2026-01-06, 14:07
Medlem
JoeDoughs avatar
Sådan var ju nätdejtingen för 25 år sen. Det fanns inga bilder på motparten. Man fick gå på det som framkom i text och om det sedan gick vidare till telefonsamtal. På det sättet växte successivt en helhetsbild fram som om allt ville sig väl kröntes med en blind date.

Jag tyckte det var riktigt spännande även om alla damer inte kvalificerade sig utseendemässigt. Kul tid var det iaf!
Citera
2026-01-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Svaret hittar du väl i hur vanligt det är att förälskelse växer fram ur vänskap.

Personligen tror jag att det beror på hur passionerad man är i jämförelse med andra behov.

Det är ett bra exempel, och ungefär där min nyfikenhet ligger.

Vänskap → förälskelse visar ju att attraktion inte alltid är omedelbar eller visuell, utan kan växa fram över tid.

Hur mycket man värderar passion kontra andra behov avgör nog också var man landar.

För egen del har mina relationer i princip alltid vuxit fram ur kommunikation snarare än initial utseendeattraktion.
Citera
2026-01-06, 14:19
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
En tanke har vuxit fram när jag diskuterat här i trådarna som jag tycker är intressant att bolla.

Tänk om nätdejting i stället var nästan helt anonym till en början.
Man uppger bara ålder och kön, inget foto, inget yrke, inga hobbies.
Resten får växa fram genom samtal.

Poängen är inte att detta skulle vara “bättre” i praktiken. Jag inser att anonymitet snabbt skulle kunna missbrukas.
Men tanken intresserar mig ändå, eftersom dagens dejting nästan uteslutande bygger på snabba visuella intryck och presentationer.

Jag undrar om vi tappat något där.
Om det finns människor som egentligen skulle fungera bra ihop men som aldrig ens når ett samtal, för att de inte passerar första filtret.

Kanske är problemet inte att vi visar för lite av oss själva på nätdejting utan att vi visar fel saker för tidigt.
Bilden kommer före rösten. Profilen före samtalet. Varumärket före människan.

Så min fråga är inte “borde vi göra så här?”, utan:
Vad hade förändrats om samtalet fick komma före bilden?
Skulle det bli mer äkta eller bara mer kaos?
Det är farligt. Mycket enklare att bli lurad eftersom att personen i skrift kan verka väldigt snäll och trevlig och kan rikta samtalet dit denne vill och med tanke på ens historik så kan personen läsa av vad du är för en människa och anpassa sitt tillvägagångssätt mot dig vilket gör det lättare för en psykopat att lura dig. Det är på internet psykopaten hänger och letar offer, inte bland dina vänners bekanta.

En bild säger mer än tusen ord, du kan se på en bild om en människa ser psykiskt sjuk ut, (inte alltid) men ofta. Du kan få en känsla av vad det är för typ genom att se stilen men du kan aldrig fånga auran och kemin som man gör irl.

Alla jag träffat ute och haft en relation med har varit bra och alla som försökt ragga på mig här har visat sig vara väldigt dåliga, är personen inte arbetslös så är denne antingen kriminell eller psykiskt sjuk. Slutsumman är att det är FARLIGT.

Vi blir lurade. Var försiktiga och lita inte på främlingar. En person online kan vara väldigt annorlunda i verkligheten. Och i värsta fall vara farlig. Om man bryr sig om att inte bli styckmördad förstås. Vart tror ni att psykiskt sjuka människor hänger egentligen? Internet såklart.

Jag säger det här för att jag tänkte som du en gång i tiden.
Citera
2026-01-06, 14:25
Medlem
Katzyns avatar
Så fungerade det ju i internets barndom, fast det var ju då inte uttalade dejtingsidor utan man kunde lära känna folk på nätet och i vissa fall blev folk intresserade/kära och inledde relationer sen.

Men det är nog grundplåten tänker jag. Det är två rätt vitt skilda saker att

1. Förutsättningsläst chatta med främlingar på nätet om saker som intresserar en, om man lär känna varandra väl kanske skicka bild, och sen kanske ses IRL och till sist inleda relation

än att

2. Avsiktligt och medvetet ha kontakt med enbart sex/relation som målsättning och "dejta" folk utan att veta hur de ser ut.

