att mitt hus med direktverkande el ligger där politikerna sätter elpriset.

Var ju dock inte jätteroligt med räkningen för dec/jan pga svinkyla.

Tyvärr innebär det dock att man inte får mycket ekonomisk vinst att byta till mer effektiv värme. Hade gärna bytt till bergvärme eller solceller.

En luftvärmepump eller två gör ju att du blöder mycket mindre iaf.
Citera
2026-02-22, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är lätt att stirra sig blind på worst case-scenarier. 10–20 000 kr/mån i el gäller i praktiken äldre, direktverkande elhus med dålig isolering.
Men att köpa hus utan marginaler är i grunden en dålig idé, oavsett elpriser.
Det där verkar ju stämma sådär. Har en kollega som har både solceller, bergvärme och huset är 7, år gammalt. Ligger på runt 5-6000 kr i elräkningen nu det varit så kallt en längre tid.
Citera
2026-02-22, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Det där verkar ju stämma sådär. Har en kollega som har både solceller, bergvärme och huset är 7, år gammalt. Ligger på runt 5-6000 kr i elräkningen nu det varit så kallt en längre tid.
Det stärker snarare poängen att spridningen är stor. Energikostnader är starkt kontextberoende vad gäller byggår, isolering, uppvärmningssystem, tariffstruktur och beteende spelar avgörande roll.
Citera
2026-02-22, 04:59
Medlem
Folk köper hus utan se hur huset byggde rätt och bra isolering.... Därför får de saftiga elräkning...

Köpa helst hus på vinter då syns det klart att huset är illa däran för dåliga isolering...

Somnar döljer bort syns och spår ..
Citera
2026-02-22, 05:24
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Hur ska man våga köpa hus nu?

Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?

Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.

Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.

Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?

Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?

Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.

Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!
Titta bara på hus som har vattenburen värme. LV värmepump eller bergvärme. Braskamin och ett plus om det finns någon LL pump.
Glöm solceller. De ger bara el när elen är billig.

Rösta sedan rätt.
Vi behöver swexit och bygga kärnkraft.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2026-02-22 kl. 05:26.
Citera
2026-02-22, 06:55
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Köpa ett hus som är eluppvärmt är inte 2026🤔

Alla värmesystem går mer eller mindre på el, även fjärrvärme behöver el till värmeväxlaren.
Citera
2026-02-22, 06:58
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Titta bara på hus som har vattenburen värme. LV värmepump eller bergvärme. Braskamin och ett plus om det finns någon LL pump.
Glöm solceller. De ger bara el när elen är billig.

Rösta sedan rätt.
Vi behöver swexit och bygga kärnkraft.

Solceller är nog en av de största bluffarna hittills, investeringen tar väldigt lång tid att hämta hem! Och innan det har som regel anläggningen havererat och fått bytas ut för ytterligare pengar.
Citera
2026-02-22, 07:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Vad är det för underhåll som behövs?

Det sitter pumpar, givare, sensorer och tryckvakter som kan krångla. Pumpen går ju 24/7.
Citera
2026-02-22, 07:19
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Menar Du vattenmantlad vedpanna och golvvärme?
Eller bara öppen spis med insats?

Ved, gas eller bara passivhus. Det finns många varianter.
Citera
2026-02-22, 07:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vedpanna fungerar väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in