2026-01-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
En tanke har vuxit fram när jag diskuterat här i trådarna som jag tycker är intressant att bolla.

Tänk om nätdejting i stället var nästan helt anonym till en början.
Man uppger bara ålder och kön, inget foto, inget yrke, inga hobbies.
Resten får växa fram genom samtal.

Poängen är inte att detta skulle vara “bättre” i praktiken. Jag inser att anonymitet snabbt skulle kunna missbrukas.
Men tanken intresserar mig ändå, eftersom dagens dejting nästan uteslutande bygger på snabba visuella intryck och presentationer.

Jag undrar om vi tappat något där.
Om det finns människor som egentligen skulle fungera bra ihop men som aldrig ens når ett samtal, för att de inte passerar första filtret.

Kanske är problemet inte att vi visar för lite av oss själva på nätdejting utan att vi visar fel saker för tidigt.
Bilden kommer före rösten. Profilen före samtalet. Varumärket före människan.

Så min fråga är inte “borde vi göra så här?”, utan:
Vad hade förändrats om samtalet fick komma före bilden?
Skulle det bli mer äkta eller bara mer kaos?

Love is blind som finns på netflix är väl exakt en datingserie av vad du beskriver. Finns även som svensk version.

Jag kan väl meddela att ytterst få par håller några längre perioder. De flesta får en chock av att man föreställt sig något i huvudet som inte alls går ihop med verkligheten. Det är rätt bra tv stundtals
Senast redigerad av kastenhof 2026-01-06 kl. 16:01.
Citera
2026-01-06, 16:04
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Och så kan man råka bli kär i någon som är ful? Det är nog inte sådär MEGAKUL i längden.

Jag vill gärna kunna gå på stan med dig utan att skämmas? Jag vill gärna kunna presentera dig för mina vänner och min familj utan att alla ska undra vad jag tänkte där.. det blir för jobbigt bara. Jag vill att vi ska vara snygga och bra tillsammans, inte att jag ska se ut som en fotomodell och du min lillebror eller vaktmästaren på min gamla skola..

🙄😂🤷‍♀️ och det tar alltid slut när man inte är i samma rang. Alltid!

Du framstår en skopa neurotisk och som att självkänslan brister?
Citera
2026-01-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Love is blind som finns på netflix är väl exakt en datingserie av vad du beskriver. Finns även som svensk version.

Jag kan väl meddela att ytterst få par håller några längre perioder. De flesta får en chock av att man föreställt sig något i huvudet som inte alls går ihop med verkligheten. Det är rätt bra tv stundtals

Jo, formen liknar det på ytan, men det är just dokusåpe- och prestationsdelen jag inte är ute efter.

Där finns fortfarande en stark press på att “det ska bli rätt”, bara utan bilder i början.

Och huruvida paren håller eller inte är egentligen ett annat spår än det jag försöker resonera kring här nämligen vad som händer när samtal får komma före visuell sortering.
Citera
2026-01-06, 16:19
Medlem
blobben!!!s avatar
Dessvärre är nog den tiden förbi. Det fungerade för 20 år sedan men idag har helt andra värderingar tagit över. Det är inte konstigt att andelen dysfunktionella singlar skjuter i höjden. Hela livet är som en karriär där det viktigaste inte är att trivas utan att komma till toppen. Hela massdejtingkulturen är så otroligt osvensk och existerade knappt för 20 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Du framstår en skopa neurotisk och som att självkänslan brister?
Låter som en helt vanlig ung kvinna idag.
Citera
2026-01-06, 16:33
Medlem
Citat:
En tanke har vuxit fram när jag diskuterat här i trådarna som jag tycker är intressant att bolla.

Tänk om nätdejting i stället var nästan helt anonym till en början.
Man uppger bara ålder och kön, inget foto, inget yrke, inga hobbies.
Resten får växa fram genom samtal.

