2026-02-22, 10:33
Medlem
lugna ner digs avatar
Nä asså. Vi har 123 kvm men inte eluppvärmt utan fjärrvärme. Göteborgs energi tar ca 400 för avgiften och just nu har vi ettårigt avtal med gotlands energi som tar ca 200 kr i månaden för vår förbrukning. Vi har dock inte luftvärmepumpar eller ftx som är på hela tiden.
Citera
2026-02-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Påpekas att fjärrvärmen pga dom har monopol på många orter gått upp extremt! vi snackar om över 25-30 % på bara några år.

Men som du säger : Välisolerat även fönster måste vara minst moderna, fjärrvärme (som spetsvärme, samt för varmvatten) samt kompletterat med ett par luft-luft värmepumpar (dom har blivit oerhört effektiva numera) har huset s.k frånluftvärmepump är detta bra, ännu bättre med FTX ventilation

Sedan måste man påpeka att värmepumpar drar el helt ofrånkomligt.

undervika hus med elektrisk uppvärmning för värme s.k direkt el uppvärmning

Ja du har rätt fjärrvärme är verkligen inte billigt!
Citera
2026-02-22, 10:59
Medlem
neomunaas avatar
Januari och februari är väl de dyraste elpris månaderna varje år? Klart det nuvarande priset kommer gå ner igen men vi kommer klart ha kvar dessa toppar tills man fixar elproduktionen med kärnkraftverk igen.
Citera
2026-02-22, 11:33
Medlem
Du får följa alla som säger att hus är en bra investering, "huset har ökat 50% i värde så då har jag gått vinst"

Bara sälja huset så du kan betala elräkningen sedan och köpa nytt hus infinite money
Citera
2026-02-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Förr i tiden stängde man av stora delar av huset och flyttade in i köket vintertid för att lättare hålla värmen.

Hallå, det är faktisk 2026!
Vi har faktiskt MP, Sozzar och EU - är det inte dags att införa gammeldagstradioner igen och låta Svensken flytta in i köket vintertid?
De har ju ändå bönat och bett om dessa spotpriser med tanke på vad de röstat på 🤭🤭

Jag gör så. Mitt hus är från 1800- talet och läcker som ett såll. Jag har kallställt 3/4 av huset och värmer upp 2 rum, dvs kök & kammare. Jag har elvärme samt eldstäder och förbrukade 1500kwh i jan. Kostnad 2600kr. Bor i norrland. Det var det värt.
Citera
2026-02-22, 12:25
Medlem
Grodaifickans avatar
Har luftvärmepump och eldar i ~120 år gammalt, stort hus. Har relativt behaglig inomhustemp (även in golven är iskalla med det löser pappatofflorna) och januaris räkning gick på 6000. Även om priset i februari är högre räknar jag med att det lär landa runt samma då jag dragit ner förbrukningen och undvikit höga effekttoppar.

Det är horribelt jävla dyrt men man har ju råd att bo kvar, förutsatt att problemet är löst och priserna går ner senast i april. Skulle elräkningarna vara på denna nivå året om så är det inte värt det.
Citera
2026-02-22, 12:37
Medlem
Facades avatar
Jag bor i hus och betalar inte ens i närheten av några 10-20k i månaden.

Varför?
Därför att jag inte köpt ett hus som är uppvärmt genom direktverkande el.
Läs på och köp rätt.
Citera
2026-02-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det sitter pumpar, givare, sensorer och tryckvakter som kan krångla. Pumpen går ju 24/7.

Vad är det för jävla skit. Hade funkat utmärkt med helt mekaniska termostater !!!
Citera
2026-02-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Bar att du reflekterar kring det tyder på att du kommer göra en bra affär vad det lider.
Det är många som inte gör, tänker igenom saker innan. Villor måste energideklareras så där kan man se hur mycket el som gått åt, men så vet man ju å andra sidan inte hur tidigare ägare levt.

Det töntigaste som finns är gökar som springer statens ärende och tycker att det alltid är husägarens fel att elen är kostsam, särskilt om dom själva kallställer huset, duschar varannan vecka, tvättar på jobbet och sover sked med husets hund för att inte frysa ihjäl.
Statens små knähundar.

Ja det ligger mycket i det senare du skriver. Man ska tydligen ha en masterexamen och ha doktorerat i alla typer av energivetenskaper, byggvetenskaper, solcellsteknologier, man ska veta allt om VVS-teknik, värmeväxlare, luftvärmepumpar, isolering av alla slag. Man ska ha ett lapptäcke med minst 5-10 olika uppvärmningsteknologier - och på det ska man ändå kallställa rum, sitta och huttra i 12 grader, duscha varannan vecka som du säger, och gladeligen betala 9000 i månaden för elen de kallaste månaderna.
Citera
2026-02-22, 13:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Vad är det för jävla skit. Hade funkat utmärkt med helt mekaniska termostater !!!

En pump trycker runt vattnet i en fjärrvärmeanlägging. Den går på el.
Citera
2026-02-22, 13:02
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Väldigt få stänger av värmen. Man drar kanske ner på temperaturen så att det blir kallare i huset.
Mer kläder på kroppen så man slipper frysa och då behövs det inte så hög temperatur i hushållet.

Stänger man helt av värmen så fryser huset sönder.

Ja, det är dyrt att värma hus nu på vintern och det kommer inte bli billigare framöver.
Därför är det viktigt att man satsar på ett välisolerat hus och/eller en vedpanna.

Det kommer aldrig vara rätt tillfälle att köpa hus.

det fetade : Exakt ! och kan tillägga att om det är under daggpunkten dvs under 15 gr c så får man mögel som kan bli riktigt allvarliga som du inte får väck, en bekant gjorde så i en sommarestuga på vinterna, den dröp av fukt, efter några år var den i princip farlig vistas i pga alla mögelsporer, såldes sedan med stora problem till underpris
Citera
2026-02-22, 13:14
Medlem
tram123s avatar
det ironiska är att ett dåligt isolerat hus med direktverkande el som uppvärmning kostar lika mycket som ett välisolerat med bergvärme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in