Det första funkade, det andra gör det inte. Och det första hade ju liksom det lite inbyggt att eftersom det inte var bestämt på förhand att det rörde sig om just dejting, så fanns det möjlighet att helt enkelt betrakta den nya bekantskapen som vänskaplig, om bild eller första träff visade att personen var fysiskt för oattraktiv för en.

Alltså absolut är många säkerligen alldeles för ytliga idag i nätdejtingen och hade kunnat ge fler en chans baserat på kemi och personlighet. Men det är inte samma sak som att anything goes utseendemässigt. Det finns fortfarande utseenden som inte hade funkat för alla.
Citera
2026-01-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är farligt. Mycket enklare att bli lurad eftersom att personen i skrift kan verka väldigt snäll och trevlig och kan rikta samtalet dit denne vill och med tanke på ens historik så kan personen läsa av vad du är för en människa och anpassa sitt tillvägagångssätt mot dig vilket gör det lättare för en psykopat att lura dig. Det är på internet psykopaten hänger och letar offer, inte bland dina vänners bekanta.

En bild säger mer än tusen ord, du kan se på en bild om en människa ser psykiskt sjuk ut, (inte alltid) men ofta. Du kan få en känsla av vad det är för typ genom att se stilen men du kan aldrig fånga auran och kemin som man gör irl.

Alla jag träffat ute och haft en relation med har varit bra och alla som försökt ragga på mig här har visat sig vara väldigt dåliga, är personen inte arbetslös så är denne antingen kriminell eller psykiskt sjuk. Slutsumman är att det är FARLIGT.

Vi blir lurade. Var försiktiga och lita inte på främlingar. En person online kan vara väldigt annorlunda i verkligheten. Och i värsta fall vara farlig. Om man bryr sig om att inte bli styckmördad förstås. Vart tror ni att psykiskt sjuka människor hänger egentligen? Internet såklart.

Jag säger det här för att jag tänkte som du en gång i tiden.

Jag köper det du skriver till 100 %, och tycker varningen är rimlig.

Det tragiska är kanske snarare att vi byggt ett samhälle där så mycket av det sociala flyttats till nätet, samtidigt som tilliten där med rätta är låg.

Saknar man sociala plattformar eller vill ta det långsamt i kommunikation kan man nästan automatiskt misstänkliggöras, trots att försiktighet egentligen är sund.

Det säger något om spänningen mellan kontakten och rädslan för att den kan vara farlig.
Citera
2026-01-06, 14:29
Medlem
jjujjus avatar
Och så kan man råka bli kär i någon som är ful? Det är nog inte sådär MEGAKUL i längden.

Jag vill gärna kunna gå på stan med dig utan att skämmas? Jag vill gärna kunna presentera dig för mina vänner och min familj utan att alla ska undra vad jag tänkte där.. det blir för jobbigt bara. Jag vill att vi ska vara snygga och bra tillsammans, inte att jag ska se ut som en fotomodell och du min lillebror eller vaktmästaren på min gamla skola..

🙄😂🤷‍♀️ och det tar alltid slut när man inte är i samma rang. Alltid!
Citera
2026-01-06, 14:32
Medlem
slagskotts avatar
Adam Alsings program tur i kärlek fungerande på det sättet och jag förmodar att folk som sitter och spelar cod, fortnite, wow osv. säkert fattar tycke för varandra ibland och utan att ha sett varandra
Citera
2026-01-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Så fungerade det ju i internets barndom, fast det var ju då inte uttalade dejtingsidor utan man kunde lära känna folk på nätet och i vissa fall blev folk intresserade/kära och inledde relationer sen.

Men det är nog grundplåten tänker jag. Det är två rätt vitt skilda saker att

1. Förutsättningsläst chatta med främlingar på nätet om saker som intresserar en, om man lär känna varandra väl kanske skicka bild, och sen kanske ses IRL och till sist inleda relation

än att

2. Avsiktligt och medvetet ha kontakt med enbart sex/relation som målsättning och "dejta" folk utan att veta hur de ser ut.

