Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 13:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag tror inte det här är hans första mord. Vad tror ni?
Citera
2026-01-01, 13:56
Medlem
Inget pekar på psykos än, nej. Man ska inte vara för snabb att döma, han verkar ha mer bakom pannbenet än vad folk fattat hittills. Det bubblar nog mer under ytan än många anar.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hoppas kan man, men som du säger så finns väl inget hittills som pekar på psykos.
Citera
2026-01-01, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Huvudet på spiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
Det kanske finns en anledning till att h*n utan tvekan skulle göra om det, om och om igen för den maximala njutningens skull.
Kanske är det bara en skröna, men jag har fått till mig att för runt tjugotalet år sedan inträffade ett liknande scenario på samma plats i Rönninge. En 12-årig flicka blev kidnappad i bil och våldtagen på annan ort. Flickan blev därefter körd tillbaka och avsläppt. På platsen hittades buntband och silvertejp. Hon kunde varken beskriva bil, annan ort eller mannen som våldtagit henne. Snacket i Rönninge gick att det var en Säbb som låg bakom detta.
Kanske var det pappa Stefan som låg bakom kidnappningen och våldtäkten av den 12-åriga flickan för den maximala njutningens skull?
(hittar ingenting om det när jag googlar)

Där slog du exakt huvudet på spiken.

"För den maximala njutningens skull". Detta är för henom njutningarnas njutning. En verklig kick.
Citera
2026-01-01, 13:57
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattning - DEL 2
Uppdaterad: 260101

MGM Vilma Andersson

Vilma/Hampus/Robin är samma person.

Namn:
- Vilma Andersson (hette tidigare Robin och Hampus)
- 26 år
- Döpt Robin Säbb Hjerth
- Har skyddad identitet (finns inte hos söktjänsterna)
- 19991128-793* =7
- Intresserad av, och spelade, Speedball/Paintball.
- Ville tidigare bli polis eller pilot

Kön:
- Född man.
- Efter kidnappningsdomen har han bytt namn flera gånger. Nu har han bytt till ett kvinnonamn och heter Vilma Andersson.
- I folkbokföringen är han man.
- Någon gång sedan han släpptes 2021 har han bytt namn.
- I juni 2024 använde 26-åringen ett nytt namn – och då ett manligt. Det framgår av ett inkassokrav. I handlingar från myndigheterna rörande mammans förvaltarskap från den här tiden refereras 26-åringen ömsom till som sin mammas son och sin mammas dotter.
- Identifierar sig som kvinna och använder kvinnligt pronomen. Det bekräftar en nära anhörig för DN.
- Vilma sökte jobb som kvinna för 2 år sedan
- Åklagaren och tingsrätten refererar till Vilma Andersson som en kvinna. (EXP)

Utseende:
- Vilma hade ”mörkt hår med snedlugg” i domstolen 30 dec 2025 (AB)
- 2019 blond, kortklippt hår.
- I tråden har diskuterats längd/vikt baserat på en Bodycontact-profil som kanske tillhör Vilma. Men att den profilen verkligen tillhör Vilma är mycket osäkert.
Bil:
- Vid kidnappningsförsöket 2019 hade han en mörkblå Saab. Idag har han en svart V70 med tonade rutor.

"Bilen som vi såg med paintball utrusningen som tillhör MGM verkar vara samma bil som som syns på street view utanför Tärnstigen i Södertälje. Bilden är tagen augusti 2024, tyder på att MGM har hyrt där ett tag.

Om man tittar noga i vindrutan på bilen som syns i street view så ser man att det sitter en ledramp som liknar den som polisbilarna har. Man kan även se att det är varselljackor i sätena."

Detta är med största sannolikhet Vilma:
https://brottsplatskartan.se/stockholms-lan/trafikbrott-stockholm-en-kvinna-har-monterat-blaljus-pa-sin-personbil-280958

Levde bl.a. på arv, samt mammans pensionspengar
- Mammans gode man larmade om hur hon åsidosatte sina egna hyresbetalningar för att kunna swisha Vilma Andersson och en annan nära anhörig. Det hela gick så långt att hon ådrog sig tiotusentals kronor i skuld till Kronofogden och god man fick driva processen till tingsrätten. (ETC)
- 2024 dör Vilmas farmor. Vilma och brodern får därmed tillgång till arvet från farmor och farfar.
- Vilma har fått arv från far, farmor och farfar.

Boende:
- Vilmas bostad är okänd, han har skyddad identitet. Den avspärrade fastigheten är troligtvis en stuga han hyrt, antingen som permanentboende eller tillfälligt boende. Det är dock ej bekräftat om han någonsin varit i stugan, även om allt talar för det.
- Bodde på Ingarö efter fängelsetiden från brotten 2019. Han flyttade senare flera gånger.

