2026-01-09, 20:10
Medlem
Fleavmoes avatar
Apropå allt snack om att låsa in folk på obestämd tid och att många gärna lägger skulden på psykiatrin för mordet i Boden och detta mord:

.https://www.dn.se/debatt/psykiatrin-kan-inte-forutse-mord-och-ska-inte-latsas-som-den-kan/

"Ett samhälle som låser in människor utifrån antaganden om framtida handlingar har tagit ett steg för långt. Den som vill ha fler frihetsberövanden på lösare grunder måste vara ärlig med att det är att tänja på rättsstatens principer. Ett politiskt vägval – inte ett medicinskt. Vårdens uppgift är att behandla sjukdom, inte att bära samhällets otrygghet. Psykiatrin ska stå på patientens sida, inte användas som ett redskap för att hantera vår kollektiva rädsla."
Citera
2026-01-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag spekulerar också. Jag tror att han är för ”simpel” för att ge sig in i en lek med polisen. Han har problem med konsekvenstänk, samt tänka i flera led. Detta resulterar i att agerar utefter lust och impuls, utan att förstå vad det leder till. På bilden från häktet ser han ut som det otäckaste frågetecknet som skådats!

Med tanke på att han genom åren samlat på en massa sjuka bilder på sin dator tyder på att han har en fixering av lustbetonad typ. Skulle han gjort detta för att åratal senare försöka väcka polisen? Det är helt orimligt.
Citera
2026-01-09, 20:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Fast nu hade dom redan slagit på stora trumman. Efter att dom fick dna träff så drog allt igång. Hade en kriminolog eller påläst kriminalare slängt en blick på vem dom fick träff på i kombination med hur det ”brukar” se ut, hade dom förstått att det fanns en överhöngande risk att hon var styckad. Att då inte titta i kylskåpet är ett stort misstag.

Ca 10% av offren blir styckade när offer och gm är okända för varandra. % ökar när motivet är sexuellt eller sadistiskt. Detta tillsammans med gms historik med bilder på döda nakna kroppar borde fått dom att leta lite ner noggrant på det enda stället gm hade full access till.

Det jag stör mig på är att gm hade tillgång till kroppsdelarna i flera timmar medans polisen satt utanför och frös och undrade vafan han sysslade med där inne.

Agree to disagree. Onödig diskussion eftersom vi har olika syn på hur de har jobbat.
Citera
2026-01-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Apropå allt snack om att låsa in folk på obestämd tid och att många gärna lägger skulden på psykiatrin för mordet i Boden och detta mord:

.https://www.dn.se/debatt/psykiatrin-kan-inte-forutse-mord-och-ska-inte-latsas-som-den-kan/

"Ett samhälle som låser in människor utifrån antaganden om framtida handlingar har tagit ett steg för långt. Den som vill ha fler frihetsberövanden på lösare grunder måste vara ärlig med att det är att tänja på rättsstatens principer. Ett politiskt vägval – inte ett medicinskt. Vårdens uppgift är att behandla sjukdom, inte att bära samhällets otrygghet. Psykiatrin ska stå på patientens sida, inte användas som ett redskap för att hantera vår kollektiva rädsla."

Ja, men bevisat farliga individer behöver vi skydda samhället ifrån.
Citera
2026-01-09, 20:16
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja, men bevisat farliga individer behöver vi skydda samhället ifrån.

Hur skulle det skyddet se ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Men tror ni hans mål var att bara kidnappa? Eller gick han bananas när han lyckades övermanna henne..och då gick loss och gjorde allt annat hemskt.

Vad i hans historik tyder på att kidnappningen var det centrala i brottet? Tänk på vad för slags bilder han hade i sin dator och telefon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det har framkommit här i tråden från användare som är bosatt därute att mamman var "bibeltokig" och stod utanför Coop i Stenhamra och försökte värva medlemmar till JV. Vet inget om övriga familjen drogs med in i det.

Mamman religiösa psykos finns beskriven på fler ställen.
Jag kollade på Jehovas vittnens hemsida och de verkar inte ha någon församling ute på öarna idag, men kan ju haft tidigare. De finns där man minst anar, har grannar som tillhör denna rörelse...
Citera
2026-01-09, 20:19
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Jag spekulerar också. Jag tror att han är för ”simpel” för att ge sig in i en lek med polisen. Han har problem med konsekvenstänk, samt tänka i flera led. Detta resulterar i att agerar utefter lust och impuls, utan att förstå vad det leder till. På bilden från häktet ser han ut som det otäckaste frågetecknet som skådats!