Det första funkade, det andra gör det inte. Och det första hade ju liksom det lite inbyggt att eftersom det inte var bestämt på förhand att det rörde sig om just dejting, så fanns det möjlighet att helt enkelt betrakta den nya bekantskapen som vänskaplig, om bild eller första träff visade att personen var fysiskt för oattraktiv för en.

Alltså absolut är många säkerligen alldeles för ytliga idag i nätdejtingen och hade kunnat ge fler en chans baserat på kemi och personlighet. Men det är inte samma sak som att anything goes utseendemässigt. Det finns fortfarande utseenden som inte hade funkat för alla.

Väldigt väl formulerat, och jag håller med.
Skillnaden mellan att lära känna människor där relation kan uppstå, och att aktivt dejta med relation som uttalat mål, är nog helt avgörande.

Det första gav utrymme för både vänskap och ett naturligt urval, det andra blir lätt ansträngt oavsett om bilder finns eller inte.
Citera
2026-01-06, 14:34
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Jag köper det du skriver till 100 %, och tycker varningen är rimlig.

Det tragiska är kanske snarare att vi byggt ett samhälle där så mycket av det sociala flyttats till nätet, samtidigt som tilliten där med rätta är låg.

Saknar man sociala plattformar eller vill ta det långsamt i kommunikation kan man nästan automatiskt misstänkliggöras, trots att försiktighet egentligen är sund.

Det säger något om spänningen mellan kontakten och rädslan för att den kan vara farlig.
Jag vet.. jag har gått på samma buss i 3 år med en snubbe som försökt lära känna mig och han är hur fin som helst, men det blir lite svårt? Man måste typ träffa folk på rätt plats för att det ska bli något. Gillar också att prata ett längre tag för att lära känna någon men man kan ändå bli lurad. Ibland så kan man ha lite avoidant attachment issues utan att man själv fattar det.. dä ä därför vi gillar att det dras ut på.. håll dig på avstånd typ. Tills det känns 100% rätt. Ett väldigt vanligt fenomen bland människor numera.
Citera
2026-01-06, 14:35
Medlem
UniktAnvNamns avatar
samtal före bilden är väl och har varit det naturliga för människor, dagens klimat där en bild ska uppfylla tusen olika krav är inte det naturliga.

Frågan är man får ställa sig själv, vill man ha ett onaniverktyg eller en riktig människa av kött och blod som man vill bygga en relation med även om det rör sig om ett KK-förhållande?
Citera
2026-01-06, 14:40
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
samtal före bilden är väl och har varit det naturliga för människor, dagens klimat där en bild ska uppfylla tusen olika krav är inte det naturliga.

Frågan är man får ställa sig själv, vill man ha ett onaniverktyg eller en riktig människa av kött och blod som man vill bygga en relation med även om det rör sig om ett KK-förhållande?
Vadå blundar du innan du pratar med en människa? Du har ju redan sett personen när du sa hej?

Det är bara på Flashback det blir samtal innan bilden.
Citera
2026-01-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag vet.. jag har gått på samma buss i 3 år med en snubbe som försökt lära känna mig och han är hur fin som helst, men det blir lite svårt? Man måste typ träffa folk på rätt plats för att det ska bli något. Gillar också att prata ett längre tag för att lära känna någon men man kan ändå bli lurad. Ibland så kan man ha lite avoidant attachment issues utan att man själv fattar det.. dä ä därför vi gillar att det dras ut på.. håll dig på avstånd typ. Tills det känns 100% rätt. Ett väldigt vanligt fenomen bland människor numera.

Jag tror det blir svårt just för att tempo och sammanhang betyder mer än man ofta vill erkänna.

För mig fungerar det bäst när saker får gå långsamt och kommunikationen får växa utan press på att något måste hända.

Det är också därför jag personligen tagit avstånd från nätdejting inte för att det är fel i sig, utan för att tempot och målsättningen sällan lämnar utrymme för att bygga vänskap och tillit först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in