2026-01-01, 17:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Varför verkar det som att vissa njuter av tanken på att monstret inte skulle kunna fällas för mord? Sansa er lite. Ingen kan göra en bedömning innan FUP finns tillgänglig. Tills dess väljer jag att lita på åklagaren när han påstår att bevisläget är gott för sannolika skäl. Om det sedan når upp till bortom rimligt tvivel kan vi ju inte veta i nuläget. Men vi kan hoppas, vilket väl alla gör? 🤔

Klart vi hoppas.. de användare (mig inkluderat) som hävdat att det finns en möjlighet att så inte sker är endast ute efter att så ett frö av verklighet hos de "bombsäkra" som redan bestämt sig för ett scenario.
Citera
2026-01-01, 17:44
Medlem
Ja det skulle nog inte slutat bra för den flickan heller.

Men hur som helst så är det ett väldigt stort steg att ta. Att helt plötsligt gå ut och göra såna här grejer. Det är inte bara dom här 2 brotten han är skyldig till.

Det måste finnas fler saker han gjort. Helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han har gått från misslyckat människorov till misstänkt mord och brott mot gravfriden.

Hade han lyckats förra gången hade det antagligen varit en närmast identisk upprepning nu efter en avkylningsperiod.

Att säga att han gått från ingenting är nonsens.
Citera
2026-01-01, 17:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
De kommer förhoppningsvis använda pengarna till något vettigt, t.ex. en stiftelse.
Tror jag inte ett skit på, de kommer ta cashen och leva loppan. Inget arbete på 1-2 år
Citera
2026-01-01, 17:45
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag har inte påstått att polisen gjort bort sig.
Var har jag skrivit det?

Jag vet inte vilka bevis som säkrats och det gör inte du heller.
Det är därför vi bör avvakta tills FUP är offentlig.

Min kommentar om juluppehållet handlade om bemanning och erfarenhet, inte kritik mot polisens övriga arbete.

Jag är helt enig med dig om att man ska avvakta till undersökningsprotokollet kommer innan man säger något.
Men vi kan i varje fall göra oss ganska säkra på att det lutar åt en viss riktning i skuldfrågan.
Annars hade polisen inte uttalat sig så som dem gjort hittills.

Men jag är som sagt med dig. Vi bör avvakta tills FUP kommer.
Citera
2026-01-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Teoretiskt kan den det, men oftast utförts styckningar på en plats där gm kan stycka kroppen ostört och utan risk för upptäkt badrum är en sådan plats. Det görs liksom inte på en kvart.

Och hyresvärden bodde väl i huset bredvid och var väl troligtvis hemma? Rätt vågat att dra igång en såg inne i det läget, om det nu var en såg GM använde men han ser ju inte särskilt biffig och stark ut, så vad skulle han annars kunna använt, allt verkar ju ändå gått ganska fort, han var ju dessutom och jobbade och sen ute i skogen på kvällen för att gräva ner delarna? Så gissar att han hade ca 28 timmar på sig, från det hon fördes bort till att han började arbeta vid 7 på lördagsmorgonen? Då bör han väl hunnit packa alla delarna och kanske även redan varit en vända i skogen redan på fredagen, om det visar sig att alla delarna inte hittats? Och sovit bör han väl också gjort om han orkade gå till jobbet? Han hann tom sminka sig? Det bör väl ta olika lång tid utifrån vad man använder för redskap? Så om man tänker en plats där man kan använda såg som låter kan han väl knappast styckat kroppen hemma? Speedboll klubben eller vart som helst kan han väl gjort det mer ostört i så fall?
Citera
2026-01-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paysandoo
Jag har följt tråden ganska mycket men inte helt, så sorry om det redan har framkommit.

Men är det här ett nytt Lisa holm fall? Hade hon bara oturen att vara vid fel plats vid fel tillfälle?

Tips sök efter GrevenFB och läs han sammanfattningar så får du grymt bra info.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag är lite nyfiken på den där hammaren som hittades i en handske. Kan han ha trätt på handsken på slagytan på hammaren, i hopp om att bara slå henne medvetslös? Eller ville han undvika blod?
Ja det skulle han kunna ha gjort. Men jag funderar också på om han haft handsken på handen för att inte kontaminera med sitt dna och att den åkt av i någon form av tumult och att man där finner dna:t. Jag undra också vet man om han hann använda hammaren finns BO:s dna på hammaren?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Med tanke på hur stort detta blivit, kidnappningsförsöket 2019 och hur han bedömdes ha stor återfallsrisk så tvivlar jag på att han kommer få ett lågt straff.

Jag vågar också tro på rättspsyk denna gång.

Även om p7 återigen kommer visa att det inte var en psykos så kommer garanterat andra saker (googlingar, våldshistorik, psykisk hälsa m.m) räknas in.

om inte annat så är jag övertygad om ett långt fängelsestraff. Även om dödsorsak inte skulle gå att avgöra finns det garanterat många andra bevis för att han har mördat henne.