Vilmas bostadsannons (när den sattes in har inte framkommit)

" ”Hej! glad och pigg person som söker 1a hand & permanent boende i form av lägenhet eller stuga. Jag jobbar heltid(fast anställning) som tung lastbilschaufför hos Menigo food service och är driven, motiverad, alltid jobbat och stått på egna ben sen tidig ålder. Bor i en 1a, stuga som jag hyr i andra hand av ett par permanent men vill söka nåt eget, nåt lite större, nåt första hands kontrakt. Jag varken röker,dricker,eller festar. Skötsam och ordningsam person med goda referenser av både jobbet, och mitt nuvarande boende. Har haft katter och djur tidigare så ett önskemål är att få ha husdjur i mitt nästa boende. Hör av er vid frågor”
https://rentumo.se/hyresgastprofiler/kvinna-25-soker-lagenhet-i-stockholm-939

- Vilma uppger sig vara 25 år i annonsen. Robin/Vilma är född 28 november 1999.
Annonsen med önskat inflyttningsdatum 1 mars har kanske publicerats i slutet på 2024/i början på 2025? (Coli).
- Men; önskat inflyttningsdatum 1 mars skulle även kunna betyda 1 mars 2026.
Så annonsen kan nyligen publicerats innan han fyllde 26 år nu i november. (Coli)
Arbetsliv:
- Vilmas arbetsplats vid tiden för mordet: Menigo, grossist för frukt och grönt i Årsta. (Obekräftat)
- Menigo är grossist inom restaurangmiljön, konkurrent till Martin & Servera.
- Vilmas arbetsuppgifter omfattade bland annat att skära upp frukter och sallader som körs ut till olika restauranger. Det kan även ha gällt att köra ut varor till kunder.
- Tidigare jobbat på COOP Kungsberga och Cirkle K Träkvista, Ekerö

Linkedin-profil: https://se.linkedin.com/in/vilma-andersson-2ab0b2294

Juli 22 - Nov 22 Tumba. Mastab transport AB. Kyl och frys transport runt Stockholm
Nov 22 - Juli 23. Enskede Bilexpress AB. Styckegods. Distributionschaufför runt hela Stockholm.
Sommaren 2023 - 2 månader. Tysslinge Åkeri AB med säte i Södertälje. Timanställd. Anställningen skedde i samarbete med Yrkesakademin, där arbetsplatsen tar emot praktikanter. Anställningen avslutades på arbetsgivarens initiativ.

Vilma skriver om sig själv kring en av anställningarna: Bra betyg, skötte mig utmärkt.
Skärmdump 1: https://imgur.com/a/G7LXXIB
Skärmdump 2: https://imgur.com/a/oWhugxt

Vilmas familj och släkt:

- Familjen var ökänd i trakten där dom bodde ute på Ekerö.
- Familjen var inte särskilt omtyckta i Färentuna, där de bodde förut
- Föräldrarna ogifta år 2000. Sönerna födda 1997 och 1999.

Familjen vräks:
- I maj 2019 drabbas familjen av ett bakslag i domstol där det slås fast att de måste lämna villan som de hyrt på Ekerö efter en tvist med husägaren. Familjen flyttade in på fastigheten 1 december 2017, adress Majsvägen 12. Hyresvärden stämde föräldrarna då de inte betalat hyra mellan perioden 1 december 2017 till 1 maj 2019. Parterna förlikades 2019-05-13 och familjen behövde avflytta från fastigheten samt blev skyldiga att betala hyresvärden med ett sammanlagt belopp om 307 550.

2013 - Pappan tvingas betala 300 000:-
Pappan ålades att betala cirka 300 000 kr till Danske bank, då han hade gått i borgen för fastighetsförmedling.

Mamma Carina
- Bor på ett demensboende i Bromma sedan ca 2 år. Har god man.
- Har haft hög alkoholkonsumtion.
- Mamman var förtidspensionär, enligt FUP från kidnappningsförsöket 2019.
- I FUP:en 2019 berättar Vilma att mamman, som lider av psykisk ohälsa, inte får fortsatt förskrivning och recept på mediciner hon behöver. Det blir kaos när hon självmedicinerar med alkohol och vid ett tillfälle ramlar utför en slänt och skadas. När de söker hjälp och vård säger han att de bara hänvisas runt och vidare.

