Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-09, 19:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Menar du levande när han körde till jobbet på lördagen, medans polisen gjorde husrannsakan? Då hade han behövt få in kroppen till stugan efter jobbet medans polisen hade span. Så den går bort.

Polisen såg nog inte att det var kroppsdelar han lastade in i bilen när han var på väg till skogen. Men jag har också haft funderingar kring kroppsdelar i bilen som han körde till jobbet. Jag har nämligen problem med att acceptera att en hel kropp (i delar) får plats i ett kylskåp.

Nu har det ju skrivits att hon ska ha dödats i samband med överfallet, men så länge vi inget fått från polis/åklagaren kan man inte veta säkert hur det ska tolkas.

Vet inte vad för bil han har haft? Egen ellr hyr?

Moderna bilar registrar typ allt, där kan polisen se färdsträcka, tidpunkt för det ena och andra, såsom om dörrar öppnats osv. Detta kan ha kunnat avslöja honom, om han ska ha tagit en omväg för något ärende, klockslag osv.

Jag utgår från att polisen placerat sig så att de kunnat ha full insyn över dörr och parkering. Jag tror inte att polisen riskerade något sådant som att han packade in kroppsdelar, utan jag utgår från att de redan låg i bilen. Som du säger, kan han inte ha haft henne liggande i bilen till jobbet. Och han kan ju inte heller ha styckat henne efter jobbet, medan span "väntade", om det nu stämmer att han styckt henne hemma.

Vet inte hur stort kylskåp som finns i huset, men är det ett kombi kyl/frysskåp, tvivlar jag i allra högsta grad, om de inte fördelats i båda delarna.

Jag misstänker att han redan under natten packat och lastat det han velat göra sig av med. Det som man hittat i kylen, det är sådant som han velat spara en tid, eller som han tänkt gräva ner på annat ställe. Inte lätt i kylan med tjäle dock. Måste nog ha spett med.

Fallet blir allt makabrare och jag undrar verkligen om han inte är skyldig till något annat under alla dessa år.

Det är ju mer eller mindre en slump att anhöriga faktiskt hittade nyckelbevisen. Och om de hittats senare, hade man kunnat lösa mordet?

Möjligen om hans bil har registrart något då, för mobil hade han inte med sig. Eller om det finns någon kamrera som fångat upp något.
Citera
2026-01-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Vittne kan ha hört Vilma Anderssons överfall i Rönninge
Publicerad 9 jan 2026 kl 18.51
Uppdaterad kl 19.10

https://www.expressen.se/nyheter/krim/vittne-kan-ha-hort-vilma-anderssons-overfall-i-ronninge/

Det kan också vara så att hela överfallet finns på film.

En strategiskt placerad övervakningskamera är riktad mot just den del av trottoaren där Vilma Andersson ska ha blockerat vägen för den 25-åriga kvinnan.

Blir så trött på att människor är så fruktansvärt tafatta.
Folk reagerar med "underligt" när någon skriker för sitt liv mitt i natten för att sedan försvinna.

Likadant i mordet på Wilma, grannarna hörde bråk med massa dunsar innan det blev tyst.
En granne ställde sig i trappuppgången och en annan kikade genom sitt titthål, efter det återgick dem till sitt eget.
Citera
2026-01-09, 19:49
Medlem
Nu har expressen tagit bort uppgiften om att hon ska ha styckats i ett badkar och istället skrivit att det skett i badrummet..

Enligt samma uppgifter så ska polisen haft span på Robin när han kom hem från jobbet och fick då se att Robin hämtade en spade och åkte till ett skogsområde. Det är för kort tid mellan att han kommer hem från jobbet till att han grips för att han ska ha kunnat utföra någon styckning däremellan - det måste ha skett dagen eller kvällen innan alternativt under natten. Om planen hela tiden var att begrava delar av kroppen efter jobbet så bör han ju i så fall ha fraktat de delarna åtminstone till bilen innan han åker till jobbet på morgonen för att minska risken för att bli upptäckt (folk sover nattetid men inte så ofta vid tidpunkten för hans hemkomst från jobbet) men varför tog han inte spaden med sig på en gång också i så fall också?
Alternativet är ju annars att han ska ha burit ut både kroppsdelar när polisen haft span, men då hade de väl lika gärna kunnat gripa honom där och då?
Ett ytterliggare alternativ skulle ju kunna vara att Expressens uppgifter är skitsnack...

En annan sak jag tänkte på apropå den här kylen där det ska ha hittats kroppsdelar bör ju ha varit av mindre modell (även om stugan är större än de 15 kvm som uppgetts i annonsen) till en så liten bostad? En helkyl är nästan uteslutet tänker jag..