Blir det inte rättspsyk skulle jag våga min på en gissning på 16 år - livstid.

Tror inte på 16 år. För att han ska dömas till 16 år måste domstolen anse dels att han är skyldig till mord, dels att det finns vissa förmildrande omständigheter (som förklarar varför det inte blir minst 18 år eller helst livstid).

Vilka förmildrande omständigheter finns det för Robin? För att det är synd om honom?
Citera
2026-01-01, 17:49
Medlem
Är det vad du själv hade gjort eller? Att du har avsaknad att begripa vad familjen just nu går igenom är inte klokt. De bad inte om att bli uppmärksammade såhär. De hade garanterat tagit alla pengarna och kastat i sjön om det bara kunde ge dottern tillbaka. De bad inte om något av detta och att du skriver som du gör visar bara på vilken typ av person du själv är, inte säger det ett dugg om dom. De får sörja bäst fan dom vill. Vill dom inte se sin dotter överallt på nätet så är det inte bara okej utan jävligt förståeligt med. De har mist ett barn, en syster, och här sitter du som en empatistörd nolla och skriver skit om dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tror jag inte ett skit på, de kommer ta cashen och leva loppan. Inget arbete på 1-2 år
Citera
2026-01-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Polisen kunde ha gått in i bostaden direkt men valde att avvakta, vilket slösade kritisk tid. Ingen storskalig sökinsats kickades igång omedelbart efter My:s försvinnande-anmälan 26 december 2025, trots uppenbar risk. Istället lät de anhöriga gräva fram bevis själva, som sedan polisen snappade upp för att "agera".

Polislagen (1984:387) tvingar polisen att jaga brott utan dröjsmål vid misstanke. Här prioriterades uppenbarligen inte brådskande försvinnanden med potentiellt våld, vilket rejält försvagar deras trovärdighet i rätten mot Vilma.

Spekulationer i DNA på platsen där My senast sågs och okända kameror/spaning glömmer polisens egna missar. Varför ingen razzia tidigt? Vilmas tidigare tekniska fail med Tor (klantig kidnappningsplan 2019 med buntband och tejp) visar att hen inte är nån tech-mästare.

Skryt på DW känns spot on för en sekundär psykopat med intellektuella luckor som äntligen "är någon". Ängelholmsfallet 2010-talet är klockrent parallellt. Styckad kropp i garage, friad från mord pga svaga bevis, landade på gravfridsbrott och 2 år. Exakt som risken här med My:s bitvis-kropp, om DNA inte räcker hela vägen. Denna polisfördröjning kommer krossa åklagarens trovärdighet i Vilmas rättegång. Gravfridsdom känns allt mer trolig när bevisen ekar Ängelholm.

Citat:
Det fetade, det är ingen spekulation.

01.26: Kvinnan syns på Rönninge stations övervakningskamera för sista gången. Då är hon ensam.
01.30: Ett vittne som bor i närheten av Rönninge station hör kvinnoskrik.
01.55: Kvinnans telefon kopplas upp för sista gången. Sista internetuppkoppling från telefonen var någon gång mellan klockan 01.08 och 01.56.
Annandagen
10.42: En närstående till kvinnan kontaktar polisen.
Vid 14-15-tiden: Familjen återkommer till polisen. De har i en egen sökning hittat hörlurar som ser ut som kvinnans, samt buntband och en hammare i en handske. Senare hittar polisen också en lapp i en papperskorg med vad som ser ut som en inköpslista som tillhört kvinnan.
15.16: En förundersökning om människorov inleds. Fynden skickas med akut förtur till Nationellt forensiskt centrum (NFC).
27 december
09.30: Svar från NFC kopplar den misstänkte till fynden, med fingeravtryck och DNA.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4AL49/vilma-andersson-26-misstanks-for-mordet-i-ronninge

1 Det heter husrannsakan, razzia är något annat.
2 Sluta idissla om något i Skåne som du har fastnat på. Det finns mer teknisk bevisning i detta fall.
3 Hon var vid liv kl 01.26, efter det är han bunden vid plats med sitt DNA.
Citera
2026-01-01, 17:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bento111
Farbrodern har bara gift sig med en kvinna som är adlig. Han själv blir absolut inte adlig pga det.

En som verkar vara brodern har en del adliga vänner typ von....
Citera
2026-01-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ett bra exempel är Ängelholmsfallet från 2010-talet. En kille misstänktes för styckmord på en tjej i ett garage.

Han friades från mord för bevis saknades, kroppen var styckad i bitar och inte hel. Fick istället straff för gravfridsbrott, ca 2 år. Samma läge som My nu: Bitvis kropp = svagt mordbevis, blir gravfridsdom istället.

Du verkar väldigt insatt i hur bevisningen ser ut och det trots att förundersökningen bara pågått några få dagar.. förklara gärna hur, eller varför du är så säker här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in