Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta om Jehovas var för mig en ny uppgift. Vilka källor finns på detta?
Var det bara mamman som var med, eller var det hela familjen?
Det har framkommit här i tråden från användare som är bosatt därute att mamman var "bibeltokig" och stod utanför Coop i Stenhamra och försökte värva medlemmar till JV. Vet inget om övriga familjen drogs med in i det.

Mamman religiösa psykos finns beskriven på fler ställen.
Citera
2026-01-09, 20:09
Medlem
Hur många timmar hade han på sig innan span sattes in?

Kan en del av kroppen redan legat i skogen?

Men att han inte han gräva för att han ska jobba? Därför polisen väntade?

Om polisen sätter span lägger de kamera inne idag och ljud upptagning ? Och sedan ligger utanför och spanar ?
Citera
2026-01-09, 20:10
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Blir så trött på att människor är så fruktansvärt tafatta.
Folk reagerar med "underligt" när någon skriker för sitt liv mitt i natten för att sedan försvinna.

Likadant i mordet på Wilma, grannarna hörde bråk med massa dunsar innan det blev tyst.
En granne ställde sig i trappuppgången och en annan kikade genom sitt titthål, efter det återgick dem till sitt eget.

Var inte Elin Krantz liknande? Ung kille som gameade med fönstret öppet och hörde panikartade kvinnoskrik. Gjorde noll och intet...
Citera
2026-01-09, 20:10
Medlem
Fleavmoes avatar
Apropå allt snack om att låsa in folk på obestämd tid och att många gärna lägger skulden på psykiatrin för mordet i Boden och detta mord:

.https://www.dn.se/debatt/psykiatrin-kan-inte-forutse-mord-och-ska-inte-latsas-som-den-kan/

"Ett samhälle som låser in människor utifrån antaganden om framtida handlingar har tagit ett steg för långt. Den som vill ha fler frihetsberövanden på lösare grunder måste vara ärlig med att det är att tänja på rättsstatens principer. Ett politiskt vägval – inte ett medicinskt. Vårdens uppgift är att behandla sjukdom, inte att bära samhällets otrygghet. Psykiatrin ska stå på patientens sida, inte användas som ett redskap för att hantera vår kollektiva rädsla."
Citera
2026-01-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
68% av de runt hundra personer som dödas i våldsbrott i Sverige varje år är män.
Det är alltså dubbelt som många dödade män som kvinnor.

Varför ska vi just lyft fram och fokusera på den betydligt mindre gruppen?
Som inte ens numerärt utgör ett hälften så stort problem?

Just det här brottet i Rönninge innehåller en uppsjö av ”köns-röra” där vi inte ens vet om det rör sig om ett sexualrelaterat brott eller om MGM begått det som en kvinnlig eller manlig gärningsman och därför kanske haft olika incitament. Eller ens vilka sjuka tankar som rört sig i hans huvud.
MGM hade diagnosen pedofili och hade själv uppgett att det tidigare kidnappningsförsöket mot den 10-åriga flickan lika gärna kunde riktats mot en pojke.

Kidnappa inte det här mordet eller mordet i Boden nyligen, för att låtsas att problemet med dödligt våld riktat mot just kvinnor är vårt största problem.
När egentligen allt dödligt våld är ett problem oavsett vem det riktas mot.

Som sagt, även våld mot män begås av andra män. Mäns våldskapacitet är ett samhällsproblem. Det har definitivt relevans att Vilma är en man som begår ett mord på en kvinna. Varför du väljer att bortförklara det vet jag inte.
Citera
2026-01-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag spekulerar också. Jag tror att han är för ”simpel” för att ge sig in i en lek med polisen. Han har problem med konsekvenstänk, samt tänka i flera led. Detta resulterar i att agerar utefter lust och impuls, utan att förstå vad det leder till. På bilden från häktet ser han ut som det otäckaste frågetecknet som skådats!

Med tanke på att han genom åren samlat på en massa sjuka bilder på sin dator tyder på att han har en fixering av lustbetonad typ. Skulle han gjort detta för att åratal senare försöka väcka polisen? Det är helt orimligt.
Citera
2026-01-09, 20:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Fast nu hade dom redan slagit på stora trumman. Efter att dom fick dna träff så drog allt igång. Hade en kriminolog eller påläst kriminalare slängt en blick på vem dom fick träff på i kombination med hur det ”brukar” se ut, hade dom förstått att det fanns en överhöngande risk att hon var styckad. Att då inte titta i kylskåpet är ett stort misstag.

Ca 10% av offren blir styckade när offer och gm är okända för varandra. % ökar när motivet är sexuellt eller sadistiskt. Detta tillsammans med gms historik med bilder på döda nakna kroppar borde fått dom att leta lite ner noggrant på det enda stället gm hade full access till.

Det jag stör mig på är att gm hade tillgång till kroppsdelarna i flera timmar medans polisen satt utanför och frös och undrade vafan han sysslade med där inne.

Agree to disagree. Onödig diskussion eftersom vi har olika syn på hur de har jobbat.
Citera
2026-01-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Apropå allt snack om att låsa in folk på obestämd tid och att många gärna lägger skulden på psykiatrin för mordet i Boden och detta mord:

.https://www.dn.se/debatt/psykiatrin-kan-inte-forutse-mord-och-ska-inte-latsas-som-den-kan/

"Ett samhälle som låser in människor utifrån antaganden om framtida handlingar har tagit ett steg för långt. Den som vill ha fler frihetsberövanden på lösare grunder måste vara ärlig med att det är att tänja på rättsstatens principer. Ett politiskt vägval – inte ett medicinskt. Vårdens uppgift är att behandla sjukdom, inte att bära samhällets otrygghet. Psykiatrin ska stå på patientens sida, inte användas som ett redskap för att hantera vår kollektiva rädsla."

Ja, men bevisat farliga individer behöver vi skydda samhället ifrån.
Citera
2026-01-09, 20:16
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja, men bevisat farliga individer behöver vi skydda samhället ifrån.

Hur skulle det skyddet se ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Men tror ni hans mål var att bara kidnappa? Eller gick han bananas när han lyckades övermanna henne..och då gick loss och gjorde allt annat hemskt.

Vad i hans historik tyder på att kidnappningen var det centrala i brottet? Tänk på vad för slags bilder han hade i sin dator och telefon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det har framkommit här i tråden från användare som är bosatt därute att mamman var "bibeltokig" och stod utanför Coop i Stenhamra och försökte värva medlemmar till JV. Vet inget om övriga familjen drogs med in i det.

Mamman religiösa psykos finns beskriven på fler ställen.
Jag kollade på Jehovas vittnens hemsida och de verkar inte ha någon församling ute på öarna idag, men kan ju haft tidigare. De finns där man minst anar, har grannar som tillhör denna rörelse...
Citera
2026-01-09, 20:19
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Jag spekulerar också. Jag tror att han är för ”simpel” för att ge sig in i en lek med polisen. Han har problem med konsekvenstänk, samt tänka i flera led. Detta resulterar i att agerar utefter lust och impuls, utan att förstå vad det leder till. På bilden från häktet ser han ut som det otäckaste frågetecknet som skådats!

Jag förstår din tanke men vid brott gentemot 10-åringen fastställde rättspsykiatrisk undersökning att han har haft och har en god förmåga att tänka i flera led.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in