En annan fundering jag brottas med: Vi vet ju att Robin hade ett stort intresse för polisens verksamhet och hängde i grupper och bl.a. "outade" civila polisbilar. Hur har polisen spaningsarbete kunnat undgå honom? Någon mer insatt i spaningsarbete som vill spekulera kring den frågan?
Citera
2026-01-09, 19:50
Medlem
notknapparens avatar
fp
Senast redigerad av notknapparen 2026-01-09 kl. 19:53.
Citera
2026-01-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Känner likadant. Skulle också vilja veta mer om hennes tid i Jehovas vittnen ute på Ekerö. Hur hamnade hon där?

Jag ser det som sannolikt att den maskade delen av farmors förhör till stor del handlar om mamman och hennes problematik.

Detta om Jehovas var för mig en ny uppgift. Vilka källor finns på detta?
Var det bara mamman som var med, eller var det hela familjen?
Citera
2026-01-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att hans lust och fixering vid livlösa kroppar till slut blev så stark för honom så han bortsåg från den överhängande risken att åka dit. Han kunde inte stå emot…Tror alltså inte mordet i sig drev honom, utan det var den livlösa kroppen han ville åt. Allt annat blev sekundärt där och då.

Ja självklart det är hans lust givetvis och där håller jag med dig, för det styr han inte över, men hans mål tror jag är att överlista polisen och bli känd och omtalad för sina brott utan bevis, han gillar polisen såklart han vill leka med dom när han inte kunde bli polis själv?
Han verkar just så självupptagen och som med första brotten som han förklarade som ett misstag, så har de andra blivit misstag också, det första brottet som inte kommer vara ett misstag enligt honom, det är den dagen han undkommer straff, det tror jag är hans mål?

Obs givetvis bara spekulationer!
Citera
2026-01-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
1. Pest eller kolera. Att inte hitta kroppen är sämre än att bevismaterial förstörs. Det ena finns det fler av, det andra är unikt.

2. Varken du, jag eller polisen visste om detta skulle ske (och endast polisen vet om detta skett). Det vore både kostsamt, tidsmässigt ineffektivt och resurskrävande att slå på stora trumman varje gång något sker. Man kan inte alltid förutsätta allt i alla led för att det eventuellt ligger till på ett visst sätt. Prio är alltid anhörigas rätt till ett avslut före polisens eller samhällets rätt till vedergällning.

3. Vi vet ingenting om vad som redan är dokumenterat. Planen var att hitta kroppen, och det gjorde man. Planen efter det var förmodligen att göra en till husis, och det gjorde man. Enda risken att den aldrig skulle hittats hade varit om GM åt upp den innan han begav sig till skogened resterande bitar.

Fast nu hade dom redan slagit på stora trumman. Efter att dom fick dna träff så drog allt igång. Hade en kriminolog eller påläst kriminalare slängt en blick på vem dom fick träff på i kombination med hur det ”brukar” se ut, hade dom förstått att det fanns en överhöngande risk att hon var styckad. Att då inte titta i kylskåpet är ett stort misstag.

Ca 10% av offren blir styckade när offer och gm är okända för varandra. % ökar när motivet är sexuellt eller sadistiskt. Detta tillsammans med gms historik med bilder på döda nakna kroppar borde fått dom att leta lite ner noggrant på det enda stället gm hade full access till.

Det jag stör mig på är att gm hade tillgång till kroppsdelarna i flera timmar medans polisen satt utanför och frös och undrade vafan han sysslade med där inne.
Citera
2026-01-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
En sak som stör mig lite är huruvida han genomförde detta huvudsakligen för att själv få uppleva sex med nån död/satt i vanmakt/blabla eller om han huvudsakligen gjorde det för att skapa content åt Darkweb så att han skulle kunna stiga i rank och få tillgång till ännu mer av övriga användares material (för då måste man bidra själv, det är reglerna).

Det som talar för det är ju att My inte tillhörde hans presumtiva favoritåldersgrupp (dvs flickor på typ 3 år) och att han verkar ha varit helt besatt av Darkweb och nätverk där (han försäger sig - som har påtalats här i tråden - efter första kidnappningsförsöket genom att säga att han inte medverkar i nätverk på Darkweb innan förhörsledaren ens närmat sig ämnet Darkweb på en sån initierad nivå).

Olustigt i sånt fall.

För några dagar sedan såg vi bilder på My och den Wilma Andersson som blev mördad. Dessa personer var snarlika. Detta kunde ha triggat honom när han fick syn på My.
Citera
2026-01-09, 20:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus13
Nu har expressen tagit bort uppgiften om att hon ska ha styckats i ett badkar och istället skrivit att det skett i badrummet..