Poängen är inte att detta skulle vara “bättre” i praktiken. Jag inser att anonymitet snabbt skulle kunna missbrukas.
Men tanken intresserar mig ändå, eftersom dagens dejting nästan uteslutande bygger på snabba visuella intryck och presentationer.

Jag undrar om vi tappat något där.
Om det finns människor som egentligen skulle fungera bra ihop men som aldrig ens når ett samtal, för att de inte passerar första filtret.

Kanske är problemet inte att vi visar för lite av oss själva på nätdejting utan att vi visar fel saker för tidigt.
Bilden kommer före rösten. Profilen före samtalet. Varumärket före människan.

Så min fråga är inte “borde vi göra så här?”, utan:
Vad hade förändrats om samtalet fick komma före bilden?
Skulle det bli mer äkta eller bara mer kaos?
Har framfört liknande tanke. Men å andra sidan, vi har det ju redan här på Flashback eller andra forum med PM-funktion. Hur tycker du det funkar som kontaktsökande kvinna/man? Visst, någon PM-tråd har uppstått, som även gått över till sms och verifiering av personen, men inte lett till något reellt. Inte en enda kvinna har initierat PM till mig, inte en enda. Men jag kan tänka mig att kvinnor får en del påstötningar av kåta män även här på FB.
Citera
2026-01-06, 16:34
Medlem
Telekiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Och så kan man råka bli kär i någon som är ful? Det är nog inte sådär MEGAKUL i längden.

Jag vill gärna kunna gå på stan med dig utan att skämmas? Jag vill gärna kunna presentera dig för mina vänner och min familj utan att alla ska undra vad jag tänkte där.. det blir för jobbigt bara. Jag vill att vi ska vara snygga och bra tillsammans, inte att jag ska se ut som en fotomodell och du min lillebror eller vaktmästaren på min gamla skola..

🙄😂🤷‍♀️ och det tar alltid slut när man inte är i samma rang. Alltid!

Fast du kan typiskt inte bli kär i någon utanför din rang, om du är på en plats där det finns fler val (inte ensamma på en ö, fast på samma meningslösa jobba utan andra alternativ etc)

Rangen bestäms av kvinnans utseende enbart och mannens makt över omgivningen och sen utseende på rätt mycket lägre plats. Numera typiskt ekonomisk eller politisk makt, förr i tiden mer fysisk makt, men även detta spelar en liten roll i moderna samhället.

Det är därför en vacker kvinna kan ha en man som ser ut som en påse skit och fortfarande vara kär och stolt över honom. Och motsatsen ser du aldrig.

Så egentligen borde man ha bild på kvinnan och cv på mannen som minsta nödvändiga information för att få till en vettig första gallring.

Sen är det ju förstås totalen som spelar roll så detta är ju något förenklat.
Citera
2026-01-06, 16:37
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!

Låter som en helt vanlig ung kvinna idag.

Nja, jag tror du har fel i det, hennes uttalande är ganska extremt, utmärkande.
Jag är också ung kvinna (28) och skulle varken uttrycka mig eller känna som hon beskriver - och inte någon av mina kvinnliga vänner heller för den delen.
Citera
2026-01-06, 16:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag tror att de flesta relationer före nätdejtingens tidevarv växte fram genom samtal, oavsett om man träffades på krogen, på ett kalas, folkrörelseträff eller via kontaktannonser. Vill man huvudsakligen ha sex så är förstås den omedelbara sexattraktionen viktig.

Om jag kollar runt i min bekantskapskrets på de som varit ihop längst (typ varit ihop i 30-40 år) så har de inte gått på utseendet utan på det fördjupande samtalet och trivseln ihop med personen. Man kan ju inte välja att leva ihop med någon som endast är snygg. Det kommer ju bara hålla till dess nästa snygga person dyker upp.

