2026-02-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Nä absolut inte. Ungefär där du hamnar idag på vintern med ett okej hus.

Jag har svårt att köpa det där. Jag hade tidigare hus och hade bundet avtal med 68 öre per/Kwh.
Räkningarna på vintern låg på 4000-5000 kr.

Hade jag bott kvar där när priserna började rusa så hade räkningarna varit 20.000 typ. Jag hade gått i personlig konkurs. Minst 75-80% av elräkningen är ju skatt och moms.

Jag hade inte mer förbrukning än andra normalvillor.
Citera
2026-02-21, 22:50
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du kan ju till exempel köpa ett hus utan elektrisk uppvärmning.

Menar Du vattenmantlad vedpanna och golvvärme?
Eller bara öppen spis med insats?
Citera
2026-02-21, 22:50
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag har svårt att köpa det där. Jag hade tidigare hus och hade bundet avtal med 68 öre per/Kwh.

Hade jag bott kvar där när priserna började rusa så hade räkningarna varit 20.000 typ. Jag hade gått i personlig konkurs. Minst 75-80% av elräkningen är ju skatt och moms.

Du har ju inte hängt med det sista det hör jag ju. Helt efterbliven

Nä ta en hyresrätt du
Citera
2026-02-21, 22:53
Medlem
Citat:

Mitt hus förbrukade 2300kwh i januari till en kostnad av ca 6000 rörligt avtal - så vad du hade för hus som drog såna pengar undrar jag verkligen…. I dom 2300kwh är då en elbil och totalt uppvärmd yta ca 240kvm
Citera
2026-02-21, 22:55
Medlem
pn222jws avatar
Ett litet hus - välisolerat - kostar naturligtvis mindre även med eluppvärmning, än en stor villa. Gamla hus kan vara isolerade (exempelvis dom i massiv ek).
Citera
2026-02-21, 22:58
Medlem
Vi har bergvärme till huset, och luftvärmepumpar till övriga byggnader och våran totala elkostnad i januari var strax över 5000kr. Då springer vi runt i kalsonger och trosor i huset och i garaget på 100kvm har vi 15 grader, långt mer än nödvändigt men våran elförbrukning är trots det blygsam så vi kan unna oss det.

Ett normalt hus med enbart bergvärme och 21-22 grader inomhus kan knappast ha mer än 2500 i elräkning. Inkl skatter och avgifter...

Citat:
Fast nu läser man även om folk som stänger av sin bergvärme, jordvärme och annat för att DRIFTEN av dem blir för dyr!
Citera
2026-02-21, 23:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du får köpa ett hus som är välisolerat och har ett bra värmesystem typ fjärrvärme!

Fjärrvärme har sina fördelar då det är väldigt smidigt. Nackdelen är att man är mer eller mindre fast i fjärrvärmebolagets klor. Vill de höja sina avgifter med 30% så är det bara att nicka och tacka eller så är man beredd att klippa röret och betala runt 200 000kr för ett luft/vatten eller ännu mer för bergvärme.

Kollade precis på detta byte men då med rätt stort hus och en nibe luft/vatten.
Citera
2026-02-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fjärrvärme har sina fördelar då det är väldigt smidigt. Nackdelen är att man är mer eller mindre fast i fjärrvärmebolagets klor. Vill de höja sina avgifter med 30% så är det bara att nicka och tacka eller så är man beredd att klippa röret och betala runt 200 000kr för ett luft/vatten eller ännu mer för bergvärme.

Kollade precis på detta byte men då med rätt stort hus och en nibe luft/vatten.

Det har du rätt i men jag har kvar min kombipanna och kan återgå till olja, el eller ved om jag vill!
Citera
2026-02-21, 23:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Fjärrvärme är ju dyrt det också men man slipper allt jobb som med ved och det sköter sig själv!

Fjärrvärme sköter sig själv. Men byta enhet går på runt 50k. Sedan underhåll varje år.

Och leva med en gammal burk är inte bra ekonomi det heller.
Citera
2026-02-21, 23:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det har du rätt i men jag har kvar min kombipanna och kan återgå till olja, el eller ved om jag vill!

Oki, då har du lite att välja på men vet inte om något av dessa är direkt bra heller men du klarar dig alltid iallafall.
Citera
2026-02-21, 23:36
Medlem
Citat:
Och hur många har toppisolerade hus med fantastiskt snåla värmesystem?

Ska vi behöva ställa 95% av Sveriges alla villor kalla och obebodda?

Man kanske bör se över 95% av Sveriges villor, och kanske tilläggsisolera, ev byta fönster och skaffa solpaneler för att närma sig ett passivt hus?
Citera
2026-02-21, 23:48
Medlem
systems avatar
Själv stänger jag både väst- och östflygeln samt de två övre våningarna redan i mitten av november. Detta inte för att jag är snål, utan för att jag inte behöver nyttja dessa utrymmen så ofta.

Såklart finns ett fast elavtal med leverantören, och jag råder samtliga att teckna sådana under sommarhalvåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in