Jag förstår din tanke men vid brott gentemot 10-åringen fastställde rättspsykiatrisk undersökning att han har haft och har en god förmåga att tänka i flera led.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus13
Nu har expressen tagit bort uppgiften om att hon ska ha styckats i ett badkar och istället skrivit att det skett i badrummet..

Enligt samma uppgifter så ska polisen haft span på Robin när han kom hem från jobbet och fick då se att Robin hämtade en spade och åkte till ett skogsområde. Det är för kort tid mellan att han kommer hem från jobbet till att han grips för att han ska ha kunnat utföra någon styckning däremellan - det måste ha skett dagen eller kvällen innan alternativt under natten. Om planen hela tiden var att begrava delar av kroppen efter jobbet så bör han ju i så fall ha fraktat de delarna åtminstone till bilen innan han åker till jobbet på morgonen för att minska risken för att bli upptäckt (folk sover nattetid men inte så ofta vid tidpunkten för hans hemkomst från jobbet) men varför tog han inte spaden med sig på en gång också i så fall också?
Alternativet är ju annars att han ska ha burit ut både kroppsdelar när polisen haft span, men då hade de väl lika gärna kunnat gripa honom där och då?
Ett ytterliggare alternativ skulle ju kunna vara att Expressens uppgifter är skitsnack...

En annan sak jag tänkte på apropå den här kylen där det ska ha hittats kroppsdelar bör ju ha varit av mindre modell (även om stugan är större än de 15 kvm som uppgetts i annonsen) till en så liten bostad? En helkyl är nästan uteslutet tänker jag..

En annan fundering jag brottas med: Vi vet ju att Robin hade ett stort intresse för polisens verksamhet och hängde i grupper och bl.a. "outade" civila polisbilar. Hur har polisen spaningsarbete kunnat undgå honom? Någon mer insatt i spaningsarbete som vill spekulera kring den frågan?

Jag kan ha fel, men tyckte det såg ut som en stor kyl/frys genom ett fönster iaf. Men är verkligen inte säker utan tänkte bara på det igår och orkar inte leta upp bilderna igen..

Och någon som verkar känna någon inblandad skrev att han blev tagen med en väska i handen som innehåll kroppsdelar, men behöver ej stämma och kanske bara var något som snarare skulle likna ett ordspråk. Typ som att man skitit i det blå skåpet liksom.
Senast redigerad av Dieseldoris111 2026-01-09 kl. 20:22.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Hur många timmar hade han på sig innan span sattes in?

Kan en del av kroppen redan legat i skogen?

Men att han inte han gräva för att han ska jobba? Därför polisen väntade?

Om polisen sätter span lägger de kamera inne idag och ljud upptagning ? Och sedan ligger utanför och spanar ?

Postat av GrevenFB
Tidslinje
Uppdaterad: 260109
Tider
Tid från försvinnandet till att polisen hade MGM:s namn: 32 timmar
Tid från polisen hade MGM:s namn till att han greps: 11-12 timmar
Tid polisen hade span på MGM från det att man hade hans namn: 10 timmar
Tid från försvinnandet till att MGM greps: 44 timmar
(Cirka-tider. Ej bekräftade).

Okänd tid: Vilma tittade på brottsdokumentärer innan han åkte hemifrån. Han hade också sökt på hur man kommer undan med mord. (EXP)
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Jämför man bilden på honom i nian och den aktuella häktningsbilden ser det knappt ut som samma person? Öronen är visserligen utstående även som barn men det ena ser direkt intryckt ut som vuxen. Det gör det inte som barn. Även huvudet ser ”intryckt” ut på den senaste bilden. Skallen ser ut som en sådan där myskpumpa eller vad de kallas. Kan ju iofs vara polisongerna som ger det intrycket men han hade inte ett sådant brett pannparti som barn. Ögonen ser också rundare ut som vuxen.

https://imgur.com/a/robin-s-bb-hjert-vilma-andersson-J7QkZOz

https://www.photo-pick.com/online/zL9Oh8V9.link
Citera
2026-01-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Hur skulle det skyddet se ut?

Farliga individer kan givetvis inte vara lösa ute i samhället. De måste hållas inlåsta för att skydda andra, det är ju självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in