2026-02-16, 21:26
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Allt bygger ju på hur länge du kommer leva, jag hade hellre tagit ut den statliga pensionen som inte kan ärvas först(exkl PPM) och sen toppa upp med TJP vid behov och sen bromsa beroende på inkomst och behov.

Är min plan också, är väl pengarna på mitt konto kan de ärvas av fru eller barn. Behöver inte använda upp dem bara för att jag tagit ut dem, utan kan sen portionera ut det jämnt över åren
Citera
2026-02-16, 21:36
  #38
Medlem
Tankar - kommentera gärna någon som känner sig insatt som den nörd jag ser mig som - om man har nått att tillföra i min plan- En mycket bra fördel detta för personer med höga tiotaggare , själv en av dem lyckligtvis.
Tänker mig ”försöka” gå ner i tid till att jobba mån-ons vid 55. Med 60% av lönen om arbetsgivaren godkänner - fylla ut om jag kommer under brytpunkten. Ända nackdelen jag kan se är om man kommer under brytpunkten är att ”grundpensionen” upp till 7,5 ibb minskar om man inte har 30 års intjäning från 28 ( först vid 58 ).
Brytpunkt 660000, 2026 ( närmare 700000 när jag fyller 55 om ca 3 år )
Brytpunkt när man fyller 67 som det är idag, men de är ju långt kvar ca 760000.
Annan nackdel är att man säger nej till bra över miljonlön - men ”man lever bara en gång” och försöker bygga så att 55 i månaden med kommunalskatt räcker - Njuta
__________________
Senast redigerad av Acerocket 2026-02-16 kl. 21:41.
Citera
2026-02-16, 21:41
  #39
Medlem
Libertarismuss avatar
Låter hemskt att behöva pausa sin tjänstepension när man är 71 för att ha råd. Vid den åldern kan man ju trilla av pinn närsomhelst. Skönt att man själv har det på det torra och kan gå i pension långt in 71. Eller att inte ens vara beroende av tjänstepensionen.
Citera
2026-02-16, 22:13
  #40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jag kommer att ta ut allt så fort som möjligt medans jag har kraften kvar att resa och äta och dricka gott!
Sitta där på hemmet i rullstol efter hjärnblödningen och nöjt konstatera att miljonerna finns kvar...
Om du äter och dricker gott är det nog bra att ta ut den fort.
Citera
2026-02-16, 22:18
  #41
Medlem
Varför börjar tjänstepensionen betalas ut vid 65 år om man inte själv ändrar datum? Men tanke på att pensionsåldern då är ändrad till 67 år borde väl även den göra det, alternativt när man börjar ta ut pension?
Citera
2026-02-16, 23:25
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Är min plan också, är väl pengarna på mitt konto kan de ärvas av fru eller barn. Behöver inte använda upp dem bara för att jag tagit ut dem, utan kan sen portionera ut det jämnt över åren

Finns många variabler där, men har du förmånstagare på TJP och PPM skulle jag fokusera på att ta ut den statliga pensionen i första hand.. då kan du även jobba om du vill.
Citera
2026-02-16, 23:41
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Låter hemskt att behöva pausa sin tjänstepension när man är 71 för att ha råd. Vid den åldern kan man ju trilla av pinn närsomhelst. Skönt att man själv har det på det torra och kan gå i pension långt in 71. Eller att inte ens vara beroende av tjänstepensionen.

Pausar för att efterlevande får pengarna så man kan jobba extra , om man vill eller få ner marginalskatt..
Citera
2026-02-17, 05:52
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Finns många variabler där, men har du förmånstagare på TJP och PPM skulle jag fokusera på att ta ut den statliga pensionen i första hand.. då kan du även jobba om du vill.

Några av mina tjänstepensioner har inte det, och det påverkade beloppet rätt mycket att lägga till det, då de tar jag ut först. De som har efterlevandeskydd däremot kan jag ta ut senare.
Citera
2026-02-17, 12:50
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Låter hemskt att behöva pausa sin tjänstepension när man är 71 för att ha råd. Vid den åldern kan man ju trilla av pinn närsomhelst. Skönt att man själv har det på det torra och kan gå i pension långt in 71. Eller att inte ens vara beroende av tjänstepensionen.

Väldigt hemskt att pausa en ökad inkomst.. det finns en tanke bakom detta, skattemässigt plus att man kan lyfta statlig pension istället för sina egna pengar
Citera
2026-02-17, 16:58
  #46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Väldigt hemskt att pausa en ökad inkomst.. det finns en tanke bakom detta, skattemässigt plus att man kan lyfta statlig pension istället för sina egna pengar
Ja, men vad är poängen om man dör några år senare?
Citera
2026-02-17, 17:25
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, men vad är poängen om man dör några år senare?

Dina förmånstagare får ju pengarna från tjänstepensionen, lyfter du statliga pensionen kommer den försvinna.
Avvaktar du 1 år med tjänstepensionen får dina arvingar flera hundra tusen extra i bästa fall.
Citera
2026-02-17, 17:48
  #48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Dina förmånstagare får ju pengarna från tjänstepensionen, lyfter du statliga pensionen kommer den försvinna.
Avvaktar du 1 år med tjänstepensionen får dina arvingar flera hundra tusen extra i bästa fall.
Jo, visst, men nu kanske man vill sätta lite guldkant på tillvaron när man 71 år gammal och inte behöva snåla. Oavhängigt vad som händer med pengarna när man dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in