Enligt samma uppgifter så ska polisen haft span på Robin när han kom hem från jobbet och fick då se att Robin hämtade en spade och åkte till ett skogsområde. Det är för kort tid mellan att han kommer hem från jobbet till att han grips för att han ska ha kunnat utföra någon styckning däremellan - det måste ha skett dagen eller kvällen innan alternativt under natten. Om planen hela tiden var att begrava delar av kroppen efter jobbet så bör han ju i så fall ha fraktat de delarna åtminstone till bilen innan han åker till jobbet på morgonen för att minska risken för att bli upptäckt (folk sover nattetid men inte så ofta vid tidpunkten för hans hemkomst från jobbet) men varför tog han inte spaden med sig på en gång också i så fall också?
Alternativet är ju annars att han ska ha burit ut både kroppsdelar när polisen haft span, men då hade de väl lika gärna kunnat gripa honom där och då?
Ett ytterliggare alternativ skulle ju kunna vara att Expressens uppgifter är skitsnack...

En annan sak jag tänkte på apropå den här kylen där det ska ha hittats kroppsdelar bör ju ha varit av mindre modell (även om stugan är större än de 15 kvm som uppgetts i annonsen) till en så liten bostad? En helkyl är nästan uteslutet tänker jag..

En annan fundering jag brottas med: Vi vet ju att Robin hade ett stort intresse för polisens verksamhet och hängde i grupper och bl.a. "outade" civila polisbilar. Hur har polisen spaningsarbete kunnat undgå honom? Någon mer insatt i spaningsarbete som vill spekulera kring den frågan?

Hade han en spade som passade för jobbet redan innan?
Om man hyr en bostad, kanske man inte har en spade för trädgårdjobb? Fanns det en lämplig spade på tomten? Eller hade han införskaffat sig en sådan inför det här arbetet? Och isf när?

Hur lång tid planerade han just detta dåd?

Det har säkert legat och grott länge, men kanske själva upptakten kan skönjas i olika förberedelser. T ex vad fraktades kroppdelarna i? Hade han köpt förvaringslådor, verktyg, presseningar, städttiraljer, sopsäckar, ja, buntband och tigersåg...inför dådet?

Eller har han samlat på sig...i åratal...
Citera
2026-01-09, 20:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att män ser på kvinnor som att vi ska uppfylla deras behov stämmer. Våldet mot män begås oftast också huvudsakligen av män.

68% av de runt hundra personer som dödas i våldsbrott i Sverige varje år är män.
Det är alltså dubbelt som många dödade män som kvinnor.

Varför ska vi just lyfta fram och fokusera på den betydligt mindre gruppen?
Som inte ens numerärt utgör ett hälften så stort problem?

Just det här brottet i Rönninge innehåller en uppsjö av ”köns-röra” där vi inte ens vet om det rör sig om ett sexualrelaterat brott eller om MGM begått det som en kvinnlig eller manlig gärningsman och därför kanske haft olika incitament. Eller ens vilka sjuka tankar som rört sig i hans huvud.
MGM hade diagnosen pedofili och hade själv uppgett att det tidigare kidnappningsförsöket mot den 10-åriga flickan lika gärna kunde riktats mot en pojke.

Kidnappa inte det här mordet eller mordet i Boden nyligen, för att låtsas att problemet med dödligt våld riktat mot just kvinnor är vårt största problem.
När egentligen allt dödligt våld är ett problem oavsett vem det riktas mot.
Senast redigerad av coli 2026-01-09 kl. 20:13.
Citera
2026-01-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Ja självklart det är hans lust givetvis och där håller jag med dig, för det styr han inte över, men hans mål tror jag är att överlista polisen och bli känd och omtalad för sina brott utan bevis, han gillar polisen såklart han vill leka med dom när han inte kunde bli polis själv?
Han verkar just så självupptagen och som med första brotten som han förklarade som ett misstag, så har de andra blivit misstag också, det första brottet som inte kommer vara ett misstag enligt honom, det är den dagen han undkommer straff, det tror jag är hans mål?

Obs givetvis bara spekulationer!

Jag spekulerar också. Jag tror att han är för ”simpel” för att ge sig in i en lek med polisen. Han har problem med konsekvenstänk, samt tänka i flera led. Detta resulterar i att agerar utefter lust och impuls, utan att förstå vad det leder till. På bilden från häktet ser han ut som det otäckaste frågetecknet som skådats!
Citera
2026-01-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja det som var min första tanke med men när det sen framkom att han strypt henne på plats känns det konstigt. (om den uppgiften stämmer)

Alternativet kan ju iofs då vara att han ville se henne dö av egen hand så att säga. Så att han slog först o ströp sen.

Men tror ni hans mål var att bara kidnappa? Eller gick han bananas när han lyckades övermanna henne..och då gick loss och gjorde allt annat hemskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in