Själv valde jag efter att min sambo var (och är) oerhört rolig, oförutsägbar i tankarna efter att vi varit drygt 20 år ihop, har helt andra intressen än jag, är en trygghet för mig, missbrukar inte droger, pengar eller annat och så är rolig i sänghalmen förstås. Men endast bra sex hade inte jag stått ut med att leva ihop med ett våp eller en intellektuellt hjärndöd.

Å andra sidan träffades man på riktigt, och kunde skaffa sig en bild av personen utifrån alla hennes strata.

/AI
Citera
2026-01-06, 16:41
Medlem
Citat:

Och huruvida paren håller eller inte är egentligen ett annat spår än det jag försöker resonera kring här nämligen vad som händer när samtal får komma före visuell sortering.

Ja. I serien blir de riktigt förälskade i varandras personligheter. Men när de ser varandra i verkligheten blir de chockade och många gånger börja gråta, eftersom de har ett utseende som de ej föreställt sig.

Jag tror resultatet hade blivit det samma även om det inte hade varit en dokusåpa.

Tilläggas borde även att de i serien pratar med varandra i flera dagar ibland veckor, innan de får se varandra
Citera
2026-01-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Har framfört liknande tanke. Men å andra sidan, vi har det ju redan här på Flashback eller andra forum med PM-funktion. Hur tycker du det funkar som kontaktsökande kvinna/man? Visst, någon PM-tråd har uppstått, som även gått över till sms och verifiering av personen, men inte lett till något reellt. Inte en enda kvinna har initierat PM till mig, inte en enda. Men jag kan tänka mig att kvinnor får en del påstötningar av kåta män även här på FB.

Jag ser inte Flashback som en kontaktsökande arena, så jag kan egentligen inte svara på det utifrån den premissen.

Däremot har jag fått några PM själv i samband med diskussioner, och när de byggt vidare på resonemang eller tankar har samtalen varit givande, just för att de inte haft någon uttalad agenda.

Att kvinnor får en stor mängd ogenomtänkta eller sexuellt laddade PM råder det tyvärr ingen tvekan om, och det i sig säger också något om hur svårt det är att skapa fungerande strukturer för kontakt online.
Citera
2026-01-06, 16:47
Medlem
Som kvinna behövs inga foton. Ett kvinnligt nick räcker för att folk ska ragga på en.
Så tyvärr hade nog problemen kvarstått.
Citera
2026-01-06, 16:48
Medlem
Med dejtande, så avser vi väl en 1vs1 kontakt och relation, vilket inte flashback på något vis uppfyller. Men bästa exemplen jag kan komma på att man får goda kontakter med andra människor är via spelen. Det är där som man har en plattform att "umgås" och ändå vara anonyma egentligen.

Vilket kan leda till ganska djupa vänskapsrelationer med personer som man inte vet hur de ser ut, hur gamla de är eller ens om det är en man eller kvinnna.

Nu blir det väl ändå så att när man pratar mycket med varandra att det hela tiden fylls på med information och man med tiden får en klar bild. Folk kan dock här trassla till det ordentligt för varandra och sig själva genom lögner.

Jag minns ett tillfälle i ett spel jag slöspelade lite mitt i natten. Då var där en annan person som också slöspelade och medan vi bara stod där och gjorde vår repetitiva task, så började vi prata med varandra. Ett helt vänskapligt samtal om allt möjligt och väldigt trevligt. Mot slutet när det började bli uppenbart att natten går mot vargatimmen och det var dags att avsluta och sova, då berättade den personen det var trevligt för en 78-årig kvinna att fått prata om allt möjligt denna natt. Alltså jag hade aldrig kunnat ana att en 78-årig kvinna spelade ett spel, men ofta så märker man att äldre människor faktiskt är mer aktiva på nätet än vad man tror.

Iallafall senare blev det ju att man raidade tillsammans och hon var väldigt duktig på det hon gjorde oftast som tank, dvs den som håller de stora monstrens aggro så alla andra slipper så mycket stryk.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-01-06 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in