Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Körsträckan mellan Sandbäcksvägen och Tärnstigen är ca 20 minuter.

Kan han ha varit så korkad att om man följer hennes telefons rörelse under den tiden - så leder den hem till honom?

Han stängde troligtvis av hennes telefon efter ca kl 01.30 då hennes telefon senast blev uppkopplad.
Citera
2026-01-01, 21:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åh bra. Det borde jag ha känt till. Hur nära ungefär tror du?
Telia hade en tjänst för några år sedan där man kunde triangulera andras telefoner. Den gav i tätbebyggt område en felmarginal på ca 75-100 meter.
Citera
2026-01-01, 21:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Han stängde troligtvis av hennes telefon efter ca kl 01.30 då hennes telefon senast blev uppkopplad.

Häng med i svängarna.

Chantre postade detta och är vad vi diskuterar.

Citat:
01.30: Ett vittne som bor i närheten av Rönninge station hör kvinnoskrik.
01.55: Kvinnans telefon kopplas upp för sista gången. Sista internetuppkoppling från telefonen var någon gång mellan klockan 01.08 och 01.56.
Citera
2026-01-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentOkeke
Det hade väl ändå varit bättre om GM besparade skattebetalarna massa miljoner?

Ja, sådant så här ska överhuvudtaget inte ske i Sverige. Jag blir så arg.
Citera
2026-01-01, 21:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

Citat:
01.55: Kvinnans telefon kopplas upp för sista gången. Sista internetuppkoppling från telefonen var någon gång mellan klockan 01.08 och 01.56.
Med kopplas upp så tolkar jag det som det var sista gången den hade kontakt med en telefonmast inte att den ringdes med.
Citera
2026-01-01, 21:25
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Åh bra. Det borde jag ha känt till. Hur nära ungefär tror du?

Det beror lite hennes GPS.

Min egen 2 år gamla MOTO g85 snackar hela tiden med GPS, Google Maps och 112 Alarm.
Sedan finns det andra program som Snapchat och liknande.
Citera
2026-01-01, 21:26
Medlem
Stort tack för bra info. Vi får väl anta att Rönninge/Södertälje har tätt utbyggd infrastruktur för mobilnätet. Tur att han inte begick brottet i Norrlands inland då antagligen.
Citat:
Telia hade en tjänst för några år sedan där man kunde triangulera andras telefoner. Den gav i tätbebyggt område en felmarginal på ca 75-100 meter.
Citera
2026-01-01, 21:28
Moderator
OYs avatar
Citat:

Man hade oavsett kanske ännu inget svar från NFC om mgm identitet när eller om man kunde se var mobilen fanns när den dog?
Citera
2026-01-01, 21:30
Medlem
Citat:
Hade Robin väntat där flera nätter och spanat efter offer eller hade han bara tur att en ensam ung kvinna råkade komma gående just denna natt? Maximal jävla otur att råka springa på Robin där och då eftersom de ju saknade koppling till varandra. Vidrigt!
Troligen kommer han väl som i kidnappningsfallet påstå det hela var totalt slumpmässigt och oplanerat och det bara slog slint i huvudet och bara råkade bli som det blev. Jag skulle dock inte riktigt köpa den förklaringen. Tror nog han planerat och aktivt letat offer mera systematiskt under en längre tid än han påstod den gången.
Citera
2026-01-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen kan väl inte lokalisera exakt plats genom masttömning?

Genom kvinnans gps loc typ Snapchat trodde jag det handlade om. My fault
Citera
2026-01-01, 21:32
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Varför är det värre att döma en oskyldig än att låta skyldiga gå fria?
Fråga de hundra om inte tusental oskyldiga människor som drabbas av död , livslångt lidande eller när de utsatts för brott av rattfyllerister, våldtäckt eller stöld stora som små.
Beviskravet nästan 100% är inte proportion till att det endast krävs 50% att stifta lagar.

Exakt, bra skrivet. Rättssäkerhet är ett begrepp som omfattar hela samhället. Både vår rätt till upprättelse efter att ha drabbats av brott som vår rätt att inte bli dömda oskyldigt för ett brott vi inte begått.

Detta innebär att vi kan se rättssäkerheten som en slide mellan tex svart och vitt utan att lägga nån vikt vid färgerna. På vitt Kommer vi ha fägelserna helt fulla av oskyldiga. På svart går alla fria och inget brottsoffer får upprättelse.

Däremellan finns gråskalan.. vi drar i denna slide med politiken lite då och då för att vi önskar hitta den perfekta punkten. Det finns nog ingen perfekt punkt. Vi kommer någon gång döma någon orättvist hårt och vi kommer även ha brottslingar som går fria. Jag personligen anser vi måste dra i sliden lite mer åt det vita hållet men verkligen tänka över alla konsekvenser. Som med Vilma nu är det oacceptabelt och rättsosäkert för alla oss andra oskyldiga samt först och främst för 10 åringen och My.

Måste hitta en bättre nivå.
Citera
2026-01-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Men det var då en jäkla hang up på mitt ordval. Domare och nämndemän, de som beslutar om påföljden. Fel ordval av mig då jag är för amerikaniserad och skrev i hast, kan vi släppa det nu?

Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in