Pappa Stefan
- Född 1965 i Stockholm. Avliden 2023. Bodde på Färingsö.
- Efter att MGM:s dom 2019 fick flera personer som delade domen ta emot hot och dödshot från hans pappa.
- Jobbade med budbil. Jobbade i Älvsjö men kunde även jobba hemifrån ibland (enligt sonen).
- Efternamn: Hjert. Finns också uppgift att han bytt namn till B*rz*en (*e, *é).

Bror Al*xand*r.
- Bor i Täby.
- Har tidigare gått in på en tomt narkotikapåverkad på amfetamin och stirrade på några boende genom ett fönster. Polisen grep honom på plats och han blev senare dömd för ringa narkotikabrott.

Farmor: Född i Stockholm. Död (2024)
Farfar: Född i Stockholm. Död (2012)
Farbror: psykolog. Även farbrorns fru (som är adlig) är psykolog.
Morfar: lever. Välkänd spelman i Rättvik
Mormor: död (2012)

Återkom gärna med förslag på korrigeringar, tillägg m.m.
Vilka fantastiska sammanfattningar du gör!

Alla skriver ju att han har bytt namn, men har han inte snarare LAGT TILL ett namn, Vilma? Som jag förstått det har han ju inte tagit bort killnamnen. Eftersom han har sekretess - vet vi då säkert att Vilma är tilltalsnamn? Förlåt för dumma frågor.
Citera
2026-01-01, 13:58
Medlem
Nej, jag tror snarare att det här verkligen är hans första mord. Men också det första där han på något sätt njöt av det, där spärrarna släppte och han kände smaken av makt på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Citera
2026-01-01, 13:59
Medlem
SoZRandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag har en klasskamrat som arbetar som väktare och personen finns inte alls på nätet.

Mig finns det mängder om på nätet fick ändå jobb på ett skyddsobjekt, får dock halvt inte arbeta med de objekt som är statliga och kräver säkerhetsprövning.

Det var en bransch jag inte hade någon tidigare eller relaterbar erfarenhet av förutom hantverksbakgrund. Med gott över genomsnittlig inkomst, fick det för jag var intresserad och trevlig.

Cv o bakgrundskontroller är trams som endast rekryterare använder. Sen jag började mitt nuvarande jobb har dem aldrig annonserat men ständigt sökt anställda

Man behöver inte vara ärlig med sitt namn och ålder når man söker jobb förens avtal ska skrivas. Så hela denna diskution om hur han lyckats få ett skitjobb med goda meriter pga hans förra namns historik blir liksom skrattretande. Som att folk går runt o tänker på potentiella brottslingar på jobbet vardag
Senast redigerad av SoZRandom 2026-01-01 kl. 14:03.
Citera
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det känt var uppgiften kommer ifrån att han erkänner att kvinnan mördats?

Det har jag inte läst mer än här i tråden. Det har stått att han erkänner delarna är BO och liknande. Inget om mordet. Jag tror jag läst de flesta artiklar om fallet i våra större medier.
Citera
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
https://www.missingpeople.se/efterlysningar/

Jag tror han kan ligga bakom vissa av dessa försvinnanden,
Citera
2026-01-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ja, han erkände för polisen i förväg att den försvunna var död. Men det spelar ingen roll i rätten. Erkännande utan starka bevis är rättsligt värdelöst. Domstolen behöver tekniska spår och uppsåt.
Var står detta? Jag har för mig att han erkände gravfridsbrott i samband med gripandet (såklart för hur kan han neka något sådant när han är i full färd med att gräva ner kroppen). Men polisen hade ju inte ens kontakt med honom innan gripandet.
Citera
2026-01-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Nej, för rättspsykiatrisk vård med SUP måste han ha haft psykos och inte fattat vad han gjort. Han verkar ju veta exakt vad han gjort. RMV misslyckades säga att han är allvarligt psykiskt störd tidigare trots fängelse. Det blir fängelse max 4 år och han släpps efter två tredjedelar.

Han kommer troligtvis att få livstids fängelse på 18 år då det finns bra med bevis.
Citera
2026-01-01, 14:02
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:

Jo det tror jag.
Det är ingen intellektuell stjärna det här.
Verkar fruktansvärt klantig. Omogen och virrig. En riktig loser som misslyckas med det mesta han tar sig för i livet.

Han är inte tillräckligt skicklig för att bli en framgångsrik seriemördare...även om personligheten finns där.
Killen blev överlistad av en tioårig flicka. Han är KASS.
Senast redigerad av KaninHitler 2026-01-01 kl. 14:05.
Citera
2026-01-01, 14:05
Medlem
Citat:

Svårt att tro att han legat lågt sedan frigivningen. Det vore bra om han började läcka i förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in