Citat:
Ursprungligen postat av
coli
68% av de runt hundra personer som dödas i våldsbrott i Sverige varje år är män.
Det är alltså dubbelt som många dödade män som kvinnor.
Varför ska vi just lyft fram och fokusera på den betydligt mindre gruppen?
Som inte ens numerärt utgör ett hälften så stort problem?
Just det här brottet i Rönninge innehåller en uppsjö av ”köns-röra” där vi inte ens vet om det rör sig om ett sexualrelaterat brott eller om MGM begått det som en kvinnlig eller manlig gärningsman och därför kanske haft olika incitament. Eller ens vilka sjuka tankar som rört sig i hans huvud.
MGM hade diagnosen pedofili och hade själv uppgett att det tidigare kidnappningsförsöket mot den 10-åriga flickan lika gärna kunde riktats mot en pojke.
Kidnappa inte det här mordet eller mordet i Boden nyligen, för att låtsas att problemet med dödligt våld riktat mot just kvinnor är vårt största problem.
När egentligen allt dödligt våld är ett problem oavsett vem det riktas mot.
Utan att beröra inlägget du svarar, på, tänker jag ändå att som kvinna/tjej, handlar olika övergrepp av okända personer (som i det här fallet, som vi pratar om) i stort sett om övergrepp av män.
Som kvinna, finns detta hot ständigt med dig. Du är rädd när du går ensam från krogen, från gymmet, i joggingspåret, från jobbet till parkeringsplatsen. Du är orolig över din dotter när hon gör samma saker.
Det krymper vår värld ( ja även männsens, då de är bröder, fäder osv) och
att det händer behöver lyftas. Har egna hemska upplevelser, sådant som inte ska behöva ske.
Det behöver lyftas, oavsett om det är "bara" några få barn som råkare illa ut, eller om det är "bara" några få överafallsmord/våldtäkter som sker per år.
Robin har tagit ett kvinnonamn, men beter sig som en man på det vis att det i princip inte finns mord liknande detta gjort av en kvinna.
Ann Heberleins artikel förmådde jag inte läsa. Redan i början dök felaktigheter upp, som visar att hon drar hårda växlar utan att ha på fötterna. Har sett det förut. Där håller jag dock med dig.