Citat:
Ursprungligen postat av
KattenIorten
Inte alls dum fråga. En försvarsadvokat ska absolut hjälpa klienten att få så bra utgång som möjligt.
Men nej, den får inte “coacha” klienten att ljuga eller komma undan med brott. Det är olagligt och ett brott mot advokatetiken.
Advokaten får (och ska) däremot gå igenom bevisningen och peka ut svagheter t ex:
“Den här vittnesuppgiften håller inte”, “Det här går inte att styrka” osv, förklara strategier t ex:
“Om du nekar, kan åklagaren behöva bevisa X, Y, Z.”
“Om du erkänner, ser straffvärdet oftast ut så här…”,
råda klienten om vad som är smartast juridiskt:
– Erkänna eller neka
– Uttala sig eller använda sin rätt att tiga
– Hur man ska förhålla sig till olika frågor
Och stoppa klienten från att säga saker som skadar i onödan:
“Svara bara på det du blir tillfrågad om.”
“Gissa inte, säg ‘jag minns inte’ om du faktiskt inte minns.”
Allt det där är helt legitimt. Det är advokatens jobb att vara kylig, taktisk och på klientens sida.
Advokaten får inte:
Hitta på en story åt klienten.
Sitta och formulera en lögn och säga:
“Säg exakt så här, fast du vet att det inte stämmer, så slipper du fällas.”, göra upp med vittnen om vad de ska säga, göra falska bevis eller gömma/dölja bevis.
Det är sånt som kan leda till åtal mot advokaten själv (t.ex. skyddande av brottsling, osann partsutsaga, medhjälp, m.m.) och dessutom att advokaten blir av med sin legitimation.
Först och främst vill jag säga att du är duktig och besitter mycket kunskap. Jag är glad att personer som du finns i denna tråden!
Du skall dock vara lite försiktig med att ta ut svängarna för mycket, för det dyker upp en del sakfel ibland. Exempelvis så håller jag inte med dig när du säger att angivna regelbrott mot advokatetiken är "olagliga" (straffrättsligt). Att t ex hitta på en story åt klienten eller uppmana denne att ljuga är precis som du säger ett brott mot advokatetiken, vilket skulle kunna leda till att advokaten utesluts ur Advokatsamfundet och blir av med sin licens. Men dessa gärningar är svårligen någonting man skulle kunna bli dömd för i domstol.
Du nämner
Osann partsutsaga, vilket inte stämmer. Detta är nämligen ett brott som endast kan begås av någon som hörs i ett förhör under sanningsförsäkran. En advokat förhörs ju inte under en rättegång och hörs dessutom aldrig under sanningsförsäkran.
Du nämner även
medhjälp, vilket också är felaktigt. Ett medhjälpsbrott är ju ett medverkande eller främjande som görs
före huvudbrottet. Att då under förundersökningen t ex hitta på en story åt klienten, eller uppmana denne att ljuga, är ju ett agerande som sker
efter huvudbrottet.
Du nämner även
Skyddande av brottsling vilket möjligen ligger närmast till hands, men som heller inte stämmer. Ser man till rekvisiten för nämnda brott så anges: "
Om någon döljer den som begått brott, hjälper honom eller henne att komma undan, undanröjer bevis eller på annat liknande sätt motverkar att brottet upptäcks eller att någon lagförs för det, döms för skyddande av brottsling". Man kan då konstatera att advokaten i och med sitt agerande inte dolt gärningsmannen eller undanröjt bevis. Vidare så krävs det någon form av aktiv handling/åtgärd för att göra sig skyldig till brottet. Att t ex hitta på en story eller uppmana klienten att ljuga (vilket klienten f.ö har rätt att göra) är inte sådan aktiv handling/åtgärd - och framförallt inte med tanke på att det i slutänden inte kommer vara advokaten själv som levererar denna berättelsen/lögnen. Ser man också till ovan nämnda rekvisit och ställer detta mot vad advokaten skulle ha gjort så kan man konstatera att advokatens agerande gjorts
efter att gärningsmannen blivit misstänkt och frihetsberövats. Advokaten har ju då per definition inte "hjälpt brottslingen att undkomma".
Men framförallt skulle jag vilja säga att det faller på sin egen orimlighet/omöjlighet att sådana här ageranden skulle utgöra brott och innebära lagföring. För vad som sägs mellan en advokat och en klient sker ju bakom stängda dörrar, i enlighet med enrumsprivilegiet. Med andra ord skulle ingen kunna veta/kontrollera vad en advokat säger till klient. Skulle detta då mot all förmodan komma ut på annat sätt så är ju advokaten förhindrad att bemöta detta i och med sin tystnadsplikt och advokatsekretess. Med andra ord skulle man aldrig kunna utreda någonting sådant här och advokaten själv skulle inte ha möjlighet att bemöta frågorna/misstankarna. /Jag hoppas jag varit tydlig.